Yleinen

Poikkeusvuosi 2020 – reissuista ja muusta järjissään pysymisestä

maanantai, tammikuu 11, 2021

Koosteet on kivoja, varsinkin vuoden yhteenvedot.

Tätä omaani tein pieteetillä, vaikka varsinaisia reissuja ei paljoa ollutkaan. Tuntui kuitenkin tarpeelliselta tehdä kooste ihan itseä varten vuodesta 2020. Aukaisin puhelimen gallerian ja aloin scrollaamaan. Oli hauska huomata miten tylsiksi mieltämilläni kuukausilla oli kuitenkin ollut vaikka mitä mukavan näköistä hommaa. Ei ihan koko vuosi mennyt täysin hukkaan.

Tämä se oli olevinaan helppoa. Toisaalta (ulkomaan)matkojen puuttumisen myötä halusi koosteeseen sisällyttää KAIKEN muun kivan mitä vuojen aikana on kerennyt tapahtua. Siitäpä sitten piti alkaa jopa karsimaan. Somempi näin. Alotetaan sitten!

Tammikuu

Tammikuun huippuhetkiä on aina ollut Matkamessut. Sitä se oli myös vuonna 2020. Onneksi siitä kerkesi kunnolla nauttimaan, kun tästäkään vuodesta ei nyt tiedä. Yötä pääsin olemaan uudistetussa Original Sokos Hotel Triplassa. Aivan mahtava paikka!

Aloin neulomaan tilauksesta ensimmäisiä islantilaisneuleita. Varovaisesti. Siitähän se homma sitten ennen pitkää eskaloitui.

Helmikuu

Ulkomaille pääsin yhden (1) ainoan kerran ja kohteena Vilna, Liettua.

Reissu tehtiin helmikuussa ystäväni Kristiinan kanssa. Sen jäläkeen melkein heti saikin olla panemassa suunnitelmia säppiin. Vilnan jälkeen ei tullut käytyä Suomen rajojen ulkopuolella edes Ruotsissa.

Maaliskuu

Lensin Tampereelta Lappiin ihan liian lyhyen hiihtoloman viettoon. Pyhätunturilla oli mahtavat kelit ja aivan mieletön huoneisto. Kuun puolivälissä takaisin etelään ja silloin oltiinkin laittamassa paikkoja säppiin. Kotoilun aika alkoi.

Maaliskuussa harrastimme myös perjantaitreffejä kotona. Burgerit olivat kova sana.

Yritettiin parhaamme mukaan pysyä järjissään. Käytiin paljon kävelyillä ja ihasteltiin aurinkoista Pyynikkiä. Sonjalla oli maalaustila Pyynikin Trikoolla, josta tehtiin ateljeemuutto Jankassa sijaitsevaan tilaan juuri ennen kaiken kuukauden kestänyttä pidempää hiljaisuutta.

Biotakka on mahtava, helppokäyttöinen ja tunnelmallinen lisä. Avataan vain biotakan rako ja sytytetään tuli pitkävartisella sytyttimellä.

Huhtikuu

Hyvin hyvin hiljainen kuukausi. Aurinkoiset ja muutenkin kesän ensimmäiset pilkahdukset pelastivat isoimmalta mielipahalta.

Eniten harmitti, ja harmittaa edelleen pääsiäiseksi suunniteltu huvilaloma Mallorcalle. Olisimme lähteneet koko perheen voimin ja siskoni miehineen olisi tullut saarelle Guernseystä. Huhtikuussa rajat olivat jo kiinni ja lentoja ruvettiin perumaan. Mallorcan reissulta maksetuista lentolipuista on edelleen reilut 2000 euroa Supersaverilla kiinni. Niitä odotellessa.

Sen sijaan käytiin pitkillä kävelylenkeillä ja juotiin skumppaa kuksasta Lapinniemen rannalla ja Tahmelan biitsillä.

Toukokuu

Kuukausi alkoi vappupiknikillä Pyynikillä. Mieleen jäivät myös upeat kirsikankukat Frenckellin aukiolla ja maailman hirvein kahden tunnin juurihoito.

Korona-ajan ensimmäisen matkani Lappiin tein Tampereelta vuokra-autolla. Sain hyvän tarjouksen Sixtiltä yhdensuuntaisesta ajosta, ja komottelin yhdellä pysähdyksellä Tampereelta Ouluun, josta minun vanhemmat hakivat minut samalla kun veljeni samoilta suunnilta hellustamasta. Mahtavasti meni aikataulut yksiin, eikä tarvinnut ajaa kokomatkaa Sodankylään. Oleskelin muutaman päivän kotosalla Sodiksessa ja otettiin asiaksi kaivaa minun auto kinoksesta ja laittaa ajokuntoon. Hyvän sattuman kaupalla oli vielä äitienpäivähommat. Käytiin laulamassa serkkuporukan voimin mummolle äitienpäiväserenadit terassilla hirveässä räntäsateessa. Kaikilla oli silti kauhean mukavaa ja mummo oli ainakin tyytyväinen. Sen jäläkeen otin päivän vapaata töistä ja ajoin kaarani Tampereelle. Muistan istuneeni tietyöruuhkassa Kemin ja Oulun välillä, ajaneeni 30km/h ainakin 70km matkan ja pidin sylissäni kokonaista laatikollista äitin kanssa edellisenä iltana leipomiamme mokkapaloja. Seuraavalla pysäkillä pyyhin päältäni murusia joita oli esimerkiksi joka puolella kuskin istuinta. Hups!

Ensimmäinen hotelliyö koronan aikaan suuntautui Tampereen keskustan Sokos Hotel Ilvekseen Sonjan nimipäivänä. Paikallisseikkailuja tehtiin autolla Suolijärvelle, Epilän kylpylälle, Pirkkalan Pirunkivelle ja Haiharan kartanolle.

Kesäkuu

Kesällä kerettiin aika paljon! Tuntui olevan ihan kunnolla energiaa. Auto tarjosi paljon mahdollisuuksia ja käytiinkin useasti ilta-ajeluilla naapurikunnissa tutustumassa paikkoihin. Kangasalan näkötornit ja Nokian metsistä löytynyt jännittävä Ossi Somman veistospuisto olivat parhaita paloja Pirkanmaalla. 5.6.2020 käytiin myös ensimmäistä kertaa ravintolassa sitten sulkujen.

Tehtiin hauska pikku yhteistyö Hotel Alman kanssa Seinäjoella ja mie ajoin siitä taas Sodikseen.

Kesän hienoimpia hetkiä oli yöttömän yön reissu ihan extemporena äitin kanssa Ilmakkiaavalle Sodankylästä pohjoiseen, mökillä käynti ja Juhannus Ylitorniolla Torniojokilaaksossa.

Heinäkuu

Sonjalla oli taidenäyttely Helsingissä Galleria Foggassa. Löydettiin uus lempparihotelli, ja otettiinkin sen kunniaksi heti Kolme kertaa kolmeen viikkoon Clarion.

Minun perhe tuli Tampereelle minun nimipäivänä ja samana päivänä alkoi minun kesäloma. Käytiin porukalla Tahmelassa kävelyllä, Uittotunnelissa lätyllä, Rauhaniemen kansankylpylässä, Saunaravintola Kuumassa ja suppailemassa. Kaikkea kerettiin!

Tampereen retkipaikat tulivat myös tutuiksi. Käytiin useampikin kerta Kintulammilla.

Elokuu

Minun kauan odotettu ja aivan liian lyhyt kesäloma jatkui komottelulla Kasnäsiin rauhalliselle kylpylälomalle. Ihana paikka! Sinne ehottomasti joskus uudelleen.

Pääsin myös Sodikseen vielä kalastelemaan ja kerkesin kesän viimeisille hillastuskeleille. Sain suunnittelemani viidenkymmenen kilon sijasta viisi kiloa. Vaan voi että miten aivot lepäs siellä suolla. Vihaan ja rakastan soita. Olen tehnyt niillä töitä, kerännyt hilloja ja karpaloita ja hengaillut pitkospuilla ihan muuten vaan. Sääskiä ja muita itikoita löytyy riesaksi asti, mutta voi että se on ihanaa. Ja kamalaa toisinaan.

Sitten me retkeiltiin. Sekä Rovaniemellä että Tampereella. Riippumatot oli kovassa käytössä tänä vuonna.

Syyskuu

Saatiin Sonjan vanhemmat kylään Tampereelle. Piti niitäkin kierrättää kaikilla tärkeimmillä ja hienoimmilla paikoilla. Tampereella on ihan liikaa nähtävää ja näytettävää muutamalle päivälle. Onneksi city antoi parastaan.

Päätettiin myös eräänä kauniina päivänä lähteä käymään Viikinsaaren risteilyllä. Sitä ohi kulkevaa laivaa oli niin lukemattomat kerrat katsottu ja voivoteltu miten uskomattoman kiireisiä muka ollaan, ettei keretä ite koskaan sinne. Lopetettiin tekosyyt, pakattiin riippumatot mukaan ja lähettiin pikkuretkelle!

Kuun lopussa lastattiin auto junaan ja siirryttiin taas Lappiin. Ajettiin Rovaniemeltä suoraan Saariselälle Star Arctic Hotelliin blogiyhteistyön muodossa ja samalla tehtiin visiitti myös Ivalon serkkuja moikkaamaan. Reissu oli ihana, mutta sumu peitti Kaunispään koko kolmen yön ajan. Ivalon Extra-Pisteestä ostin lohdutukseksi järkyttävän kasan islantilaista lankaa.

Lokakuu

Koko kuukausi Rovaniemellä. Laitettiin kämppää kuntoon ja sisustettiin. Oltiin vaan. Minun synttäreitä juhlittiin Hostel Cafe Kodin katolla paljussa. Muuten nähtiin pitkästä aikaa ystäviä ja sukua ja koronakin tuntui olevan hetken kuin ei oliskaan.

Rovaniemellä kävi talvikin jo vähän kääntymässä ja voi että mikä tunnelma olikaan!

Marraskuu

Kuukausi Tampereella. Tuntui olevan kiireistä ja samalla taas todella staattista. Sellainen välitilakuukausi.

Voimme molemmat aika huonosti. Huippuhetkiä oli Halloween-bileet, ystävien kanssa järjestetyt neljän tähden illalliset ja Hohde-joulukaupan avajaiset. Ja tietenkin valmistuneet villapaidat.

Joulukuu

Heti ensimmäisenä päivänä kurvattiin moottoritielle ja Jyväskylän ja Oulun kautta kohti Rovaniemeä.

Ihana hotellilomaroadtrip-yhteistyö Sokos Hotellien kanssa kotimatkalla teki terää! Pidettiin aika hiljaiseloa, jotta jouluhommat onnistuisi. Mie menin jouluksi Sodankylään ja Sonja koronatestiin. Onneksi joulupöydän sai jaettua etänä Guernseyhin ja Rovaniemelle. Uutta vuotta otimme vastaan kotona ja heiluttelimme tähtisadetikkuja sukulaistyttöjen kanssa Koskenrannassa.

Lopuksi vähän lukuja reissuvuodesta:

Vilnan reissun seurauksena koko vuoden lentosaldo olisi jäänyt vieläkin vähemmälle kuin olin ajatellut. Liettuan matkalta kertyi kaksi lentoa. HEL – VNO, VNO – HEL. Lisäksi matkustin lentämällä Lappiin hiihtolomaksi, HEL – RVN.  That’s it. Koko vuonna, kolme (3 lentoa!)

Euroja junamatkoihin (531,8 e). Piti tehdä ihan triplatsekkaus pitikö juuri paikkansa, että tänä vuonna ensimmäinen ostettu junalippu oli lähtenyt tililtä vasta elokuussa! Kalenterin vilkaisun jälkeen piti vain nyökytellä. Kesään saakka tuli matkustettua pääasiassa autolla silloin kun ylipäänsä uskalsi liikahtaa kotoa mihinkään.

Autolla ajettuja kilometrejä on reilut 8000 vuodessa. Ei se ole mitenkään älyttömästi, mutta ihan hyvin kuitenkin. Kyllä se hyvin korvaa junamatkan ja lentämisenkin, varsinkin kun kyydissä on muitakin ihmisiä. Autolla reissattiin ainakin Ivaloon, Kasnäsiin, Helsinkiin, ja useita kertoja Rovaniemen ja Tampereen väliä. Muutaman kerran auto lastattiin yöjunan kyytiin. Tällä kertaa auto jää Lappiin sinne kinokseen meidän lähtiessä etelään.

Hotellisaldo = 20 yötä

Original Sokos Hotel Tripla 1 yö, Shakespeare Hotel Vilna 2 yötä, Parkside Pyhä 2 yötä, Original Sokos Hotel Ilves 1 yö, Hotelli Alma 1 yö, Clarion Hotel Helsinki 4 yötä, Kasnäs Spa Hotel 3 yötä, Hostel Cafe Koti 1 yö, Star Arctic Hotel 3 yötä, Solo Sokos Hotel Paviljonki Jyväskylä 1 yö, Original Sokos Hotel Arina Oulu 1 yö.

Hotellilomailu on muuten melkolailla pitänyt matkabloggaajan järjissään. Staycationit ovat auttaneet ymmärtämään miten mahtavia hotelleja Suomessakin on. Jatkoa ajatellen tulevaisuudessa varmasti tulee skipattua lyhyitä Euroopan pyrähdyksiä ja vaihdettua ne staycationeihin Suomessa. Täällä on aika uskomattoman hienoja kohteita. Jos vain osaa etsiä ja löytää.

Matkailuhommien ulkopuolelta pakko mainita vielä seuraavanlainen saldo: Neuloin kolmetoista (13!) islantilaista villapaitaa tämän vuoden aikana! Siitäkin aion olla suhteellisen ylpeä.

Parhaat jutut vuodessa liittyivät luontomatkailuun, luonnossa olemiseen, perheen kanssa vietettyyn laatuaikaan, neulomiseen ja kylpyammeiden perässä lomailuun. Eipä sitä paljon enempää tarvinnut järjissään pysymiseen.

Se oli semmonen vuosi se.

Tulevalta vuodelta toivon maailman rauhaa, terveyttä ja jos jotaki ulkomaille suuntautuvaa, niin yhtä matkaa Guernseyhin. En mie tässä vaiheessa enempää. Niin, paitsi se koronarokote olis kiva! Ja muutama huonevaraus. Pöytävaraus myös!

Kooste vuodelta 2015

Kooste vuodelta 2016

Kooste vuodelta 2017

Kooste vuodelta 2019

Seuraa blogia facebookissa, bloglovinissa ja instagramissa!