Yleinen

Clarion Helsinki Airport ja 9h layover

torstai, heinäkuu 27, 2017
*Clarion Helsinki Airport tarjosi yöpymisen*

Lentokenttähotellit, ah. Joskus se on pelkkä sänky ja tyyny, jonka puoleen kääntyä lyhyenä hetkenä. Joskus silkkaa luksusta ja pitkät unet. Sitten on näitä helmiä, joihin ei pääse kuin pyörähtämään, vaikka haluttaisi vain jäädä!

Helsingin Clarion Airport jäi parhaimpana nukkumiskokemuksena mieleen Madridin reissusta palatessa, eikä vähiten valtavien tyynyjen ja erittäin tiukan väsymyksen vuoksi. Hotelli on ihanteellisella paikalla ja sinne pääsee kehärataa pitkin helposti kentältä. Ellei satu olemaan myöhä kuten meidän tapauksessa. Päätettiin olla juoksematta laiturille ja tämä sitten kostautui. Seuraava juna olisi lähtenyt vasta puolen tunnin päästä. Google Mapsin mukaan Clarioniin kävelisi 22min, joten se oli sitten siinä. Raahattiin laukkumme takaisin terminaaliin ja otettiin taksi. Molemmissa kantapäissäni oli sen verran kivat rakot, joten kävely sai jäädä sellaiselle kerralle kun olisi enemmän aikaa ja paremmat kengät jalassa.

Heti kun päästiin sisälle alkoi harmittamaan meidän aivan liian lyhyt vaihtoaika. Mutta just sitä varten lentokenttähotellit on! Hetken helpotus. En halunnut edes ajatella sitä, kun vielä muutama vuosi sitten suoritettiin nämä yön yliset välilaskut nukkumalla lentokentän penkeillä tai lattialla. Hrrrhh… Tämä mukavuudenhaluinen nainen nukkuu nykyään valkoisissa lakanoissa yönsä 😀

Mie piän kyllä tätä Clarionien Suomeen tulemista raikkaana uudistuksena, sellainen fiilis on kuin ”tervetuloa 2020-luvulle”, jossa yhdistyy minimalismi, mutta samalla leikki kuvioilla ja väreillä. Hyvin skandinaavi, mutta samalla hauska. Pelkistetty, olematta kuitenkaan turhan kliininen. Loppuun asti mietittyä designiä ihan kylppärin lattiaa myöten! Huoneessa meitä odottivat myös ilmapallot, edellisestäkin Clarion hotellista tutut Marimekon kupit teelle ja kahville, tuhtiakin tuhdimman tyynyt ja kauniit näkymät kohti lentokenttää. Sinistyvä ilta muistutti kellon olevan jo paljon ja seuraavana päivänä olevan työpäivä toisella puolen Suomea. Mutta ihastelkaamme hetki näitä design-laseja ja tyynyvalikoimaa!Clarion Helsinki Airport _MJT (71)Clarion Helsinki Airport _MJT (17)Clarion Helsinki Airport _MJT (56)Clarion Helsinki Airport _MJT (73)Clarion Helsinki Airport _MJT (45)

Pesastiin pikaisesti hampaat, heittäydyttiin vällyihin, asetettiin herätys 4:40 ja valot pois. Mulla ei ole kyllä mitään muistikuvaa seuraavista tunneista, mutta ei meillä kovin aamulla hymyilyttänyt herätä. Mie ainakin nukuin kuin tukki. Onneksi ei ollut sentään enää sitä niskakipua, mikä aikaisempien hotellien lituskoista tyynyistä tuli. Clarionin superfluffyt tyynyt muistuttivat eniten meidän omaa erikoistyynyä kotona. Ja hyvä niin.

Silmät puoliummessa suoritettujen aamutoimien jälkeen sai Markkuunkin vähän vauhtia, hymyä ja eloa kun päästiin alas aamupalalle. Harmitti kyllä vähän, että lämmin aamiainen olisi alkanut vasta kuudelta, mutta lentomme lähtiessä Rovaniemelle 7:35, ei pystynyt mitenkään sinne asti odottamaan. ”Tää on paras aamupalabuffa koskaan” – kommentin heittämällä Markku sai minun silmät ainakin pyöristymään. Mitä? Karkkibuffa tuttifruttirenkailla oli kuulemma parasta ikinä ja vannoutuneena leivän syöjänä tyyppiä oli muutenkin helppo miellyttää. Mie en ehkä ihan jakanut samaa mielipidettä, varsinkaan kun hotellin lämmintä aamupalaa ei edes keretty testaamaan, mutta olin tyytyväinen miten aamukärtyyn mieheen sai vähän virkeyttä, olkoonkin sitten isolla annoksella sokeria heti aamuyöstä 😀 Valikoima oli aamuviiteen kuitenkin aivan passeli ja sillä pärjäsi hyvin Rovaniemelle yhdentoista lounaaseen saakka. Mie tuun vielä sen lämpimän aamupalan testaamaan!

Clarion Helsinki Airport _MJT (82)Clarion Helsinki Airport _MJT (84)Clarion Helsinki Airport _MJT (79)Clarion Helsinki Airport _MJT (86)

Huomatkaa banaanista ja kupeista muotoiltu smile 😀

Oli todellinen harmi lähteä kentälle jo viideltä! Uni olisi vielä maistunut useammaksi tunniksi ja hotellin palveluita olisin testannut mielelläni enemmänkin. Kuuleman mukaan saunaosasto olisi ollut kiva! Jäänee seuraavaan kertaan. Lyhyen välilaskun majapaikkana Clarion kuitenkin täytti tarkoituksensa mitä parhaiten. Nukuimme hyvin sen hetken mitä pystyimme ja varmasti miellyttävämmin kuin ne monet Starbucksin penkeillä yöpyneet budjettimatkailijat. (Been there done that, too!)
Clarion Helsinki Airport _MJT (93)Clarion Helsinki Airport _MJT (102)

Ja syy miksi kentälle piti keretä jo vähän tavallista aikaisemmin oli kesäisen maanantaiaamuyön spesiaali, eli Game of Thrones! Harkittiin kyllä suoraan neljältä heräämistä, jolloin oltais keretty katsoa jakso heti sängystä, mutta todettiin sen olevan ehkä turhan karmean aikainen herätys, joten siirrettiin suunnitelma jakson katsomisesta lähtöportille. Toimi paremmin niin, ja kerettiin myös aamupalalle. Clarion Helsinki Airport _MJT (109)

Plussat:

• No ihan tosi kiva palvelu! Aika harvoin kysytään respassa miten päivä on mennyt ja missä päin maailmaa on herännyt. Liityttiin myös kantiskerhoon, jolla olisi saanut baarista ja ravintolasta kupongilla etuja, mutta me mentiin kyllä suoraan nukkumaan
  • Aviapoliksen juna-asema on käytännössä samalla pihalla ja hotellille pääsee myös kävellen jos on ihan mahoton. Juna-aseman laiturille siirtymiseen ovelta kannattaa varata vähintään 3min, koska liukuportaat on aika pitkät
  • Näkymät lentokentän suuntaan ainakin osasta huoneita. Aina ihan parasta jos voi vähän kuikuilla lentsikoita!
  • Kylmän aamiaisen saa jo puoli viideltä, lämmin alkaa kuudelta. Aikaista lentoa varten heräävän ei tarvitse siis jäädä ihan tyhjin vatsoin
  • Huoneissa eriväriset pyyhkeet. Mahtava idea ja tuttu jo Clarion Hotel Helsingistä! Hotellissa toistui muutenkin mustavalkoteema, joten se oli hauska ulottaa myös pyyhkeisiin. Loppuu se narina siitä, kun sitä meikkivoidetta on huoneen ihan jokaisessa valkoisessa pyyhkeessä.

Clarion Helsinki Airport _MJT (19)Clarion Helsinki Airport _MJT (75)
Miinukset:

• Vaikiapa näitä on keksiä kun kaikki meni muuten niin kivasti! Kylmälle aamiaiselle olisin toivonut lisää esim. hedelmävaihtoehtoja tai marjoja. Usein ennen lentoa en edes pysty syömään, joten siinä mielessä valikoima oli ok.
  • Lyhyet yöunet, mutta sitä ei voi missään tapauksessa laittaa hotellin syyksi, vaan meidän aikataulujen!

Tänne tulen kyllä uudelleen. Helsinki-Vantaan lentokenttähotellit ovat tulleet tutuksi vuosien saatossa tänne pohjoiseen sahatessa edestakaisin. Hilton Airport oli pitkään suosikkini, mutta sen hinnat ovat monesti olleet niin kovat, ettei ole lompakko enää pitkiin aikoihin kestänyt. Kehärata onneksi mahdollistaa myös radan varren hotelleille uuden ja helpon reitin kentälle. Clarionissakin kuitenkin täytyy varsinkin aikaisen aamun lähdöille tarkistaa millä junalla kannattaa lähteä, koska niitä tosiaan menee vain reilun vartin välein. Ja mie niin tykkään näistä väreistä ja designista! Tulisipa Rovaniemellekin tämän ketjun hotelli. Sitä odotellessa!

Miltäpä tämä lentokenttähotla teidän mielestä vaikuttaa vai joko ruudun takana on paikan testannutta porukkaa? : )

Lue myös: marraskuinen postaus Clarion Hotel Helsingistä

Seuraa blogia facebookissa, bloglovinissa ja instagramissa!

• Reply Tappu torstai, heinäkuu 27, 2017 at 10:16

No hyvältä näyttää, mutta ihmettelen iloa ilmapalloista ja karkkibuffasta, mutta sinähän oletkin aika nuori.

• Reply Maarit Johanna torstai, heinäkuu 27, 2017 at 21:23

No mutta ilo se on pienikin ilo 😀 Ja mieheni se innostuneempi karkkibuffasta oli. Mulle ei oikein makea karkin muodossa aamuisin maistu.

• Reply Asioitatoita torstai, heinäkuu 27, 2017 at 15:29

Harmi etteivät taineet rakentaa katolle mitään terassia, mistä olisi ollut näkymä kiitoteille. Ehkä sellainen olisi houkutellut liiaksi maksamattomia lentokonebongareita! 😉

• Reply Maarit Johanna torstai, heinäkuu 27, 2017 at 21:24

Hei niimpä! Olispa muuten tosi hyvä idis ollut. Ei kai vielä ole myöhäistä rakentaa kattoterassia vaikka baarilla! Mikäs sen hauskempaa olis istua kattelemassa näköalaterassilla auringonlaskua ja samalla bongailla lentsikoita hyvän drinksun äärellä ^^ Samalla sais ne maksamattomat asiakkaat ehkä ostamaan jotain 🙂

• Reply Annemaria/Samppanjaa muovimukista torstai, heinäkuu 27, 2017 at 19:22

Miunkin lempparihotelli 🙂 Tykkään hotellin rennosta ja ystävällisestä tunnelmasta sekä erityisesti sisustuksesta. Kivoja huonekaluja ja valaisimia. Palvelu on ihan parasta.

• Reply Maarit Johanna torstai, heinäkuu 27, 2017 at 21:25

Todellakin samaa mieltä! Sisustukseen pisti minunkin silmäni ensimmäisenä. Tämä oli hauskimpia pitkään aikaan 🙂

• Reply Tatjaana perjantai, heinäkuu 28, 2017 at 09:28

Kiitos!
    Mitä tekisit minuna:
    Lähden Pariisiin aamulennolla klo 6.20. Lennän edellisenä iltana Kokkolasta Helsinkiin 18:45-19:55. Tarkoituksenani oli ajaa kentältä kaupunkiin ja yöpyä poikani luona.
    Kannattaisikohan kuitenkin mennä ko. hotelliin yöksi?
    Ja takaisin Pariisista: kone Helsinki-Vantaalla klo 00.45. Lento Kokkolaan 8:30-9:40.
    Suunnittelin, että roikun kentällä, mutta kirjoituksesi lukemisen jälkeen aloin ajatella yöpymistä ko. hotellissa.

Kannattaisiko? Paljonko maksaa yö? Paljonko maksoi taksi?
    Minunhan pitää olla lentokentällä 4:20 ja 6:30.
    Kiitos neuvoista
    Tarjaana

• Reply Maarit Johanna lauantai, heinäkuu 29, 2017 at 21:39

Ole hyvä! 🙂
      No mennessä sullahan olis kyllä hyvä sauma nukkua ihan hyvät yöunet hotellilla ja tuohon aikaan juniakin taitaa mennä vielä tiuhempaan tahtiin Aviapolikseen illalla (kannattaa toki päiväkohtaisesti tarkistaa). Paluu on toki aikataulultaan tiukka, joten kunnon unia tuskin kerkeää saada, mutta hetkeksi nukahtaa. Taksin hintaa en kyllä muista, mutta oli se yöaikaan yli kympin, mutta alle 15 euroa. Aamulla saa helposti napattua junan. Yöpymishinnoista en osaa valitettavasti sanoa, mutta se riippuu varmaankin paljolti myös matkustusajankohdastasi. Mukavaa Pariisin reissua jokatapauksessa! 🙂