Matkustin juuri takaisin kotiin Lappiin viikon reissulta etelästä. VR:n ja Matkahuollon järkyttävät hinnat sai sapen niin kiehumaan, että oli pakko saada kirjoittaa aiheesta edes jotain.
Ystäväni ympäri Suomea ovat joutuneet kuuntelemaan nillitystäni Suomen Helsinki-keskeisyydestä jo niin kauan, että mun on pakko purkaa ajatukset tännekin ihan pelkästään reissunaisen näkökulmasta. Toistan nyt itseäni, mutta tiedätte varmaan jo kaikki, että asun tällä hetkellä Sodankylässä. Se on alle kymmenentuhannen asukkaan kylä ihan keskellä Lappia nelostien varressa ja kuulu varmasti etelään eniten Kevitsan kaivoksesta, Pyhä-Luoston kansallispuistosta ja Midnight Sun Film Festivaleista. Sodankylässä ei ole lentokenttää (pienkoneiden lentopaikkaa ei lasketa), eikä rautatieasemaa. Mie kuitenkin reissaan paljon. Lentokoneella, junalla ja bussilla, koska melkein aina on pakko päästä sinne reissun ns. alkupisteeseen: Helsinkiin.

Musta ruksi on Sodankylä ja punaiset pisteet lentokenttiä, joita pidän ns. ”kotikenttinä”. Kaukaisin niistä Tromssa, jonne on Sodankylästä matkaa 530km. Tänä vuonna Tromssan lisäksi on lennetty myös Luulajasta (380km) ja Oulunsalosta (350km). Tärkein kotikenttäni on kuitenkin Rovaniemi (120km), vaikka Kittilän kenttä (100km) olisi vähän lähempänä.
Melkein jokainen kerta (ainakin 90% kerroista) kun lähden ulkomaille, minun on ensin luovittava tieni Helsinkiin. Bussilla tai autolla Rovaniemelle ja joko lento tai juna etelään. Olen kerran matkustanut Oulusta suoralla lennolla Kööpenhaminaan Scandinavian Airlinesilla ja kerran Norskilla Teneriffalle. Oi autuutta. Niin ”läheltä” suoraan ulkomaille reittilennolla ilman hyppyä Helsingissä! Ilo loppui lyhyeen ainakin niiden Köpiksen lentojen osalta. Oulusta pääsee edelleen Teneriffalle ja Gran Canarialle, mutta esimerkiksi Keski-Eurooppaan turha haaveillakaan. Kittilä sai täksi jouluksi todellisen onnenpotkun Lufthansan pian aloitettavan Munchenin viikkoreittivuoron muodossa. Keskustelin asiasta Kristiinan kanssa viikonloppuna. Miten ne ulkomaiset yhtiöt ovat niin rohkeita, että aloittavat reitit Lappiin? Ne selkeästi näkee potentiaalin! Lappiin tulee joka vuosi satoja charter-lentoja Keski-Euroopasta ja Britanniasta koneet täynnä turisteja, ketkä ovat maksaneet maltaita reissuistaan. Jos charterit ovat täynnä, on jännä etteivät muut yhtiöt ole hoksanneet mahdollisuutta aloittaa reittiliikennettä edes talven sesonkiaikaan. Miksei? Edes suomalaiset?
Sesonkina reittilentoja myös paikallisten iloksi?
En mie tässä nillitä niiden eteläläisten turistien puolesta vaan itseni. Charterit on kivoja toki siksi, että ne tuo turisteja Lappiin. Henkilökohtaisesti tämä fakta ei silti herätä tunteita, koska en mie ite pääse niiden koneiden kyytiin. Reittilentoliikenne Kittilän ja Munchenin välillä sen sijaan sai minutkin hyppäämään tasajalkaa keväällä, koska reitti vaikuttaa tietenkin yhtä paljon myös siihen, miten lappilaisten reissaaminen etelään helpottuu! Olin tipalla varata menolennon 19.joulukuuta Kittilästä Muncheniin, mutta tuo Lontoon reissu tulikin sitten paremmiksi puheiksi. Onneksi tiedän jo sodankyläläisiä, jotka ovat innoissaan varanneet matkat Saksaan käyttäen tuota uutta yhteyttä. Pitäähän sitä mahdollisuutta hyväksi käyttää! Ihmettelen vain sitä, ettei tuota ole Lapissa markkinoitu mitenkään. Onhan se saksalaisille tietenkin varmasti iso juttu, mutta Munchenistä pääsee vaikka mihin muuallekin, mutta Lapille yksi ainoa kansainvälinen reitti on valtava asia. Ainoat informaatiot ja hintatiedot tuosta reitistä olen saanut Lapin Kansasta ja Finavian sivuilta, sekä kaivamalla Lufthansan sivuilta. Miksei tätä markkinoida lappilaisillekin reittivaihtoehtona? Ei kaikki varmasti voi joulun reissuja suunnitellessa edes muistaa, että joskus keväällä oli lehdessä juttu uudesta lentoreitistä. Ihmeellistä!
Lontoo ja sen ympäristö on myös yksi kohde, josta tulee talvella paljon porukkaa Lappiin. Mua kiinnostaisi tietää, onko kukaan tehnyt laskelmia, olisiko kysyntää esimerkiksi viikkoreittivuorolle Lontoosta Rovaniemelle tai vaikka Ivaloon sesonkiaikana. Norski, Finski, anyone? Chartereita tulee päivittäin, miksei edes yhtä viikkoreittivuoroa kolmen sesonkikuukauden aikana? Tromssasta pääsisi Lontooseen ainakin Norskilla, mutta Suomesta sinne pääsee ainoastaan Helsingistä. Norjalaiset osaa muutenkin. Tromssaan on tehty suoria reittilentoja jopa Tokiosta!

Me lennettiin Huippuvuorille Tromssasta. Se oli ylivoimaisesti halvempaa kuin lentää Rovaniemeltä Helsingin ja Oslon kautta.
Hintasota – halvat matkat ulkomaille, mutta sikakallis kotimaa
Niin. Helsingistähän pääsee Suomesta melkein ihan minne tahansa. Kesällä olisi ollut menopaluu-lennot Reykjavikiin 199€! Norskilla oli järjettömän halpoja vuoroja Keski-Eurooppaan ja Finskilläkin kivoja alennuksia. Miksi en sitten tarttunut näihin tarjouksiin? Olisinhan säästänyt parhaimmillaan satoja euroja! Paitsi etten olisi. Onneksi katsoin shoppailun tuskissani ensin paljonko halvoille päivämäärille maksaa Suomen sisäiset lennot. Ei oikein nappaillut enää Reykjavik, kun Rovaniemi-Helsinki-Rovaniemi maksoi kaikille alennuspäivämäärille alkaen 149€ menopaluu. Näin on käynyt ihan liian monta kertaa. Helsinki-Vantaa on Suomen suurin lentoasema, ja tietenkin sieltä on eniten tarjouksia muualle maailmaan. Koska pohjoisemman Suomen kansainvälinen lentoliikenne on niin onnetonta ja olematonta, olisi ihan kiva, että ne ainoat lennot niiltä maakuntakentiltä sinne Helsinkiin, elämän ytimeen, olisivat sellaisissa hinnoissa, että niistä alennuksistakin olisi jotain hyötyä. Matkustaminen on Lapista ja Lapissa ihan järkyttävän kallista. Mulla ja Markulla on jo Finnair Plus Silver-kortit ja mun kortti on tienattu ihan pelkästään sillä, että olen sahannut niin paljon tätä Sodankylä-Rovaniemi-Helsinki -väliä, kun olen ollut matkalla jonnekin kauemmas. En halua edes yrittää laskea, paljonko Suomen sisäisiin matkoihin on mennyt rahaa, ja kuinka paljon halvemmaksi tulisi asua jossain lähempänä Helsinkiä tämän harrastuksen takia. Esimerkiksi tänään sain Kristiinalta snäpin 35€:n hintaisista lennoista Helsingistä Prahaan. Ei paljoa lämmittänyt, kun istuin sen jälkeen Eskelisen bussiin Rovaniemellä ja maksoin 27,10€ alle kahden tunnin bussimatkasta Sodankylään. Täällähän ei ole mitään ”varaa aikaisin ja säästä” -tarjouksia. Joko otat tai jätät. Maksaa 35€:n liputkin Helsingistä ulkomaille äkkiä muutaman satasen ylimääräistä näillä monopolihinnoilla pelkästään maakuntakentälle. Kysynnästähän tämä kaikki on kiinni, mutta voishan noita reittejä edes kokeilla?
Kai se on vain pinnisteltävä ja matkustettava aina Helsinkiin, tai varattava niitä Rovaniemeltä lähteviä lappilaisille suunnattuja ylihintaisia chartereita Alanyaan. Not.
Seuraa blogia *facebookissa* *bloglovinissa* *instagramissa*
48 Comments
Äh, tuttu tunne. :/ Elävästi on mielessä ne monet kerrat, kun olisi Rovaniemeltä halunnut maailmalle, mutta pelkät lippujen hinnat Helsinkiin pilasivat homman.
Tuo on kurjaa myös Lapista lähtöisin olevan näkökulmasta. Helsingistä Rovaniemelle (ja siitä tietty vielä autolla porukoille) matkustaminen maksaa yleensä enemmän kuin se, että lähtisi Helsingissä asuvana pitkälle viikonloppumatkalle Keski-Eurooppaan. Usein tuohon jälkimmäiseen reissuun saisi vielä hotellin samaan hintaan.
Mahtava juttu silti tuo München-Kittilä-reitti! Toivottavasti seuraavaksi tulisi esimerkiksi Amsterdam-Rovaniemi-reitti, nimimerkillä oma lehmä ojassa. 😉 Lapin matkailu on niiiiiin alihyödynnettyä ja typerän sesonkiluontoista, pitkälti juuri noiden sikakalliiden yhteyksien vuoksi. Toivottavasti tilanne paranee ja muutkin lentoyhtiöt ottaisivat Lufthansasta mallia!
Elävää elämää edelleen joka kerta kun on matkustamassa melkein ihan minne tahansa.
Unohdinkin tuon vielä lisätä postaukseen. Olen kuullut muutamilta vanhoilta ystäviltä ja entisiltä lappilaisilta, miten se motivaatio lähteä kotiseudulle vähenee melko paljon, kun yhteydet on niin surkeat ja lentohinnat kaksi kertaa kalliimmat kuin sinne ihanaan Keski-Eurooppaan.
Hollannistakin tulee kyllä chartereita, mutta en usko, että volyymi on niin suurta kuin vaikka Englannista tai Saksasta. Ihmettelen itsekin, miksi esimerkiksi Finnair heikentää yhteyksiään, vaikka maailmalla kiinnostus vain kasvaa!
Voi miten samaistun tuohon Lapista lähtöisin olevan ongelmaan. Ei ole tullut hirveästi käytyä kotona sinä kolmena vuonna kun olen täällä Etelä-Suomessa asunut. Juuri eilen vertailin lentojen hintoja erään kaverin kanssa. Ajatuksena oli, että edes jouluksi pitäisi päästä kotiin. Kyllä iski epätoivo, kun kyseinen kaveri löysi halvemmat lennot kotiinsa Iraniin kuin minä Rovaniemelle. VR:ään on ilmeisesti turvauduttava tänäkin vuonna. Nyt on vain päätettävä haluanko makuupaikan, mikä tarkoittaa menopaluulipuissa ylimääräistä sataa euroa, vai vietänkö mieluummin opiskelijaystävällisen unettoman yön istumapaikalla. Oi jos siellä junassa saisi edes ne kirkkaat lamput pois päältä yön ajaksi 🙁
Joskus laskin, että pelkästään Saksassa tulee käytyä useammin kuin Rovaniemellä, vaikkei minulla siihen maahan mitään oikeaa säännöllistä asiaa edes ole. Reissuja vain jostain ilmestyy, kun on niin paljon helpompi lähteä lyhyellä suunnittelulla ja Lapissa kasvaneen näkökulmasta lähes ilmaiseksi.
Mie olen kuullut niiiin paljon samanlaisia kommentteja muilta Lapista lähteneiltä! Tuo, että oot käynyt Saksassa useasti ilman varsinaista asiaa kuvaa tilannetta niin hyvin. Saksaankin pääsee helpommin ja halvemmalla, kuin omaan kotiin Suomen sisällä.
Samaistun myös niin tuohon unettomaan yöhön istumapaikalla. Tulin just Tampereelta Rovaniemelle aivan ylikalliilla lipulla istumapaikalla ja en nukkunut silmäntäyttäkään niillä kamalilla penkeillä ja kirkkaassa valossa… Ugh.
Hei ihana, etten ole ainut, jota ärsyttää tämä Helsinki-keskeisyys! Pohjanmaalta käsin täytyy kans aina matkustaa se nelisen tuntia junalla ensin Helsinkiin, ja ei sekään ole mitään halpaa lystiä. Vaasasta käsin on tosin näppärä lentää, mutta se on aika kallista. Oon nyt huomannut, että monesti ei ole paljoa kalliimpi lentää Tukholmaan Vaasasta tai Tampereelta ja jatkaa sieltä haluamaansa kohteeseen, koska SASilla on paljon enemmän reittejä Tukholmasta. Nyt Tampereella asuessa Helsinki ei enää ole niin kaukana, mutta silti saa muutaman ylimääräisen kympin pulittaa matkoista lentokentälle ja usein lentoajat ovat sellaiset, että Tampereelta saa lähteä kukonlaulun aikaan ja palatessa on kotona iltamyöhään. Hinnan sijaan mua ärsyttääkin Helsinki-keskeisyydessä juuri ärsyttävä matka-ajan kasvu, kun kentälle pitää tietysti suunnata hyvissä ajoin.
Jes, täältä saa mahtavasti vertaistukea! Aattelinkin, että toivottavasti joku muukin syrjäisen Suomen asukas tarttuisi aiheeseen. Pohjanmaalla onneksi on lentokenttiä ja tuo Tukholman yhteys on kyllä kullan arvoinen! Olisipa se edelleen Oulustakin.
Tuo kymppi lisää lentohintojen päälle tuntuu ihanan pieneltä, kun vertaa omiin reissubudjetteihin 😀
Onneksi sitä on koko ikänsä asunut täällä ja jotenkin tottunut näihin välimatkoihin pidemmän päälle. Nyt vain alkoi ärsyttämään kerta kaikkiaan kamalasti, kun matka-ajat on niin järkyttävät ja hinnat vaan nousee.
Helsingistä lentäessä pitää Lapista lähtevän useasti hommata vielä lentokenttähotelli matkalla joko mennessä tai tullessa huonojen yhteyksien takia. Monet lomalennot esimerkiksi lähtevät Helsingistä jo kukonlaulun aikaan, jolloin ensimmäinen lento ei ole vielä Rovaniemeltä ehtinyt lähteäkään.Ehkä juuri näiden asioiden takia minusta on tullut mestari suunnittelemaan reissuja, kun on sata ja yks asiaa mitä pitää ottaa budjettisuunnittelussa huomioon 😀
AMEN. Kuopio ei nyt ihan niin pahasti ole kaukana kuin Sodankylä, mutta Kuopiosta puuttuu esim Norski. Ja Finnair ottaa tästä tilanteesta täysin ilon irti hinnoittelussaan (ja miksi ei ottaisi…). VR:llä olen matkustanu 2 kertaa viimeisen 10v aikana, kun lentolippujen hintoihin ei ole ihan kamalasti aina eroa. Nyt Onnibus kiinnostaa. Tsemppiä Kittilä-Munchen-reitille, mieti: Kittilästä pääsee yhdellä vaihdolla esim Etelä-Amerikkaan nyt 😉
Ah, norskittomuus! En ole kyllä kade kuopiolaisillekaan. Mie nimittäin saattaisin hyppiä aika helposti VR:n kyytille, kun matka-aika etelään on varmaan aika monta tuntia lyhyempi kuin Rovaniemeltä. Tuleeko Onnibus Kuopioon asti?
Mulla vaan ahistaa bussimatkustaminen muutenkin matkapahoinvoinnin takia, etten halua ajatella sitä omalle kohdalle vaihtoehtona ainakaan noin pitkille reiteille. Rovaniemeltä pohjoiseen se nyt sattuu facebookin kimppakyyti-sivuston lisäksi olevan ainoa liikkumisvaihtoehto, kun omaa autoa ei ole.
Aika houkuttelevaa olis toi Etelä-Amerikka tuollaisella ajattelulla 😀 Tuo reitti toimii luonnollisesti vain tämän sesongin ajan, ettei edes kovin pitkälle kevääseen voisi suunnitella mitään matkoja enää. 🙁
Noh. Olen lentänyt Kuopiosta viimeisen vuoden aikana useita kertoja helsinkiin ja takaisin ja hinnoittelu on ollut 80-90e menopaluu. Eli halvempi kun mitä vr tarjoaa samasta matkasta. Että en kyllä käsitä millaista hinnoittelua olet näkenyt. Nytkin lennot vuoden vaihteeksi, 79e meno/paluu. Nämä halvat lennot vaativat yleensä sen että pitää olla sen 2-3 päivää paikan päällä. Eikun vaan kokeilemaan uudestaan hakuja.
Tokihan niitä halpojakin lentoja on jonkun verran. Jos on kuitenkin suuntaamassa ulkomaille, eikä pelkästään Helsinkiin, on silloin valittava ne juuri oikeat liittymälennot. Tämä ainakin Rovaniemeltä on kallista. Aikataulutus on myös hankalaa, kun pitää miettiä voiko ottaa halvemman ja aikaisemman lennon ja olla pois töistä puoli päivää, vai kalliimman ja myöhäisemmän.
Tutulta kuulostaa myös tänne, kun suuren osan elämääni olen asunut pohjoisessa akselilla Kuusamo-Rovaniemi-Oulu. Mullaki on monet reissut ulkomailleon kaatunut juuri sen kalliin kotimaan matkustuksen takia. Nyt tosin asun vähän etelämmässä, joten asia on kääntynyt päälaelle, kun ulkomaille pääsee nopeammin kuin kotia. Eikös aika vasta avattu uusi reitti Oulusta Stromssaan? Sitä voisin itse joskus käyttää, jos hinnat olisivat suht. edullisia. 🙂
Hyvä etten yksin tuskaile täällä asian kanssa, vaan se on ollut muillekin ongelma. Tuo on niin väärin, että ulkomaille pääsee helpommin ja halvemmalla kuin kotimaassa lyhyitä matkoja.
Oulusta Luulajan kautta Tromssaan on avattu reitti, joo! Mulle se vaan ei oikein toimi, kun matka-aika pelkästään autolla Sodankylästä on lyhyempi kuin ajo Tromssaan kuin ajo Ouluun ja lento sieltä Tromssaan 🙂 Pitää muuten alkaa googletteleen tuotakin yhtiötä, en ole yhtään perillä hinnoista.
Ymmärrän tuskan. Ootteko miettinyt muuttoa tänne päin? Ilmeisesti kuitenkin viihdytte noin muutoin Lapissa?
Ei me ainakaan reissujen helpottamiseksi olla muuttamassa, mutta muuten on ollut kyllä mielessä. Meillä oli molemmilla vakituinen paikka Sodankylässä, joten siksi ollaan asuttu täällä. Nyt toki jäin itse puoli-työttömäksi ja etsin päätoimen työtä. Lapissa melko hankalaa. Työtilanne elää kokoajan, joten voi ollakin, että ennen pitkää löydettäisi itsemme jostain etelämmästä. Pelkästään Rovaniemelle muuttaminen helpottaisi reissaamista paljon.
Jännä lukea tekstiä, jossa hehkutetaan Helsingin halpoja lentoja, kun musta aikoinaan tuntui, että Helsinki ja koko Suomi on todellinen pussinperä, josta on vaikea reissata yhtään minnekään. Luxemburgissa oli kivempi, koska vaikka kotikenttä oli kallis niin sentään Pariisi, Frankfurt ja Bryssel olivat kaikki siedettävän matkan päässä, mutta Lontoo se vasta olisikin ollut kiva…
Kyllä se Helsinki täältä katsottuna tuntuu ihan ihmeellisen edulliselta paikalta, josta pääsee mihin vaan 😀 Jos on Lapin lisäksi asunut vain Islannin periferiassa, niin ei ole sen enempää katsantakulmaa tähän asiaan. Varmaan aika hankala kuitenkin, rinnastaa Sodankylää Luxemburgiin. Lontoo olis täydellinen. Pääsisi melkein joka paikkaan, ja vielä suht halvalla! Lappiinkin chartereilla 😀
Mainitset itse, että Sodankylässä asuu alle 10000 asukasta. Mietipä, että Helsingin, ent. Hki-Vantaa, kentällä työskentelee päivittäin tuon verran ihmisiä.
Münchenin talousalueella asuu noin 6 miljoonaa ihmistä eli enemmän kuin Suomessa. Itse kaupunigissa 1,4 miljoonaa asukasta. Tuosta määrästä riittää matkustajia moneen suuntaan.
Kuinka moni lappilainen aidosti olisi lähdössä Lufthansalla reissuun? Iso osa taitaa olla töissä tuolloin. Samoin reilusti yli puolet Lapin väestöstä asuu kolmessa kaupungissa, poissa Kittilän lennon markkinoista. Mainos jossain lehdessä tuotantokuluineen on varmaan 5000 euroa. Jos sen vuoksi 50 matkustajaa lähtisi lennolle ja maksaisi lipustaan veroineen esim.300, niin lentoyhtiö tekisi tappiota lipusta.
Kyllä Lappiin lennettäisiin paljon enemmän jos olisi kysyntää. Valitettavasti huippusesonki on vain lyhyt ja keskellä talvea.
Tiedän kyllä, miten paljon porukkaa on Munchenissa ja että Lapissa on poroja enemmän kuin ihmisiä.
Pointtini olikin, että reittilennot olisi fiksua järjestää nimenomaan sen mukaan paljonko vaikka sieltä Lontoosta olisi tulossa porukkaa Lappiin. Se olisi vain plussaa meille muutamille lappilaisille, jotka saisimme myös mahdollisuuden lähteä reissuun helpommin ja halvemmalla. Täyttäisimme sitten ne koneiden muutamat hajapaikat. Ihan varmasti suomalaisten määrä Lufthansan lennoilla on vain muutamia prosentteja.
Reittilennoissa on vaan hienoa se helppous, että voi itse suunnitella matkoja ja se, että reitti toimii molempiin suuntiin, eikä vain toiseen. Voin varmasti uskoa, että Lontoossa tai Munchenissakin on porukkaa, joka haluaisi ottaa Lappiin pelkän lennon ja suunnitella oman matkansa vaikka oman perheen kesken ja varata hotellin ja auton miten tykkää. Lennän minäkin Teneriffalle mieluummin Norskin reittilennolla ja varaan itse hotellit ja aktiviteetit, kuin ottaisin kamalan kalliin matkanjärjestäjän paketin.
Ymmärrän sun tuskan. Taidan itse lopettaa heti valittamisen samasta aiheesta, sitähän tuntee asuvansa jo aivan tapahtumien ytimessä tämän luettuaan. 😀
Mutta oikeasti, olen etenkin VR:n hintoja ja aikatauluja moittinut suureen ääneen useinkin. Ellei satu mikään hyvä tarjous kohdalle, niin edestakainen junamatka Hesaan tulee maksamaan reippaan satasen. Jos sattuu että lento lähtee aamusta, niin Hesaan on pakko mennä jo edellisenä iltana jolloin tietenkin maksetaan hotellista pääkaupunkiseudulla. Ja jos paluulento laskeutuu iltakymmenen tietämillä tai myöhemmin, ei Pohjanmaalle pääse enää millään ja taas yövytään Hesassa. On tämä tämmöstä, mutta kuitenkin huomattavan paljon helpompaa kuin siellä Lapissa. 🙂
Ne hinnat on kyllä ihan hirveät jos Keski-Suomestakin joutuu maksaan satasen menopaluusta. Minusta junamatkat oli opiskelijana jo kalliita, mutta nyt joutuu maksamaan sen täyden hinnan ja on vieläkin kalliimpaa. Unohdin muuten mainita tuon hotelliyöpymisen postauksessa. Toki meilläkin on tuttuja ja sukulaisia Helsingissä, joiden luo voisi myös mennä tarvittaessa. Mutta jos lento saapuu Helsinkiin keskiyöllä ja jatkolento Lappiin jo aamulla ennen ysiä, niin lentokenttähotelli jää ainoaksi vaihtoehdoksi ellei halua nukkua lentokentällä kylmillä penkeillä. Ugh, kyllä se on hankalaa vissiin meillä kaikilla 😀
Joo ei oo edullista joka kerta helsingin kautta lähteä lomalle ite kyllä hoksasin että kirkkoniemestä on melkohyviä yhteyksiä ja hinnat kohillaan. Mutta ompa sinne kirkkoniemeenkin sodankylästä matkaa. Monta kertaa tulee itelläkin ajettua saariselältä rovaniemelle kun ivalosta helsinkiin on lento järjettömän hintanen tai aikataulultaan muuten järjetön (keskellä päivää)
Kirkkoniemestä on varmaan aika hyvät yhteydet, kun pääsee matkustamaan sekä SASilla, Wideröellä, että Norwegianilla! Tuo pitää muuten ottaa korvan taakse. Sinne on toki matkaa yhtä paljon kuin Tromssaan, mutta mitäpä sitä ei halpojen lentojen eteen tekisi 🙂
Ivalon yhteydet on kyllä surkeat. Kerran on tullut hyödynnettyä Ivalon Finnairin vuoroa, kun oltiin matkalla Thaimaahan. Saariselältä Rovaniemelle ja takaisin reissaaminen on jo melkein yhtä hullua, kuin Sodankylästä ajaminen Ouluun tai vaikka sinne Kirkkoniemeen.
Näin se menee, elämä on valintoja täynnä kukin on onneksi vapaa valitsemaan asumisen ja tekemisensä.
Jos valitsee asumisensa sieltä missä poroja on enemmän kuin ihmisiä niin ei sille voi sitten mitään se on vain VOI VOI.
En asu Helsingissä enkä edes lähellä sitä mutta ne kerrat kun lomalle lähden en jaksa välittää mitä se kulkeminen sinne kentälle kustantaa tai paljonko se vie aikaa.
Jos lähden esim Lappiin laskettelemaan ajan sinne omalla autolla vaikka se kestää sen minkä kestää. Jos laiskottaa niin ajan sen auton sitten junaan ja nukun matka ajan kohtuu hyvin. Emme mekään nillitä siitä kuinka muka hankalaa on päästä etelästä pohjoisen laskettelukeskuksiin.
Minä olen ikäni asunut Lapissa, ja tällä hetkellä työtilanne pitää minut ja mieheni täällä. Emme sulje pois vaihtoehtoa muuttaa etelään lähemmäs Helsinki-Vantaata joskus tulevaisuudessa. Tottakai se on voi voi. Olisipa se helppoa jos ei tarvitsisi välittää paljonko kulkeminen maksaa, mutta budjetointi on melkeimpä pakollista kun matkustaa paljon ja joutuu aina lähtemään täältä. Ei kai sitä matkailuharrastuksen perässä etelään kannata muuttaa, jos työt ovat täällä.
Kyllä mekin autolla ajamme joskus Helsinkiin ja käytämme junia. Se on vain armottoman kallista ja hidasta. Olen kyllä kuullut paljon kommentteja siitä, miten Lappiin on hankalampaa ja kalliimpaa päästä lomailemaan, kuin vaikka Alpeille. Ongelma on nimenomaan kalliit yhteydet kotimaassa.
Miten tuonkin nyt ottaa… Heitänpä vastakysymyksen. Miksi Lapin matkailu on eteläsuomalaiselle aivan käsittämättömän kallista?. Sieltä on karkotettu tehokkaasti erittäin suuri määrä kotimaista turismia pelkillä järjettömiä hinnoilla. Lentolippujen hinta on siihen nähden pientä jos miettii, mitä nelihenkinen perheen hiihtoloma muuten maksaa. Siihen nähden maksaisin lentoliput mielelläni!. Nyt maksan ne etelän matkaan…
Sanoppa muuta! Tuota myös ihmettelen. Siksi niin monet minunkin tutut lähtevät mieluummin Alpeille, kuin vaikka Leville tai Saariselälle laskettelemaan. Lennot ovat melkein samoissa hinnoissa, ja Alpeilla on halvemmat hotellit. Tottakai sitä ajattelee lompakollaan tuollaisessa tilanteessa.
Helsinki-keskeisyys ärsyttää myös välillä Oululaista. Toki täältä on hyvät lentoyhteydet Helsinkiin ihan koko ajan, mutta aina siitä tulee vähintäänkin 50€ norskin nuorisolipulla lisähintaa ilman matkalaukkua. Jokaisella reissulla on tullut nyt vietettyä yö lentokentällä ja se ei todellakaan ole nannaa. Tästä en kuitenkaan halua valittaa. Toivon, että norskilla pysyy nuorisohinnat 25€ suunta.
Norskin alicanten käytin heti hyväksi kun reitti oli uusi ja liput edullisia. Eipä sitäkään turhaan mainostettu ja niinhän sekin sitten loppui kannattamattomuuden takia. Samoin olen köynyt jokaisessa pakettimatkakohteessa, minne täältä on päässyt suoraan (kreeta, rodos, bulgaria, teneriffa ja gran canaria) Onko sitten niin, että ihmiset tosiaan näillä pakettimatkoillakin haluaa aina vain samoille saarille. Eikö kreeta voitais välillä vaihtaa mallorcaan ja teneriffa lanzaroteen. Sanonpahan vain. 😀 Oon pistänyt merkille, ettö esim. tänäkin talvena Luulajasta pääsisi yhdellä lomalennolla suoraan meksikoon, thaimaaseen ja mauritiukselle. Lomamatkat on ainoa, joka täältä lentää joskus yksittäisiä chartereita, jonnekin perinteisiin kohteisiin.
Tätä tromssan lentoa olen katsellut myös moneen kertaan. Ylihinnoiteltu sekin. Epäilen sen pysyvyyttä kovin kauaa. Helppo on sitten taas sanoa, ettö loppui kannattamattomana. Samalla tavalla loppui sassin tukholman lennot kun yhdestä suunnasta olis saanu maksaa satasen. :s
Mulle on kans tuo Oulun valikoima tuttu ja viimeksi viikko sitten suunnittelin tuota Luulaja – Mauritius -reittiä, kun hiihtoloma oli mielessä! Oulusta on ollut yllättävän kivoja kokeiluja, mutta ne on olleet juuri samoihin kohteisiin, mihin suomalaiset matkanjärjestäjät lentää, eli nämä perus Kanariat, joissa ei siis muuten ole mitään vikaa. Luulajassa kuitenkin melkolailla samanlaiset markkinat kuin Oulusta, joten miksei täältäkin puolelta rajaa voisi lentää samanlaisiin kohteisiin?
Norskin nuorisohinnat on kyllä loistojuttu! Lentokenttäyöt taas ei. Viimeksi Santorinin reissulla mennessä nukuimme kentällä, kun lentokenttähotellien hinnat pyöri sille yölle ihmeellisesti jossain melkein parin sadan paikkeilla.
Ai se Tromssan yhteys on niin kallis. No jos se oli liikematkaajille suunnattu, niin ehkä yritykset sitten maksaa, vaikka hinta olis mitä. Tavallinen reissaaja ottais ehkä mieluummin auton alle tai vaihtais kohdetta.
Allekirjoitan täysin! Terveisin Lapin tyttö maapallon toiselta puolelta. Tuossa kun reilun kuukauden päästä palailen Lappiin, menee mun kotimatkaan Helsingistä Tervolaan (porukoiden luo) 16 tuntia, koska halusin päästä sinne halvimmalla mahdollisella keinolla. Ja tuohon ei ole tosiaan laskettu kuuden tunnin odotteluaikaa Helsingissä lentokoneen laskeutumisen jälkeen.
En ole saanut opiskelijakorttiini lukuvuositarraa, sillä olin jo vaihdossa, kun niitä jaettiin. Siksi tuo järjetön säätäminen. VR kun ei anna kansainvälisellä opiskelijakortilla alennusta.. Siispä ensin Onnibussilla Ouluun ja sieltä halvimmalla mahdollisella junalla Tervolaan.
Välillä sitä haaveilee asuvansa Helsingissä ihan vain noiden lentoyhteyksien takia, mutta en silti osais kuvitella asuvani jossain muualla Suomessa kuin Lapissa.
Voi miten kuulostaa tutulta! Palasin Islannista vaihto-opiskelusta viime joulun alla ja halusin ehdottomasti suorinta ja helpointa reittiä kotia. Akureyri – Reykjavik – Tukholma – Helsinki – Rovaniemi olivat lentoreitit ja siitä sitten vielä autolla kotiin Sodankylään. Matkaan meni vuorokausi ja lentohinnat oli kalliit, mutta pakko oli päästä kotia heti viimeisen tentin jälkeen. Ihan järkyttävät yhteydet!
Mulla kävi myös tuo opiskelijakorttiongelma. Tarrat jaettiin kun olin Islannissa ja kotiin palatessa en enää kerennyt sitä hankkia. I feel you!
Viimeinen lause kuvaa tosi hyvin tilannettani. Toisaalta, jos työtilanne määrittää, ettei Lapissa kannata asua, niin voisin kyllä muuttaa etelään. Haluaisin muuttaa Rovaniemelle. Se olisi ihana paikka. Ja siellä on myös lentokenttä ja rautatieasema 😀
Itse olen josku lentänyt Lakselvista Tromssaan (ja pääsee muuallekkin). Muistaakseni oli halpa ja toimiva ja lähempänä kuin Kirkkoniemi.
Norjassa yhteydet vaan toimii 🙂
Vaikka se harmillista onkin ettei kotiseuduiltaan pääse erittäin halvalla joka puolelle maailmaa mutta jokainen varmaan ymmärtää että lentoyhtiöt harrastavat liiketoimintaa ja toiminnan täytyy olla taloudellisesti kannattavaa, kaukana ovat ajat jolloin monet lentoyhtiöt olivat valtioiden hallitsemia ja tietyllä tapaa ”julkisia palveluita” eli kannattamattomia yhteyksiä ylläpidettiin veronmaksajien kustannuksella.
Se että saksalaiset tai britit tekevät charter lentoja Lappiin johtuu siitä että sitä populaa vaan riittää siellä huomattavasti enemmän kuin täällä, matkatoimisto kun ostaa charter lennon niin se ostaa kerralla koko koneen ja näin ollen ottaa taloudellisen riskin että saa paikat myytyä eli lentoyhtiölle tämä on nollariskin toimintaa ja hinnat voi painaa halvemmiksi. Reittilennoissa lentoyhtiöllä itsellään on kaikki riskit ja näin ollen näitä reittejä ei voi lähteä ”kokeilemaan” koska se on tuhottoman kallista, ainoa keino millä tätä riskiä voidaan alentaa on että vaikkapa Lapin alueen kunnat tukevat toimintaa ja ostavat tietyn määrän paikkoja jolloin maksajiksi joutuu kaikki kyseisten kuntien asukkaat verojen/veronkorotusten muodossa.
Britit ostavat mielummin matkansa jonkun luotetun brittiläisen matkatoimiston kautta kuin jonkun nevöhööd ulkomaisen lentoyhtiö Finnairin reittilennon joka vieläpä maksaa enemmän, tässä varmaan perimmäinen syy miksi Finnair ei tarjoa Lontoo-Kittilä tms. lentoja, vaatisi aikamoisia markkinointikustannuksia jos Finnair haluaisi tulla kuuluisaksi brittiläisten/saksalaisten keskuudessa jonkun kausiluontoisen reitin takia.
Se miksi Suomen sisäiset lennot tuntuvat kalliilta ovat yksinkertaisesti tuo volyymin puute, jengiä ei vain ole tarpeeksi. Finnairinkin viimeisimmässä tulosjulkistuksessa kerrottiin että kotimaan liikenne on tappiollista toimintaa nykyisilläkin hinnoilla ja kaikki alle 100 000 matkustajan reitit joutuvat syyniin, kertoo karua kieltään siitä missä mennään.
Jos haluaa asua Lapissa niin täytyy ymmärtää että siinä on tiettyjä rajoitteita, ei voi vaatia pääkaupunkiseudun palveluita. Se että tietyt asiat näyttävät halvemmilta pääkaupunkiseudulla haihtuu aika äkkiä kun katsoo asuinkustannuksia, jokaisen täytyy vaan itse tehdä se valinta missä pystyy/haluaa asua ja hyväksyä se eikä katsella aina sinne aidan toiselle puolelle mitä sieltä vielä haluaisi. 😉
Erittäin hienoa olisi jos Lapista saataisiin ulkomaalaisille mielenkiintoinen lomakohde, siitä hyötyisi koko Suomi!
Kiitos Matti hyvästä ja asiallisesta kommentista!
Lapissa asumisessa on tietysti monta puolta, ja aivan totta on, ettei voi vaatia samoja palveluita kuin Helsingissä tai Uudellamaalla yleensäkin.
Tuo lentoyhtiöiden liiketoiminta-asia on minusta juurikin se mielenkiintoisin, koska Ruotsissa ja Norjassa turisteja kyllä tulee reittilennoillakin, ja talven sesonkina Suomen Lappi tappelee niistä ihan samoista turisteista. Revontulia ja lunta ne tulevat katsomaan yhtä lailla Tromssaan ja Rovaniemellekin. Lapilla on vahva brändi, mutta valtion monopoliyhtiöt eivät ole huomaavinaankaan. Tänne pitäisi saada niitä kilpailijoita. Norjasta ja Ruotsista ja heidän toimintatavoistaan pitäisi ottaa mallia, miten heillä homma toimii. Näyttää ainoastaan meillä menevän huonosti. Norjassakin sisäisiä lentoja operoi ainakin SAS, Wideröe ja Norwegian ja hinnat pysyvät matalina ja porukka liikkuu. Norskeja on vähemmän kuin meitä, joten ehkä Suomen systeemissä olisi vain peiliin katsomisen paikka.
Onneksi muuten löytyi internetistä Itä- ja Pohjois-Suomen lentoliikenteen kehittämishanke: http://www.ip-lentoliikenne.fi/, joka on meneillään 2015-2017 ja käsittelee juuri niitä samoja aiheita mitä tässä tekstissäkin toin esille. Täytyy palata asiaan ja kirjoittaa uutta tekstiä ja samalla käsitellä kommenteissa sekä Lapin Radion haastattelussa ilmenneitä aiheita ja tutkia tuota kehittämishanketta enemmän. 🙂
Onneksi vastapainona asuminen pääkaupunkiseudun ulkopuolella on huomattavasti edullisempaa niin voi käyttää siitä säästyvän rahan kalliimpaan matkustamiseen.
Tässäkin on pointtinsa! Tosin juuri Sodankylässä on kaivosbuumin vuoksi ollut viime vuosina ihan järjettömät vuokrat. Onneksi tilanne sillä saralla on jo kääntynyt laskuun, mutta ns. ”Helsingin hinnoista” on puhuttu täällä, kun asuntoja ei ole ollut kaikille ja niistä on saanut pyytää melkein mitä vain. Toki Sodis on poikkeus. Muualla maalla voi olla hyvinkin halpaa.
Hyvä kirjoitus ja asiallinen nillitys, Johanna 🙂 Ja onko se nyt oikeesti muka vaan valintakysymys asua Lapissa tai olla kotoisin Lapista… Jos siellä on KOTI <3 Meidän pikku perheellä ei ole varaa lentää ensin täältä idästä Helsinkiin ja sieltä sitten Ivaloon. Ja sitten pitäisi ottaa vielä vuokra-auto loppumatkalle sinne kotiin kun julkiset ei kulje. Sen sijaan me istutaan parin joulupäivän takia 2×12 h autossa. Koska on pakko. Koska me halutaan. Että päästään jouluksi kotiin. Hehhee, tuo tais olla joskus Finskin joulumainoksessa… jep jep 😀
Asiallinen nillitys on hyvä käsite ja minustakin tämä oli sitä 😀 Muutamankin kerran on tullut ilmi se kysymys, että miksi te siellä Lapissa asutte kun kerta noin ahdistaa. No joo, joskus ahdistaa, mutta ihan muista syistä kuin tästä. Lapissa on koti ja jos jonnekin täällä haluaisin muuttaa niin Rovaniemelle.
Hyvin toit muuten esille tuon liikkumisongelman yleensäkin Suomessa. Kaikkialle pääsee vain Helsingin kautta. Ihan hullua, että Itä-Suomestakin täytyy lentää ensin Helsinkiin ja sitten vasta Lappiin, eikä ns. kolmiolentoja ole. Muistan, että Air Baltic lensi joskus sellaista väliä kuin Rovaniemi-Tampere-Riika. Aika fiksua.
Ihan kamalan kalliiksi tulee teillä kyllä joulun sukulointi! :/
Olen kyllä samaa mieltä noista sisäisten lentojen suhteellisesta kalleudesta. Asun kyllä täällä Etelä-Suomessa Turun lähellä mutta täältäkin 35min lento Helsinkiin maksaa yli 260€. Yhteen suuntaan! Alennuksia ei juuri ole näkynyt, koska kilpailua ei ole. Viikonloppuina voi olla joitakin kymppejä edullisempi.
Täältä tosin pääsee junalla ja autolla nopeasti Helsinkiin eli siltä osin ei ole hankalaa kuten siellä pohjoisempana.
Ihanko oikeasti tuon hintaista? Aivan hullun kallista! Onneksi siellä etelässä juna on edes jonkinlainen vaihtoehto ja Turun läheltä ei varmaan Helsinkiinkään mene kolmea tuntia kauempaa. Mutta huh huh.
Hei mä asun Tampereella ja mua silti ärsyttää Helsinki-keskeisyys, varsinkin nyt, kun Tampereen hienoksi rempattu kakkosterminaali jäi heti tyhjilleen ja tarpeettomaksi RyanAirin lähdettyä sieltä. Täältä saa onneksi sentään halpoja Onnibussilippuja, joten kuljen reissuun Helsingistä ja matkustan Onnibussilla kentälle.
Usein mua harmittaa Suomen sisäisenkin liikenteen kalleus, koska kotimaan matkailu olisi hienoa, mutta vastikään ostin lennot Tampereelta Saksaan, menopaluu maksoi alle viisikymppiä, eli oli halvempaa lähteä Saksaan kuin Jyväskylään…
No HYVÄ ettei tämä ongelma ole pelkästään lappilaisten ja muiden syrjäisten maalaiskuntien. Onnibussihan muuten tulee nykyään Rovaniemelle asti, mutta itse en kuitenkaan istuisi bussissa kahtatoistatuntia Helsinkiin, jos sinne päin olisi asiaa. Tampereelta ei onneksi ole ihan niin pitkä matka.
Ihan kauhea sääli, että Ryanair lähti Tampereelta! Mie toivon kovasti, että se tekisi paluun Suomeen kunnolla jossain vaiheessa.
Tuo on kamalaa, että Saksaan pääsee helpommin ja halvemmalla kuin Lappiin, tai edes JYVÄSKYLÄÄN. Voi herranen aika 😮
Mä toivoisin myös jotain monipuolisuutta ja vaihtoehtoja kotimaan majoitus- ja liikkumistarjontaan. Ulkomailta löytyy aina edullisia hostelleja ja petipaikkoja jostain piharakennuksista, mutta Suomessa vaihtoehtona on vielä aika pitkälti hotelli tai teltta ja kun ulkomailla on halvat taksit ja marshrutkayhteydet, niin meillä on kallis VR ja vielä kalliimmat taksit.
No se vasta olisikin jotain! Lapissahan on mökkejä, joita voi varata, mutta hostellimajoituksia on todellakin aika harvassa. Suomessa matkustaminen on vain ihan auttamattoman kallista. Tänä vuonna olen reissannut Suomessa enemmän kuin koskaan ja lompakko ei todellakaan ole tykännyt. Norja ainoastaan on ollut kalliimpi maa tänä vuonna, mutta kaikki muut on lompakkoystävällisempiä kuin Suomi.
Noi mökkimajoitukset olisivat ihania, mutta nekin ovat usein kamalan kalliita tämmöiselle yksin matkustavalle. Mä luulen kyllä, että Suomen matkailu tulee palveluiden osalta kehittymään nuoremman polven vallatessa alaa.
Yksin matkustavalle on tosiaan vähän vaihtoehtoja. Toivoa sopii, että matkailu kehittyy ja vaihtoehtoja tulee!
Eksyin tähän kirjoitukseen monen mutkan kautta ja vaikka onkin jo vanha juttu, niin ajattelin silti linkata tänne tämän tiedotteen : http://www.levi.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/uutinen/tiedote-lapin-lumo-voimistuu-nyt-lapin-lennot-aloittaa-germania.html
Ei ole yhtään vanha juttu, kun eikö tämä pari päivää sitten vasta julkaistu! Silti, ihan mieletön uutinen ja oon jo tutkinut hintoja <3 Kaikenkaikkiaan mahtavaa ja Lapin matkailulle todellinen piristysruiske! 🙂
Kiitos linkkauksesta tännekin!