Yleinen

Pääsiäispäivä Pallaksella

maanantai, huhtikuu 6, 2015

Melkoinen päivä takana. Herättiin sunnuntaina aamulla aika myöhään meidän mittapuulla, puoli kymmeneltä. Mietittiin aamupalalla miten ensimmäisen pääsiäispäivän saisi hauskimmin kulumaan. Ei muutakun karttalaatikolle ja google mapsitkin auki. Haluttais tehä joku pikkuseikkailu, minimatka! Lopputulemana tultiin kotiin tasan 12h reissun aloittamisen jälkeen 500km mittarissa ja mielessä jo melkoinen väsymys.

Lähössä! Matkalla roadtrippi-Peppi mukana 😀

Yhdeltätoista oltiin matkalla kohti Kittilää. Leville pysähdyttiin pääsiäisostoksille ja aikamme ale-lumikenkiä pyöriteltyämme päätimme säästää shoppailut toiseen kertaan. Napattiin pizza puoliksi ja lähdettiin ajamaan rajalle. Ica Lahtis Kolarin tuntumassa Ruotsin puolella oli pyhänäkin auki ja käytiin hamstraamassa Ruotsin herkkuja toispuol jokkee. Sellainen järkevä kahden tunnin lenkki tuli tehtyä, mutta ”ulkomaille pääsiäiseksi” päästiin 😀 Pikkuteitä komoteltiin Ruotsista kohti Pallastunturia. Pitkä oli matka ja perille päästiin vasta neljältä iltapäivällä. Mulle oli toinen kerta Pallaksella ikinä ja ei olisi voinut olla erilaisempi vastaanotto. Kaksi vuotta sitten keskellä kesää Hotelli Pallaksen pihalla oli yhden auton lisäksi kolme poroa, jotka olivat kakkimassa pääsisäänkäynnin portaiden juurella. Nyt parkkipaikka oli täyteen ammuttu autoja. Turisteja oli joka puolella. Autoja oli parkissa tien molemmin puolin varmaan vielä puoli kilometriä hotellilta. Kahvilassa oli desibelit kohillaan. Me lähettiin äkkiä muffinsin ja kahvikupillisten jälkeen ulos. Oli oikeastaan tuo myöhäinen iltapäivä ihan hyvä ajoitus lähteä, sillä hiihtäjät olivat purkamassa varusteitaan ja viimeisetkin kävelijät olivat palaamassa polulta. Kukaan ei ollut enää niin myöhään lähtemässä yhtään mihinkään, joten olimme äkkiä reitillä ihan kahdestaan.

Aurinko paistoi ja ilma oli silkkistä. Maisemat oli kuin jostain muualta. Pallastunturin aluetta voi hyvällä omalla tunnolla kutsua Suomen vuoristoksi! Tavoitteemme oli huiputtaa Taivaskero, se alueen korkein huippu 809 metrillään. Siellä kävimme kaksi vuotta sitten, samassa paikassa missä sytytettiin olympiatuli vuonna 1952. Matkaa hotellilta huipulle kertyy reilu kolme kilometriä. Viimeksi tihutti, eikä korkealta nähnyt pilven läpi minnekään. Tänään sai maisemaa hengittää joka askeleella. Ei tullut edes hiki, eikä jalkoja pakottanut. Ihailtiin Speed Riding-liitelijöitä rinteissä ja haaveiltiin uskallettaisiko ikinä kokeilla samanlaista hommaa. Polku oli hyvin ajettu ja moneen kertaan tallattu. Nousimme Pyhäkeron rinnettä ylös ja pysähtelimme ottamaan kuvia ja hörppimään vettä. Miten uskomaton keli!! Nouseminen alkoi käydä hitaammaksi ja polku astetta jyrkemmäksi. Ei se haittaa, ei meillä ole kiire. Aurinko oli vielä ylhäällä. Ihmeellistä miten hotellista oli tullut illaksi muurahaispesä ja me saatiin olla rinteillä ihan kahdestaan. Parhaat kelithän juuri silloin oli. Ylitimme Pyhäkeron reunasta ja näimme jo polun Taivaskerolle. Etenimme vartissa ehkä puoli kilometriä. Fiilis oli korkealla ja pistettiin vain tuulisessa huppua vähän tiukemmalle. Sitten kenkä alkoi painumaan syvälle lumeen ja se oli siinä. Eteenpäin ei enää päässyt ilman kunnon ryömimistä. Matkaa oli vielä sen verran paljon että luovutimme. Alastulo olikin jo naurettavan helppoa. Tuuli oli vain suoraan naamalle, joten pidettiin jo vähän vauhtiakin. Rinteessä mietittiin että olispa pulkka. Tästä päästelis parissa minuutissa hotellille syömään! Pääsi sinne jalankin jo rivakasti. Meillä oli takana hyvä lenkki.

Laskettelijoiden rinteeseen tekemiä serpentiinikuvioita ^^

Siellä se on se Taivaskero!

Punasilla poskilla ja ulkovaatteilla lähdettiin jonottamaan hotellin ravintolasta pöytää. Sellainen löytyi vielä ikkunalta meille aika äkkiä, vaikka paikka oli muuten melkein täynnä. Päätimme ottaa lohikeiton ja burgerin puoliksi. Ennen ruokia saimme keittiön tervehdyksen. Ihanaa kuumaa sosekeittoa, sekä itsetehtyjä leipää ja rieskaa. Niin hyvää ja niin lämmintä! Vitsi kun sitä keittoa olisi ollut enemmän kuin desi. Se oli suussasulavaa. Tilattujen ruokien lohikeitto oli ihan ok ja lämmitti hyvin, mutta burgeri oli molempien mielestä huonoin koskaan syömämme. Liha maistui valehtelematta siltä, kuin se olisi paistettu edellisenä päivänä ja jätetty kuumaan veteen lillumaan. Saimme myös annokset varmaan kahdessa minuutissa, joten sekä keitto että burgeri oli pakko olla valmiina jo ennen tilausta. Harmi, sillä paikka oli upea, palvelu hyvää ja vetää varmasti asiakkaita. Ensi kerralla otamme silti omat eväät.

Hui. Varmasti turistit tulevat hakemaan Pallakselta Lapin rauhaa, mutta olin salaa äärimmäisen tyytyväinen ettemme tulleet itse yöksi. Vaikka hotellissa ei discoa taida ollakaan, se meteli oli korvia huumaavaa, eikä omassa mielessä ollut rauhasta tietoakaan. Taidan pitää Pallaksen kesäkohteena tästä lähin itselleni tai valita vähemmän ruuhkaisen viikonlopun visiitilleni. En silti yhtään ihmettele miksi sinne mennään. Pallas on ihan ehdottomasti kauneinta Lappia!

Jää seuraamaan blogia? Käyttämäni some-kanavat löytyvät täältä 🙂

• Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, huhtikuu 6, 2015 at 12:21

Äääh ihanaa lunta, näyttää niin kauniilta! Mulla on niin ikävä lumisia maisemia, en oo päässy pohjoisessa käymään nyt useampaan vuoteen ja täällä etelässä talvet on ollut ihan surkeita. 🙁

• Reply Maarit Johanna maanantai, huhtikuu 6, 2015 at 18:17

Mieki oon kuullu ettei ole oikeen etelään sadellut valkoista peittoa. Ihan surkiaa kyllä! Sitäki enemmän teitä on tullut sitten Lappiin hangille hiihtelemään 🙂
      Sun pitää tulla tänne fiilisteleen! ^^

• Reply lena maanantai, huhtikuu 6, 2015 at 12:23

OMG. Siis mä en kestä. Sait mulle kyllä aikamoisen Lappi-nostalgian päälle. Nuo maisemat, ne ovat tosiaan sitä jotakin! Näytin näitä kuvia Matteo juuri ja kerroin haluavani Lappiin hiihtämään viimeistään ensi vuonna.

Oot kyllä onnentyttö kun tuolla suunnilla asut!

• Reply Maarit Johanna maanantai, huhtikuu 6, 2015 at 18:22

Ihana juttu 🙂 Ja voi miten mukavaa jos sait Matteonkin noin innostumaan! Tervetuloa tänne, olispa huippua jos pääsisitte tänne asti. Pallasta voin suositella maisemien puolesta ihan ehdottomasti. Jos siis hakee myös täydellisiä maisemia, kannattaa valita Saariselkä, Kiilopää tai Pallas. Perushiihtelyyn ja laskuun käy kyllä kaikki muutkin kohteet.

On se kyllä toisinaan ihan plussaa asua täällä! Tosin toi eilinenkin reissu oli sen 500km, että en nyt tiiä kuinka ”lähellä”, mutta ainaki vähän lähempänä kun katsois vaikka sieltä Kuopiosta tai Helsingistä 😀

• Reply alex maanantai, huhtikuu 6, 2015 at 12:23

Hieno päiväretki teillä & upeita kevättalven maisemia! Pallastunturi on upea paikka (joka kuuluu myös läheisesti Lapin ja Suomen matkailuhistoriaan). Itse olen käynyt syksyllä pari kertaa, tosin vain väliyöpymisen verran ja siitäkin jo tostakymmentä vuotta, joten listalla on hieman perusteellisempi käynti joskus.

• Reply Maarit Johanna maanantai, huhtikuu 6, 2015 at 18:24

Kiitos Alex! Tuo Pallaksen historia on kyllä mielenkiintoinen. Varsinkin se funkkishotelli ja olympialaiset, kyllä kaikenlaita löytyy. Minusta on mukavaa että se on säilynyt vielä suht koskemattomana seutuna eikä sinne ole rakennettu samanlaista viihdekeskusta kuin vaikka Leville.
      Ruskaretkien aikaan Pallas olis muuten varmasti upea! Pitäispä itsekin tehdä visiitti syksyllä seuraavan kerran 🙂
      Tule ihmeessä tekemään se perusteellinen retki ^^

• Reply Kea | Deep Red Blues maanantai, huhtikuu 6, 2015 at 12:32

Aika messevät kelit teillä siellä pohjoisessa! Onneks heräsin itekin tänään auringonpaisteeseen, mutta lumi on jo täällä etelässä mennyttä. Ica Lahtis on meidän perheen suosikkikauppa, sieltä saa aina kaikenlaisia herkkuja mukaan Levin mökille. Harmi vaan että Levi jäi multa tänä vuonna väliin. 🙂

• Reply Maarit Johanna maanantai, huhtikuu 6, 2015 at 18:27

Messevät in deed! Olis vain saanut se aurinkoinen keli jatkuakin 🙂 Toisaalta, pysyypä ehkä lumet hiukan pidempään.

Se on kyllä hyvä kauppa, pari kertaa vuodessa tulee vähintään käytyä.
      No sulla on tulossa niin uskomattomia reissuja että se Levi varmaan jaksaa odotella ens vuoteen 😀

• Reply sunna maanantai, huhtikuu 6, 2015 at 12:47

Eilinen oli kyllä ihan huippupäivä Inarissakin! Järvellä ei tuullut y h t ä ä n, tuli oikein kuuma hiihtäessä auringon alla. On tämä Lappi kyllä ihan parasta Suomessa <3

• Reply Maarit Johanna maanantai, huhtikuu 6, 2015 at 18:28

Koko Lappi saanut ilmeisesti nauttia paisteesta! Tuo on jo ihme jos ei Inarinjärvellä tuule 😀
      Voin ehkä olla jo samaa mieltä sun kanssa :))

• Reply Anu Haapala tiistai, huhtikuu 7, 2015 at 13:54

Haa, minua niin naurattaa, kun Lapissa saattaa tosiaan ajaa random päiväreissun aikana sen 500 kilometriä. Näkisitkö eteläsuomalaisen tekemässä saman? Tuskinpa vaan, Helsingistä katsottuna Riihimäkikin alle tunnin ajo- tai junamatkan päässä on joidenkin mielestä liian kaukana. 😀

Ihan uskomattomat on maisemat Pallaksella. Luminen ja aurinkoinen Lapin kevät on vaan niin kaunis. Kiitos kivasta postauksesta ja upeista kuvista! 🙂

• Reply Maarit Johanna tiistai, huhtikuu 7, 2015 at 18:53

Hauskaa, kun kiinnitit siihen huomiota 😀 Mulla oli vaihtarikaveri Bratislavasta ja se tohkeissaan kerto että on hekin tehneet roadtrippejä Slovakiassa. Kerran ottivat ja ajoivat päivässä jopa SADAN KILOMETRIN päähän! Pärskäytin sille että nii, miehän ajan joka viikonloppu Sodankylästä Rovaniemelle ja takaisin ja sekin on pikkuisen jo enemmän kuin teidän roadtripit. 😀
      Mutta niinhän se on tottumuskysymys tuo ”pitkä matka” 🙂

Kiitos kehuista! Tuolla oli kyllä päivä hehkeimmillään. Kerrankin en ole kateellinen etelän vesikeleille ^^

• Reply Miila tiistai, huhtikuu 7, 2015 at 14:59

Ihania kuvia! Ja olisi ehdottomasti kelvannut tollainen pääsiäispäivä myös tännekin 🙂

• Reply Maarit Johanna tiistai, huhtikuu 7, 2015 at 18:55

Kiitos 🙂 Nyt sitä vaan haaveilee, kuinka jokainen viikonloppu voisi olla samanlainen! Toivottavasti siellä oli kuitenkin oikein kivat pääsiäiset noin muuten ^^