Yleinen

Ensimmäinen (ja viimeinen!!) JETSTAR -kokemus

torstai, helmikuu 19, 2015

Ehditte varmasti jo lukea Australian menomatkamme toisen etapin Helsingistä Singaporeen Finnairin Economy Comfortissa. Sen paikkavarausten pettymys oli pientä mitä Jetstarilla oli meille tarjota. Ollaan molemmat aivan yhtä mieltä siitä ettei Jetstarilla tarvi lentää enää koskaan! Syynä tähän on heidän niin kutsuttu ”asiakaspalvelunsa”.

JQ133 >> SIN-PER >> 12.2.2015 >> 02:20-07:45

Laskeuduttiin ajoissa Singaporeen ja tiedettiin meillä olevan noin kahdeksan tuntia vaihtoaikaa ennen seuraavan lennon lähtöä. Meitä oli ohjeistettu jo Helsingissä että seuraavalle lennolle pitää tehdä lähtöselvitys vielä Singaporessa vaikka yhteinen laukkumme meneekin perille suoraan. Pääsimme transfer-tiskille kysymään neuvoa ja meidät viitottiin terminaalin toiseen päähän jossa oli Jetstarin oma transit-alueen sisäinen check-in piste. Matkalla sinne näin lähtevien lentojen taululla lentomme kohdalla cancelled-tekstin. No vähänkö loistavaa! Alkoi vähän jo hermostuttamaan jos joutuu jäämään Singaporeen yöksi ja millä sitten matkaa jatkamaan. Oikea transfer-piste löytyi ja ilmaisin ensimmäisenä huoleni onko lentomme lähdössä ollenkaan. ”Ai miten niin peruttu, missä niin lukee? En minä voi sellaisia tietää” No tuolla taululla lukee, että on. ”Se teidän lento lähtee seuraavan vuorokauden puolella, ei me voi nyt kertoa.” Se siis lähtee? ”En tiedä.

No aha. Transferista komensivat meidät transitalueelta ulos rajatarkastuksen läpi varsinaiseen check-iniin kysymään parempia neuvoja. Singaporen leima passissa löydettiin oikea Jetstarin piste varsin nopeasti. Noin 12-vuotiaan tytön näköinen asiakaspalvelija toisti melkein samoin sanoin mitä oltiin jo kuultu, eikä osannut ottaa kantaa lähteekö lentomme vai ei. ”En tiedä, kysy joltain muulta”, taisi olla ainoa fraasi mitä lentokenttävirkailijoille oli opetettu koulutuksessa. Meitä juoksutettiin tiskiltä toiselle ja mistään ei saatu kunnon informaatiota. Eräs vanhempi virkailija kävi meille sanomassa, että tulkaa neljä tuntia ennen lähtöä tähän takasin niin katotaan uudelleen. Nice. Käytiin visiitti Singaporessa (josta myöhemmin lisää) ja oltiin aika tarkalleen 22:20 takaisin jonottamassa lähtöselvitykseen. Lennon numeromme oli vaihtunut, mutta lähtöaika pysyi samana. Saimme tietää, että samaan aikaan lähtee normaalisti kaksi konetta Perthiin, mutta toinen oli peruttu, koska kaikki lipun ostaneet mahtuivat samaan. Olisi ollut ihan kiva tietää tämä jo aikaisemmin. Yksi plussa Jetstarille muuten siitä etteivät punninneet meidän käsimatkatavaroita! Pelkästään minun perässä vedettävä, sekä reppu painoivat reilu kymmenen kiloa, siinä missä raja on seitsemän.

Itse lento meni hyvin ja nukuin melkein koko matkan. Ainakin yritin. Halpalentoyhtiönä 5h 20min lennolla ei tarjoiltu mitään ilmaista, joten pärjättiin omin vesipulloin. Ongelmat jatkuivat vasta perillä Perthissä. Ei näy laukkua. Valitus matkatavaravirkailijoille, ja lupasivat soittaa minun numerooni kunhan laukku löytyy ja se voidaan toimittaa. Jätimme  myös Markun yhteystiedot, mutta sanoimme että niihin saa ottaa yhteyttä vain jos minä en vastaa, koska toinen on töissä. ”Joo viimeistään huomenna! Tämä iltanakin tulee kone! Jos meistä ei kuulu niin soittakaa tähän numeroon.

Olin niin tyytyväinen, että olin ennakoinut jotain ja käsimatkatavaroissa oli molemmille muutamat alusvaatekerrat sekä pari puhdasta paitaa. Kävi ilmi ettei ne todellakaan olleet tarpeeksi. Ei sieltä seuraavana päivänä (perjantaina) kuulunut mitään joten soitin Jetstarin palvelunumeroon. 2,49€/min suomalaisesta numerosta australialaiseen. Mun puhelinlasku on pelkästään Jetstarin soittojen takia jo 130€. Jouduin tavaamaan molempien nimet kahdesti ja selittämään miksi kahden ihmisen, jotka ovat lentäneet eri varausnumeroilla, on yhteinen laukku. Ja miksei laukun merkitty omistaja (Markku) voinut soittaa itse (koska töissä). JA MITÄ SILLÄ ON VÄLIÄ. Tämä virkailija sitten soitti eteenpäin ja palasi takaisin minulle kertoakseen, että joo se laukku on saapunut jo samana iltana Perthiin, mutta se käy läpi turvallisuustarkistusta. Sen jälkeen soitetaan ja sovitaan toimitus. Kysyin että koska. ”Lupaan sulle toimituksen huomenna, me soitetaan sitten!

Pahoittelen kirjoitusvirheitäni ja huonoa rage-englantiani.

Kärvistelin sisällä kauniina lauantaipäivänä kolmeen asti ja lähdin ulos. Ärsytti odottaa jotain puhelinsoittoa kun voisi tehdä jotain muutakin! Menin Markkua vastaan konferenssikeskukselle viideltä ja käveltiin kotiin. Illallakaan ei kuulunut mitään. Markku tarkisti kotona sähköpostit. Kahdelta oli tullut meili: ”laukkunne on valmis ja kuriiri voi tuoda sen. Soita pikimiten takaisin.” Markkuhan soitti ja ensimmäisenä tiedusteli ankaraan sävyyn miksei laukusta SOITETTU niinkuin oli kymmenen kertaa jo sanottu. ”Meidän sääntöjemme mukaan emme voi soittaa ulkomaisiin numeroihin.” Excuse me, wtf, nämä numerot on ollu teillä jo melko kauan ja jos ettei ole voineet kokoaikana soittaa, olisi ollut erittäin kiva tietää se etukäteen eikä hukata montaa päivää istumalla kotona puhelua odottamassa! No me oltais nyt kotona, laukun voi tuoda. ”Ei me voida sitä enää näin myöhään toimittaa” Anteeksi mitä? ”Laukut toimittaa kuriiripalvelu, eikä se näin myöhään ole enää käytettävissä.” No olisko sulla jotain muuta ideoita miten me voitaisi se laukku saada? Olisi aikalailla täydellinen tarve saada esimerkiksi siellä sisällä olevat vaatteet, tietokone yms. ”En osaa sanoa. ” Alkoi mennä melkolailla hermot ja voin kertoa että jos puhelimessa olisi ollut minä enkä Markku, olisin sanonut muutaman valitun tälle asiakaspalvelijalle. Me oltiin saavuttu Perthiin torstaiaamuna ja oli jo lauantai-ilta. Mulla ei ollut yhtään puhdasta vaatetta, ja emme olleet ehtineet mihinkään shoppailemaan uusia. Superkuuma ilmasto teki vielä oman lisänsä hiostamalla ne meidän harvat vaihtovaatteetkin äkkiä. Puhelin suljettiin suuttuneena, mutta soitettiin sinne pian takaisin. Voisko sen laukun pistää taksiin, niin Suomessakin tehdään? Me vaikka maksetaan se itse, koska me t-a-r-v-i-t-a-a-n se laukku nyt heti heti heti! ”Sorry, me käytetään vaan sitä kuriiria, ja se tuo sen laukun huomenna 10:30-14:00 välisenä aikana. Olkaa kotona.” Pitääkö minun siis odottaa ulko-ovella koko se aika kun kuriiri ei pääse lukitusta ovesta sisälle, ettekä te voi minulle soittaa? ”Voimme ehkä tehdä tässä asiassa poikkeuksen ettei siitä tule sinulle ylitsepääsemättömän vaikeaa. Lupaamme soittaa sinulle huomenna.

Ja minähän olin sisällä ne päivän parhaat ja kuumimmat hetket. En uskaltanu edes kauppaan lähteä käymään kuin aamulla yhdeksältä. Yhdeltä ei ollut enää fiilikset ja odotukset kovin korkealla. Aattelin, että kohta saan taas kuulla että se huomenna toimitetaan. Kuriiri soitti 13:45, että on oven takana. Oli kulunut 77h laskeutumisesta siihen, että sain laukun käsiini.

Ongelmanahan meillä oli tässä se, että emme asuneet hotellissa, eikä meillä liioin ollut omaa kotia. Asuimme kerrostalohuoneistossa, toisessa kerroksessa ja koko taloon pääsee sisälle ainoastaan avainkortilla. Kuriiri ei siis pääsisi ovellemme millään, vaan jäisi lukittujen ovien taakse ulos. Minun asiointini asiakaspalvelun kanssa oli hankalaa, sillä minun ja Markun lentolipuissa oli eri varausnumerot. Tietenkin koska Markun lennot on työpaikka maksanut, ja minä maksoin omani rahalla ja lahjakortilla. Vierekkäiset paikat sentään oli, joten virkailija pystyi ne halutessaan tarkistamaan. Sitä mie jäin vaan miettimään, miten tämä olisi pitänyt hoitaa jos olisimme molemmat olleet töissä? Miksi kuriiripalvelu toimii vain työaikana? Olisiko meidän pitänyt ottaa taksi vuorostaan lentokentälle hakemaan sitä laukkua? Missään vaiheessa ei myöskään sanottu, voimmeko hakea tästä jotain korvauksia. Saimme ennen pitkää ostettua yhdet paidat, sukkapaketin ja alusvaatteita, mutta emme lähteneet varsin rellestämään. Miten asiakaspalvelu voi olla näin huonoa? Miksi huudellaan tuota en tiedää joka paikkaan, meillä päin asioista ruukataan ottaa selvää, eikä lähetetä asiakasta pyörimään tiskiltä toiselle kuin Ö:tä aapisen laidassa! Palvelunumerotkin on yleensä tehty auttamaan, ja yleensä tehdään niinkuin sovitaan, eikä jätetä kriittisen informaation kertomista (ei soiteta ulkomaisiin numeroihin) viimetinkaan. Käsite huomisesta myös olisi ihan kivaa opettaa heille uudelleen.

Finnairille kiitosta siitä, että vaikka meidän laukut on olleet hukuksissa useamminkin kuin pari kertaa, ne ovat aina tulleet viimeistään seuraavana päivänä kotiin ja aina ovelle asti taksikuskin tuomana. Onko täällä ketään muita joilla olisi yhtä ”ihania” kokemuksia lentoyhtiöiden asiakaspalvelusta tai viivästyneestä laukkutoimituksesta?

Jetstar, never again. Aamen.

 Tämä bloggaaja lentää pian Cathay Pacificilla Hong Kongiin. Jos lentoyhtiö-kokemukset kiinnostavat, seuraa blogia facebookissa.

You Might Also Like

28 Comments

  • Reply lena / london and beyond torstai, helmikuu 19, 2015 at 09:04

    Lähetäppä linkki tähän JetStarille, osanneevat sen verran translatoria käyttä 😉
    Mutta huheeijaa mitä palvelua konsanaan ja olisin itse myös käynyt kierroksilla.

    Kerran oon käyttänyt ko. firmaa Osaka-Taipei ja se oli ihan fine. Ei mikää erikoinen mutta perille päästiin ja lippu ei maksanut juuri mitään. Pitää ensi kerralla miettiä kaksi kertaa jos on ruumaan meneviä matkatavaroita…

    • Reply Maarit Johanna torstai, helmikuu 19, 2015 at 09:09

      Harkitsin kyllä, mutta sai nyt tuo facebook-avautuminen riittää tällä kertaa 😀 Markun työkaverin laukku tuli perille, mutta se älys pyytää Helsingissä priority-tägin laukkuunsa, koska tiesi millanen sokkelo Changin kenttä on. Ens kerralla pitää tehä sama, ja sitte vielä koristella laukku niin räikeäksi että sen varmasti huomaa sieltä.
      Ei mullakaan nyt erityisen kallis keissi ollut. 195$ halpisyhtiöltä pelkästä menolipusta silti ehkä vähän suolanen. Teneriffallekin pääsee Helsingistä puolet halvemmalla ja lentoaika melkein sama.
      Veikkaan että ongelmana oli nyt pitkä vaihtoaika, ja lentoyhtiön vaihto. :/

  • Reply Kthetraveller torstai, helmikuu 19, 2015 at 09:53

    Ou ja mai ja gaad. Mulla nousi lämpötila tätä lukiessa. Täytyy kyllä nostaa hattua Finskille että vaikka meillä ei ole koskaan ollut laukut hävyksissä niin kuljetuksen aikana rikkoutuneet asiat on hoidettu superhyvin kuntoon. Kiitti tästä avauksesta, mä en ole käyttänyt koskaan halppisyhtiöitä ja kynnys käyttää niitä kyllä kasvoi muutamalla pykälällä taasen.

    • Reply Maarit Johanna torstai, helmikuu 19, 2015 at 13:52

      Meinas lämpötila nousta mullaki useampaan otteeseen kun ei missään vaiheessa voinut enää luottaa mitä se ”huominen” taas tarkoittaakaan. Onneksi meillä ei ole koskaan rikkoutunut mitään, mutta hyvä tietää että Finnair ainakin jotain korvaa. Toivottavasti mekin saadaan matkavakuutuksessa takaisin nuo mitä jouduttiin pakolla ostamaan. Halpiksista muita kuin Norskia en ole kunnolla aikaisemmin käyttänyt ja varsinkin näissä välilaskullisissa lennoissa taidan harkita kahesti ennenku varaan halpiksen..

  • Reply Anna Koskela torstai, helmikuu 19, 2015 at 10:08

    😀 Ei saisi nauraa, mutta jotenkin kovin tutun oloista. Ei nyt tuon, mutta muutaman firman kanssa on käyty ihan samanlaisia keskusteluita.

    Ollaan Tepon kanssa päätetty, että jos laukku katoaa, niin ei todellakaan sen odotteluun kamalasti aikaa tai energiaa tuhlata. Matkavakuutus korvaa kyllä jälkikäteen, joten kaupasta vaan tarvittavat kamat. Usein liikutaan heti kohteesta eteenpäin omalla autolla, niin laukun saaminen kestää joka tapauksessa normaalia kauemmin. Itsellä on myös käsimatkatavaroissa aina varaalusvaatteet, uimapuku ym. jolla pärjää hetken.

    Pahin oli ehkäpä, kun T. oli Jenkeissä liikematkalla, jossa liikuttiin joka päivä koko ajan eteenpäin. Eihän sitä laukkua meinattu mitenkään saada oikeaan kaupunkiin odottamaan. Egyptistä palatessani oma laukkuni jäi johonkin ja saapui sitten viikon kuluttua. Ei kauheasti tietty kotimaassa haitannut. Yksi laukku on kadonnut aikanaan kokonaan.

    • Reply Maarit Johanna torstai, helmikuu 19, 2015 at 13:56

      Mie itteasiassa aattelinki että sulla varmaan on ollut jotain laukkukommelluksia takana 😀

      Mietittiin kans jos olis ollu lähtö jonnekin toiseen kaupunkiin täältä niin mihin ne sen sitten olisivat toimittaneet. En ollut ihan perillä tuosta matkavakutuushommasta ja ajattelin automaattisesti ettei halpisyhtiö korvaa yhtään mitään, Onneksi Sodankylän Lähitapiolasta vastattiin sähköpostiin heti ja sain informaatiota että kyllä mun kotivakuutus korvaa matkatavaroitakin.
      Mulla oli muuten kans uimapuku kun suunniteltiin sinne Singaporen kentälle jäämistä aikaisemmin! Senkin olisin myöhemmin mieluummin vaihtanut puhtaaseen paitaan.

      Palatessa kotiin tuo laukun viivästys melkein vielä menettelee kun omassa kotona on kaikki tarpeellinen vaate ja kampe, mutta reissuun lähtiessä se on inhottavinta ikinä. Toivottavasti ei tarvi sinun (eikä minun) kokea enää sitä että laukku häviää kokonaan!

      • Reply Anna Koskela torstai, helmikuu 19, 2015 at 21:09

        Eikö sulla/teillä ole erillistä matkavakuutusta?

        Me maksetaan usein Amexilla liput, jolloin matkatavaroiden viivästymisestä tulee korvausta useampi sata euroa.

        Lisäksi on matkatavaravakuutus, joka korvaa 85 euroon per päivä per matkustaja max 340 euroon asti. Eli jos mulla on pojat mukana (kuuluu mun vakuutukseen automaattisesti kun on alle 18), voin saada parhaimmassa tapauksessa 1020 euroa kun kassi katoaa kunnolla. Kelpaa 🙂 Ja jos laukku ei tule ikinä, niin täysarvokorvaus muistaakseni 3000 euroon + lentoyhtiön hilut.

        Tosin meneehän tohon vakuutukseen rahaa joku 100 euroa vuodessa, mutta on se aina vuodenaikana itsensä maksanut takaisin.

        • Reply Maarit Johanna perjantai, helmikuu 20, 2015 at 03:08

          Kävin kahta päivää ennen lähtöä tarkistamassa millanen vakuutus mulla on Tapiolassa matkoille, eikä ollut mitään. Mulla saattaa olla Pohjolassakin joku, mutta koska kaikki paperit oli hukassa eikä ollut aikaa käydä, tein Tapiolaan uuden. Siinä meidän kotivakuutus (joka on yhteinen) korvaa myös matkatavaroita. Summat ei taida olla ihan noin suuria, mutta pitäs meidänkin saada joku satanen takasin 🙂

          Olen itsekin tsekkaillut noita luottokortteja miten ne olisikaan käteviä kun vakuutus tulisi sitä kautta ja voisi saada ihan kunnon korvaukset. Ehkä valmistumisen jälkeen uskaltaa jo sellaisenkin hommata!

  • Reply Miila torstai, helmikuu 19, 2015 at 10:34

    Voi ei! Tulipas ihan ärsytys teidän puolesta. Onneksi laukkku viimein löysi tiensä teidän luokse! Jos joskus suunta on sinne päin niin täytyypä yrittää välttää tuota lentoyhtiötä. Inhottava aloittaa loma tuollaisen sähellyksen kera.

    • Reply Maarit Johanna torstai, helmikuu 19, 2015 at 13:59

      Onneksi löysi! Mietin vielä sitä jos oltais oikeasti oltukin ihan varsinaisella lomalla miten ikävää tämä silloin olisi ollut. Tosin silloin olisi ollut enempi aikaa ehkä etsiä korvaavia vaatteita kaupoista ja me ollaan kaiken tuollaisen suhteen tosi nirsoja 😀
      Kannattaa välttää, mie ainaki.

  • Reply Hanna torstai, helmikuu 19, 2015 at 10:34

    Laukkujen katoaminen on kyllä raivostuttavaa, onneksi itselle on käynyt sama vain kotiin päin tullessa! Mutta mä pakkaan kyllä aina vaihtovaatteet käsimatkatavaroihin myös, kaiken varalta, vaikka eihän niillä pärjää kuin sen yhden päivän. Meillä jäi laukut koneesta, kun tultiin Singaporesta kotiin viime keväänä. Tietysti oltiin laitettu takit sinne ruumaan ja kaikki muutkin ulkovaatteet, ja olikin melko virkistävä kokemus seikkailla kentältä juna-asemalle pelkällä hupparilla. Onneksi ei ollut sentäs kovat pakkaset, mutta ilman takkia nollakelitkin tuntuivat aika viileiltä.

    Tuo puhelinnumerojuttu on kyllä ihmeellinen, sillä väistämättä aika monella lentomatkustajalla on ulkomaalainen numero. Tuutoroin kerran yhtä Suomeen tullutta vaihtaria ja hänen laukkunsa ei ollut tullut perille lennolla Suomeen. Silloinkin hänellä oli ongelmia tuon puhelimen kanssa, koska itse ei voinut omalla puhelimellaan soittaa ja mun yrittäessä soittaa kentälle ei sieltä kukaan vastannut, vaikka soitettiinkin vaadittuun aikaan. Hänkin joutui laukkujaan odottaa pari päivää, ennen kuin saatiin toimitus onnistumaan :/

    Mutta kyllä lentoyhtiön tehtävä olisi tosiaan pahoitella tapahtunutta ja pyrkiä toimittamaan laukku perille kaikin mahdollisin tavoin, joten aika pöyristyttävää palvelua saitte!

    • Reply Maarit Johanna torstai, helmikuu 19, 2015 at 14:02

      Kiitos kun jaoit kokemuksia, tuntuu heti vähän paremmalta. Ei tunnu enää että oon ainoa maailmassa jolle käy joskus huonosti 😀
      Mut kuulostaa kyllä melko inhottavalta keuhkokuumeen haku reissulta tuo teidän huppareissa juna-asemalle. En tiiä lähtisinkö!
      Mie en voi käsittää mikä juttu niillä on noiden soittojen kanssa. Ei ne voi olettaa että kaikilla matkustajilla on aussinumero tai että ne on paikallisia. Aivan mieletön juttu eikä mee minun päähän. Kaikkia ei kuitenkaan voi sähköpostilla välittömästi tavoittaa.

      Aion olla kyllä vielä yhteyksissä Jetstariin tavalla tai toisella. Noin huonoa palvelua en kyllä ole koskaan saanut.

  • Reply Lotta Watia | Unagidon torstai, helmikuu 19, 2015 at 10:40

    Voih miten huono kokemus. Mulla ei ole vielä koskaan onneksi laukku jäänyt matkalle *kopkop*. Pyrin käsimatkatavaroihin pakkaamaan vaihtovaatetta yms. tällaisen varalle, mutta kolme päivää olisi jo aika kurjaa. Varsinkin, kun monella reissulla olisi jo kaupunkikin siinä välissä saattanut vaihtua…

    Mä olen ostanut huhtikuulle kaksi Japanin sisäistä lentoa JetStarilta. Toivotaan, että japanilaisten avuliaisuus tälläisessakin tilanteessa olisi maineensa veroista. 😉

  • Reply Maria torstai, helmikuu 19, 2015 at 10:55

    Mulla kävi vähän saman tyyppinen juttu New York – Lima lennolla. Minä pääsin perille, mutta kassi jäi jonnekin matkalle. Mulla oli vielä sitä seuraavana päivänä lento Limasta Tarapotoon niin en olisi edes Limassa ottamassa sitä kassia vastaan kun eivät osanneet sanoa mihin aikaan olisivat tulossa. Loppupeleissä kassin tuleminen kesti 5 päivää ja pitkissä farkuissa ja yhdessä teepaidassa ei 30 asteen lämmössä olis ollu mukavaa. Kävin sit paniikkiostoksilla ostamassa yhdet sortsti, mekon , pari toppia ja alusvaatteet ja sit mekastamaan asiasta suoraan lentokentälle face to face 🙂 Sain noin. 300€ rahaa käteen siitä (varmaan halusivat vain eroon musta) ja laukku toimitettiin sitten viimein majapaikan ovelle. Ainakin opin siitä kokemuksesta että käsimatkatavaroihin lisää vaihtovaatteita 😉 En tiedä miten vakuutukset olis korvannu jos joutuu ostamaan uusia vaatteita kun laukkua ei kuulu. Ei tuo Jetstarin toiminta kuitenkaan oikein hyvältä kuulosta 🙁

    • Reply Maarit Johanna torstai, helmikuu 19, 2015 at 14:09

      No sulla meni kokemus kyllä ihan tämänkin ohi! En todellakaan olis jaksanu oottaa viittä (!!) päivää!
      Sait sentään ihan hyvin korvauksia. Voi vitsi kun meilläkin tulis vielä kaikki rahat takaisin.
      Mie taidan tästä lähin pakata käsimatkatavaroihin KAIKEN ja sitte ruumaan menevään vaan sen ylimääräsen ja shampoopullot 😀

  • Reply Senja torstai, helmikuu 19, 2015 at 12:05

    Huhhuh, pidetään mielessä että JetStarilla ei lennetä… Aika järkyttävää palvelua. Onneksi saitte lopulta laukun takaisin, se siitä olisi vielä puuttunut että olisivat hukanneet sen kokonaan…

    • Reply Maarit Johanna torstai, helmikuu 19, 2015 at 14:13

      Sanoppa muuta Senja!
      Aika alkuun oli jo selvää että se laukku on perillä, mutta se sen toimitus kentältä tänne kämpille oli se niille vaativin juttu. Huh huh 😀

  • Reply Kristian (kauaspois) perjantai, helmikuu 20, 2015 at 09:01

    Tigerair hukkasi tyttöystäväni laukun reitillä SIN-MLE. Me saavuttiin maanantaina ja keskiviikkona saatiin vasta tietää keskiviikkona että se on vielä singaporessa. Arvatkaapa milloin saatiin se. No sunnuntaina ja me Lennettiin maanantaina pois malediiveilta.

    No more Tigerair for me! Sanon minä.

    • Reply Maarit Johanna lauantai, helmikuu 21, 2015 at 03:16

      Kiitos informaatiosta ja kokemuksesi jakamisesta. No Tigerair meillekään jos tuollainen on toiminta!

  • Reply Sofia / Liikkeellä perjantai, helmikuu 20, 2015 at 11:35

    Voi ei mikä kokemus! Mun sympatiat kyllä menee teille vaikka tiedänkin matkatavaroiden käsittelyn olevan monimutkainen proseduuri, ei se kyllä ihan noinkaan pitäisi mennä…

    • Reply Maarit Johanna lauantai, helmikuu 21, 2015 at 03:17

      Kiitos Sofia. Ymmärrystä oli vielä siihen asti kun se laukku oli oikeasti tarkistuksessa. Tarkistettiinhan meidän käsimatkatavaratkin melkoisen tarkasti maahan tullessa, että pakkohan niiden oli syynätä tavarat tarkkaan sieltäkin.
      Eniten ahisti vaan tuo, ettei voitu soittaa eikä tuoda laukkua silloin kun oltiin kotona ja sitä tarvittu vaan piti tehdä kaikki vaikeimman kautta.

  • Reply Essi keskiviikko, toukokuu 20, 2015 at 18:38

    Mä oon lentänyt Jetstarilla Singaporesta Jakartaan ja mulla kyllä meni kaikki yllättävänkin hyvin! Lensin siis Helsingistä ensin Finnairilla Singaporeen ja siitä oli sitten jatkolento Jakartaan. Laukku meni Suomen päästä suoraan perille asti (siis se tuli perille niinku pitikin!) ja lento oli ajallaan jne. Ainut pieni härdelli oli vaan siinä, kun mun piti kans sieltä samaiselta transfer tiskiltä hakea uusi lippu viimiselle etapille. Ensin mua vietiin sillä pienellä autolla kahden eri paikan välissä, kun kukaan ei tuntunut tietävän mistä saisin uuden lipun :D. Ainakin sain vaan tyytyväisenä istua kyydissä enkä sekaantunut henkilökunnan tekemisiin millään tavalla. Lopulta oikea tiski löytyi ja sain lipun. Lento meni hyvin ja mun lippuun kuului myös ateria ja kaksi juomaa! Oikein mukava yllätys, mutta nauratti vähän, kun se oli kuitenkin noin tunnin lento. Otin liput Suomesta perille asti Finnairin kautta. Se mikä mua ihmetyttää on, että miksi ihmeessä Finnair on yhteistyössä halpalentoyhtiön kanssa?
    Olin kyllä varautunut siihen, että laukku jää matkanvarrelle ja pakannut kaikki tärkeimmät hygieniatuotteet ja muutaman vaatekerran käsimatkatavaroihin. Elektroniikkaa ja muita kalliita/tärkeitä juttuja en ikinä pakkaa ruumaan menevään laukkuun. Käsimatkatavaran vaatekertakin koostuu yleensä niistä lemppari vaatteista, niistä joitten hukkaan meneminen pysyvästi harmittais tosi paljon.

    Niin ja vähän naurattaa tuo noitten vastaus tuolla Facebookissa :D. Alku oli ihan hyvä, mutta sitten tuo vastuun sysääminen suoraan pois sosiaalisen median tiimiltä on jo naurettavaa. Ei niitten olisi tarvinut muuta tehdä, kuin sanoa, että laittavat sun palautteen eteenpäin asiaankuuluvalle osastolle ja sieltä ollaan yhteydessä.

    Tulipas viesti :D. Just löysin sun blogin ja tää postaus pisti silmään. Siksi täällä näin myöhään kommentoin!

    • Reply Maarit Johanna keskiviikko, toukokuu 20, 2015 at 22:20

      Kiitos kommentista Essi! Hauska kuulla noin erilainen kokemus, vaikuttaa ihan eri lentoyhtiöltä jos sait palvelua JA ruokaa vielä noin lyhyellä lennolla.
      No joo, onhan se niin että varmasti suurin osa kokemuksista on yleisesti ihan positiivisia ja onnistuneita. Kun sitten kerran feilaa, niin lafka ei osaa hoitaa asiakaspalvelua ollenkaan. Kattelin niiden nettisivuilta, että mitä korvauksia ne itse tarjoaisi jos olisin niiltä jotain hakenut, niin oliko 50 dollarin lahjakortti heille, joka olisi käytettävä muutaman kuukauden sisään sen myöntämisestä. Joo no thank you 😀
      Samaa muuten mietin minäkin, ei taida olla Oneworldin yhteistöissä kovin montaa halpisyhtiötä. Luulin, ettei ole edes mahdollista lentää ”samalla lipulla” jos molemmat lennot ei ole Oneworldia. Mutta näin sitä vain oppii kun enempi reissaa.
      Ja hei, hauskaa että löysit blogiin! 🙂

      • Reply Essi torstai, toukokuu 21, 2015 at 14:22

        Johtuukohan se se ruuan tarjoilu siitä, että olin Finskiltä lennot varannut ja kun kokonaisuudessaan pitkästä matkasta oli kyse, niin se sitten tuli siihen? En tiiä, mutta ruoka oli muistikuvien mukaan ihan hyvää ja tosi tulista :D.

        Muistinpas muuten myös, että kun vaihdoin paluu lennon päivämäärää ja laitoin Finnairille asiasta mailia, niin kysyin siinä, että eikä Garuda (en tiiä onko vai ei, oisin vaan halunnu lentää sillä :D) ole Finskin kanssa yhteistyössä, että olin vähän yllättynyt, kun jouduinkin lentämään halpalentoyhtiöllä. Ne oli sitten vastannut sieltä ”Kyseisellä reitillä liikennöi useampi lentoyhtiö, joiden lentoja Finnair voi myydä.”
        Elikkä tuo Jetstar ei varmaan sinne Oneworldiin kuulu, mutta niillä on joku sopimus Finskin/muiden Oneworld yhtiöiden kans?

        Tässä välissä kävin googlettelemassa :D.

        Selvisipä siis, että Jetstarin osakkeista 49% kuuluu Qantasille ja Qantashan kuuluu Onewordliin! Selvishän se linkki sieltä :D.

        Ja tuo 50 dollarin lahjakortti ei kyllä paljoa mieltä lämmitä.

        • Reply Maarit Johanna perjantai, toukokuu 22, 2015 at 18:00

          En mie kyllä henkilökohtaisesti usko, että ne paljon kattelee mistä ne lennot on varattu. Mieki nimittäin varasin omani ihan Finnairin sivuilta suoraan välille Helsinki-Perth-Helsinki ja yks niistä sattui sitten olemaan Jetstar. Ehkä niillä on erilaiset käytänteet eri väleillä lentäessä, tiedä häntä.

          Ompa jännä, että Finski voi myydä monen eri firman lippuja Aasiassa JA vielä halpisfirmojen!
          Joo tuon Qantas omistuksen kuulin myös jo aikaisemmin ja meinasin käydä räyhäämässä myös Qantasille paskasta palvelusta, mutta en sitte enää jaksanu 😀

          Finskille olisin mielelläni ottanu vaikka pienemmänkin lahjakortin, mutta tuo Jetstar olis siinä mielessä vähän turha kun se ei lennä lähellekään. Pitäis ensin hommautua sinne Aasiaan päin, että vois käyttää. Pyh, pitäkööt hyvityksensä!

  • Reply flyer lauantai, lokakuu 28, 2017 at 13:30

    Hieman vanhaan postaukseen kommentoin, mutta vasta äskettäin löysin tämän postauksen ja ylipäätään sun blogin, tosi kiva blogi ja mielenkiintoista luettavaa 🙂 Itse oon lähdössä toista kertaa Melbourneen joulukuussa ja nyt lennän Finnairilla (viimeksi Qatar airways, josta ei kyllä valittamista). Sain käsityksen sun näistä Perthin matkaa koskevista postauksista, että lensitte Rovaniemeltä? Mulla on Rovaniemeltä lähtevä lento, ja Hki:ssä sitten vaihdan Finnairin koneeseen, joka lentää Hong Kongiin ja sieltä Cathay Pacific:lla Melbourneen, eli kaikki lennot samalla lipulla. Mietinki, että miten teillä oli, pystyittekö jo Rollon kentällä laittamaan ruumaan menevät kamat niin, ettei tarvinnut enää Helsingissä taikka välilaskun kentällä uudelleen mennä hihnalle hakee laukkuja ja ne uudelleen jättää taas tiskille, vaan ne menivät määränpäähän asti? Oli hiukan sekava mun selitykseni ja toki voisin ihan Finnairiltakin kysyä, mutta aattelin koittaa myös tällaista kautta kysyä! 😀

    • Reply Maarit Johanna sunnuntai, lokakuu 29, 2017 at 14:11

      Moikka! Kiva kun luit ja kommentoit 🙂 Joo me lähdettiin matkaan Rollosta ja reitti oli tosiaan RVN-HEL-SIN-PER ja takaisin PER-HKG-HEL-RVN.
      Muistaakseni oli niin, että laukku meni Rovaniemellä ruumaan ja nousi ylös vasta Perthissä, silloin kun siis nousi. Jos kaikki lennot on samalla lipulla, niin kyllä siinä tapauksessa pitäisi mennä ihan mukisematta. Kannattaa tarkistaa vielä kentällä, että meneehän varmasti. Mutta jos ne Rollon kentällä reitittää sen laukun jo Melbsiin saakka, niin silloin ei varmaankaan tarvi olla huolissaan. Varsinkin jos on tarpeeksi pitkät vaihtoajat. Ihanaa reissua Ausseihin <3

  • Reply Flyer maanantai, lokakuu 30, 2017 at 12:50

    Kiitos vastauksesta!:) joo selvä, niin se luultavasti menee ja tosiaankin pitää varmistaa vielä virkailijalta kentällä. Kiitos paljon<3

  • Leave a Reply