Yleinen

Intercity-junalla Amsterdamista Brysseliin

torstai, tammikuu 22, 2015

Voi kun olisin löytänyt tällaisen postauksen ennen kuin aloimme suunnittelemaan yhden yön hyppyä Amsterdamista Brysseliin. Matkustamme molemmat toki opiskelijabudjetilla joten se kaikista helpoin ja nopein vaihtoehto: Thalys-juna ei tullut kyseeseen. Homma meni ihan värkkäämiseksi kun netistä ei löytynyt tietoa vaikka Euroopan junaliikenteeseen erikoistuneita sivustoja on varmasti kymmeniä.

Ollaankohan me nyt oikealla raiteella…?

Mitenkä me sitten päästiin perille ja vielä takaisinkin? Mitä se vaati ja paljonko maksoi?

Halusimme puksutella Amsterdamista Brysseliin keskiviikkona aamulla. Tiistai-iltana ajattelimme hoitaa junaliput kuntoon ettei tarvitsisi aamulla muuta kuin hypätä junaan. Ensimmäisenä suuntasimme tiketti-automaatille. Helposti pystyi valitsemaan välin Ams-Bru, mutta missään ei lukenut aikatauluja. Valitsimme nuorisohinnan (alle 25-vuotiaille), mutta masiina ilmoitti, ettei lippu ole validi Thalys-junassa. Aha, ja missäs sitten on? VR:n selkeisiinautomaatteihin tottuneelle tuli vähän hankala fiilis joten keskeytettiin osto. Vieressä oli infopiste ja käytiin kysymässä neuvoa. Hei me haluttais lähteä aamulla Brysseliin nuorisohinnalla, minkälaiset liput meidän kannattais ostaa? Kauanko se junamatka kestää?
”Te otatte Thalys-junan, se on nopein! Ei saa nuorisoalennusta. Se lähtee kerran tunnissa laiturilta 15A! Liput kalliita, mutta Intercity kestää kolme tuntia.”

Ahaa. Oltiin siis vielä enemmän sekaisin, ja infon miehestä näki ettei enkku ollut ehkä se vahvin kieli. Intercitystä ei ollut tietoa missään, tai jos olikin, se oli ristiriidassa kaiken aikaisemmin kuullun kanssa. Netissäkin ainoat vaihtoehdot junamatkustamiselle haluamallamme välillä oli suora Thalys-yhteys tai Intercity vähintään kahdella vaihdolla ja viidellä tunnilla. Ymmärsimme kuitenkin sen verran että niitä suoriakin IC-yhteyksiä menee. Jostain. Jos meillä on aikaa Brysselin kierrokseen vain yksi vuorokausi, emme todellakaan halua tuhlata sitä junassa istumiseen. Intercity lippujen etsiminen oli hämmentävää. Tietoa junien lähtölaitureista ei ollut, ei hintoja muualla kuin tikettimasiinassa puhumattakaan aikatauluista. Haahuiltiin ympäri asemaa kunnes löydettiin ”piilossa” oleva kansainvälinen lippujen myyntipiste. Tyypit puhuivat hyvää englantia ja saatiin heti selvyys siihen mitä haluttiinkin.

Thalys ei budjettimatkaajalle kannata, se vaatii ennakkovarauksen ja maksaa kaksikertaa enemmän.

Nuorisolipulla voimme matkustaa vain 9:00 jälkeen lähtevissä Intercity -junissa.

Intercity-yhteys kestää noin 3h ja se on suora, vaihtoja ei ole.

Kyllä, se lähtee samalta laiturilta kuin Thalys. 15A.

Junia menee samalla tavalla kerran tunnissa aina xx:52. Thalys lähtee joka tunti kello xx:17.

Päädyimme ostamaan aikataulun vuoksi liput 7:52 lähtevään junaan tavallisella aikuisen hinnalla, sillä nuorisohinnalla meidän olisi ollut pakko hypätä vasta 9:52 lähtevään, ja kolmen tunnin matka-ajalla se olisi syönyt meidän ainoasta päivästä vähän liikaa. Maksoimme siis parikymppiä enemmän ja pääsimme ajoissa lähtemään. Olen tosi onnellinen että ostettiin liput myyntipisteestä reilun neljänkymmenen euron hintaan, sillä automaatista ostetuilla lipuilla emme olisi pääseet aikaisempaan junaan ja Thalysista meidät olisi todennäköisesti nakattu seuraavalla asemalla ulos. Lipussa oli vielä se positiivinen puoli että se oli validi koko päivän. Jos olisimme missanneet ennen kasia lähtevän junan, se ei olisi vielä kaatanut suunnitelmiamme. Olisimme vain hypänneet seuraavaan tunnin päästä. Lyhyillä yöunilla kerkesimme silti 7:52 IC-junaan joka oli kuitenkin 8min myöhässä. Matka meni mukavasti, vaikka poliisit kävivätkin tutkimassa laukkuja joka vaunussa. Ilmeisesti Ranskan iskut vaikuttivat yleiseen turvallisuuden tiukentamiseen.

Junan ikkunasta nähtiin sateinen Antwerpenin asema ja aamuinen Haag.

Bryssel – Schiphol

Vahingosta viisastuneena ostimme paluuliput samalla kun saavuimme asemalle. Takaisin lähtiessä meidän ei tarvitsisi mennä Amsterdamiin asti, vaan jäisimme suoraan kentälle. Tämähän olikin melko helppoa. Suoraan myyntipisteelle ostoksille, tällä kertaa emme halunneet harkitakaan ranskankielisiä lippuautomaatteja. Saimme noin kolmekymppiä maksaneet liput 8:49 lähtevään IC-junaan jonka pitäisi olla Schipholin asemalla 11:50. Lento Helsinkiin lähti 13:50 joten aikataulu natsasi täydellisesti.

Ja sitten olimme vähällä myöhästyä. Tajusimme ettemme kysyneet lähtöraidetta edellisenä päivänä lipunmyynnistä. Monia junia oli myöhässä myrskyn takia ja screenillä näkyivät vain nämä sekoittuneet aikataulut. Meillä ei ollut hajuakaan oliko meidän junamme ajoissa vai ei, koska ilmoituksia ei ollut. Kuulutukset olivat ainoastaan ranskaksi ja hollanniksi ja mulla ainakin rupesi syke nousemaan. Vihaan myöhästymisiä enkä todellakaan halunnut ostaa peruutuspaikkaa seuraavaan Thalys-junaan. Ihmiset eivät tienneet mistä junat Amsterdamiin lähtee ja haahuiltiin asemalla ihan hukassa. Junan lähtöön oli kuusi minuuttia eikä me edes tiedetty mihin suuntaan pitäisi lähteä. Kristiina bongasi keltaiset taulut yllättäen seinältä, ja niissä oli jonkinlaista informaatiota. Aikataulu! Haa! Onneksi tietyillä junilla on aina sama raide, joten saimme haluamamme tiedon ja juoksimme raiteelle. Ennen meidän junaa tuli vielä kolme outoa vaunua jotka olivat enemmän tai vähemmän myöhässä. Paikallinen mies tuli jopa meiltä kysymään mitä tiedämme asiasta. No ei yhtään mitään. Kun viimein screenillä luki Amsterdam, juna olikin hiljainen ja tyhjä. Vaunujen infotauluissa ei lukenut mitään. No onkohan se nyt tämä? Jos noi muutkin menee niin mennään mekin! Ja me mentiin ja kerettiin.

Hyi että on välillä ihan toisen armoilla kun ei osaa kieltä. Kuulutuksia ei tosiaan ollut englanniksi ollenkaan, ja tärkeä info puuttui isoilta screeneiltä. Eniten ihmettelen tässä junailussa sitä, ettei netistä löydy näitä suoria yhteyksiä eikä sitä kriittistä informaatiota. Ei tässä muuten olisi tuntunut olevan draamaa, mutta meillä vain oli reissulle niin vähän aikaa, että kaikki tunnit haluttiin käyttää järkevästi. Eli jatkaa niitä yöuniakin mieluummin junassa. Ilmeisesti Intercityt on niin helppo ostaa vasta paikanpäältä asemalta ettei niitä tarjota netissä helposti myytäväksi ollenkaan. Thalys vaatii ennakkovarauksen ja ilmeisesti niitä varaillaankin kohtuu aikaisin tietyille vuoroille. Huh huh. Oliskohan minusta reilaajaksi? 😀

Bloggaajan seikkailut jatkuvat. Blogia voi seurata helposti facebookissa.

You Might Also Like

18 Comments

  • Reply Hanna torstai, tammikuu 22, 2015 at 15:14

    Muistan kanssa, että Ranskan junalippuautomaatit eivät olleet sieltä selkeimmästä päästä mutta sitten kun niitä oppi käyttämään, niin helpompi vaihtoehto kuin jonottaa puoli tuntia lippuluukulle. Ranskassakin lipputyyppejä ja erilaisia alennuksia oli ties miten monta ja osa myynnissä vain netissä ja ne aseman myyjät ei tienny niistä mitään… Mutta onneksi kerkesitte ajoissa joka paikkaan, pienet seikkailuthan kuuluvat aina reissamiseen 😀

    • Reply Maarit Johanna torstai, tammikuu 22, 2015 at 15:23

      Seikkailuksi se muuttuikin ja ihan hauskaa oli loppupeleissä!
      Jännä että on tehty noin hankalaksi matkustajalle eikä automaatissa voi olla selkeitä ohjeita. Suomalaiseen tehokkuuteen tottunut meinas hajota kun ei infosta saanutkaan sitä informaatiota. 😀
      Onneksi meidän ei tarvinnut jonottaa lipunmyynteihin oikeastaan ollenkaan. Hermoja raastoi tehottomuuden lisäksi se kielimuuri. Onneksi tietää nyt varautua ens kertaa varten ^^

  • Reply Lotta Watia | Unagidon torstai, tammikuu 22, 2015 at 18:21

    Junasäädöstä on itsellänikin kokemusta, kun ei ole ymmärtänyt kuulutuksia tai aseman henkilökuntaa. Monesti saa hyvinkin ristiriitaista tietoa eri lähteistä ja kielimuuri vielä pahentaa tätä. Myöhästymisen pelko saa mullakin monesti sydämen tykyttämään!

    • Reply Maarit Johanna torstai, tammikuu 22, 2015 at 18:27

      Joo se on kyllä inhottavaa :/ Pakko tähän muuten sanoa että vielä jännittävämpi junaelämys koettiin Japanissa kun matkustettiin Nozomi Shinkansenilla Nagoyasta Osakaan. Kysyttiin oikeaa raidetta ainakin kolmelta kymmeneltä ihmiseltä ja vastaukseksi saatiin paljon hymyjä ja nyökytyksiä mutta ei yhtään vastauksia. 😀 En enää ees muista millä ihmeellä päästiin oikeaan junaan loppujen lopuksi.

      • Reply Lotta Watia | Unagidon torstai, tammikuu 22, 2015 at 20:49

        Voi ei, niin perus! Japanissa mulla ei kielimuuria ole aikoihin ollut, mutta Kiinassa jengi vastas mihin tahansa ”no problem!” ja sit ei tapahdu mitään…

        • Reply Maarit Johanna torstai, tammikuu 22, 2015 at 22:27

          Hah joo voin vaan arvailla miten paljon vähemmän Kiinassa ymmärretään! Ja se ”tehokkuus” toiminnassa on ihan omaa luokkaansa siellä. Ystävä oli harjoittelussa Pekingissä ja huh niitä kertomuksia 😀 mie tuun kyllä aina hulluksi jos jotain ei tapahdu aikataulussa tai jos luvataan. Vaikka kokemukset tekis kärsivällisyydelle ihan hyvää ehkä 🙂

  • Reply Katja torstai, tammikuu 22, 2015 at 19:29

    Tää oli hyvä ja informatiivinen postaus ja siis juuri sellaista tietoa, mistä haluaa lukea jo etukäteen kotona! 😀 Onneksi teille loppujen lopuksi selvis kaikki, pääsitte Brysseliin ja ehditte oikeaan aikaan kentällekin. : )

    • Reply Maarit Johanna torstai, tammikuu 22, 2015 at 19:33

      Kiitos Katja! Muistan sullakin olleen tällaisia infopläjäyksiä ainakin Espanjasta? Ite on niin tehokkuuteen tottunut että alkaa heti ahistaa jos ei ole helppoja ohjeita missään miten niinkin yksinkertaiselta kuulostava asia kuin junalipun osto oikein tapahtuu.
      Oli kyl huippua kun ehdittiin ja pääsi vielä tutustumaan Brysseliin hyvän aikaa 🙂

  • Reply Journey Diary / Jenna torstai, tammikuu 22, 2015 at 20:21

    Ei sopis kyllä mun luonnolle sitten yhtään tollanen säätäminen juna-aikataulujen ja lippujen kans, oikeen alko ittäkin ärsyttää tuo asioiden vaikeus ja puutteet informaatiossa jne… Samaistuin heti sun fiiliksiin tätä lukiessa hehe 😀

    • Reply Maarit Johanna torstai, tammikuu 22, 2015 at 22:21

      Miekään en oo yhtään säätäjätyyppiä! Tottunu Suomessa että kaikki on helppoa tai vähintään jokatoinen vastaantulija tietää vastauksen ongelmaan. Kiitos 😀 samaistuminenhan on vaan merkki että kirjotin tarpeeksi realistisesti koska se oli oikeasti ärsyttävää :p

  • Reply Kthetraveller torstai, tammikuu 22, 2015 at 20:34

    Huhhuh, liian vaikeaa minulle! Nämä on juuri niitä postauksia mitä arvostan paljon, totuutta isolla T:llä 🙂

    • Reply Maarit Johanna torstai, tammikuu 22, 2015 at 22:23

      Niin minäki luulin mutta onneks sai selevitettyä. Ja onneksi reissuleissiltä sujuu ranska! Mun mielestä tällaisia infoja on hyvä kirjottaa vastaisuuden varalle ettei joku hyväuskonen suomalainen joudu vaikeuksiin ^^

  • Reply Virpi/ Täynnä tie on tarinoita torstai, tammikuu 22, 2015 at 22:35

    Huh kun aivan piti jännittää tätä lukiessa, että kuinka teidän käy! 😀

  • Reply AnnKat torstai, tammikuu 22, 2015 at 23:55

    Tulee mieleen omat junamatkat Euroopassa, kun puolet kuulutuksista menee ohi, kun ei ymmärrä paikallista kieltä. Onneksi jos juoksee vaan muiden mukana, niin ainakin tähän asti on aina löytänyt oikeeseen paikkaan. :DDD

    Itse käytän yleensä deutsche bahnin sivuja, koska ne on todella kattavat. Jokaisella reilillä niihin on luotettu ja vielä ne ei oo pettänyt. Tosin en mee takuuseen, että sieltäkään sivuilta pystyy ostamaan kaikkia kansainvälisiä lippuja (tosin jos liikkuu jostain toisesta maasta Saksaan niin tietääkseni pystyy). Aloin miettiä, etten oo kyllä varmaan koskaan ostanut yhtäkään kansainvälistä lippua lippuautomaatista. Toisaalta, en oo aivan 100% varma, mutta uskoisin että VR:ltä voi ostaa myös etukäteen kansainväliset junaliput. (jos siis tietää suunnilleen päiviä/kellonaikoja milloin tahtoo matkustaa.) Tällöin pitää kyllä myös mennä ostamaan liput kansainväliseltä tiskiltä, eikä niitä saa automaatista. Vuosia sitten ostettiin ainakin joitain paikkalippuja etukäteen Espanjan juniin, kun oli tiedossa että joku vuoro oli ruuhkainen.

    • Reply Maarit Johanna perjantai, tammikuu 23, 2015 at 08:25

      Kiitos vinkeistä! Arvostan 🙂
      Mie oon ite käyttänyt aikaisemmin eurailin sivuja ja nyt valehtelematta kahlasin ainakin tusinan verran erilaisia junasivustoja, mutta mistään en löytänyt. Olin tosin itsekin vähän ihmeissäni että kansainvälisiä lippuja voi varata automaateista mutta niissä oli intercity-logot kaikissa. Olis varmaan tosiaan ollu vähän helpompaa varaussysteemit jos ei olis edes ajateltu niitä nuorisohintoja, mutta tottakai sitä haluaa halvemmalla jos se vain on mahdollista :p
      Paikkalippujen varaamisesta mieki oon aikaisemmin kuullu varsinkin kun suunniteltiin muutama vuosi sitten pitkää reilireissua joka sitten aikatauluongelmien vuoksi kaatui. Pitääpä kysellä VR:ltä seuraavalla kerralla jos on lähössä etelämpään.

  • Reply laura / to travel is to live perjantai, tammikuu 30, 2015 at 10:04

    Ootko törmännyt tähän sivustoon: http://www.seat61.com/international-trains/trains-from-Amsterdam.htm#Amsterdam-Brussels

    Itselle oli siitä apua kun junailin viime kesänä Itävallasta Luxemburgiin. Sekaviahan nuo asemat voi olla kun ei tiedä minne pitäis mennä ja mistä kysyä ja mulle tulee aina kauhee stressi jos täytyy kiireessä koittaa setviä lippuja tai muuta, siks koitan kans hoitaa aina ajoissa. (:

    • Reply Maarit Johanna perjantai, tammikuu 30, 2015 at 11:15

      No empä taida olla törmännyt! Muistan kahlanneeni niin monta sivua läpi kuitenkin lähtöä edeltävänä iltana. Tässä sentään selitetään että niitä suoria IC-juniakin menee. No, onneks päästiin oikein perille ja oikein myös takaisin. Kiitos linkistä, oikein hyödyllinen. 🙂 Muistan ehdottomasti katsoa tuon seuraavalla kerralla kun suunnitellaan junareissuja Eurooppaan.
      Voin kyllä samaistua sun fiiliksiin. Mullaki on aina ehtimisstressi.

    Leave a Reply