Yleinen

Hyinen. Tammikuinen. Amsterdam.

maanantai, tammikuu 19, 2015

Voi hurja miten sitä jaksoikaan odottaa kauan reissua Amsterdamiin ja Brysseliin Kristiinan kanssa, ja nyt se on jo ohi! Pakko myöntää että kolme yötä yhteensä koko reissulle oli samalla päätös tehdä melkoisen kiireinen matka. Otettiin kaksi yötä Damissa ja yksi Brysselissä. Kristiina ei ollut koskaan käynyt kummassakaan kaupungissa ja itselläni on kokemusta ainoastaan muutaman tunnin verran hyvin pimeästi Amsterdamista. Lennot menivät hyvin KLM:n Economy Comfort-luokassa, jonne meidät oli ystävällisesti upgradettu. Tähän luokkaan ei siis kuulunut mitään muuta erikoista kuin isompi jalkatila. Perillä iltapäivällä majoituimme keskinkertaiseen Singel Hotelliin viiden minuutin kävelymatkan päähän Centraal-asemalta.

Illan ainoa suunnitelma oli löytää ruokaa ja jalkamme veivätkin meidät suoraan Hard Rock Cafehen Max Euwepleinille. Aikaisemmin olin täältä käynyt ostamassa pikapikaa vain paidan (koska viimekertaisellakin reissulla tuli kylmä) mutta nyt päästiin itse asiaan, eli syömään. Hard Rockissa menut on ympäri maailmaa samat joten valitsimme Famous Fajitakset, jotka on hyväksi useassa kohteessa jo havaittu. Nam. Illalla kanaalinäkymä ravintolan ikkunasta oli kaunis ja nautimme kiireettömästi.

Hyvin nukutun yön ja hyvin hiilihydraattipitoisen aamiaisen jälkeen meillä oli edessä ainoa kokonainen päivä kaupungissa. Latasimme siis kännykät ja kamerat valmiiksi ja iskin selfietikun taskuun. Marssimme ensimmäisenä ottamaan kuvan Anne Frankin talosta ja jatkoimme sitten Berenstraatille Marlies Dekkersin liikkeeseen. Mainitsemisen arvoista oli mieletön palvelu. Vietimme liikkeessä tunnin, jonka aikana meille keitettiin jopa kahvit ja tarjoiltiin konvehteja. Jos koskaan käyn uudelleen Damissa, tiedän ensimmäisen shoppailukohteeni jo nyt. Ulos liikkeestä tulimme ostoskasseinemme ja samalla oli otettava sateenvarjo kunnolla käyttöön. Satoi RANKASTI. Käveltiin laiskasti kanaalien reunoilla kohti Rijksmuseumia ja ihastelimme taloja. Söimme erinomaista lounasta Ranchossa ja ihmettelimme miten samassa kaupungissa voi olla niin käsittämätön määrä argentiinalaisia pihvirafloja ja ärsyttäviä sisäänheittäjiä.

Museon takana sijaitsee I Amsterdam- kirjaimet joille lähdimme syötyämme ottamaan kuvia. Vettä satoi kuin aisaa ja sormia alkoi kuvaillessa vähän paleltamaan. Äh mikä tammikuu! Siirryimme melko pian Leidsestraatille tutkimaan Damin shoppailumahdollisuuksia ja pääsimme samalla lämmittelemään. Keli ulkona oli suoraan sanottuna hyinen. Juustopuodit ja croissanteriet vetivät meidän mielenkiintomme ja minun oli pakko ostaa pikkuinen vahapäällysteinen gouda kotiin vietäväksi sekä suklaacroissant iltapalaksi. Hyi miten epäterveellinen päivä. Käveltiin Dam-aukiolle ottamaan kuvia iltavaloissa ja haistettiin niin selvästi se kaikkien Amsterdamin kävijöiden tuntema imelä tuoksu ympärillä. Yllättävän vähän nähtiin ja haistettiin tämänlaista elämää. Punaisia lyhtyjäkin käytiin katsomassa sen verran että nähtiin että onhan niitä.

Mitäpä jäi kaupungista käteen yhdessä ja puolessa päivässä?

– Piparkakkutalon näköiset rakennukset on toinen toistaan kauniimpia, mutta samalla myös ihan samannäköisiä.

– Silloilla on paljon kauniita rakkauslukkoja ja kaikkien siltojen varteen on jätetty pyöriä nojaamaan. Samanlaisen otoksen voit ottaa ihan missä tahansa päin kaupunkia.

– En tähän aikaan vuodesta enää uskalla lähteä rannikolle ilman sateenvarjoa.

– Luulin etukäteen että se ruohon polttelu ja huumeet muutenkin olisi paljon näkyvämpää. No me ei oikeastaan nähty muuta kuin isoja varoituskylttejä, käyttäjiä ei oikeastaan ollenkaan.

– Yhtä pimeää kuin viime vuonnakin. Miksei niihin iltavaloihin panosteta? Meneillään oli vielä joku Lights-festivaali, mutta ei me mitään erikoisia valoja nähty missään.

Jotenkin hämmentävät fiilikset jäi. Damia on kehuttu niin paljon ja se on monen lempikaupunki. Oman viimevuotisen reissun jälkeen jäi odotukset tämän reissun varalle ja olin ihan fiiliksissä jouluna tulevasta paluusta kaupunkiin. Miksei se silti minua ole vielä säväyttänyt? Ajattelin että ehkä Islannin jälkeen olen tullut ”immuuniksi” kaupungeille. Ettei niillä voisi olla minulle enää mitään tarjottavaa. Seuraavan päivän reissu Brysseliin kuitenkin osoitti ettei vika ollutkaan minussa. En ollut varsin pettynyt Damiin, mutta seuraavalla kerralla lähden kaupunkilomalle tammikuussa joko paaaljon etelämpään tai jos valitsenkin kohteekseni joskus Damin, lähden myöhemmin kun siellä on jo oikeasti kevät. Amsterdam, pelisi ei ole vielä menetetty. Palaan joskus ja otan pyöräni mukaan!

Onko teillä Amsterdamista tai jostain toisesta kohteesta jäänyt fiilikset ettette tiedä tykkäsittekö vai ette? Tai ehkä tarvitsette kohteeseen vielä hetken tutustumisaikaa.

Postauksen kuvista satelee kreduja reissuleissilleni Kristiinalle <3 Lisää seikkailuja ja piakkoin myös tarinaa minua yllättäneestä Brysselistä saa uutisvirtaansa seuraamalla blogia facebookissa!

• Reply rosita maanantai, tammikuu 19, 2015 at 09:39

Kiitos tästä arviosta! Mä vähän ”pelkään” kans mennä Amsterdamiin, koska mun odotukset siitä kaupungista ei ole kovin korkealla. Etenkin talviaikaan sää on justiin niin merkittävä juttu. Me ei esimerkiks enää ikinä haluta mennä Kööpenhaminaan eikä Lissaboniin. Meidän visiiteille noissa kaupungeissa oli yhteistä ihan HIRVEE KELI!

• Reply Maarit Johanna maanantai, tammikuu 19, 2015 at 09:53

Mulla ei etukäteen pelottanut, koska fiilikset aikaisemmalta reissulta oli ihan ok, ja odotin mielenkiinnolla. Yleensä olen aina ihastunut kaupunkeihin mihin tahansa olen mennytkin. Lontoossa kävin kerran uutena vuotena ja Lissabonissakin olen käynyt helmikuussa. Ei yhtään vähentänyt reissufiiliksiä matkata tällaiseen aikaan vuodesta. En tiedä mikä sitten meni vikaan, vai eikö city vain ole yhtään minun tyylinen.
      Surkiaa että teille sattu Lissaboniin huonot kelit! Muistan kun lähdettiin Suomesta ja oli -40 astetta. Perillä +17 koko meidän neljän päivän reissun ajan.

• Reply Laura/My post-University Life maanantai, tammikuu 19, 2015 at 10:14

Mä kävin Damissa keskellä kesää ja silti petyin, kaupunki ei suoraan sanoen iskenyt jotenkin ollenkaan. Meillä oli yksi paikallinenkin mukana joten yritettiin nähdä myös niitä ”ei turistipaikkoja”, mutta en sit tiedä, jotenkin vaan tökki 🙂 ja mulle jäi jotenkin Damista sellainen polttarikaupunki jonne kaikki tulee örveltää, mutta kesä on tietysti varmasti suosittua aikaa noille bileille 🙂

• Reply Maarit Johanna maanantai, tammikuu 19, 2015 at 10:25

Mikähän siinä sitten oikein on?
      Meillä oli aluksi mahdollista saada eräs ”puoli-paikallinen” matkaan, mutta loppujen lopuksi pyörittiin kahdestaan. Tuota aikaakin oli niin vähän ettei ehtinyt kiertää kovin paljoa.
      Harmi että sulla tökki. Mulla ei ihan alkanut sellaiset fiilikset pyörimään, mutta joku siinä kuitenkin on kun ei ollutkaan rakkautta ensisilmäyksellä! Polttarimestaksi voisin hyvin kuvitella. Nuo meidänkin vierailemat turistikohteet on kesällä varmaan ihan tukossa..

• Reply Sofia / Liikkeellä maanantai, tammikuu 19, 2015 at 10:55

En oo käyny Amsterdamissa, mutta mulla on vähän samat fiilikset Pariisista… Siis toisaalta mua kiinnostais käydä kaupungissa uudestaan, mutta edellisen suht. epäonnistuneen reissun jälkeen ei ainakaan spontaanisti tulis lähettyä.

• Reply Maarit Johanna maanantai, tammikuu 19, 2015 at 11:00

Voi eikä, Pariisi! Mie oon siellä käynyt kahdesti kevätaikaan ja miten ihastuinkaan kaupunkiin molemmilla reissuilla. Suunniteltiin itseasiassa tämän Damin kaveriksi vielä Pariisia, mutta sinne on kuitenkin junalla suht pitkä matka niin jo valmiiksi lyhyt reissu olis kulunut vain junassa istumiseen.
      Ehkä näihinkin reissuihin vaikuttaa kelit, hotellit ja ihan yleinen fiilis. Mulla ainaki voi pilata koko reissun jos vaikka hotellissa saa surkeaa palvelua. Koko kaupunki tuntuu silloin ärsyttävältä. Amsterdamissa ei ollut mitään vialla, ja se minua juuri ihmetyttikin kun en siihen sitten ihastunutkaan vaikka ei ollut syytä olla ihastumatta. Hassua!

• Reply Sofia / Liikkeellä maanantai, tammikuu 19, 2015 at 11:25

Ja kyllähän huonot vaikutelmat pitää kerran yrittää korjata! 🙂 Jep, samaa mieltä siitä että jännästi yksittäiset jutus vaikuttaa kokonaiskuvaan.

• Reply Maarit Johanna maanantai, tammikuu 19, 2015 at 11:32

Todellakin! Ja jos ei kerran niin sitten kaksi. Ens kerralla Dami saa mahdollisuuden parempaan vuoden aikaan. 🙂

• Reply bisousanni maanantai, tammikuu 19, 2015 at 11:28

Voi vitsi tuolla oli kyl varmasti kylmä. Asuin viime syksyn Rotterdamissa ja huh muistelen sitä viimaa kyllä kammolla 🙂 Amsterdam on ihana paikka, mä suosittelen jatkossa käymään Bols-liköörien museossa Museumpleinilla – se oli ihan älyhieno elämys! Lippu maksoi muistaakseni n.13e ja sillä pääsi siis kierrokselle museoon + sai maistaa kahta omavalintaista shottia + sai vielä yhden cocktailin! Ouje, mä pidin kovasti. 🙂 Taisin jopa kirjoitella sitä myös oman blogini puolelle viime vuonna. Kantsii myös käydä Rotterdamissa, se oli aivan kuin toinen maa verrattuna Amsterdamiin. Viime kesän puolestaan asuin Brysselissä ja siitä tuli kertalaakilla ehkä yksi rakkaimmista kaupungeistani. Belgia <3

• Reply Maarit Johanna maanantai, tammikuu 19, 2015 at 11:32

Hei kiitos kauheasti vinkeistä ! Näin kartalla tuon Bols-museon, mutta en harkinnut sitä kyllä yhtään enempää kuin mitään muutakaan museota 😀 Kesäksi tuo vois olla kyllä aivan kiva. Meillä oli itseasiassa tarkoitus käydä Haagissa, mutta siitä ei tullutkaan mitään ja vaihdettiin kohde Brysseliin. Siinä vasta kaupunki! Kyllä, siihen minäkin rakastuin. Ihmeellistä miten vähän olen siitä edes kuullut aikaisemmin. Pitääpä alkaa lukemaan juttuja tarkemmin. Blogeissakin olen nähnyt yllättävän vähän. Täytyy tsekkailla sun blogi 🙂

• Reply Sandra maanantai, tammikuu 19, 2015 at 12:13

En ole vielä ”uskaltanut” lähteä Pariisiin, kun pelkään niin kovasti pettyväni.

Paljon olitte ehtineet kuitenkin lyhyessä ajassa.

• Reply Maarit Johanna maanantai, tammikuu 19, 2015 at 12:17

Valitse kevät, ja en usko että petyt! Pariisi oli mulle ainakin niin paljon muutakin kuin Eiffel. Ihan mahtavaa oli vain istua suklaakahvilassa ja tuijotella ikkunasta hyvin pukeutuneita paikallisia. Ruoka oli poikkeuksetta hyvää (tarjoilijat toki töykeitä mutta siihen piti vain asennoitua) ja shoppailu mahdollisuudet myös pienemmällä budjetilla oli rajattomat. Majoituimme Montmartrella ja siinäpä vasta paikka! Palaisin koska tahansa ^^
      Joo, ehkä sekin voi olla syynä tähän outoon fiilikseen että riennettiin niin nopeasti paikasta toiseen kun ei ollut enempää aikaa. Toisaalta, kun sitä ihastumista ei tullutkaaan, niin en halunnut edes jäädä kovin paljon pidemmäksi aikaa sinne vesisateeseen.

• Reply Katja tiistai, tammikuu 20, 2015 at 07:36

Niin se tuppaa itseläkin aina olemaan, että odottaa aivan täpinöissään reissua ja sitten se on ohi silmän räpäyksessä.

• Reply Maarit Johanna tiistai, tammikuu 20, 2015 at 08:02

Sano muuta! Siltä mullaki nimenomaan tuntuu 😀

• Reply Pirkko / Meriharakka tiistai, tammikuu 20, 2015 at 19:57

Meilläkin on ollut ”kertauskäynti” Amsterdamiin jonossa, kun edellisestä kerrasta alkaa jo olla useampi vuosikymmen! Ja nyt olisi ollut aikaakin tässä tammikuun loppupuolella, mutta hylättiin sitten ajatus tällä kertaa juuri ajatellen tuota, että siellä voi huonolla tuurilla olla kylmää ja sateista (lue ankeaa sään puolesta). Taidetaan jättää jollekin keväälle joskus, mielellään 30.4. tienoolle, että päästäisiin näkemään Orange Day paikan päällä.

• Reply Maarit Johanna tiistai, tammikuu 20, 2015 at 20:15

Mun piti ihan googlettaa tuo Orange day, mutta olisipa todellakin kokemisen arvoinen päivä! En kyllä kovin heti lähtisi uudelleen rannikolle kaupunkilomalle tähän aikaan vuodesta, vaan vaihdan visiittieni ajankohdat mieluummin sinne kevääseen myös.
      Ankeaa vähän oli.
      Teidän on kyllä pian käytävä uudelleen jos viime kerrasta on jo niin kauan! Toivon parempia kelejä kuin meille 🙂

• Reply AnskuBCN tiistai, tammikuu 20, 2015 at 20:44

Harmi, kun oli niin huono sää! Minulle jäi ensimmäisellä Berliinin reissullani huono käsitys kaupungista, ja ihan siitä syystä, että oli ihan saakelin kylmä! Jouduin ostamaan lisää ja lisää vaatetta ja silti paleli. Sateenvarjokin meni hajalle myrskyssä. Lokakuun ihanat säät <3. Onneksi paluulento oli illalla ja viimeinen päivä olikin jo aurinkoinen ja hiukan lämpimämpi!

• Reply Maarit Johanna keskiviikko, tammikuu 21, 2015 at 21:09

Kuulostaapa tosi inhottavalta :/ kyllä keli vain tekee tosi paljon siitä reissufiiliksestä. Kylmän ja kuuman nyt jotenkin kestää mutta sade on niin ärsyttävää jos ei ole varustautunut kunnon vaattein. Irlannissa satoi seitsemästä päivästä viis ja puoli ja mun vaatteet oli kaikki kertaalleen kastuneita eikä ne yölläkään enää kuivuneet kosteassa hotellihuoneessa. Se söi vähän fiilistä lähteä seuraavana päivänä ulos taas sateeseen 😀
      Kyllä mie sillekin annan vielä mahdollisuuden 🙂
      Me oltiin Berliinissä kerran just ennen joulua ja oli tosi sumuista. Jos siihen kylmyyteen olis vielä sateen iskeny niin hyh hyh. En olis nauttinu yhtään. :/

• Reply Senja perjantai, tammikuu 23, 2015 at 20:53

A’dam ei ehkä iske niin hyvin, koska se on niin turisti- ja expatkaupunki. Ihan kiva siellä on käydä shoppailemassa, ja kaunis kaupunkihan se on, mutta esim. Utrecht vetoaa muhun paljon enemmän. Pienemmät kaupungit on kans aivan ihania, kuten oman hollannikkaan kotikaupunki Hoorn, Delft jne.

Siitä tosiaan tykkään Amsterdamissa ja Alankomaissa yleensäkin, että hajua lukuunottamatta (ja siitäkin joutuu kärsimään huomattavasti vähemmän kuin luulisi) noita pössyttelijöitä ei kauheasti näy katukuvassa, kuten ei myöskään humalaisia, jotka on ainakin täällä Helsingissä ihan kaikkialla.

Sisäänheittäjät ei oo maailman agressiivisemmasta päästä (Lontoossa ja Wienissä oli mun mielestä paljon ponnekkaammin sanottava EI!) mutta niitä kannattaa jo varoa senkin takia, että ravintolat ei sitten aina olekaan niitä parhaimpia. Nimimerkillä viimeksi lievä ruokamyrkytys 😀

Palelen muuten jo pelkkiä kuvia katsoessa… tuolla kun se kylmä menee luihin asti, brrrrrh!

• Reply Maarit Johanna lauantai, tammikuu 24, 2015 at 11:47

Pitäis vissiin oikeasti seuraavalla kerralla ottaa paljon enemmän aikaa ja lähteä käymään nuo pikkukaupungit läpi. Harmitti ettei päästy Haagiin ku se oli ykkössuunnitelma. Onneksi koko maa on niin pieni että liikkumisen pitäs olla kaupungista toiseen suht helppoa 🙂 kyllä tuonne on nyt jonkinlainen kesäreissu organisoitava! Kysyn sulta sitte lisää vinkkejä ^^