Yleinen

Mistä ja miten parhaat edut hotelleista?

torstai, marraskuu 20, 2014

Olen oikeasti viidakossa. Erilaisten etuohjelmien ja bonus-järjestelmien viidakossa. Tavoitehan olisi varata majoitukset aina mahdollisimman halvalla. Mitä kautta tämä sitten loppujen lopuksi tapahtuu ja mistä ne halvimmat löytyy onkin toinen juttu.

Supersaverin lopettaessa oman bonus-ohjelmansa siirryin varaamaan kaikki hotellini Hotels.comin kautta. Welcome Rewards-ohjelmassa joka 11. yö on ilmainen. Varatun kymmenen yön keskiarvohinta lasketaan yhdennentoista yön arvoksi. Ansaitsin juuri ensimmäisen ilmaisen yön arvoltaan 93€. Vielä emme ole päättäneet mihin sen käytämme.

Sain idean tähän postaukseen kun liityin kuukausi sitten Scandic Friends asiakasohjelmaan. Liittyminen on ilmaista ja 1st Floor-asiakkaana (eli alimmalla tasolla) on oikeutettu muun muassa ilmaiseen iltapäivälehteen, ja kuuden euron arvoiseen ravintolakuponkiin. Edut lisääntyvät sitä mukaa mille tasolle nousee. Hajoilen aina näiden ohjelmien kanssa sille miten noita pisteitä kerätään ja paljonko niitä tarvitsee ilmaiseen yöhön. Scandicin sivuilla on onneksi suhteellisen selkeät ohjeet asiaan. Jokaisesta yöstä saa vähintään 2000 pistettä ja jo viiden yöpymisen jälkeen pisteet riittävät ilmaiseen yöhön. Suomen Scandicit on listattu paljonko pisteitä kuhunkin hotelliin tarvii. Viiden yön jälkeen ei tarvitse nimittäin vielä riemusta kiljua. 10 000 pistettä riittää yöpymiseen esimerkiksi Lahdessa, Riihimäellä tai Järvenpäässä. Rovaniemen Scandicissa yöstä saa pulittaa ohjelman kautta 25 000 pistettä joka vaatii jo melko montaa yöpymistä ketjun hotelleissa. Helsingin, Turun ja Tampereen hotellit vaativat myös kahdestakymmenestä kolmeenkymmeneen tuhanteen pistettä per yö. Eli juu, viidellä yöllä saat ilmaisen yön, mutta kuinka moni lähtee Lahteen hotellilomalle?

kuva Scandicin sivuilta

Tutkin valikoimaa Hotels.comin kautta ja onko hintaero/laatuero tosiaan niin suuri että pisteet voi pyytää jopa triplana. Valitsin random-päivämäärän keskeltä viikkoa maaliskuulle ja tsekkasin hinnat seuraaville: Scandic Lahti 130€, Scandic Julia Turku 130€, Scandic Marski Helsinki 139€ ja Scandic Rovaniemi 160€. Melko samoissa mennään. Lahden ja Turun saisi täysin samalla hinnalla, mutta ohjelmassa Turun Julia on ns. ”kalliimpi” vaihtoehto. Missään nimessä en siis varaisi hotelleja Friends-ohjelman kautta. Hotels.comin Welcome Rewardsissa millään muulla ei ole väliä kuin huoneen yö-hinnalla. Ihan sama onko majoituspaikka vaikka Lahdessa tai Aruballa.

Tämä ei ollut ketjuhotelli.

Hilton Honors-ohjelma lähettelee mulle myös tietyin väliajoin sähköpostia ja tarjoaa halpoja öitä tai triplapisteitä milloin mihinkin kohteeseen. Olen jäsen, mutta minulla ei taida olla kuin muutama piste. Alimmalla tasolla voi olla ilman yhtään yöpymistä ja etuuksiin kuuluu muun muassa myöhäinen uloskirjautuminen mahdollisuuksien mukaan. Toiselle eli Silver-tasolle pääsee kymmenellä yöpymisellä tai neljällä oleskelulla. Etuisuuksien listalla lukee jo ilmainen sisäänpääsy fitness-keskuksiin ja siis hei tää on paras: ”Two complimentary bottles of water per stay (at Waldorf Astoria™ Hotels & Resorts, Conrad® Hotels & Resorts, Curio – A Collection by Hilton, Hilton Hotels & Resorts, DoubleTree by Hilton™, Embassy Suites Hotels™, Hilton Garden Inn™ and Hilton Grand Vacations™ hotels)5″

Huisia, siis ilmaista vettä kymmenen yön jälkeen! 😀 Mutta joo. Tutkimus siitä miten niitä pisteitä kerätään HHonors-ohjelmalla on rankkaa. Siis jokaista kulutettua dollaria kohti saat kymmenen pistettä ja sitten vielä erikseen jotain base-pisteitä. Hotellit on myös kategorioitu vähän samaan tyyliin kuin Scandic Friendsissä miten vähällä pistemäärällä tietyn hotellin voi varata ja haitari venyy 5 000-95 000. Mulla meni kerran Helsingissä ihan ohi mitä kaikkea kautta voi saada bonusta, pisteitä ja mitä lie kun Hiltonissa yöpyy. Olin varannut huoneen Supersaverin bonusohjelman kautta ja sain siitä vastaanotossa vielä Finnair Plus-pisteitä. Myöhäisen check-outin maksoin vasta paikan päällä ja keräsin siitä muutaman HHonors-pisteen. Kuka näissä pysyy enää siis kärryillä? Mitä pisteitä mie tienaan ja mistä ja millä tavoilla? Varsinkin kun Finnair Plus-korttiahan saa höylätä myös monissa muissakin hotelleissa. Esimerkiksi Scandiceissa ja Sokoksissa.

Mie olen ihan pyörällä päästäni. Mihin tässä kannattaisi keskittää kun monet kantisohjelmat menevät ristiin ja rastiin ja ketjujen omat ohjelmat ei välttämättä olekaan paras vaihtoehto saada etuja ketjulta vaan ihan joku muu. Haluanko pisteet ja kuuden euron ravintolavoucherin ketjun raflaan, vaikka olisin ehkä halunnut kokeilla jotain muuta hauskaa ravintolaa, vai leiman hotels.comin korttiin ilmaisen yön perässä? Keräisinkö lentopisteitä hotelleista vai maksaisinko hotelleilla lennot?

Kertokaa mitkä ohjelmat on teidän suosikkeja ja mitä kautta varaatte hotellinne? Pelkästään Suomessa hotelliketjuillahan on muitakin omia kanta-asikasohjelmia. Lapland Hotelseilla Lappi Klubi, Best Westernillä Rewards, ja lisäksi PINS-kortilla tai Plussallakin on yhteistöitä joidenkin ketjujen kanssa. Minusta tuntuu, että taidan pysyä Welcome Rewardsissa. Ainakin toistaiseksi. 🙂

 Blogin tuoreimmat kuulumiset Facebookin sekä Instagramin kautta!

You Might Also Like

22 Comments

  • Reply Kthetraveller torstai, marraskuu 20, 2014 at 20:00

    Huoh, tuo on viidakko tosiaan sanon minä. Kritisoin Hiltonin ohjelmaa siinä mielessä että siinä ne mittaa asiakkuutta kalenterivuosittain. Niimpä minäkin putosin yks kaks siniselle tasolle vaikka yöpymisiä olisi 12 kuukauden mukaan ollut niin mukava määrä että hopeatasolla olisi pysytty kirkkaasti. Ei ymmärrä, ei hyväksy. Keskittäminen toki kannattaa, mutta me katselemme ja varaamme hotellimme sieltä mistä on halvinta, kanta-asiakasohjelmista viis. Laskeskelemme niin tarkkaan noita juttuja että välillä ihan ihmetyttää omakin touhu. Mutta jos hotellin omistlta sivuilta huone lähtee samaan hintaan kuin esim Hotels.comin sivuilta, varaamme hotellin omilta sivuilta. Jotenkin sitä on iskostanut takaraivoonsa sen ajatuksen, että hotellin ”oma asiakas” on paremmassa asemassa kuin Hotels.comin kautta huoneensa varannut.

    • Reply Maarit Johanna torstai, marraskuu 20, 2014 at 20:05

      Kiitos kommentista. 🙂 Mie yritin yks ilta tutkia kans tuota Hiltonin järjestelmää ihan perusteellisesti, mutta se on kuin lakitekstiä lukisi. En ymmärrä ollenkaan niitä periaatteita! Kuulostaa älyttömän typerältä tuo miten putosit noin monen yön jälkeen takasin siniselle.
      Varmasti toki järjestelmästä näkee jos tietty asiakas keskittää, mutta keskittämisen tarkoitus on kuitenkin niiden etujen saaminen. Annikan postauksesta sai aikahyvin vinkkejä miten niitäkin voi saada ilman keskittämistäkin joten joo, tässä ollaan melkoisessa kantis-viidakossa.

  • Reply marikaw torstai, marraskuu 20, 2014 at 20:13

    Mä oon tottunut varaamaan hotellit ebookersin kautta, ja siellä ei aikaisemmin oo ollut mitään, mutta nyt alkoi joku Bonus+ ohjelma joku aikaa sitten. Jotenkin onnistun melkein aina ebookersilta halvimman setin löytämään. Liityin tohon Bonus+ ohjelmaan, siellä saa rahaa jollekin bonus tililleen kaikista ostoksista/varauksista ja sitä voi sitten käyttää seuraavaksi ostettavaan juttuun. Siinäkin oli jotain eritasoja ja taisin kolmesta hotellivarauksesta (10 yötä?) päästä hopeatasolle? En hirveän tarkkaan tutustunut siis ohjelmaan, mutta ihan kiva saada jotain kompensaatiota kun aina sieltä varailee. 🙂 Oon ihan superhuono kaikissa kantisjutuissa, en jaksa edes Finnairplus korttiani laittaa juuri mihinkään kun kortin numero ei ole muistissa… Pitäis ehkä parantaa tapoja ja yrittää saada kaikki mahdollinen hyöty irti.

    • Reply Maarit Johanna torstai, marraskuu 20, 2014 at 20:27

      Kiitos vastauksesta! 🙂 Mulla on Ebookersin varauksista kokemusta vain yhden lennon verran, mutta jotenkin syvään juurtuneet tavat varata muualta on vienyt minut sieltä pois. Huomasin myös tuon alkaneen bonus-ohjelman. Toivottavasti se menestyy toisinkuin Supersaverin. Huomasin sen verran tutkia, että perusidea on sama, mutta edut ei läheskään samaa prosenttiluokkaa kuin Supersaverilla.
      Oon kyllä samaa mieltä sun kanssa. Veikkaan että varmaan kaikki voi sanoa olevansa huonoja kantisjutuissa. Mua eniten ärsyttää kun jokaiselle ketjulle ja kaupalle pitäs hommata oma kortti ja sille käyttis ja salasana ja sitte on lompakko täynnä kortteja joita käyttää kerran vuodessa. Kun tarvetta olis niin sen unohtaa, koska sitä ei koskaan kysytä. Olin melko innoissani tuosta PINS-kortista, mutta se oli sittenkin melko rajoittunut ainakin matkustelun osalta.

      • Reply Kthetraveller torstai, marraskuu 20, 2014 at 20:39

        Nuo pirskatin kantiskortit A, B,C,D,E,F,G,H,I,J,K,L,M,N ärsyttää täälläkin. Lompakko pursuu ja yhden hajotinkin kun korttei on niin paljon. Ja sit ne tasot. Joku saa paljon tasolla silver ja toisessa paikassa silver on nothing. Oltiin haavi auki kun saatiin tietää että ollaan kultatasolla Royal Caribbeanilla yhen risteilyn jälkeen. Tulos: Se on alhaisin taso Royal Caribbeanilla. Ncl:llä sä olet jo jotain kun pääset kultatasolle. Hip hei, tasoissakin pn siis eroja, enpä uskonut että kulta vois olla ei mitään…

        • Reply Maarit Johanna torstai, marraskuu 20, 2014 at 21:16

          Yks hyvä ratkaisu tähän ongelmaan vois olla passikotelo, jossa on korttipaikat. Voi käyttää ainoastaan reissatessa eikä sillon huku hotellikortit lompakkoon. Tuollainen kuin vielä jostain löytyis niin olisipa upeaa!
          Siis täh! Alin taso kultainen 😀 Tosi naurettavaa, en tuntisi oloani kovinkaan etuoikeutetuksi.

  • Reply Katja torstai, marraskuu 20, 2014 at 20:30

    Hyvä postaus! Samassa viidakossa ryömin.
    Tuosta Scandicin ohjelmasta täytyy mainita että täällä päässä niitä pisteitä kertyi se 20 000. Olin onnessani, että kerrankin on hyötyä kunnes tosiaan katsoin sitä listaa… Eihän niillä tehnyt mitään ja sitten ne vanheni ennen kuin pisteitä kertyi tarpeeksi, joten ei yhtään mitään hyötyä.

    Aina höylään etukortteja kun siihen on mahdollisuus, mutta mitään niiden käytöstä en ymmärrä. Toivottavasti joku kommentoi tänne jotain hyviä vinkkejä 😀

    • Reply Maarit Johanna torstai, marraskuu 20, 2014 at 21:23

      Kiitos vain ja kiitos myös pitkästä kommentista 🙂 Oho aika hyvin! Voit siis lähteä Lahteen kaupunkilomalle 😉 Kyllä varmasti kannattaa aina kun näihin ohjelmiin liittyä katsoa tarkkaan myös ne kohdat kuinka helppoa niitä etuja on sitten saada kun niitä pisteitä on paljon. Kyllähän se hienolta kuulostaa kun niistäkin puhutaan tuhansissa vaikkei ne oikeasti sen arvoisia olekaan.
      Mieki yleensä höylään ja yleensä koskaan ei ole ollut mitään hyötyä. Vähän aiheen ohi voin sanoa että vaateketjujen kortit olen heittänyt aikaa sitten jo roskiin. Toivottavasti tulis hyviä ideoita tai vastavuoroisesti hotelleilta jotain helposti ymmärrettäviä kampanjoita joista heti tietää mitä on saamassa ja kuinka helposti 😀

  • Reply Hanna torstai, marraskuu 20, 2014 at 21:54

    Mä en itse asiassa kuulu mihinkään hotellikanta-asiakasohjelmaan, tämä postaus tosin sai ajattelemaan, pitäisikö liittyä. Tosin yleensä varaan majapaikat Hostelworldin käyttä ja siellä ei oo muuta etua, kuin maksullinen kultakortti, jolla ei tarvi maksaa varausmaksua. Vaihtovuonna ostin sellaisen, muuten on tullut halvemmaksi vain maksaa ne varausmaksut. Finnairilla en lennä ikinä, joten FinnairPlus-korttia mulla ei ole, mutta SASin Eurobonus löytyy ja siitä on jonkin verran pisteitä kertynyt. Ei niillä ihan vielä kovin kauas lennetä, mutta vaihtovuonna ja viime kesänä lensin paljon SASilla, joten kortin hankkiminen kannatti.

    • Reply Maarit Johanna torstai, marraskuu 20, 2014 at 23:37

      Mielenkiintoista 🙂 Mullakin on eurobonus! Pari vuotta sitten kun asuin kesän Kiirunassa tuli lenneltyä pohjoiseen Ruotsiin SASilla. Saisin varmaan parikybää alennusta seuraavista lennoista mutta tuskin olen lähelläkään ilmaisia lippuja. FinnairPlus kortti on siitä hyvä että sitä voi käyttää vaikkei lenteliskään! Toimii hotelleissa ja esim autovuokraamoissa myös. 🙂

  • Reply Jenni / Globe Called Home perjantai, marraskuu 21, 2014 at 00:26

    Mä suosin Hotels.comia enkä varmaan miettisikään noita hotellien omia kanta-asiakasohjelmia, ellei tähän soppaan sekoittuisi vielä kanta-asiakasohjelmien omia luottokortteja, jota kautta niitä pisteitä saa kerrytettyä vähän enemmän. Nyt kun ollaan menossa Havaijille ensi viikolla, niin tarkoitus olisi yöpyä koko 9 yötä ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi pisteillä ja Hotels.com-öillä. Tämän lisäksi kun lennot olivat vielä lentopisteillä (verot $7 per henki), niin voi jo olla aika tyytyväinen.

    Mutta taidankin kirjoittaa tästä jossain vaiheessa oman postauksensa.

    • Reply Maarit Johanna perjantai, marraskuu 21, 2014 at 01:33

      Anteeksi mitä just luin 😀 Kiitos mahtavasta informaatiosta. Postausta odotellessa sinun reissusta ja varausprosessista todellakin! Mie kyllä kans luulen että tuollainen puoli-ilmaisuus on saavutettavissa vain Welcome Rewardsien kautta ja halvan verotuksen maasta lähtevillä lennoilla.

  • Reply Sandra perjantai, marraskuu 21, 2014 at 04:57

    Olipa hyvä postaus ja sai ajattelemaan, pitäiskö munkin kiinnittää hotellivalinnoissa enemmän huomiota etuohjelmiin. Olen kuitenkin esim. tänä vuonna yöpynyt hotelleissa varmaankin reilu 30 yön edestä.

    Mulla on FinnairPlus yhdistettynä luottokorttiin ja siitä kertyy pisteitä, kun ostaa mitä tahansa luoton puolelta. Kortin normaali vuosimaksu on jotain 60 e luokkaa, joten jos en saisi sitä ilmaiseksi, en viitsisi maksaa. Finnairilla lennän kuitenkin harvoin.

    • Reply Maarit Johanna perjantai, marraskuu 21, 2014 at 12:29

      Minä lennän aika paljon Finskillä ja varsinkin kun pohjoisesta on aina lennettävä ensin Helsinkiin kun on jonnekin kauemmas menossa. Finskin aikataulut yleensä toimii paremmin kuin Norskin. Mie harkitsin tuota Finnair Plus luottokorttia, mutta totesin sen vuosimaksun olevan opiskelijabudjetille liian kallis. Jos esim vuokrat vois maksaa luotolla helpommin, silloin se olis ehkä hyväkin.
      Mitä kautta normaalisti varaat hotellit? 30 yötä on jo kuukausi hotellissa ja hotels.comin rewardseilla sillä olis tienannut jo ilmaisen pitkän viikonlopun 🙂

  • Reply Maria perjantai, marraskuu 21, 2014 at 08:56

    Tuttu aihe täälläkin. Noita hotelleja tulee tutkittua aika tarkkaan ja yleensä aloita Hotels.com sivulta. Kun hotelli on sitä kautta löytynyt vilkaisen varmuiksi vielä hotellin omilta sivuilta. Jos yö lähtee huomattavasti halvemmalla otan tietenkin suoraan hotellilta, mutta jos se on samoissa lukemissa varaan yön Hotels.com sivun kautta. Olen saanut jo monta ”ilmaista” yötä tuon Rewards ohjelman kautta ja tuntui ihan hyvältä esimerkiksi saada viime vuoden Dubain reissun hotellit lähes ilmaiseksi kun pisteitä oli kertynyt tarpeeksi paljon. Myös nyt odottaa yksi ilmainen yö, mutta keräilen näitä pisteitä vielä jotta saisi muutaman yön putkeen ilmaiseksi 🙂

    • Reply Maarit Johanna perjantai, marraskuu 21, 2014 at 12:30

      Hei mie teen muuten ihan samalla tavalla! Hotellin omilta sivuilta päivän hinta kuitenkin usein näyttää hiukan kalliimmalta. Monesti valitsisin silti hotels.comin jos hintaeroa ei järkyttävästi ole. Se ilmainen yö on kuitenkin suuremman arvoinen kuin parin euron alennus yhdellä kerralla. Olispa mahtavaa jos jossain vaiheessa itsekin pystyisi lähtemään pidemmälle reissulle itse tienatuilla öillä! 🙂

  • Reply Mirje - Kotona kaikkialla perjantai, marraskuu 21, 2014 at 14:34

    Mäkin olen tutkiskellut noita hotellikortteja, mutta tuntuvat niin monimutkaisilta, että yleensä päädyn varaamaan booking.comin kautta. Booking.comillakin on kantisohjelma, mutta ne ei jostain syystä mainosta sitä… Kun on muutaman kerran sieltä varannut, niin pääsee genius-asiakkaaksi, jolloin tosi monesta hotellista saa extra 10% alennusta. Eli käytännössä aika sama kuin hotels.com:in etu (10% alennusta joka kerta vs. joka 11. yö ilmainen keskiarvohinnalla).

    • Reply Maarit Johanna perjantai, marraskuu 21, 2014 at 14:58

      Kiitos infosta! Olen nimittäin aina jotenkin karsastanut bookingia koska sieltä ei saa mitään etuja halvan hinnan lisäksi. 😀 10% tuntuu hassulta ja pieneltä ja ei oikein miltään, mutta kun sen mainostaa ilmaisena yönä se tuntuukin yllättäen joltain. 🙂 Hyvä tietää. Sillä esimerkiksi Islannin ympärireissulla kaikkia hotelleja ei löytynyt Hotels.comista ja ne oli varattavana ainoastaan bookingista.

  • Reply Jerry / Pako Arjesta lauantai, marraskuu 22, 2014 at 11:39

    Tässä on muissa kommenteissa käsitelty tätä asiaa jo melko hyvin, joten sanon todella lyhyen jutun: ne kaksi vesipulloa on hyvä juttu xD. Ihan vain sillä perusteella, että nythän olen täällä Hiltonissa kaksi viikkoa ja ne siivouksen yhteydessä tuodut vesipullot ovat todella mukava juttu, kun saapuu kaupungilta pitkän päivän jälkeen. Se ei missään nimessä ole tarpeeksi hyvä etu kymmenestä yöpymisestä, mutta ihan muuten vain sellaisena ”lisäjuttuna” se on ihan kiva :P.

    Hilton on vähän sekava, mutta periaatteessa voit ottaa niitä pisteitä tuplana Hiltonile tai sitten yksi osa Hiltonia ja yksi osa valitsemaasi lentoyhtiöön.

    Yleisesti ottaen kuitenkin valitsen hotellit ihan vain sen perusteella, mikä tuntuu hyvältä. Jatkossa aion siis luultavasti vilkaista ensimmäisten joukossa Hiltonit, mutten valitse niitä matkalleni, jos ne eivät ole hinnaltaan ja laadultaan sopivia :).

    Hyvä postaus kaikin puolin!

    Ps. Kannattaa miettiä olisiko fiksumpaa kerätä British Airways tai American Airlines pisteitä Finnairin sijaan noilta Finskin lennoilta, sillä ne eivät tavallaan vanhene.

    • Reply Maarit Johanna lauantai, marraskuu 22, 2014 at 12:24

      Nyt tuli hyvää informaatiota! Eli siis ei ole ihan surkia etu. Mie nauroin vedet silmissä, että ei voi olla totta millä ne yrittää ihmisiä suoranaisesti huijata 😀 Mutta noinkun selität, kyllähän se järkeen käy. 🙂
      Nuo pistesotkut olis kuitenkin hauska olla vähän selkeämpiä. Kiitos vinkistä myös Finnairin suhteen, täytyykin ottaa tuosta erosta vähän selvää.

      • Reply Jerry / Pako Arjesta tiistai, marraskuu 25, 2014 at 10:36

        Jep, ei ihan pelkällä vedellä :P. Ainahan sitä haluaisi, että pisteet on selkeästi tehty, mutta lähes jokainen yritys tekee niistä tarkoituksella epäselviä, jotta ihmiset kerää pisteitä, mutta eivät osaa käyttää niitä. Parempi siis heille :P.

        Eipä kestä! Kiva, jos pystyin antamaan vinkkejä. Kannattaa tosiaan tarkistaa nuo, koska Finnairille on turha kerätä pisteitä, jos ei matkusta ihan jatkuvasti täysihintaisilla lennoilla… ja silloinkin se tuntuu olevan turhaa.

        • Reply Maarit Johanna tiistai, marraskuu 25, 2014 at 11:29

          No aivampa totta!
          Taas sitä on vähän fiksumpi, kyllä tämä matkabloggailukin opettaa 🙂

    Leave a Reply