Yleinen

Islannin ympäri neljässä päivässä! Kannattiko kokemuksena?

tiistai, lokakuu 21, 2014

Tekis niin mieli kirjoittaa ettei kannata, mutta jos meinaa kuitenki ajaa niin kauhialla kiireellä ykköstien niin suosittelen kesäaikaa. Melkoinen reissu meillä on nimittäin takana.

Lokakuu on ollut tähän mennessä loistava ilmoiltaan. Ainakin Akureyrissa. Markulla oli sen verran aikaa Islannissa, että jonkinlainen lyhyt roadtrip oli ihan hauskaa suunnitella. Aluksi oli mielessä Länsi-Vuonot, koska mulla vähän Bárđarbunga häiritsi saaren eteläpuolella. Tajusin kuitenkin ennen hotellien ja auton varausta, että etelärannikolla on niin paljon kaikkea hienoa jota en varmasti tule näkemään, jos ei nyt mennä. Holuhraunin purkauskin on melko ”stabiilina” tällä hetkellä. Niin me varattiin majoitukset ja auto ja ootettiin täpinöissämme.

DSCF2190Etapit olivat pitkiä ja päivät jo melko lyhyitä, mutta me suomalaiset olemme tottuneet ajamaan Lapista etelään yhdessä päivässä useita kertoja vuodessa. Mitäs sitten jos on vähän pimeä, kyllähän me nyt osataan silmillä nähdä missä se tie menee? Ja tuon pikkumatkanhan ajaa neljässä ja puolessa tunnissa!

Kuinka väärässä voikaan pieni ihminen olla. Siis kyllähän ympäri kerkeää neljässä päivässä, ei siitä epäilystäkään. Kaikki tärkeimmät vesiputoukset ja muut nähtävyydetkin ehtii katsastaa päivien aikana, mutta pimeä tulee jo kuudelta ja se on erilaista kuin Suomessa. Ajoin perjantaina Akureyrista Keflavikiin ja sieltä lauantain aikana Skaftafelliin ihan Vatnajökullin syliin. Kuudelta lauantaina oli jo säätiedotteen mukaan tuulen nopeus 20m/s. Ja se tuntui. Onneksi pääsimme hotelliin turvaan tarpeeksi ajoissa ja saimme katsella ja kuunnella sitä ujellusta ja paikan ainoiden puiden piiskausta sisältä lämpimästä. Meillä on Lapissa tähän aikaan normaalisti jo lunta, ja meidän perus nelostie on reunustettu metsällä niinkuin vähän kaikki muutkin tiet. Pitkät valot siis saavat jostain heijastuspintaa. Ykköstien reunalla on tyhjyyttä. Pelkkää laavakenttää ja kivikkoa, ehkä muutama vuori siellä täällä. Pimeys oli läpitunkevaa, valo katoaa maisemaan. Päivällä oli ollut jo hämärää, koska pilvikerros oli niin paksua ja sateeseen yhdistettynä se oli vielä astetta pimeämpää. Ainoa mitä eteenpäin näki oli tietä reunustavat heijastintolpat. Ja pahinta oli kun ne mutkissa katosivat. Ohiajaessa huomasi, että niiden yli oli ajettu.

DSCF2124Sunnuntaiksi oli luvattu hyvää ilmaa ( eli ei sadetta ainakaan ihan koko päiväksi ). Teimme pysähdyksen Djupivogurin jälkeen suomalaisen Lotan luona Hamraborgissa ja hän kehotti meitä ottamaan toisen reitin kohti Egilsstađiria, ykköstie voisi olla huono vaihtoehto sumuisella säällä. Pidempi reitti oli kuitenkin ulkona vaihtoehdoistamme, ja valitsimme lyhyemmän ykköstien. Joka muuttui soratieksi. Ja kiipesi vuorille serpentiiniä. Ja näkyvyys oli alle 10m. Sumua, vettä, räntää ja pimeää. Purin meidän paperikartan vähän pilalle ja uikutin Markkua ajamaan vieläki vähän hiljempaa. Sen verran näin, ettei tieltä ulos ajettaessa selvittäis hengissä. Mikä ykköstie tämä muka on! Huijausta, haluan asvalttia. Yritin saada puhelimesta googlemapsin toimimaan, mutta sekä gps, mobiilidata ja puhelinverkko sano ei oota keskellä vuoristoa. Tie kääntyi ennen pitkää alaspäin ja muuttui takaisin asvaltiksi. Olimme Egilsstađirissa seitsemältä illalla. Se tuntui jo keskiyöltä. Onneksi olimme saaneet Lotan luona aimo annoksen kahvia ja kofeiini virtasi suonissa edelleen. Tarkoitus oli ollut varata majoitus jostain kaupungin liepeiltä ja aikamme niitä viikkoja aikaisemmin tutkittuamme, olimme päätyneet hauskaan guesthouseen, jossa oli oma pieni kylpylä. Kummallakin oli elävä muistikuva, että sinne olisi matkaa enää 30km. Olimme väärässä. 70km ja edessä oli vielä uusi vuoristotie. Sumu oli melkein pahempi kuin aikaisemmin ja voitte uskoa että pelkäsin. Onneksi puhelinverkko toimi ja pystyin seuraamaan kartasta montako kamalaa mutkaa oli jäljellä ennen viimeistä suoraa ja perille pääsyä. Hengissä selvittiin. Oltiin Blábjorg guesthousen ainoat asiakkaat. Tuumittiin mahtoikohan paikan pitäjä jo luulla, että ollaan ajettu harhaan ja vuoristotieltä ulos kun saavuttiin niin myöhään. Kannatti kuitenkin! Päästiin heti lämpimään isoon kylpyaltaaseen ja nukkumaan.

DSCF2315Lopulta oli päivä, jolloin oli matka jo Akureyriin. Maanantai valkeni melko tyynenä Borgarfjördur Eystrissä ja ajattelimme jo aamupalalla että päivästä tulee taatusti hyvä. Emme ajaneet enää Egilsstadiriin, vaan läksimme oikoreittiä ykköstielle ensimmäisenä kohteenamme Dettifoss. Olin lukenut, että sinne menee sittenkin Myvatnin kautta tie myös talvikautena jos ei sada lunta. Auraushommia sillä tiellä ei kuulemma harrasteta. Kuinka ollakaan: Edellisen päivän synkkyyden ja pimeyden vastapainoksi saimme tuta valkoista taivaan ja maan täydeltä. Asteet auton mittarissa laskivat päivän mittaan yhdeksästä nollaan. Lunta tuli vuorilla ja paljon. Ihmeen kaupalla Dettifossin tie oli vielä ajettavassa kunnossa ja päästiin ajamaan. Tie Myvatniin oli jo liukas ja Markun ottaessa päiväunia kylpyläreissun jälkeen ajoin vuokrakaaramme seitsemääkymppiä Akureyriin. En vain uskaltanut painaa kaasua kun oltaisi jouduttu liiruun. Eikä ihan kiinnostanut ajaa tieltä mereen. Lunta siis tuli, ja varttia ennen Akureyria se yltyi myrskyksi. Liikennevaloissa matkalla ruokakauppaan piti käyttää abs-jarruja ja pihalla ei meinannut saada ovea auki ja poskiin piiskasi viiltävästi tuulinen tuisku. Eh. Ajoituksemme oli siis täydellinen. Tällaista on nyt sitten luvattu seuraavaksi kolmeksi päiväksi! Ihanaa olla kotona.

DSCF2194Ja mitä tästä opimme:

Islannissa olet yksin. On normaalia jos ei ketään tule vastaan sadalla kilometrillä. On äärimmäisen rauhoittavaa ja turvallisuuden tunnetta herättävää jos näkee jonkun tulevan takanasi. Koska jos jotain sattuu…

Idässä bensiksiä, nakkikiskoja tai ruokakauppoja ei oikeasti ole. Piitkään aikaan. Tankkaa siis autosi ja itsesi. Ja osta evästä.

Kartassa näkyvä pieni paikan nimi ei hyvin todennäköisesti ole kaupunki. Se saattaa olla kaksi taloa ja nähtävyys. Ehkä kahvila joka on kiinni.

Älä varaa majoitusta etukäteen ainakaan syksyllä, hotellit ja guesthouset on tyhjiä melkein joka tapauksessa. (Kesällä eri juttu) Ja haluat ihan varmasti pysähtyä lepäämään jo sata kilometriä ennen varaamaasi majoituspaikkaa.

Ja se sata kilometria ei ole sama Islannissa ja Suomessa.

DSCF2319Täällä ei merkata kymmenen kilometrin välein etäisyyttä seuraavaan kylään tai kaupunkiin kuten Suomessa, koska välimatkalla ei ole mitään merkitystä jos sattuu myrsky, onnettomuus, huono tie tai ihan mikä vaan.

Pimeys ei tarkoita kuun valoa ja tähtitaivasta. On ihan yhtä todennäköistä nauttia tähtitaivaasta yöllä kuin auringosta päivällä. Eli erittäin epätodennäköistä.

Olen elänyt Akureyrissa tähän asti kuin herran kukkarossa. Aikaisemmille reissuille on sattuneet aivan mielettömät säät ja todellinen Islanti on nyt vasta näyttämässä kynsiään. Se talvi on todellakin tulossa.

Mielenkiintoista luettavaa? Seuraa blogia facebookissa.

You Might Also Like

16 Comments

  • Reply journeydiary tiistai, lokakuu 21, 2014 at 13:08

    Ite en varmaan ees uskalais lähtee noille vuoristoteille, vaikka olis miten lahjakas kuski ratissa.. Ja se ettei muita ihmisiä näy mailla ei halmeilla…… huhuh, aikamoista 😀

    • Reply Maarit Johanna tiistai, lokakuu 21, 2014 at 13:18

      Ei ne päivän valossa sitten enää näyttäneet niin pahoilta. Varsinkaan tuo viimeinen pätkä sinne guesthouseen kun ajettiin sieltä isolle tielle takaisin aamulla hyvällä näkyvyydellä. Mutta totta, kyllä se hiukan kauhistuttaa. Varsinkin kun alla on vielä vuokra-auto eikä oma!
      Luulis myös että olis Lapissa oppinut siihen ettei ole paljon liikennettä, mutta täällä sekin saa ihan uudet ulottuvuudet 😀

  • Reply Satu VW / Destination Unknown tiistai, lokakuu 21, 2014 at 14:19

    No niin… aikamoinen reissu! Ja pisti hieman joulun mietteet uusiksi, Islanti kun on uudestaan otettu keskustelu aiheeksi ja minähän olen täällä jo tehnyt hurjia suunnitelmia 🙂 Tuli siis hyvään aikaan tämä postaus, jos sinne siis päädymme, paras ottaa ihan rennosti ja vaikka pysytellä Reykjavikin läheisyydessä…. Upeita kuvia joka tapauksessa taas kerran!

    • Reply Maarit Johanna tiistai, lokakuu 21, 2014 at 17:12

      Hyvä että tuli oikeaan aikaan! Tosiaan eniten yllätti se pimeys ja päivän pituus. Onhan siihen jo Suomessa tottunut, ettei talvella ole valoisaa. Tiet on kyllä vaan hiukan erissä kunnossa ja aura-autotkin liikkuu, joten vertailua ei oikein kunnolla pysty harrastamaan. Suosittelen Reykjavikin ympäristöä, varmasti paljon näkemistä ilman ympäriajoakin! 🙂

  • Reply Kthetraveller tiistai, lokakuu 21, 2014 at 14:22

    Ou ja mai ja gaad. Tuollainen roadtrippaus ei ole todellakaan mun juttuni, melkein pystyin tuntemaan kauhusi tuolla vuoristotiellä. Yksinäisyys, pimeys, kamala sää jne. Huh. Kiitos postauksestasi, täytyypi näyttää tämä ajamisesta nauttivalle miehelleni joka varmasti haluaisi ottaa auton allensa jos ja kun Islantiin lähtisimme lomailemaan.

    • Reply Maarit Johanna tiistai, lokakuu 21, 2014 at 17:14

      Autohan kannattaa ehdottomasti ottaa alle jos Islantiin meinaa tulla 🙂 Se ajoitus tänne tulemisessa kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan niin voi nauttiakin matkasta. Eikä pelätä pahinta. Alkusyksy olisi varmasti loistavaa aikaa ajamiselle kun päivällä on tarpeeksi pituutta ja kelitkin pitäisi olla hyvät.

  • Reply Jenna keskiviikko, lokakuu 22, 2014 at 13:50

    Ei vitsi nää sun Islanti-kuvat on ihan mielettömiä! Melkoinen roadtrip 🙂

    • Reply Maarit Johanna keskiviikko, lokakuu 22, 2014 at 16:44

      Haa kiitos Jenna 🙂 Oon kyllä onnellinen että tehtiin se, ja onnellinen että se on jo takana päin 😀

  • Reply Lotta Watia | Unagidon keskiviikko, lokakuu 22, 2014 at 18:15

    Huh, aikamoinen seikkailu! Nää on just näitä, mitä on sitten jälkeenpäin kiva muistella. 😀

    • Reply Maarit Johanna keskiviikko, lokakuu 22, 2014 at 20:07

      Sano muuta Lotta! Tämä menee itseasiassa melkein samaan kategoriaan meidän Lofoottien reissun kanssa. Yhtä hurjaa oli 😀

  • Reply lena / london and beyond torstai, lokakuu 23, 2014 at 18:04

    Kääk! Onneksi ootte perillä ihan täysissä voimissa. Oli varmaan kokemus. Ehdin nyt vasta istua alas ja katsella mitä blogiisi kuuluu, onko lentojutut selvinneet? Muistan että kommentoit lentolippupostaukseeni jotain suunnitelmistasi 🙂

    • Reply Maarit Johanna torstai, lokakuu 23, 2014 at 18:33

      Kiitos kommentista ja muistat oikein! Kyllä olen ostanut jo liput kotiin ja päädyin tällä kertaa kalliimpaan mutta nopeampaan vaihtoehtoon. Paljon helpompaa vaikka onkin kaksi vaihtoa ennen kuin pääsee kotiin 🙂

  • Reply Herb perjantai, lokakuu 24, 2014 at 10:53

    Aikamoinen reissu teillä! Uskomatonta, miten se sää tosiaan vaihtelee Islannissa niin nopeasti ettei yhtään osaa ennakoita mitä seuraavaksi taivaalta sataa.. Me kierrettiin vaan pohjoisosa noin neljässä päivässä, ja siinä oli jo ihan tarpeeksi mulle vaikka me ei jouduttu edes myrskyyn 🙂 tosiaan reittiä suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon, että tiet voi olla koska vaan suljettu eikä matka aina etene niinkuin olis kuvitellu! Mut ihana maa, se Islanti jokatapauksessa.

    • Reply Maarit Johanna lauantai, lokakuu 25, 2014 at 01:29

      Tuo sää on tosiaan tullu vähän yllätyksenä kun se Akureyrissä ei vaihtele ihan niin rajusti! Neljä päivää on varmaan ollu ihan fine, ainaki meidän pohjoisen roadtrippeihin on palanu sen verran vähintään. Tosin me jo suunnitellaan kesälomaa Islannissa joskus niin, että varattas ihan kuukausi aikaa kaikkeen 🙂

  • Reply Tiina, Kinttupolulla tiistai, toukokuu 26, 2015 at 17:44

    No nyt alkoi kyllä houkuttaa tuo ympäriajo! Minä kun ajattelin ensin, että otetaan ihan iisisti ja pysytään siellä maatilalla, mutta mitäpä jos hurautettaisiinkin koko saari ympäri ensin ja sitten oltaisiin vaan pari päivää paikallaan….On kuitenkin keskikesä ja valoa riittää! Kiitos inspiraatiosta 😀

    • Reply Maarit Johanna tiistai, toukokuu 26, 2015 at 17:59

      Suosittelen lämpimästi! Mutta varatkaa ihmeessä hiukan enempi aikaa. Voihan tuon toki ajaa nopeamminkin kuin mitä me tehtiin, mut pitää olla suoranainen tuuri kyllä sään kanssa 🙂 Kesälläkin voi siis tulla lumimyrsky, mutta toivotaan, että teidän reissulle sattuis vuoden parhaimmat säät!

    Leave a Reply