Slowboatilla Laosiin, osa 3 – juhlien jälkeinen lopputaival

Illan tultua saavuimme siis Pak Bengiin, pieneen laosilaiseen kylään, jossa kaikki paikalliset hyökkäsivät heti meidän kimppuumme. Matkatavaroita yritettiin saada ulos veneestä samalla kun pienet lapset yrittivät saada meiltä reissaajilta kaiken ylimääräisen irti juomapulloista aurinkolaseihin. Samaan aikaan useat majapaikkojen pitäjät yrittivät saada meitä majoittujia omiin paikkoihinsa. Olin tässä vaiheessa hiukan väsynyt ja nälkäinen ja näin, että porukka, jonka kanssa olin viettänyt aikaa veneessä hyppäsi erään lava-auton kytiin ja päädyinkin samaan autoon heidän kanssaan. Virhe? Empä tiedä. Majoitus sijaitsi ylämäen päällä aivan kiven heiton päässä satamasta. Sängyn lakanat olivat erittäin kuvottavat ja täynnä tahroja, mutta yö maksoi vain 2,5 euroa ja suihkustakin sai kuumaa vettä! Majatalon omistajalla oli baari, jonne hän kutsui meidät juhlimaan ja jossa itsekkin juhli meidän kanssamme. Meitä oli vain noin 10 henkeä, mutta saimme aikaan yhdet reissun parhaista bileistä ja tanssimme baarinomistajan kanssa niin kauan, kunnes hän pisti juhlille stopin siinä pelossa, että paikallinen poliisi tulee antamaan hänelle varoituksen liian myöhään kestäneistä juhlista.

Ilokaasupallot olivat vahvasti läsnä useissa baareissa reissun aikana, myös tässä pienen Pak Beng -kylän baarissa.

Ainiin! Aiemmin mainitsin ajatuksestani nostaa rahaa myöhemmin Laosin puolella pankkiautomaatista. Tietenkään kenenkään kortit eivät toimineet kylän pankkiautomaateilla, joten suunnitelmani rahan nostamisesta kosahti aika nopeasti. Majatalomme pitäjä kertoikin minulle, että se oli hyvin yleistä, etteivät kylän pankkiautomaatit toimineet. Sain maksettua onneksi ruokani aiemmin Thaimaassa laosin valuuttaan vaihtamillani muutamalla eurolla ja onneksi seureestamme yksi tyttö antoi minulle lainaan rahaa, jonka pystyin sitten maksamaan hänelle takaisin myöhemmin.

Yöllä emme ehtineet nukkua montaa tuntia, kun seuraavana aamuna koitti taas lähtö ja viimeisen veneosuuden aika, joka kesti noin 8 tuntia. Matkan varrella veneen pysähdellessä näin, kuinka lapset juoksivat viidakosta vilkuttelemaan meille joen varrelle ja kuinka ihmiset peseytyivät ja elivät normaalia elämää joen varrella. Slowboat-matka on ehdottomasti edelleen yksi reissuni hienoimmista kokemuksista, sillä maisemat ja tunnelma on jotain, mitä ei edes voi kunnolla kuvailla. Tosin kuulin, että meitä seuraavana päivänä lähteneessä veneessä tunnelma oli aivan toisenlainen, joten kokemus riippuu varmasti myös paljon myös siitä, millaisen porukan veneeseen saa.

Joen varrella oli elämää.

Kahdeksan tuntia veneessä vierähti taas yllättävän nopeasti lukiessani eräältä tytöltä lainaamaani kirjaa, ihastellessani maisemia ja nauttiessani muuten vain venematkasta. Taisin vielä kuitenkin potea edellisyön juhlista niin kovaa uupumusta, etten saanut edes syötyä mitään koko venematkan aikana enkä aamullakaan ennen lähtöä. Toisin sanoen elin koko sen päivän ainoastaan litralla vettä. Lopulta saavuimme illan alkaessa hämärtymään Luang Prabangiin, joka olikin ensimmäinen varsinainen kohde Laosissa. Venematkalla tutustuin siis erääseen tyttöön, joka lainasi minulle rahaa ja kävikin ilmi, että olimme menossa samaan hostelliin. Hänen kanssaan päätimme siis taittaa matkan veneen päätepysäkiltä tuktukilla Luang Prabangin keskustaan, jossa hostellimme sijaitsi.

Aurinko alkoi taas laskemaan rantautuessamme.

Viimein oli aika jättää vene lopullisesti ja jatkaa matkaa eteenpäin.

Seuraavalla kerralla seikkaillaan Luang Prabangissa!