Matkustusluokan korotus SAS Go vs. SAS Plus

 

SAS Plus matkustusluokka korotus kokemuksia

 

Monet lentoyhtiöt tarjoavat nykyään edullisia mahdollisuuksia matkustusluokan korotukseen. Tartuin itsekin uteliaisuudesta tarjoukseen, jonka sain SAS:in lennolla Arlandasta Hongkongiin ja lensin välin SAS Plus -luokassa. Palatessa lensin saman välin SAS Go:ssa.

SAS Plus sijoittuu siis SAS Go -turistiluokan ja SAS Business-luokan väliin. Mutta mitä eroja oikeastaan on Go- ja Plus-luokilla ja kannattaako korotuksesta maksaa?

 

Matkustusluokan korotusmahdollisuudet

Monet lentoyhtiöt tarjoavat lennon varanneille mahdollisuutta tarjouskauppaan eli ennen lentoa voi netissä tehdä haluamansa suuruisen tarjouksen matkustusluokan korotuksesta. SAS:n alin mahdollinen tarjous menolennolleni HEL-ARN-HKG olisi ollut useampi sata euroa enkä ollut valmis jättämään niin suurta tarjousta etukäteen. Arlandassa lentoa vaihtaessani huomasin kuitenkin SASin tiskillä mainoksen korotuksesta rahalla tai pisteillä ja ostinkin lopulta korotuksen kentältä edullisemmin kuin alin tarjous olisi ollut. Korotus SAS Plus -luokkaan mannertenvälisellä lennoilla maksoi tiskillä 999 kruunua (eli noin 110 euroa) tai 15 000 pistettä.

Paluulennolle HKG-ARN taas pystyi netissä etukäteen tarjoamaan pienemmänkin summan, joten koitin onneani ja jätin alimman mahdollisen tarjouksen eli 10 000 eurobonuspistettä (arvoltaan noin 90 euroa). Noin vuorokautta ennen lentoa sain kuitenkin sähköpostiviestin, että tarjoustani ei hyväksytty.

Kannattaa huomioida, että tietyt edut (esimerkiksi Fast Track check-in ja suurempi matkatavaramäärä) saa käyttöönsä tietysti vain jos matkustusluokan korotus on ostettu ennen lentoa eikä vasta lentokentällä. Huomioitavaa on myös, että korotukset ovat aina lentokohtaisia, eli minäkin korotin siis vain Arlanda-Hongkong-välin, en ensimmäistä lentoani Helsingistä Arlandaan.

Viime aikoina olen usein saanut sähköpostiini lentoyhtiöiltä tarjouksia matkustusluokan korotuksesta tietyllä summalla paria päivää ennen lentoa. Nämä tarjoukset ovat koskeneet Euroopan lentoja enkä näe lyhyiden lentojen korotuksessa kyllä monenkaan euron arvoista etua, joten näihin tarjouksiin en ole tarttunut.

 

Edut lentokentällä

Lentokentällä SAS Plussan etuihin kuuluvat siis nopeampi Fast Track check-in ja turvatarkastus (näillä voi hyvänä päivänä säästää jonkin verran aikaa kentällä), boarding ensimmäisenä sekä suurempi sallittu matkatavaramäärä eli 2 x 23 kg ruumaan.

 

SAS Lounge

SAS Plus -matkustajana pääset myös ennen lentoa loungeen. Arlandan Terminaali 5:n loungessa oli ihan mukava odotella seuraavaa lentoa rauhallisissa tiloissa, mutta tarjoilut ovat aika vaatimattomat. Tarjolla on vaihtuva keitto sekä salaatti- ja leipäpöytä, pientä purtavaa kuten perunalastuja ja keksejä, sekä juomina olutta, valkoviiniä, punaviiniä ja limsoja hanasta sekä kuumat juomat automaatista. Vahvempia alkoholeja ei ole tarjolla. Lisäksi luettavaksi on lehtiä sekä käytössä wifi.

Lue muuten täältä juttuni siitä, miten lentokenttäloungejen palveluja pääsee käyttämään ilman matkustusluokan korotusta tai lentoyhtiön kultakorttia.

 

SAS lounge arlanda SAS Plus matkustusluokka korotus kokemuksia

SAS lounge arlanda SAS Plus matkustusluokka korotus kokemuksia

 

Istuin ja tilat lennolla

Airbus A330-300-koneen Go-luokassa istuimet ovat 2-4-2-muodostelmassa ja Plus-luokassa 2-3-2. Plussan penkit ovat käytännössä 2 cm leveämpiä ja niissä on 16-18 cm enemmän jalkatilaa. Lisäksi penkeissä on jalkatuki, sellainen junista ja busseista tuttu malli. Huono puoli näissä istuimissa on se, että niiden käsinojat eivät ole nostettavissa eli esim. kahdesta vierekkäisestä istuimesta ei ole käytännössä mitään hyötyä.

Istuimissa on 12 tuuman näyttö (Go-luokassa 9 tuumaa), viihdetarjonta oli sama molemmissa luokissa (eli ei kovin kummoinen). Se mistä tykkäsin eniten oli oikea tyyny ja peitto, ne turistiluokan sähköistyvät keinokuitupeitonlipareet on nimittäin ihan järkyttäviä! Plus-matkustajat saavat myös SAS:n kosmetiikkapussin, joka sisältää hammasharjan ja -tahnan, silmäsuojan ja korvatulpat.

Plus-luokassa on matkustajille myös ilmainen wifi (joka toimi noin puolet ajasta), Go-luokassa se on mahdollista ottaa käyttöön hintaan 15 euroa.

 

SAS Plus istuin matkustusluokka korotus kokemuksia

Plus-luokan istuimet

SAS Plus matkustusluokka korotus kokemuksia

Go-luokan istuimet

 

Tarjoilu lennolla

Plussan tarjoilun erot Go-luokkaan ovat lähinnä ilmaiset juomat ja snacksit. Plussassa lento alkaa pähkinöillä ja juomilla ennen varsinaista ateriaa. Aterian voi valita kahdesta vaihtoehdosta (Go-luokassa tarjolla on vain yhtä ruokaa). Lisäksi läpi koko lennon käydään tarjoamassa pientä syötävää (pähkinöitä, sipsejä, karkkia ja suklaata) sekä juomia.

Go-luokassa juomatarjoilu on karsittu todella minimiin: koko lennon aikana tarjoillaan ilmaiseksi vain YKSI juoma (alkoholiton) sekä vettä, kahvia ja teetä. Kaikki muut juomat ovat maksullisia.

 

SAS Plus matkustusluokka korotus kokemuksia tarjoilu

Plus-luokan pääateria

SAS Plus matkustusluokka korotus kokemuksia tarjoilu

Go-luokan pääateria

SAS Plus matkustusluokka korotus kokemuksia tarjoilu

Plus-luokan aamiainen

SAS Plus matkustusluokka korotus kokemuksia tarjoilu

Go-luokan kevyt lounas (itseasiassa aika kelvollinen katkarapusalaatti)

 

Kannattiko matkustusluokan korotus?

Jos saan jatkossa korotuksen SAS Plussaan noin sadalla eurolla, niin harkitsen sitä ainakin yölennoilla. Päivälennoilla en ehkä maksaisi tästä ilosta satasta (koska en silloin yritäkään nukkua eli esim. jalkatilalla ei ole niin väliä).

Lounge-etu on aina ihan kiva, etenkin koska kentällä menee kuitenkin aina rahaa johonkin syömiseen ja kahviin, ja etenkin silloin jos odotusaikaa on reilusti. Toisaalta pelkän pääsyn loungeenkin voi ostaa Arlandassa edullisesti vaikka matkustaisi Go-luokassa.

SAS Plus on lopulta vain aavistuksen paranneltu turistiluokka eikä sitä pidä missään nimessä sekoittaa bisnesluokkaan ja sen tarjoamiin todellisiin etuihin.

 

PS. Lue myös juttuni Finnairin ja airBalticin businessluokista.

 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply