Suomen suurin matkablogiyhteisö

Saumaton matkustaminen

Kyllä tämän mummun pää pantiin pyörälle alkuviikosta, vaikka en koe olevani noviisi näissä tietoteknisissä asioissa. Vieläkin digittää aivoissa.

Tiistaina osallistuin Espoossa Nokian Executive Experience Centerissä järjestettyyn D.Day for Travel – Reboot Finland -tilaisuuteen. Sen järjestivät yhdessä Team Finland (Tekes ja Finpron Visit Finland) ja yhteistyökumppanit (Nokia, CGI, VTT ja Teknologiateollisuus).

Tilaisuuden tarkoituksena oli houkutella matkailuväkeä yhteiseen -saumattomaan – digiloikkaan. Paikalle hakeutui parisen sataa asiasta kiinnostunutta.
D-dayt, AaÄrrät, VeeÄrrät ja monet muut ilmaisut vilahtelivat esityksissä ja keskusteluissa.

Sitä jäin miettimään, että matkailuyritykset ovat Suomessa usein pieniä, eritoten ohjelmapalvelut. Miten intohimojaan toteuttavien yrittäjien digilukutaito riittää näihin kirjainyhdistelmiin ja niiden suomiin mahdollisuuksiin.

Tässä  D.Dayfi:n sanastoa

H-hetki – sitä en muista tuliko esiin. Ehkä digimaailman h-hetki antaa vielä odottaa itseään. Ilmaisu tulee englannin kielisestä sotilassanastosta H-hour. Samoin D-day, joka tarkoittaa tärkeän operaation alkupäivämäärä. Se vie ajatukset sota-aikaan ja Normandiaan. Nykyään sitä käytetään myös ilmaisemaan jonkun suuren alkua. Eli tässä yhteydessä varmaan sitä alkavaa matkailun digiloikkaa.

Muutamia viikkoja sitten päädyin kuuntelemaan esitystä, jonka nimi oli ”VR tulevaisuuden jotain”. Minuuttikaupalla höristelin korviani, että milloin päästään junaliikenteen asioihin. Nyt aikaansa seuraavat hirnuvat! Niin hirnahdin minäkin, kun minulle vihdoin valkeni, että kyse ei olekaan junista vaan virtuaalitodellisuudesta. VR eli Virtual Reality.

Montaa kalvoa ei ehditty tiistainakaan jättikankaalle heijastella, kun taas uusi kirjainyhdistelmä, AR, ilmestyi ihmetteleväksi. VR:stä viisastuneena en olettanut mitään, vaan kaivoin kännykän esiin. Siellä google kertoi, että kyse on lisätystä todellisuudesta, Augmented Reality. Aitoon ympäristöön lisätään elementtejä – esim. messuosastolle tuodaan kolmiulotteista lisättyä todellisuutta vaikkapa messuilla esiteltävästä maasta.

DMO – Destination marketing organization

Combo Products – yhdistelmä eri palveluita ja tuotteita

Jos haluat tietää lisää matkailun digiloikasta katso linkistä D.day Reeboot Finland esitykset.

Erinomaista! Esitykset olivat lyhyitä ja niitä mahtui melkoinen määrä D.Dayhin.

Muutama kuva vielä tiistailta.

Kaikki hehkuttivat tietenkin saumatonta yhteistyötä.

Kuvassa Visit Finlandin Paavo Virkkunen (oikealla) haastattelee Messukeskuksen Maria Mroueta ja Finavian Matti Lehtoa . Hyviä uutisia nuoruuden perään haikaileville. Maria Mroue paljasti, että Matkamessuilla nuorenee. Viime vuonna messuvieraiden keski-ikä oli 43 vuotta, tänä vuonna vain 39.

 

Mukavaa: Esiintyjän nimi ja firma näkyi koko esityksen ajan. Voi miten paljon maailmalla näkee esityksiä, joissa esiintyjä jää hämäräksi. Sanotaan pikaisesti alussa ja sitten asiaan.

 

 

Pekka Möttö: ”Ihmiset eivät halua matkustaa bussilla, laivalla tai muulla välineellä, vaan he haluavat vain päästä jonnekin.”   Mites sitten Espanjan kuulut camino-reitit? Ne  vetävät satojatuhansia  kävelijöitä vuosittain. Tai miten ihmiset saadaan istumaan viikon ajan Siperian halki puksuttavassa junassa?

 

Matti Lehto: Joku päivä varmaan lähtöselvitys tehdään selfien avulla. ”Lisää palvelua tekniikan avulla. Henkilökunta lentokentällä voi noukkia jonosta kiireisen. Ei tarvitse kommunikoida vaan henkilökunta tietää tarpeesi”.

Ashwin Rajan esitteli trendejä. Tärkeitä ryhmiä ovat hopeasurffarit ja milleniaalit. Hopeasurffarit ovat rahakkaita ja yli 65- vuotiaita. Milleniaalit (syntyneet 1980-luvulla tai jälkeen ) harrastavat jakamistaloutta mutta arvostavat yksityisyyttä.

 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply