Yleinen

Onko kiltteys heikkoutta? Is kindness weakness?

25/08/2019

Oletko koskaan huomannut olevasi tilanteessa, jossa myönnyt johonkin, mitä et olisi kuitenkaan todellisuudessa halunnut tai ehtinyt tehdä? Miksi meidän on niin vaikea välillä sanoa ei? Mikä on pahinta mitä tapahtuu, jos kieltäydyt? Onko konflikti maailmanloppu?

Olen pohtinut näitä kysymyksiä monta kertaa, työssäni ja elämässäni muutenkin. Minä olen aina ennen ollut miellyttäjä. Miellyttäjät haluavat, että ihmiset pitävät heistä ja he haluavat, että ihmiset ympärillään tulevat onnellisiksi. On ihanaa olla kiltti. Se fiilis, mikä tulee, kun saa toisen silmin nähden iloiseksi tai pystyt auttamaan tukalassa tilanteessa, on niin lämmin ja mahtava.

Miksi kiltteys kuitenkin monesti luetaan heikkoudeksi? Täytyykö sittenkin olla penseä ja tiukka akka, ihan vain sen takia, ettei tätä miellyttämisen ominaisuutta aleta käyttämään hyväksi? On ollut tilanteita, joissa olen huomannut, että auttamistani ja myöntävää vastaustani on pidetty jo ennakkoon itsestäänselvänä. Käytän tässä nyt hyvänä esimerkkinä työelämääni kampaajana.

 

// Have you ever found yourself in a situation where you admitted to do something that you didn’t really want or had time to do? Why is it so hard for us sometimes to just say no? What’s the worst thing could happen if you refuse? Is conflict or negative response really the end of the world?

I have pondered these questions many times, in my professional and in my personal life. I have always been a people pleaser. People pleasers want everyone to like them and they want people around them to be happy and they do whatever it takes to make them be happy. I think it’s wonderful to be kind and please others. The feeling that comes when you see the other one glad or being able to help someone in an difficult situation, is so heart warming and amazing.

Why, however, is kindness often considered as a weakness? Do I have to be tedious and strict bitch after all, just so that people wont take me for granted or take advantage of my kindness? There have been situations where my willingness to always say yes and help others, have been taken for granted. I will now use a good example of my past life as a young hairdresser.

”Ainakin se oli mukava..”

Kun vuosia sitten aloitin työt hiusalalla, olin nuori ja naiivi. Olin sekä ammatillisesti että henkisesti epävarma, ”Mikä on minun vahvuuteni ja tyylini? Miten saan pidettyä asiakkaat ja elätettyä itseni nuorena yrittäjänä? Mitähän hittoa tein väärin, kun jotkut eivät sitten koskaan tulleetkaan takaisin penkkiini?” mutta olin aina varma ainakin siitä, että olemalla ylikiltti ja miellyttämällä muita saat positiivisia tuloksia. Kiltit ihmiset saavat paljon anteeksi. Jos leikkaus tai väri ei nyt ehkä mennyt ihan nappiin, lämmin hymy ja aito läsnäolo ikäänkuin pyöristi terävätkin kulmat ja kokonaisuutena hiukset eivät ehkä näyttäneetkään ihan niin perseeltä.

Oli myös tilanteita, joissa suostuin tekemään töitä, joista tiesin jo etukäteen, että ne eivät tule onnistumaan, mutta asiakas vaati. Ei ollut rahkeita ja pokkaa sanoa ei, vaan hommaan ryhdyttiin vain siksi, että haluttiin miellyttää asiakasta. Ja vituralleenhan se meni, jokaikinen kerta kun möykky vatsassa ilmoitti olostaan. Kannattaa kuunnella vaistoa, se on aina oikeassa. Ei myöskään ole asiakkaan tehtävä tietää, mikä on mahdollista ja mikä ei, joten vastuuta ei voi sysätä heille. Meidän on kerrottava se heille. On ammattitaitoa ja vastuunottoa myös kieltäytyä.

Miellyttäjät hurmaavat muut ihmiset monesti epämukavassa tilanteessa enemmänkin persoonallaan, kuin osaamisellaan. Väitän, että tämä johtuu monissa tapauksissa juurikin omasta epävarmuudesta ammattitaitoonsa. Miellyttäjät ovat monesti miellyttäneet muita jo vuosia tai jopa vuosikymmeniä, he ovat siis ainakin siinä ihan helvetin hyviä.

On paljon epätodennäköisempää, että asiakas lähettää negatiivista palautetta ylikiltille ja herttaiselle kampaajalle, kuin sille, joka ei ehkä niin paljon mielistellytkään. Monet varmasti tässä pelaavatkin ns. varman päälle ja epävarmuus verhotaan kiltteydellä. En tietenkään väitä, että kaikki kiltit ihmiset ovat epävarmoja, mutta usein miellyttäjät pelkäävät konflikteja ja on helpompaa ”onnistua” jos olet jo voittanut asiakkaan henkisesti puolellesi. Eihän moni täysjärkinen ihminen nyt kehtaa kivalle tyypille alkaa riehumaan tai jos vaikka lopputulos ei nyt ihan miellytäkään, tulee huono omatunto alkaa ylikivalle kampaajalle siitä valittamaan. Mutta mitä jää jäljelle sinulle, joka annat itsestäsi aina muille ihan kaiken hinnalla millä hyvänsä?

”Well, at least she was nice..”

Years ago, when I started working in the hair industry, I was young and naive. I was both professionally and mentally insecure, ”What is my strength and style? How do I keep clients and support myself as a young entrepreneur? What the hell did I do wrong, when some clients then never came back?” but at least I was always completely sure about one thing -being kind and pleasing others would produce me always positive results. Kind people get away with lot. If the cut or the color might not have been the best, warm smile and genuine presence seemed to excuse that more than often. It kind of made the crappy hairstyle to look a little bit better.

There were also situations where I agreed to do work that I already knew beforehand, that it would not succeed, but the customer insisted. I just didn’t have (with the lack of better words) the balls to say no. Every time the gut instinct was right, I should have declined from the get-go. It is not the clients responsibility to know either what is possible and what’s not, thats why we are there to tell that. It is part of being a professional to say no also.

People pleasers often charm other people with their personality more than their actual skills, when they are in a situation where they feel insecure. I argue, that this is the case in many situations, it is due to their own insecurity in their skills or profession. People pleasers have often been doing that for years, or even decades, so they’re pretty damn good at it and they master the skill of hiding insecurity or a lack of knowledge in to charm.

It is much less likely that a customer will send negative feedback to a overly kind and endearing hairdresser, than to someone who may not have been so overly kind and pleasing. Of course, I’m not saying that all nice and kind people are insecure, but often pleasers are afraid of conflict and it is easier to ”succeed” if you have already won over the customer mentally. Not many people dare to leave a negative feedback to a super nice and overly kind hairdresser or they would have bad conscience about it. But what is left for you, who always give your all at all cost to everyone else than yourself?

Mitä tämä tekee sitten pitkässä juoksussa tälle miellyttäjälle? Se estää ammatillisen ja henkisen kehittymisen. Kaikki meistä tekevät virheitä työssään (ja elämässään), olit sitten kampaaja tai lääkäri, mutta jos jatkuvasti pelkäät ja välttelet kritiikkiä tai konflikteja, et koskaan kehity. Sinun työsi ei ole voittaa kaikkia puolellesi ja saada heitä pitämään sinusta. Et varmastikaan ole käynyt koulua Ihmisten puolelleen voittamisesta ja valmistunut: Annan sinulle henkisesti aivan liikaa itsestäni– linjalta. Sinun tehtäväsi on tehdä työsi niin hyvin kuin sillä hetkellä ja niillä resursseilla on mahdollista ja se ei vaadi minkäänlaisia henkisiä takaperinvoltteja.

Älä ymmärrä väärin. On eri asia olla miellyttäjä kuin asiallinen tai kohtelias. Asiakaspalvelutyöhön kuuluu tietty käytösmalli ja meiltä odotetaan ystävällisyyttä, mutta ero ystävällisyyden ja itsestään liikaa antamisen raja on miellyttäjille kuin veteen piirretty viiva. Valitettavasti usein kiltteys ja liika miellyttäminen luetaan heikkoudeksi ja on ihmisiä, jotka käyttävät sitä hyväkseen heti tilaisuuden tullen. Siksi onkin tärkeää pitää yllä tietynlaista sosiaalista roolia, voit olla edelleen kiltti, mutta et anna ihmisten johdatella tai käyttää sitä väärin.

On ihan ok myös olla hiljaa ja uusia ihmisiä kohdatessa sinulla ei ole velvollisuutta saada heitä ihastumaan sinuun oitis. On todennäköisempää, että luot pysyvämpiä ja aidompia asiakas ja ystävyyssuhteita, kun et käytä energiaasi miellyttämiseen, vaan siihen työntekoon tai omana itsenäsi olemiseen. Tiukkana olo ja selvien linjojen veto ei myöskään tee sinusta ilkeää, vaan se ohjaa vaan muita ihmisiä toimimaan kanssasi sillä tavalla, jota heiltä odotat. Kaikki ihmiset haluavat välttää epämukavia tilanteita ja siksi kaikissa sosiaalisissa kanssa käymisissä jokainen yrittää aina selvittää, kumpi tässä nyt vie ja kumpi seuraa.

Pysy siis kilttinä, mutta älä miellyttäjänä.


I hope people don’t misunderstand this. It is different to be a people pleaser than polite and professional. Customer service work has a certain pattern of behavior and we are expected to be kind, but the difference between kindness and giving away too much your energy is more like a line drawn to the water for people pleasers – it gets blurry really fast.
It is completely ok to be quiet and while meeting new people you don’t have to make them love you immediately. It is much more likely that you create long lasting and real customer and personal relationships, when you don’t use your energy to please everyone. Use the energy to work and to be yourself. Standing your ground and being clear does not make you mean a person, it just guides other people how to behave with you. Everyone tries to avoid awkward and uncomfortable situations and that’s why in all social situations people try to figure out, who leads and who follows.
So stay nice, but not a pleaser.
xoxo Milla

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.