pyöräilijä puumalan saaristoreitillä, tien molemmin puolin järvi

Puumalan saaristoreitti – pyörällä Saimaalle

Puumalan saaristoreitti on varmasti monelle vielä tuntematon pyöräilyreitti. Toisin kuin Turun saariston rengastien, 60km:n pituisen Puumalan saaristoreitin voi mennä pyörällä yhdessä päivässä. Matkalla on kuitenkin paljon nähtävää ja erilaisia majoituisvaihtoehtoja, joten reitillä voi viettää myös useamman päivän.

Pyörien vuokraus saaristoreitille

Puumalan saaristoreitille saa helposti vuokrattua pyörät Saimaa Bikes -vuokraamosta. Vuokrapisteitä on reitin varrella kolme ja me lähdettiin liikkeelle Sahanlahdesta. Kannattaa ehdottomasti varata pyörät etukäteen, sillä mekin yritettiin reitille jo kerran aikaisemmin, mutta pyöriä ei enää ollut jäljellä kun pari päivää ennen suunniteltua reissua soiteltiin vuokraamoon. Viime kesänä onnistuttiin kuitenkin varaamaan pyörät ja päästiin päiväksi polkemaan Puumalan ihaniin maisemiin.

kaksi kuppia jäätelö ja pyöräilijä saaristossa
Varaa lauttamatka Hurissalosta Lintusaloon

Saaristoreitin varrella on yksi lossi Niinisaaresta Hätinniemeen sekä pyörälautta Hurissalosta Lintusaloon. Pyörälautta, Norppa II, kulkee 1-2 kertaa päivässä ja liput kannattaa varata etukäteen. Lauttamatka kestää noin 40 minuuttia, ja pieni risteily on aika ihana tapa levähtää kesken pyöräilyn. Hyvällä tuurilla voi nähdä jopa norpan. Lisätietoa lipuista löytyy Saimaa Cycling -sivustolta.

Sahanlahti – Hurissalo

Me oltiin varattu liput klo 13 lauttaan Hurissalosta Lintusaloon, eli kierrettiin reittiä vastapäivään. Lähdettiin 10 aikaan matkaan Sahanlahdesta ja ensimmäinen pysähdyspaikka oli Pistohiekka. Ihasteltiin hetki hiekkarantaa ja käytiin tutkailemassa Pistohiekan lavaa, mutta valitettavasti sunnuntai-aamupäivällä ei ollut lavatansseja käynnissä, kumma juttu…

Pian Pistohiekan jäljeen alkaa Lietveden maisematie, joka kiemurtelee saarien ja luotojen läpi. Lietveden kioskilla on hyvä pitää taas tauko – me syötiin jätskit näköalatasanteella.

Lietveden kioskilta matka jatkui kohti Hurissaloa. Pari kilometriä ennen Kivisalmen lauttasatamaa on Hurissalon Sale, ja koska meillä oli vielä tunti lautan lähtöön, päätettiin hakea kaupasta kylmät juomat ja jäädä istuskelemaan Salen terassille. Mietittiin, että kyllä tässä on Suomen kesä parhaimmillaan, kylmää Colaa Salen terassilla ja aurinko porottaa pilvettömältä taivaalta. Nautiskelusta huolimatta muistettiin lähteä ajoissa rantaan ja päästiin Norppa II -lautan kyytiin.

nainen rannassa odottamassa pyörälauttaa
järvimaisema saimaalta puumalassa hurissalon lautalla
Lintusalo-Niinisaari

Lauttamatkalla saatiin ihailla tyyntä Saimaata, mutta norppia ei valitettavasti tullut vastaan. Onneksi norppapatsas oli kuitenkin odottamassa Lintusalon puolella Nestorinrannassa. Tiedät varmaan sen laulun ”Saimaan saaressa pikkuinen torppa, istuu portailla Nestori Miikkulainen. Huuliharppuaan soittaa, ja norppa, nousee pinnalle pärskähtäen…”? No, laulun esikuva, Nestori Reponen, asui aivan nykyisen Nestorinrannan läheisyydessä. Norppapatsaan lisäksi rannassa on myös Nestori Reposen patsas, jonka mallina on käytetty Nestorin nuoruuden kuvaa.

Patsaiden lisäksi Nestorinrannassa on myös kahvila ja keskikesällä lauttarannassa on myös lettukioski. Meidän reissu ajoittui niin alkukesään, että lettukahvila oli vielä kiinni, mutta onneksi noin kilometrin päässä rannasta oleva navettakahvila oli jo avattu talven jäljiltä. Nestorinrannassa onnistuu myös yöpyminen ja tarjolla on erilaisia majoitusvaihtoehtoja.

Kahvittelujen jälkeen jaksoi taas polkea ja seuraava tauko pidettiin Niinisaaressa. Me pysähdyttiin viinilasillisille Temolan viinitilalle, mutta nyt paikkaa googlatessa huomasin heidän sulkeneen kokonaan syksyllä 2020. Niinisaari on joka tapauksessa hyvä retkikohde, sillä sieltä löytyy esimerkiksi ravintola Niinipuu, josta olen kuullut suosituksia, sekä Okkolan lomamökit majoitusta kaipaaville. Niinisaaren Hanhiniitty on myös yksi pyörävuokrapisteistä, joten sieltäkin voisi pyöräretken aloittaa. Lisäksi Aurinkorasvaa ja aloe Veeraa – blogin Veera on vinkannut Saariston Kirppiksestä, joka myös sijaitsee Niinisaaressa.

pyörälautta Nestorinrannassa ja norppa-patsas järvessä
polaroid-kuva viinitilalta ja pyörä keltaisella lossilla
Hätinniemi-Sahanlahti

Niinisaaresta lähtee lossi Hätienniemen puolelle, josta reitti kulkee kohti Puumalan keskustaa. Pyöräretkeen voisi yhdistää myös luontopolun, sillä reitti kulkee Puumalan Norppapolun läpi. Norppapolku koostuu kolmesta erillisestä rengasreitistä. Kävin Norppapolulla pari vuotta sitten retkeilemässä ja siellä oli kyllä kivoja maisemia.

Puumalansalmen sillalta avartuu näkymät satamaan, josta löytyy mm. Hatsapuri-koju. Pyöräretti jatkuu Puumalan läpi takaisin kohti Sahanlahtea, jossa kannattaa ehdottomasti pysähtyä. Sahanlahti Resortista löytyy niin majoitusta kuin useampi ravintolakin. Omaa kokemusta on vain Rantamakasiinista, mutta Koskenvahti-ravintolastakin olen kuullut paljon hyvää. Meidän pyöräretki tosiaan päättyi Sahanlahteen, josta ajettiin vielä illaksi takaisin mökille.

puumalan keskusta ja sahanlahden rantasmakasiini-ravintola

P.S. Pidemmästä pyöräretkestä haaveilevien kannattaa tsekata myös Saimaan saaristoreitti, joka kulkee mm. Imatran ja Lappeenrannan kautta. Saimaan saaristoreitti ja Puumalan saaristoreitti yhdistettiin viime kesänä M/S Roope-Saimaa -pyörälautalla, joten ne on nyt mahdollista polkea yhtenä pitkänä reittinä.

Onko Puumalan saaristoreitti sulle ennestään tuttu? Saa myös vinkata muita kivoja kohteita Puumalan seudulta!