Suomen suurin matkablogiyhteisö
nainen ja pyörä lautalla saaristossa

Saariston rengastie pyörällä

Saariston rengastie on Turusta lähtevä, noin 250 kilonmetrin pituinen rengasreitti upeissa saaristomaisemissa. Viime viikolla kaverini kyseli vinkkejä tälle ehkä Suomen tunnetuimmalle pyöräilyreitille, ja päädyin tutkailemaan kuvia parin vuoden takaiselta  pyöräretkeltä. Kuvia selatessa muistin, että reissu ajoittui juurikin juhannukselle, joten juhannusviikonlopun kunniaksi jaan nyt Saariston rengastien vinkit myös tänne! 

Pyörät vuokraamosta

Aloitimme Saariston rengastien Turusta Carfield-vuokraamolta, josta vuokrasimme pyörät kolmeksi vuorokaudeksi. Tänä vuonna 3vrk vuokra on 65€. Palvelu pelasi ja saimme pyörät alle vielä myöhään illalla varsinaisten aukioloaikojen ulkopuolella. Vuokraan kuului myös sivulaukut, joten telttailuvarusteetkin saatiin hyvin mahtumaan mukaan.

Tarkasta lauttojen aikataulut

Go with the flow on sinänsä ihana reissumentaliteetti, mutta reissua suunnitellessa kannattaa kuitenkin tsekata parit lautta-aikataulut. Lautta.net-sivuston rengastien reittiopasta voi hyödyntää reittisuunnittelussa – sillä voi hakea reittejä lauttoineen sekä pyörälle että autolle. Suurin osa lautoista kulkee aikalailla nonstop-tyylillä, joten niiden aikatauluista ei tarvitse niin huolehtia. Varsinkin pyörällä lautoille on helppo päästä, mutta ruuhka-aikoina autolla voi tietysti joutua odottelemaan pidempääkin. Ilmeisesti viime kesänä Saariston rengastien suosio suorastaan räjähti ja jonoja pääsi syntymään paljonkin, joten niitä on varmaan odotettavissa tänäkin kesänä.

Ruuhkat kannattaa huomioida myös majoitusta varattaessa. Me oltiin liikkeellä teltan kanssa, mutta rengasreitillä on valtavasti kivoja B&B-typpisiä vaihtoehtoja, jotka varataan usein loppuun jo etukäteen. On siis pieni riski lähteä reissuun ja toivoa, että eteen tulisi kiva majoitus, jossa olisi vapaata tilaa.

Reitin ainut maksullinen lautta kulkee Mossalan (Houtskär) ja Dalenin (Iniö) väliä, kesällä 2021 neljä kertaa päivässä. Aikataulu löytyy FinFerriesin sivuilta. Pyörällä matkaavalle lippu maksaa 12€, autoilijoille 40€/auto. Mossalan satamassa oli viihtyisä leirintäalue, jonka ravintolassa oli hyvä lounastaa lauttaa odotellessa.

Harvempi aikataulu oli myös ainakin Galtbyn (Korppoo) ja Kittuisin (Houtskär) välillä sekä Kannvikin (Iniö) ja Heponiemen (Kustavi) välillä.

pyörät ja teltta saariston rengasreitillä

1. päivä: Turku – Parainen

Ensimmäisenä iltana ajoimme töiden jälkeen Turkuun ja lähdimme pyörillä liikkeelle vasta kahdeksan aikaan illalla. Kohteena oli Solliden Camping, jossa vietimme ensimmäisen yön telttaillen. Tämä oli ehkä se tylsin osuus koko reitistä, joten seuraavana päivänä oli ihana päästä varsinaisiin saaristomaisemiin.

2. päivä: Parainen – Houtskär

Aamupalan jälkeen pakattiin tavarat pyöriin ja ensimmäinen tauko pidettiin suloisessa Sattmarkin kahvilassa. Juhannussalkokin jo odotteli valmiina pystyyn nostamista.

Lounasajaksi saavuimme sopivasti Nauvoon, joka oli täynnä ihanaa saaristoelämää. Syötiin Köpmansissa ja kierreltiin rannassa putiikkeja tutkaillen. Ravintoloita oli useita ja täällä olisi varmasti ollut kiva viettää iltaa, mutta halusimme kuitenkin päästä eteenpäin ja matka jatkui kohti Korppoota.

Poikkesimme hetkeksi Korppoon keskustaan, joka juhannuksena oli varsin hiljainen, ja otimme illalla lautan Houtskärin puolelle Kittuis Campingin leirintäalueelle, joka sijaitsi ihan lauttasataman läheisyydessä.

kahvila Sattmark Paraisilla saariston rengastiellä
kahvikupit satamassa ja köpmans ravintola nauvossa
3. päivä Houtskär – Taivassalo

Kittuis Campingistä matka jatkui Houtskärin läpi ja poikkesimme reitiltä aamupäiväkahveille Näsbyn vierasvenesatamaan. Alue oli tosi suloinen ja poljettiin ympäriinsä katselemassa juhannussalkoa, Houtskärin kirkkoa ja Saaristolaismuseon aluetta.

Lounasaikaan tulimme Mossalaan, jonka satamasta löytyi iso leirintäalue, Mossala Island Resort. Alueen ravintola oli viihtyisä ja herkuteltiin kalakeitolla seuraavaa lauttaa odotellessa.

Iniö vaikutti tosi suloiselta, mm. kahvila Gamla Banken näytti houkuttelevalta. Alkuperäinen suunnitelma oli jäädä yöksi Iniöön, mutta siellä huomattiin, että kerettäisiin ehkä sittenkin illan viimeiseen lauttaan Kustavin puolelle, ja niin jätettiin pullakahvit väliin ja porhallettiin satamaan.

Kustavissa ajeltiin Peterzensin vierasvenesatamaan terassille ja alue vaikutti sen verran kivalta, että siellä olisi voinut mieluusti majoittuakin. Jatkettiin kuitenkin vielä Kustavin savipajalle, sillä oltiin kuultu siellä olevan parhaat munkit. Käsityökylässä oli kahvilan lisäksi erilaisia keramiikka- ja lasipajoja, ja vain pyörän rajallinen tavaratila esti tekemästä kasapäin ostoksia.

Illalla ajeltiin vielä Taivassaloon Camping Mussaloon, jossa yleinen saunavuorokin oli vielä sopivasti käynnissä. Nautittiin illasta punkkumukillisten äärellä rannan kallioilla ja ihasteltiin punaisena hehkuvaa auringonlaskua joutsenten kanssa.

nainen jäätelö kädessä satamassa ja nauvon kirkko
nainen lautan kahviossa ja auringonlasku kallioilla

4. päivä: Taivassalo – Turku

Viimeisenä päivänä ajettavaa matkaa kertyi paljon, kun poljettiin Naantalin kautta takaisin Turkuun. Kiva pysähdyspaikka lounastauolle oli Pollin piha, jonka alueelta löytyy myös pieni museo. Pidempi tauko pidettiin iltapäivällä Naantalissa, jossa olin viimeksi käynyt joskus pienenä Muumimaailman reissulla. Viimeiset kilometrit Turkuun olivat taas vähän tylsempää maisemaa, joten uudelle Saariston rengastien reissulle muuttaisin ehkä hieman reittisuunnitelmaa. Päästiin kuitenkin hyvin perille keskustaan parkkeeratulle autolle, purettiin tavarat ja poljettiin vielä pyörät takaisin vuokraamoon.

vaaleanpunainen taivas saaristossa ja nainen kokkaamassa retkiruokaa

Entäpä Saariston pieni rengastie?

Koska Turku-Nauvo ja Naantali-Turku -välit ovat ne tylsimmät osiot Saariston rengasreitillä, seuraavalla kerralla kiertäisin yhdistelmän isoa ja pientä rengastietä. Pienellä rengasreitillä en ole vielä käynyt, mutta erityisesti Seilin saari, jolla on pitkä historia spitaalisten ja mielisairaiden hoitopaikkana, kiinnostaa kovasti.

Ajaisinkin auton Nauvoon ja lähtisin siitä reitille, joka kiertäisi pientä rengastietä Seilin ja Rymättylän läpi ja jatkaisi pidemmälle rengastielle kohti Kustavia ja saariston kautta takaisin Nauvoon – tai toisinpäin. Ylipäätään Saariston rengastien voi tietysti kiertää kumpaan suuntaan tahansa, ja oonkin kuullut, että Turusta Nauvoon myötäpäivään on suositumpi kuin Turusta Kustaviin vastapäivään kulkeva suunta. Vastapäivään kiertämällä voi siis mahdollisesti välttää pahimmat ruuhkat auton kanssa.

Ootko kiertänyt Saariston rengastien – ison tai pienen? Mikä oli sun lempparikohde? 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply