kajakki joella oravareitillä juvalla

Oravareitti – kajakilla 57km Juvalta Sulkavalle

Oletko jo kuullut Oravareitistä? Kyseessä on 57 kilometrin pituinen melontareitti Etelä-Savossa Juvalta Sulkavalle. Reitti kulkee läpi jokien ja järvien, ja onpa matkan varrella muutamia koskiakin. Melontareitti on parhaimmillaan alkukesästä, jolloin vesi on vielä riittävän korkealla. Juuri siksi pääsin itsekin Oravareitille vasta viime viikonloppuna, vaikka reissusta oli serkkuni kanssa puhuttu jo useampi vuosi.

Oravareitti alkaa Juvalta, tarkemmin Juva Campingin rannasta. Ajoimme paikalle Helsingistä perjantai-iltapäivänä ja pian pääsimmekin pakkaamaan tavaroita kajakkeihin, jotka oltiin etukäteen varattu Campingista. Toinen paikka, josta kajakkeja ja inkkarikanootteja voi varata, on reitin puolivälissä sijaitseva Oravanpesät.

Juva camping -kyltti leirintäalueella
kajakki kaislikossa ja vesiluontopolun kyltti
Ensimmäisenä iltana matkaa kertyi vajaa 20 kilometriä, josta noin puolet meni Jukajärven ylittämiseen. Halutessaan melonnan voisi aloittaa myös suoraan joen varresta, jolloin voi varata Campingistä kyydin Toivion lähtöpisteelle. Alkupuolella hyttysiä riitti ja vesi oli paikoin jo sen verran matalalla, että joissakin kohdissa oli hienoisia vaikeuksia päästä mutkista eteenpäin, mutta niistäkin selvittiin ja loppuosa reitistä kulki peilityynen järven yli ihanassa ilta-auringossa.

Heti Jukajärveltä löytyi ensimmäinen vesiluontopolun kyltti. Reitin varrella on 21 numeroitua kylttiä, jotka kertovat alueen luonnosta. Näiden avulla oli myös helpompi seurata, missä kohtaa reittiä ollaan menossa. Vedenpitävä kartta saatiin onneksi mukaan Campingistä matkaan lähtiessä, joten suunnistus oli suhteellisen helppoa. Tosin eipä jokea seuratessa ihan hirveästi eksymisen vaaraa kai voikaan olla, mutta järvillä sai hiukan katsoa, että lähti kulkemaan oikeaan suuntaan.

kajakin nokka joella ja kajakki tyynellä järvelläkaksi kajakkia melomassa järvellä
Ensimmäiseksi yöksi päätettiin leiriytyä Sourun taukopaikalle pienelle saarelle joen varressa kosken vierellä. Sourussa oli myös laavu, jolla laitettiin niin iltaruoka kuin seuraavana päivänä aamupalaa. Sieltä matka jatkui noin 7 kilometrin verran lounastauolle Oravanpesiin, joka sijaitsee suunnilleen reitin puolessa välissä. Oravareitin voisikin siis vetää kahteen päivään niin, että olisi Oravanpesillä yötä – sieltä löytyy myös mökkimajoitusta sekä sauna.

Seuraava tauko pidettiin Kyrsyän taukopaikalla ja tauko todellakin tuli tarpeeseen, kun Kyrsyänjärvi oli ylitetty aikamoisessa tuulessa ja ristiaallokossa. Vastaan tuli myös hämmentävä järvi, joka oli täynnä pientä valkoista kukkaa. Tunnistaako joku lajin?

kajakin nokka ja edessä toinen meloja kajakissa
kajakki järvellä pienten valkoisten kukkien keskellä
Järvien ja jokien lisäksi Oravareitillä on kahdeksan koskea. Me vähän jännitettiin niitä etukäteen, koska koskenlaskusta ei ollut minkäänlaista kokemusta. Huoli oli kuitenkin turha, koska suurin osa koskista oli tosi helppoja, ja vähän vauhdikkaammat pudotukset tulivat vasta melontareitin loppupuolella, kun koskien virtaukseen oli jo ehtinyt hyvin tottua.

Lauantaille meillä kertyi matkaa noin 33 kilometriä – huomattavasti suunniteltua enemmän. Alkuperäinen ajatus oli yöpyä Partalan taukopaikalla, mutta ensinnäkin se on kaikista Oravareitin taukopaikoista tylsin (ilmeisesti tien vieressä sijaitseva alue on suosittu hengailupaikka paikallisten keskuudessa ja mm. ylipursuavia roskapönttöjä ei oltu tyhjennetty aikoihin), ja toisekseen oltiin koko ajan seurattu säätiedotusta, joka uhkaavasti näytti sadetta sunnuntaille.

kajakki joella, joka näyttää mangrovemetsältä
kuohuava kuhakoski oravareitilläKoska Partalan taukopaikka saavutettiin jo kuuden aikaan illalla, me päätettiin pitää siellä vain välipalatauko ja jatkaa vielä vajaat 9 kilometriä Oravareitin viimeiselle rantautumispaikalla Hasulan laavulle. Tälle osuudelle sattui ne vauhdikkaimmat ja hauskimmat kosket, joista Kuhakoskella kehotetaan rantautumaan ennen siltaa, ja tarkastamaan, miltä reitti näyttää. Kuhakosken voi myös jättää laskematta ja kajakin voi kantaa kosken ohi.

Parin tunnin iltamelonta osoittautui erinomaiseksi päätökseksi, sillä sateiselle aamulle jäi enää viimeiset 4 kilometriä melottavaa. Herättiin aikaisin, kasattiin teltta, ja roudattiin heti kaikki tavarat laavun suojiin sateen varalle. Lopulta ropina alkoi vasta, kun tavarat oli juuri pakattu kajakkeihin ja kannettiin niitä takaisin joen rantaan. Viimeiset kilometrit saatiinkin sitten meloa sateessa, mutta lämpimällä kelillä vajaa tunnin sademelontakin oli ihan mukavaa. Oltiin kuitenkin tyytyväisiä, että matkaa oli vain 4 kilometriä kolmentoista sijasta.

kajakki joella
Oravareitin maali ja 0km-kyltti Sulkavan KulkemuksessaOravareitti päättyy Saimaalle, Sulkavalle Kulkemuksen venekeskukseen, jossa vastassa on nollan kilometrin kyltti. Aamulla Hasulan taukopaikalla oltiin ilmoitettu Juva Campingiin, että ollaan lähdössä liikkeelle, ja pian maaliin päästyä meille saapuikin kyyti takaisin Juvalle. Oravareitin korkeusero on 24 metriä, joten se on tosiaan mahdollista meloa vain yhteen suuntaan.

Kajakin vuokra maksoi kahdelta vuorokaudelta 80€ ja meidän kyyti 70€ yhteensä. Vettä kestävälle paperille painetusta kartasta taisi tulla kympin maksu, joten kokonaisuudessaan reissulle tuli hintaa 120€/henkilö.

• Oravareitin nettisivuilta löytyy hyvin tietoa – mm. reittiselostus sekä reitin kartta ja Juva Campingin sekä Oravanpesien yhteystiedot.
  • Myös omilla kajakeilla reitille tulevia pyydetään ilmoittamaan lähdöstä jompaankumpaan paikkaan.
  • Juomavettä on saatavilla alusta Juva Campingista ja puolessa välissä Oravanpesistä, joten kannattaa pakata riittävästi vesipulloja matkaan.

Kannattaa ehdottomasti lisätä Oravareitti reissusuunnitelmiin, jos kotimaanmatkailu ja melonta yhtään kiinnostaa!