SAS_hongkong

SAS Plus – kannattiko matkustusluokan korotus?

Lensimme marraskuussa Hongkongiin SAS:lla. Viime aikoina olen lentänyt suurimman osan lennoista Finnarilla enkä edes muistanut, milloin viimeksi olisin käyttänyt jotain muuta lentoyhtiötä. SAS:lla olen itseasiassa lentänyt aika harvoin. Jonkun lentomatkan tuliaisina sain SAS:n Eurobonus -kortin. Muistan sen pyörineen lompakossa tovin ennenkuin leikkasin sen kahtia ja heitin roskiin.

Miksi valitsimme nyt SAS:n lennot? Niistä saan kiittää siskoani. Hän voitti eräässä kilpailussa lentoliput ja ilokseni pääsin hänen matkaseuraksi. Lentojen määränpään sai itse valita ja kohteeksi valikoitui Hongkong.  Koska lipuista ei tarvinnut maksaa mitään, päätimme korottaa matkustusluokkaa SAS Go -turistiluokasta SAS Plussaan, joka sijoittuu jonnekin turisti- ja business-luokan välimaastoon. Jos Finnairin Economy Comfort on tuttu, tämä on SAS:n versio siitä.

Alunperin meidän piti matkustaa perjantai-iltana, jolloin olisimme maksaneet matkustusluokan korotuksesta yli 300 €/hlö. Siskoni onneksi huomasi, että torstain lähdöllä se maksaisi vain reilun 100 €, joten päätimme lähteä matkaan päivää aikaisemmin. Hintaero oli niin tuntuva, että sen vuoksi kannatti neuvotella töissä uudestaan vapaista.

SAS:lla ei ole suoraa lentoa Helsingistä Hongkongiin, vaan lensimme sinne Kööpenhaminan kautta.

Loungeruoat Kööpenhaminan lentokentällä

Kööpenhaminan SAS loungessa

Mitä etuja SAS Plus -luokkaan kuuluu?

SAS Plus -luokassa on muutamia kivoja etuja, joista ainakin itse olen valmis maksamaan vähän ekstraa. Osa eduista oli sellaisia, joita en tullut kokeilleeksi tai en kokenut kovin tärkeiksi. Tässä niistä tarkemmat erittelyt.

Matkatavarat

SAS Plussaan kuuluu kaksi ruumaan laitettavaa laukkua (á 23 kg) ja yksi käsimatkatavara (max 8 kg). Viikon matkalle riitti yksi iso matkalaukku ruumaan laitettavaksi, mutta jos lähtisi pidemmäksi ajaksi reissuun, olisi tämä ehdottomasti hyvä etu.

SAS Fast track check-in ja turvatarkastus

Näitä emme käyttäneet, koska pitkiä jonoja ei ollut kumpaankaan. Ruuhkaisina aikoina matkustaessa näitä käyttämällä voi säästää aikaa.

Lounget

Helsingin SAS loungeen pääsevät maksutta  SAS Plus ja Business matkustajat sekä Star Alliance- ja Eurobonus Gold jäsenet. Loungeen pääsee myös maksamalla 39 € sisäänpääsyn, mikäli lentää Star Alliance yhtiön lennolla. Kööpenhaminan SAS loungeen pätee samat säännöt. Jos loungepaikan haluaa ostaa, se on hieman Helsinkiä edullisempi, noin 30 €.

Loungeissa on ruokien ja juomien lisäksi tarjolla muun muassa ilmainen wifi, sanoma- ja aikakauslehtiä, suihkut sekä Kööpenhaminan kentällä kokoustiloja.

Hongkongin lentokentällä SAS:lla ei ole omaa loungea eikä pääsy kentän muihin loungeihin sisälly SAS Plussaan. Emme selvittäneet olisiko johonkin loungeen päässyt rahalla. Todennäköisesti se olisi onnistunut, mutta koneen odotusaika sujui muutenkin kauppoja kierrellen ja kahvilla istuen.

Leveämpi penkki ja enemmän jalkatilaa

Hongkongiin lensimme Airbus A330-300 kyydillä. Konetyyppi tarjoaa SAS Plus -luokassa istuville leveämmät penkit ja enemmän jalkatilaa. Istuinjärjestys oli 2-3-2. Me istuimme sekä meno- että paluulennolla kahden istuimen paikoilla. Koska kone ei ollut täynnä kumpaankaan suuntaan lennettäessä, siskoni siirtyi menomatkalla käytävän toiselle puolelle kolmen istuinryhmän paikalle, jotka olivat tyhjillään. Paluulennolla SAS Plus -luokka oli täynnä, mutta turistiluokassa oli tilaa ja sieltä oli ruoan jälkeen mahdollista valloittaa kahden istuttava penkki itselleen.

Reilummasta jalkatilasta huolimatta yölennolla tuli pyörittyä ja hyörittyä hyvää asentoa etsien. Käsinojia ei saanut nostettua ylös ja se teki istuimesta ahtaan oloisen. Tästä huolimatta sain nukuttua näillä lennoilla paremmin kuin yleensä.

SAS Plus matkustusluokan näyttö

SAS Plus istuimet

Tarjoilut

Helsinki-Kööpenhamina välillä tarjoiltiin pieni välipala (wrapit ja Maraboun suklaapatukka) sekä juomia (virvokkeita sekä alkoholia). Turistiluokassa tarjoilut ovat maksullisia Euroopan sisällä.

Hongkongin lennoilla tarjolla oli kaksi erilaista lämmintä ateriavaihtoehtoa ja kaikki juomat kuuluivat myös hintaan. Lentoemännät olivat reilulla tuulella. Kun pyysin valkoviiniä, sieltä tuli samantien kaksi pientä pulloa. Kun kieltäydyin konjakista (kahvin aveciksi) kerrottiin muut vaihtoehdot ja pieni Baileys pullo ilmestyi tarjottimelle. Turistiluokkaan kuuluu Euroopan ulkopuolisilla lennoilla ruoka sekä yksi alkoholiton juoma. Kahvia, teetä ja vettä kaikki saavat maksutta.

Lentokoneruoka on harvoin hyvää (paitsi Turkish Airlinesin pasta, joka on taivaallista) eikä SAS:n pöperöt tehneet poikkeusta. Hongkongista palattaessa kahvi oli todella pahaa. Vaikka yleensä juon koneessa tarjotut tujut sumpit mutisematta, nyt ei pystynyt millään.

Aterioilla oli käytössä oikeat haarukat, veitset ja lusikat eikä mitään kertakäyttöaterimia. Niistä myös plussapisteitä.

SAS Plus ruoat

Ruokatarjotin Kööpenhamina-Hongkong lennolla

SAS Plus aamiainen

Aamupala Kööpenhamina – Helsinki lennolla

Maksuton wifi

Euroopan ulkopuolisilla lennoilla SAS Plus -luokassa tarjolla on ilmainen wifi. Tämän toimivuudesta en osaa sanoa, koska en sitä testannut.

Viihdetarjonta

Plus-luokan istuimissa on isompi näyttö kuin turistiluokassa, mutta sisältö on sama. Tarjolla oli elokuvia, sarjoja, musiikkia, pelejä ym. Vaikka elokuvatarjonta ei mielestäni ollut kovin ihmeellinen, löytyi sieltä muutama leffa viihdykkeeksi. Huonomuistisena katsoin menomatkalla Solsidanin, kun en muistanut, että olin sen käynyt joskus aikoinaan katsomassa leffateatterissa.

Näiden lisäksi penkeillä oli odottamassa vesipullo, kuulokkeet, peitto ja tyyny. Istuintaskussa oli kenkäpussi (siinä todellakin luki shoe bag) jonka sisällä oli korvatulpat, silmäsuojat ja hammastahna sekä -harja.

SAS Plus näyttö

Leijonakuningas viihdytti lennolla

SAS Plus pussukan sisältö

SAS Plus pussukan sisältö

SAS Plus – no, kannattiko?

Olin tyytyväinen SAS Plus -matkustusluokan tarjoamiin etuihin ja jos joskus tulevaisuudessa lennän pitkiä lentoja SAS:lla maksan mielelläni vähän ylimääräistä saadakseni muun muassa edes hitusen enemmän jalkatilaa. Se täytyy myöntää, ettei tämä olisi ollut yli 300 € arvoista mutta satasen lisämaksulla koin saavani rahoille vastinetta.

Lentojen aikana vertasin SAS Plussaa Finnair Economy Comfortiin, jota olemme käyttäneet muutaman kerran pidemmillä lentomatkoilla. Niistä paikoista olemme maksaneet itse ja saaneet myös pari kertaa upgraudauksen. EC-luokkaan kaipaisin myös sisäänpääsyä loungeihin sekä parempia tarjoiluja. Niiden suhteen SAS Plus pesee heittämällä Finnairin EC:n

SAS Plussassa pidin erityisesti sisäänpääsyistä loungeihin. Toki niihin on mahdollista päästä muutenkin, mutta jos tulee lipun kylkiäisenä niin aina parempi. Siellä on huomattavasti mukavampi odotella lennon lähtöä kuin ylihinnoitelluissa ja meluisissa lentokentän kahviloissa. Olen myös huomannut iän karttuessa, että olen valmiimpi maksamaan mukavuuksista kuin aikaisemmin.

Onko sinulla kokemuksia SAS Plussasta?

Seuraa blogia myös Facebookissa, Instagramissa ja Blogit.fi:ssä.

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

8 Comments

  • Reply Annan matkablogo maanantai, joulukuu 16, 2019 at 17:43

    Ei ole kokemusta Sas plusssasta. Joskus olen upgreidauksia harkinnut mutta ei sitten ikinä raaskita. 100 e olisi jo ihan ok, mutta kun on nelihenkinen perhe niin 400 e on jo aika paljon. Ja vielä kun ne on usein sen 200-300 euroa per naama. Kertamaksulla voisin joskus mennä loungeen, se on ollut harkinnassa. Eniten kyllä kiehtoisi että pitkällä lennolla pääsisi makuuasentoon.

    • Reply Merja / Merjan matkassa perjantai, joulukuu 20, 2019 at 20:32

      Kiitos kommentista Anna! Perheen kanssa matkustaessa upgreidauksia tulee harvemmin otettua, koska niihin palaa useita satasia. Nyt kun sen osti vain itselleen (kun siskon kanssa olin reissussa) niin tilanne oli toinen. Minulla haaveena myös päästä joskus kaukolennolla businekseen makuuasentoon. Olen huono nukkumaan koneessa, niin olisi kiva kokeilla saisiko paremmin unta vaaka-asennossa.

  • Reply Mikko / Matkalla Missä Milloinkin keskiviikko, joulukuu 18, 2019 at 20:15

    Euroopan sisäisillä lennoilla luokalla ei oikeastaan ole itselleni mitään väliä, mutta kun pituus on pidempi, vaikka lento Hong Kongiin, tekee tuo lennosta huomattavasti mukavamman.

    • Reply Merja / Merjan matkassa perjantai, joulukuu 20, 2019 at 20:33

      Kiitos Mikko! Euroopan sisäiset menee turreluokassakin, kun lentoaika lyhyt, mutta pidemmällä lennoilla arvostan leveämpää jalkatilaa ja muita pikku mukavuuksia 🙂

  • Reply Paula - Viinilaakson viemää lauantai, joulukuu 21, 2019 at 17:27

    Me lennettiin täältä Kaliforniasta Köpiksen kautta Suomeen viime kesänä. Olin ensimmäistä kertaa SAS:lla pitkällä lennolla, vaikka monet täällä asuvat käyttävät sitä säännöllisesti. Kone ei ollut kaksinen, mutta se mikä pisti silmään, oli mielettömän hyvä ja ystävällinen palvelu. Meidät oli sijoiteltu minne sattuu koneeseen kun alin hinta ei ilmeisesti sisällä paikan valintaa. Olin vähän paniikissa kun lennetään sentään lasten kanssa, mutta portilla saimme ihan mahtavaa palvelua ja meidät saatiin lopulta samalle riville. Samoin kotimatkalla kävikin niin, että mies lensikin työmatkalle eikä tullut meidän kanssa, ja jouduin soittelemaan peruutuksia ym. Todella ystävällistä ja hyvää palvelua. Valitettavasti pakko sanoa, että kotimainen Finnair on tässä asiassa aivan jäljessä. Ihan hirveän jäykkää ja tökeröä palvelua heti kun kysyy jotakin erityistä. Hymyllä ja ystävällisyydellä EI:kin kuulostaisi aina kivemmalta. Matkustusluokan korotus voisi joskus kyllä olla kiva lisä jos vielä tullaan SAS:n kyydissä.

    • Reply Merja / Merjan matkassa tiistai, joulukuu 24, 2019 at 11:20

      Kiitos Paula! Meille jäi myös SAS:n asiakaspalvelusta hyvä kuva. Aika harvoin on tullut heidän koneilla lennettyä mutta tämän kokemuksen jälkeen voisi ottaa harkintalistalle useammin.

  • Reply Veera Bianca sunnuntai, joulukuu 22, 2019 at 09:51

    Oli kiva lukea SASista, koska lennän niillä niin harvoin ja oikeastaan ainoastaan lyhyitä lentoja joskus Tukholmaan! 😀 Hyvälle vaikuttaa myös kaukomatkalle!

    • Reply Merja / Merjan matkassa tiistai, joulukuu 24, 2019 at 11:21

      Kiitos Veera! SAS toimii hyvin myös kaukolennoilla ja varsinkin Plus-luokka oli hintansa väärti.

    Leave a Reply