Tekemistä Sveitsissä – Geneve

Syyskuuta eletään jo pitkällä ja kesä Suomessa on enää ihana muisto vain. Arki kouluineen on alkanut ja elämä täällä maistuu hyvälle.  Koko porukka palasi Sveitsin kotiin hyvillä mielin. Lomamme Suomessa oli oikein mukava, kiitos kaikkien ihanien ihmisten, joita tapasimme.

Palasimme Sveitsiin heinäkuun lopulla ja päätimme tehdä vielä extrempore reissun tutustuen laajemmin nykyiseen kotimaahamme. Sveitsi on todella mielenkiintoinen maa, se on pinta-alaltaan melko pieni, mutta silti sieltä löytyy esimerkiksi kolme aluetta, jossa puhutaan eri kieliä. Saksankielinen, ranskankielinen ja italiankielinen. Olemme ehtineet jo vierailla saksan- ja italiankielisillä alueilla, mutta ranskankielinen alue oli vieä tutustumatta.

Geneven tunnetuimmat maamerkit Geneve-järvi ja Jet d’ Eau.

Minireissumme ensimmäinen etappi oli Geneve. Geneve on Sveitsin toiseksi suurin kaupunki, siellä on hieman reilu 200 000 asukasta, joista lähes 50% on ulkomaalaisia. Kaupunki sijaitsee Geneve-järven lounaisrannalla vuorien ympäröimänä aivan Ranskan rajan tuntumassa. Geneven seutu todellakin osoittaitui täysin ranskankieliseksi ja muutoinkin hyvin erilaiseksi kuin Zurichin seutu, mutta mielenkiintoinen kohde kaikin puolin ja tutkittavaa riittäisi varmasti useammaksi päiväksi.

Reissumme Geneveen keskittyi lähinnä yleisilmeen tutkailuun. Kävelimme rantakatuja sekä seikkailimme hieman vanhan kaupunkin kujilla. Emme kuitenkaan yöpyneet Genevessä, vaan noin 15 minuutin ajomatkan päässä Ranskan puolella Archampsissa. Geneven hotellien hinnat olivat kesäsesonkin vuoksi pilvissä. Rajanylityksen ansiosta yövyimme aamupaloineen noin 150 eurolla koko perhe.

Geneve on kuuluisa kelloistaan. Tässä nähtävyys L´horloge fleurie.

Geneven reissua sunnitellessa tutkailin toki mitä kaikkea kaupunki voisi meille tarjota. Harmiksemme perheen pienin oli hieman toipilaana, joten päädyimme pitämään touhut rauhallisina ja kävelymatkat lyhyinä. Muutamia nähtävyyksiä kuitenkin näimme, mutta monta jäi odottamaan seuraavaa kertaa. Yksi mielenkiinoinen kohde olisi ollut CERN, joka on maailman tärkeimpiä tiedekeskuksia. Siellä yli 10000 fyysikkoa yrittää selvittää universumin ja alkuräjähdyksen salaisuuksia. 30 vuotta sitten CERNissä syntyi jotain mullistavaa, nimittäin internet. Tänne olisi mielenkiintoista tehdä ihan oman retkensä. Genevesä olisi toki päässyt myös yläilmoihin eli vuoristoon, mutta päädyimme tällä kertaa pysymään maantasalla, maailmanpyörä ajelua lukuunottamatta.

Maamerkit ilta-asussaan.

Päivän kaupunkikerroksen jälkeen kävimme katsastamassa hotellin ja ottamassa pienen lepohetken. Tai ajatus oli tämä, mutta päädyimmekin uimaan ja saunaan. Sauna oli iloinen ylläri, vaikkakin se oli tukalan kuuma ja kuiva, jopa suomalaselle saunojalle. Virkistäytymsen jälkeen ajelimme takaisin Geneveen ihailemaan iltamenoja ja syömään. Päivä oli Sveitsin kansallispäivä, joten liikkeellä oli paljon väkeä juhlatunnelmissa. Saimme myös ihastella ilotulituksia ympäri Geneveä.  Toipilaan lapsen kanssa painuimme kuitenkin ajoissa hotellille, sillä seuraavana päivänä kohteenamme olisi odotettu Montreaux.

Kansallispäivänä kaupat olivat visusti kiinni, onneksi.