Pietari Allegro junalla

Pietari

 

Matkustimme Pietariin Allegro-junalla. Olemme tehneet matkan myös joskus aikaisemmin, mutta nyt oli aika tehdä se uudestaan. Junaan voi Helsingin päässä nousta joko keskustasta tai sitten Tikkurilan asemalta. Matka Pietariin taittuu junalla n. 3½  tunnissa.

Pietariin on saatavilla erilaisia lippuja suoraan VR:ltä tai sitten voi ostaa valmiin pakettimatkan matkanjärjestäjältä, joka maksua vastaan hoitaa myös viisumin.

Matkustusasiakirjojen hankkimiseen menee oma aikansa, joten matkasuunnitelma kannattaa tehdä hyvissä ajoin riippumatta siitä, tekeekö matkan matkatoimiston kautta vai itsenäisesti järjestettynä.

Raja- ja tullitarkastus suoritetaan liikkuvassa junassa, mikä sujuikin erittäin jouhevasti.

Kummankin maan rajavartiosto ja tulli kiertää peräkkäin junanvaunut ja tarkistaa matkustusasiakirjat.

Tarkastuksessa on esitettävä passi sekä viisumi ja täytetty maahantulokortti. Matkustajien tulee istua tarkastuksen ajan omilla paikoillaan. Matkustaja voi tehdä junassa tullille tulli-ilmoituksen, mikäli hänellä on tullattavaksi ilmoitettavaa tavaraa mukanaan.

Paluumatkalla Suomen tulli penkoi erään matkustajan tavarat erityisen huolella ja löysikin matkatavaroista useita ylimääräisiä tupakkakartonkeja.

Rahanvaihtajat kiertävät junassa matkan aikana Suomen puolella, joten junassa voi vaihtaa euroja rupliksi.

Junamatka oli kaikkineen erittäin mukava ja sujuva kokemus, hieman pomppoilevaa kyytiä lukuun ottamatta.

Ilmeisesti ratatöitä tullaan jossain vaiheessa tekemään.

Juna pysähtyi Helsingin ja Tikkurilan jälkeen vielä Kouvolassa ja Lappeenrannassa, sitten Vaalimaalla ja Viipurissa ennen Pietariin saapumista.

Juna saapui sateisen Pietarin Finljandski juna-asemalle, joka on yksi Pietarin viidestä juna-asemasta.

Juna-aseman edessä oli paljon takseja. Taksien hinnat voivat vaihdella suurestikin eri taksien välillä, joten hinta on aina hyvä sopia etukäteen.

Me olimme varanneet hotellilta transfer kuljetuksen mikä osoittautui erittäin hyväksi valinnaksi. Juna-aseman yhteydessä on myös Ploshad Lenina metroasema, josta pääsee kätevästi kaupungille.

Pietarissa kannattaa ehdottomasti käydä metrotunneleissa vaikka ei metroa liikkumiseen muuten käyttäisikään. Metroasemat ovat niin upeita, että ne menevät jo nähtävyydestä.

Hieman kauempana sijaitseva Avtovo on Pietarin ja ehkä koko maailman kauneimpia metroasemia.

Ostimme tarvittavan määrän poletteja ja teimme aivan oman metroasemien kiertely- ja kuvauskierroksen.

Pysähdyimme mm. Ploshad Vosstanija ja Narvskaya sekä Kirovski Zavod metroasemilla, jotka ovat kauniita.

Jokainen metroasema on erilainen ja joissakin on esillä myös metroasemaan, sen sijaintiin tai historiaan liittyvä teema.

Kauneimmat asemat sijaitsevat punaisella linjalla. Pietarin metro toimii polettijärjestelmällä ja poletit ostetaan asemien lipunmyynnistä tai asemien automaateista. Yhden poletin hinta on n. 60 centtiä. Metrossa liikkumista on nykyään helpotettu sillä, että opaskyltit on kirjoitettu sekä kyrillisillä että latinalaisilla kirjaimilla.

Kannattaa myös joillakin asemilla nousta maanpinnalle, sillä alueet poikkeavat ydinkeskustan alueesta ja antavat pientä kuvaa Pietarin eri osista.

Paras ja nopein tapa Pietarissa on liikkua metrolla tai jalan. Liikennettä on paljon ja kadut ovat kovin ruuhkaisia.

Takseja kannattaa käyttää harkiten ja mieluiten siten, että hotelli tilaa sinulle taksin etukäteen.

Otimme sadekuuron sattuessa kohdallemme taksin Talvipalatsin läheltä ja se muuten maksoi.

Kysellessämme matkan hintaa etukäteen, kuski ei antanut hinta-arviota vaan kertoi veloittavansa mittarin mukaan. Kuulostaa hyvältä, paitsi jos mittari pyörii hirmuista turbovauhtia ja matkan hinnaksi tulee 2000 ruplaa.

Ilman kielitaitoa on melko vaikeaa ruveta kinaamaan hinnasta tai selkeästi ”hieman” nopeasta taksimittarin laskutusnopeudesta.

Maksettuamme ylihintaisen taksikyydin saimme vielä kaupan päälle vaihtorahana väärennetyn setelin. Jippii!! Kannattaa siis katsoa tarkkaan minkälaisen 1000 ruplan setelin saa takaisin.

Seuraavat samanpituiset matkat maksoivat 250 ruplaa, eli huijatuksi tultiin ja oikein kunnolla.

Kuten muissakin isoissa kaupungeissa, on Pietarissakin tarjolla oma kaupunkikortti. St. Petersburg Card sekä St. Petersburg City Pass, joilla on paljon erilaisia etuja eri kohteisiin.

Hinnat vaihtelevat haluttujen käyttöpäivien mukaan.

2 päivän kortti maksaa n. 60 €. Riippuen missä paikoissa aikoo ja ehtii käydä, voi kaupunkikortti olla hyvä ja edullinen vaihtoehto.

Perinteisellä Hop on ja Hop off bussilla voi kierrellä eri nähtävyyksiä.

Yhden päivän lippu maksaa n. 30 € ja jos ostaa yhdistelmälipun, johon kuuluu joki- ja kanaaliristeily hintaa lipulle kertyy n. 43 €.

Meidän kohdalla Hop off, ei vaan oikein toiminut, sillä bussit eivät pysähtynyt edes pyynnöstä kaikilla merkityillä pysäkeillä. Kuljettajilla oli omat ajatukset parhaista pysähdys- ja vierailupaikoista.

Pääsääntöisesti ihmiset puhuvat hyvin huonosti englantia, mutta ovat kohteliaita ja avuliaita. Pietarissa on paljon nähtävää ja jokaiselle löytyy varmasti jotakin. Muutamassa päivässä ehtii kiertää vain tärkeimmät nähtävyydet, jotka ovat kuitenkin aika laajalla alueella ympäri keskustaa.

Talvipalatsi on ehdottomasti käymisen arvoinen kohde.

Se on yksi Venäjän tunnetuimmista maamerkeistä.

Sateinen päivä sopikin hyvin sen kiertämiseen ja tutkimiseen.

Sisäänpääsy museoon on n. 10 €. Lippuja voi ostaa kassalta sisäänkäynnin yhteydessä tai ennakkoon netistä. Lippuja on myös myynnissä automaateissa, museon edessä. Automaatista lipun ostaminen on helppoa ja nopeaa.

Aarregallerian kulta- ja timanttihuoneet olisivat olleet mielenkiintoinen tutustumiskohde. Sinne pääsee vain opastetun kierroksen kautta ja ne olivat jo täynnä. Kumpikin kierros kestää 90 min ja niihin on aika kova sisäänpääsymaksu. Ehkä seuraavalla kerralla menemme sinne.

Kolmekerroksinen museo on itsessään niin valtava rakennuskompleksi, että sinne mahtuu vaikka mitä.

Jo sisääntuloaula museoon mykistää.

Me kiersimme tällä kertaa vain ensimmäisen kerroksen palatsin huoneet, jossa ovat valtiosalit, tanssisalit ja tsaariperheen yksityistilat.

Talvipalatsi oli keisariperheen sekä asuin- että edustuspalatsi yli 150 vuotta.

Palatsin sisustusta on muutettu monia kertoja vuosisatojen kuluessa.

Nykyään palatsi on taidokkaasti entisöity ja se pitää sisällään paljon eri aikakausien esineistöä ja taidetta.

Jos aikoo kiertää muut kerrokset ja niissä olevat Eremitaasin taidekokoelmat, kuluu siihen helposti kokonainen päivä.

Palatsissa on niin paljon katsottavaa ja ihmeteltävää, että siellä tulee helposti näköähky. Kulta kimaltaa joka paikassa ja prameudessa ei ole säästelty.

Talvipalatsin edessä on valtavan kokoinen Palatsiaukio, jossa on jatkuvasti massoittain ihmisiä sekä muutakin toimintaa aamusta iltaan.

Siellä on hevosia vaunuineen sekä tsaarinaikaisiin asuihin pukeutuneita miehiä ja naisia, jotka poseeraavat maksua vastaan turistien kanssa valokuvissa.

Pietari-Paavalin linnoitus, joka sijaitsee Jänissaarella Nevajoen rannalla Talvipalatsia vastapäätä, on myös yksi tärkeä nähtävyys Pietarin matkalla.

Linnoitusalue on melko laaja, ja siellä käydessä kannattaa myös tutustua sitä ympäröiviin muureihin.

Linnoituksessa on erilaisia rakennuksia ja museoita. Linnoituksen muurien sisälle pääsee ilman maksua, mutta alueen museoihin ja muihin rakennuksiin on pääsymaksu.

Linnoituksessa olevaan Pietari-Paavalin katedraaliin on haudattu kaikki tsaarit Pietari Suuren jälkeen. Katedraali on ehdottomasti käymisen arvoinen ja sisäänpääsy sinne on n. 7,50 €. Alueen yhdistelmälippu, jolla pääsee kaikkiin museoihin ja katedraaliin maksaa hieman yli 10 €.

Keskipäivällä linnoituksesta ammutaan tykillä päivittäinen merkkilaukaus. Unohtaa ei sovi pientä, mutta mielenkiintoista hiekkarantaa, jossa on auringonpalvojia huhtikuulta pitkälle syksyyn. Talvisin paikka on avantouimareiden suosiossa.

Toinen ehdottomasti käymisen arvoinen paikka on kultakupolinen Iisakin kirkko, joka on koko maailman suurimpia kirkkoja.

Kirkko on Pietarin kuuluisimpia maamerkkejä ja yksi kaupungin suosituimmista nähtävyyksistä.

Iisakin kirkko on museokokonaisuus ja osaksi toimiva kirkko. Kirkkoon on n. 5 € pääsymaksu, jolla pääsee ihailemaan kirkkoa sisältä päin.

Kirkko on sisältä todella upea ja suuri. Vaikka kirkossa oli paljon turisteja, oli siellä hyvin tilaa ja avaruuden tuntua.

Maksamalla 3 € lisää pääsee kiipeämään kupolin alaosassa olevalle näköalatasanteelle.

Tasanne on erittäin suosittu turistikohde ja sieltä aukeaa mahtavat näkymät historialliseen Pietariin.

Liput myydään kirkon toisella sivustalla olevasta lippupisteestä tai lippuautomaateista, jollaisia löytyy myös kirkon sisäänkäynnin edestä.

Iisakin kirkko, kuten monet muutkin museot ja kirkot ovat kiinni keskiviikkoisin.

 

 

Kristuksen ylösnousemuksen katedraali eli Verikirkko on upean kuvauksellinen jo ulkoapäin.

Verikirkossa on yhdeksän sipulinmuotoista kupolia, jotka hehkuvat eriväristen emalien koristamina.

Kirkko sijaitsee näyttävästi aivan Griboedovan kanavan rannalla, tarkasti tsaari Aleksanteri II:n murhapaikalla.

Kirkkoon kannattaa myös tutustua sisältäpäin, sillä sen sisätilat on koristeltu kauttaaltaan taidokkain mosaiikein.

Mosaiikkityöt kuvaavat raamatun tapahtumia ja sen tärkeitä henkilöitä.

Kirkko on niin upea ja siellä on niin paljon katsottavaa, että pää menee pyörryksiin.

Yhtään en ihmettele, että kirkko löytyy 25 maailman tunnetuimman nähtävyyden listalta sijalta 8. Verikirkkoa ei ole vihitty ortodoksisen perinteen mukaan uudelleen kirkoksi, vaan se toimii museona. Sisäänpääsymaksu kirkkoon on n. 5 € ja lippuja voi ostaa lippuautomaateista, joihin ei ehkä ole niin pitkä jono kuin lippuluukulle. Automaatit sijaitsevat lipunmyyntipisteen kummallakin sivulla.

Verikirkon takana ovat Pietarin suurimmat tuliaismarkkinat, jossa myyntikojuja on vierivieressä Griboedovan kanavan toisella rantabulevardilla.

Myös Kazanskin katedraali Nevski prospektin varrella on näyttävä rakennus.

Koska katedraali on toimiva ortodoksinen kirkko, ei sinne ole pääsymaksua.

Nevskin puoleisen julkisivun pylväskäytävä on kopioitu Berninin kolonnadista Rooman Pietarinaukiolla.

Pietari on täynnä toinen toistaan upeampia palatseja, joihin meillä ei tällä kertaa ollut mahdollisuutta tutustua.

Olemme käyneet aiemmalla kerralla n. 30 kilometrin päässä Pietarista sijaitsevassa Pietarhovissa.

Alueella on upea palatsien ja suihkulähteiden hallitsema puistoalue.

Suurimpaan osaan alueesta on pääsymaksu.

 

Mikäli haluaa välttyä jonottamiselta, kannattaa ehdottomasti hankkia lippu ennakkoon netin kautta. Tehty lippuvaraus pitää saapuessa vaihtaa lippuluukulla varsinaiseen lippuun, mikä hieman aiheuttaa hidastetta sisäänpääsyyn. Lippujen hinnat vaihtelevat sen mukaan minkälaisen lippukombinaation valitsee. Alapuistoon, jossa on näyttäviä suihkulähteitä, pääsymaksu on n. 12 €.

Jos haluaa lisäksi vierailla pääpalatsissa, niin yhdistelmälippu maksaa n. 30 €.

Erikseen on ostettava sitten vielä liput muihin erityiskohteisiin alueella.

Lippukombinaatioita on todella monia ja eri vaihtoehtoihin kannattaakin tutustua etukäteen.

Helpoin ja nopein tapa on matkustaa Pietarhoviin kantosiipialuksella, joka vie n. 30 minuutissa kyyditettävät aivan pääpalatsin lähelle.

Hintaa yhdensuuntaiselle lipulle tulee n. 13 € ja menopaluu lipulle n. 23 €. Kantosiipialuksen laiturilta on lyhyt kävelymatka puiston läpi palatsialueen takapuolelle. Koko puistoalue on laaja ja siellä täällä ympäri puistoa on mielenkiintoisia pysähdyskohteita.

Pietarhoviin pääsee myös metrolla tai junalla, mutta osa loppumatkasta täytyy kummassakin vaihtoehdossa kulkea bussilla tai minibussilla. Otimmekin takaisinpäin kyydin minibussilla Avtovon metroasemalle, josta loppumatkan taitoimme metrolla.

Pietarissa kannattaa myös säiden salliessa osallistua kanavaristeilyille.

Pietaria kutsutaankin Pohjolan Venetsiaksi.

Kanavaristeilyllä saa hyvän käsityksen kaupungista ja voi samalla ihailla upeita siltoja ja kanavien reunoilla olevia rakennuksia, joita on entisöity ahkerasti. Alukset lähtevät liikkeelle Nevski prospektilla olevien siltojen laitureista. Kanavaristeilyn hinta on reilun 10 € ja se kestää  hieman yli tunnin.

Yksi suosituimmista risteilyistä on yöaikaan tapahtuva risteily, jolloin näkee kaupungin siltojen avautuvan ja kaikki merkittävät rakennukset loistokkaasti valaistuna. Harmillisesti meidän matkustusajankohtana Pietarissa oli jo niin valoisat yöt, että tämä kokemus jää odottamaan seuraavaa Pietarin reissua.

Pietarissa on useita mielenkiintoisia museoita, kuten Kunstkameran antropologinen ja etnografinen museo, joka on myös Venäjän vanhin museo. Paikka on todella mielenkiintoinen. Museon pääasialliset kokoelmat muodostuvat Pietari Suuren ajan löydöistä, mutta on siellä uudempiakin esineitä näytillä. Paikka on kerrassaan mainio ja varsinkin isommat lapset innostuvat paikan eriskummallisista asioista aivan varmasti.

Pietarin sirkus on myös paikka jonne kannattaa mennä, jos vaan vierailuaikataulu sen sallii.

Sirkuksessa on paljon näytöksiä eri päivinä. Sirkus on hyvin suosittu ja lippujen hinnat vaihtelevat istumapaikan mukaan.

Sirkuksessa on paljon sellaisia esityksiä, joita ei perinteisissä kiertävissä sirkuksissa ole nähtävillä. Huippu kokemus, joka täytyy varata hyvissä ajoissa etukäteen.

Pietarin Fabergé museo ei ole mitenkään valtavan suuri, vaikkakin siellä on suurin esillä oleva kokoelma kuuluisia Fabergé munia.

Museossa on esillä myös muuta Fabergén tuotantoa.

Taidokkaasti tehdyt esineet saavat katseen kiinnittymään mitä upeimpiin ja pienimpiin yksityiskohtiin näytteillä olleissa esineissä.

 

Lipun hinta museoon on n. 5.50 €.

Museon alakerrassa on myymälä, jossa myydäänkin jo hieman tasokkaampia ja kalliimpia kopioita kuuluisista Fabergé munista ja koruista, kuin muualla Pietarin toreilla ja matkamuistomyymälöissä.

Olisin kovasti halunnut vierailla myös Puškinin esikaupunkialueella olevassa Katariinan palatsissa ja sen meripihkahuoneessa. Ne nyt vaan jäivät käymättä, koska aika ei riittänyt. Siis muutama hyvä syy palata Pietariin uudestaan.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Diana sunnuntai, kesäkuu 2, 2019 at 11:53

    Olipas hieno ja kattava bloggaus Pietarista! Täytyypä harkita vakavasti lähtemistä sinne. Edellinen vierailu tapahtui 1980-luvulla … nähtävyydet ovat samat, mutta uuttakin löytyy.

  • Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.