Hong Kong – Japani –Australia- Macao – Hong Kong osa 1

Hong Kong – Japani – Australia – Macao – Hong Kong

Hong Kong, menomatka

Tämä matka sisältää poikkeuksellisesti vain kolme pidempää junamatkaosuutta. Muutoin liikuimme lentäen tai laivalla. Meillä oli henkilökohtainen syy mennä Australiaan ja siihen samaan sitten ymppäsimme kauan suunnitellun Japanin matkan.

Tämän matkan eri osuudet oli suurelta osin mietitty ja buukattu etukäteen.

Olimme matkassa reilun viisi viikkoa ja lentokilometrejä matkaan kertyi jokunen. Kokemusreppuun kertyi matkalta myös monta elämystä ja kokemusta sekä hieno reissu kaikkineen.

Hong Kong sujahti mukaan matkakohteeksi aikaeron tasauskohteena ja pitkien siirtymien ja lentotuntien katkaisijana.

Vertaillessamme lentohintoja, Finnair osoittautui edullisimmaksi ja kätevimmäksi vaihtoehdoksi suoralla reitillään, mutta myös matka-ajassa.

Matka-ajankohta ei meille ihanteellisesti suuntautunut Etelä-Australian kesään ja lämpöön, vaan Australian koleaan ja kosteaan talveen.

 

Hong Kong

Lensimme heti lomamme alettua juhannuksesta Finnairilla Hong Kongiin. Vaikka itse matka oli aikataulullisesti nopea ja hinnaltaan kilpailukykyinen muihin lentoyhtiöihin verrattuna, ei matkustusmukavuudesta saati laadukkaasta palvelusta kannata tässä yhteydessä puhua.

Lensimme yötä vasten ajatuksena saada nukkua koneessa. Koneen takaosa, jonne meidät oli sijoitettu, oli täynnä meluavia ja röyhkeitä kiinalaisia, jotka rasvasivat itsensä yötä vasten karmealle haisevalla käärmebalsamilla. Itse hajuallergikkona yritin pyytää lentoemäntiä puuttumaan tilanteeseen, mutta kohteliaisuussyistä maamiehiään kohtaan, he eivät voineet sitä tehdä. Ensin väittivät, etteivät haista mitään ja sitten, että eivät näe ko. toimintaa ja lopuksi vaan jättivät asian hoitamatta. Ei auttanut, vaikka muutkin suomalaiset matkustajat asiasta valittivat.

Koneessa oli yksi ainoa huonosti suomea puhuva stuertti muun cabiinihenkilökunnan ollessa kokonaan kiinaa puhuvia. Selväksi tuli, ketä näillä lennoilla palvellaan ja mistä se raha näille reiteille tulee. Kaikki kuulutukset tulivat koneessa joko englanniksi tai kiinaksi, suomeksi tärkeimmät kuulutukset tulivat sentään nauhoitteina. Koneessa tarjottu ruokakin oli sopivasti mietitty aasialaiseksi. Miten lie mahtavat ne matkustajat selvitä, jotka eivät osaa muuta kuin suomea? Ruotsin kieltä puhuvia ei tällä lennolla huomioitu mitenkään.

Kierrellen ja kaarrellen, asiaan kantaa ottamatta Finnairin asiakaspalvelu hieman pahoitellen vastasi kirjalliseen reklamaatioon ja ohitti siten ongelman.  Oli muuten viimeinen kerta kun tuohon suuntaan lennän Finnairilla.

Pääsimme onnellisesti Hong Kongiin melkein 10 tunnin huonosti levätyn yölennon jälkeen. Lentoasema on rakennettu saarelle siten, että sitä ympäröi ihanasti kimalteleva meri.

Hong Kongin lentoasema koostuu kahdesta erillisestä siivestä ja matka näiden välillä tehdään automaattijunalla.

Passi- ja maahantulotarkastuksessa meille annettiin maahantulolupa, joka kerättiin pois maasta lähtiessä. Veimme matkatavarat säilöön lentokenttäsäilytykseen ja lähdimme kiertelemään aluetta koko päiväksi.

Hong Kongin lentokenttä sijaitsee Lantaun saarella ja ajattelimmekin ihan käytännön syistä ja ajallisesti hyödyntää käytettävissä olevan ajan Hong Kongin tuon osan tutkimiseen.

Otimme lentoasemalta taxin ja ajoimme n. 30 km päähän saaren toisella puolella olevaan Tai O kalastajakylään. Taxi maksoi hieman reilun 20 € ja aikaa matkaan kului noin 40 minuuttia.

Taxeilla on omat värikoodit, joiden mukaan heillä on lupa kyyditä asiakkaita. Meidän värikoodi oli sininen, eli taxilla oli lupa ajaa Lantaun saarella.

Matkalla oli hyvä ihailla kauniita maisemia jotka vaihtelivat ajotien kulkiessa vuorenrinnettä matkalla vuoren toiselle puolelle. Kalastajakylään olisi päässyt myös linja-autolla Tung Chungista, mutta sinne olisi ensin pitänyt mennä lentoasemalta ja näin matkaan olisi tullut ihan turha mutka.

Tai O kalastajakylä on rakennettu pilarien varaan. Osa kylän asukkaista asuu myös veneissä.

Tarjolla olisi ollut veneajeluita asuintalojen kanaaleihin sekä erilaisia retkiä, joilla olisi voinut nähdä vaaleanpunaisia delfiineitä. Päivä oli kuitenkin sen verran utuinen ja sateinen, että veneretket jäivät osaltamme, mutta jo pelkkä kiertely kylässä riitti meille mainiosti.

Paikallisten keskuudessa kalastajakylä on kuuluisa kuivatuista kala- ja äyriäistuotteistaan, joita olikin runsaasti tarjolla. Haju oli myös sen mukainen. Kyläläiset pyrkivät myös pitämään kylänsä mahdollisimman alkuperäisenä, mikä näkyi myös kylän ilmeessä ja tunnelmassa.

Onneksemme paikassa ei ollut juurikaan muita turisteja, vain pari ryhmää tuli meitä vastaan, kun  olimme lähdössä pois.

Tai O on sen verran pieni, että se on nähty muutamassa tunnissa, varsinkaan jos ei aio paikassa syödä mitään.

Me nautimme Nutriletin patukat ja otimme kalastajakylästä paikallislinja-auton, jolla jatkoimme matkaa samalla saarella olevaan Ngong Pingin kylään, jossa on kuuluisa Big Buddha.

Linja-automatka kesti n. 20 minuuttia ja hintaa sille tuli n. kolme euroa.

Patsas on todella iso ja se onkin yksi maailman suurimmista istuvista Buddha patsaista.

Kesäkuussa ilma oli hyvin kosteaa sekä kuumaa ja aika ajoin saimme hakeutua suojaan reippailta, mutta nopeasti loppuvilta sadekuuroilta.

Alueella on kaikenlaista katsottavaa, joista Po Linin luostari lienee yksi tärkeimmistä. Alue on hyvin suosittu turistien keskuudessa ja paikalla taitaa aina olla melkoinen kuhina.

Luostarin rakennukset ovat värikkyydessään ja koristeellisuudessaan erittäin näyttäviä.

Yhdessä temppelin saleista on kullattu kymmenentuhannen kullatun Buddhan Sali, joka on kerrassaan upea näky.

Tarkoituksenamme oli matkata vuorelta alas köysiradalla, mutta ukkosrintaman takia koko iltapäivän köysiratavuorot peruttiin.

Olen tehnyt tuon köysiratamatkan aiemmin ja se on kerrassaan hieno kokemus. Upeat maisemat 25 minuutin köysiratamatkalla jäävät kyllä jokaisen sen tehneen mieleen. Hintaa köysiratamatkalle yhteen suuntaan olisi tullut n. 18 € ja lasipohjaisella cabiinilla hieman enemmän.

Jos vaan mahdollista, kannattaa köysiratalippu hankkia etukäteen koska köysiradalla matkustaminen on erittäin suosittua turistien keskuudessa ja jonottamaan voi joutua helposti reilun tunninkin.

Otimme taxin Ngong Pingistä lentokentälle, jossa nautimme päivällisen ennen seuraavaa lentoa. Ruokailun jälkeen edessä oli vielä samoilla silmillä odottamista muutama tunti ja sitten taas yölennolla kohti Tokiota.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.