Aineisto-ohjeet mobiili

Yleiset aineisto-ohjeet

Aineistot tulee toimittaa aineistoaikataulun ja -ohjeiden mukaisesti ennen kampanjan alkua osoitteeseen: digimainonta(at)almamedia.fi

Perusaineistot toimitetaan kolme (3) työpäivää, erikoismainosmuodot viisi (5) työpäivää ennen kampanjan alkua.

Kun lähetät aineistoja sähköpostitse, kirjoita otsikkokenttään Rantapallo, mainostavan asiakkaan nimi ja kampanja-aika.

Kerro saatetekstissä:
1) mainostajan nimi
2) kampanja-aika
3) mainospaikka
4) www-osoite, johon mainoksen klikkaukset ohjataan
5) varattu näyttömäärä
6) mahdolliset kohdennukset

Aineistojen resurssit

Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.

Mobiiliparaati

Aineisto-ohjeet

  • Mainoksen koko: 600 x 600 pikseliä. Kolmannen osapuolen tagin kautta ajettavien aineistojen tulee olla 300 x 300 pikseliä
  • Formaatti: PNG, JPEG, GIF, kolmannen osapuolen tagi, max 60 kt.
  • Mainokseen voidaan asettaa jokin seuraavista ominaisuuksista asiakkaan toiveesta:
    • linkki www- tai mobiilisivuille
    • linkki videoon
    • linkki sovellusta
    • linkki puhelinsoittoon (ei toimi Windows-puhelimissa)
    • linkki yhteystiedon tallentamiseen
    • linkki tekstiviestin lähettämiseen
    • linkki passbook-kuponkiin (click-to-calender, click-to-call, click-to-sms, click-to-video, click-to-appstore, click-to-contact, online-video)

HUOM! Mobiilin mainosaineistossa ei voida käyttää document.writea.

Rich Media

Mobiilin rich media -ratkaisut näkyvät iOS- ja Android-laitteissa sekä osassa Windows-laitteita.  Mainokset kohdennetaan niin, että ne näkyvät vain laitteilla, joilla ne toimivat oikein.

Katso esimerkkitoteutuksia täältä >>

Mobiilin Rich Media -ratkaisujen aineisto-ohjeet

Swipe-kuutio

  • Pyörivä kuutio jossa voi olla 3-5 sivua
  • Kuutio pyörähtää kerran automaattisesti, jonka jälkeen käyttäjä voi pyörittää kuutiota pyyhkäisemällä
  • Kuution sivuilla voi olla linkki, click-to-call, click-to-SMS, click-to-video, Store Locator, online video, Facebook-, Twitter- tai Google+ Like -nappi
  • Mainoksen voi tehdä myös tavallisena pyyhkäisymainoksena, jolloin mainos ei pyöri vaan liukuu sivulta toiselle

Aineisto-ohjeet

  • Mainoksen koko: 600 x 600 pikseliä. Kolmannen osapuolen tagin kautta tuleviin aineistojen tulee olla 300 x 300 pikseliä
  • Yksittäisen kuvan maksimikoko: 60 kt
  • Formaatti: PNG, JPEG, GIF
  • Mainostaja toimittaa linkit ja/tai muut aineistot, jotka halutaan mainokseen
  • Linkit: jokaisella kuvalla voi olla oma linkkinsä tai kaikki kuvat voivat ohjata samaan osoitteeseen

Puoliswipe

  • Mainos, jossa puolet aineistosta on pyörivää ja puolet aineistosta staattista kuvaa

Aineisto-ohjeet

  • Taustakuva 600 x 600 pikseliä, josta jätetään alaosa tyhjäksi
  • 3-5 kappaletta 600 x 300 px -kokoisia kuvaa pyörivään osaan
  • Formaatti: JPG, PNG tai GIF
  • Yksittäisen kuvan maksimikoko 60 kt
  • Linkit: Jokaisella kuvalla voi olla oma linkkinsä, tai kaikki kuvat voivat ohjata samaan osoitteeseen

Kuva-video-kuva

  • Videomainos, jossa mainospaikkaa klikkaamalla aukeaa video koko ruutuun
  • Kun käyttäjä poistuu videosta, hänelle näytetään toinen mainoskuva, josta voi klikata laskeutumissivulle

Aineisto-ohjeet

  • Kuvamateriaali: Kaksi kuvaa 600 x 600 pikseliä. Kolmannen osapuolen tagin kautta tuleviin mainoksiin aineistojen tulee olla 300 x 300 pikseliä
  • Yksittäisen kuvan maksimikoko 60 kt
  • Formaatti: JPG, PNG tai GIF
  • Videomateriaali: MP4 (Codec H.264, Audio codec AAC, videon resoluutio 640 x 360
  • Koko korkeintaan 3 MB ja kesto korkeintaan 1 minuutti
  • Videon ensimmäinen ruutu ei saa olla musta

Videoparaati

  • Videoparaatissa osa bannerista on varattu videolle. Osassa banneria voi olla tekstiä ja linkitys
  • Video käynnistyy käyttäjän klikatessa videota

Aineisto-ohjeet

  • Kuvamateriaali: yksi kuva 600 x 600 px, jossa 600 x 338 px tila videolle
  • Tiedostomuoto: JPEG, GIF tai PNG
  • Taustakuva videoon saman kokoisena kuin videolle varattu tila
  • Videomateriaali: MP4 (Codec H.264, Audio codec AAC, videon resoluutio 640×360 px)
  • Koko korkeintaan 3 MB ja kesto korkeintaan 1 minuutti
  • Videon ensimmäinen ruutu ei saa olla musta
  • Huom! Tägin kautta tulevaa videoparaatia ei voida ajaa iPhonella.

Store Locator

  • Mainosta klikkaamalla aukeaa karttanäkymä, joka näyttää esimerkiksi mainostajan lähimmän toimipisteen sijainnin käyttäjälle

Aineisto-ohjeet

  • Kuvamateriaali: 600 x 600 pikseliä, kuvan maksimikoko on 60 kt
  • Formaatti: PNG, JPEG, GIF
  • Mainostajan tulee toimittaa toimipisteiden nimi- ja osoitetiedot Excel-tiedostona
  • Mainostajan logo voidaan asettaa sekä kartan yläosaan että kartassa sijaitsevien toimipisteiden kohdille
  • Kartassa olevien elementtien värejä voidaan myös muokata

Ohjeet toimipisteiden listaamiselle:

  • Toimipisteiden tiedot tulee olla täytettynä Excel-muodossa esimerkkitiedostoon
  • Pakolliset tiedot: toimipisteen nimi, osoite, postinumero, kaupunki
  • Valinnaiset tiedot: latitude ja longitude -koordinaatit, puhelinnumero, sähköpostiosoite, www-sivu
  • Custom-kohtiin voi lisätä vapaasti tietoa, esim. aukioloajat, tarjous tai muu lisätieto
  • Excel-tiedoston mallin voi ladata tästä linkistä

Kalenterimainos

  • Mainosta klikkaamalla aukeaa kalenterimuistutus, jonka käyttäjä voi tallentaa puhelimensa kalenteriin

Aineisto-ohjeet

  • Aineisto: 600 x 600 pikseliä. Kolmannen osapuolen tagin kautta tuleviin aineistojen tulee olla 300 x 300 pikseliä, kuvan koko maksimissaan 60 kt
  • Formaatti: JPG, PNG tai GIF

Mainostaja toimittaa aineiston, johon kalenterimuistutus tulee (kts. mobiiliparaati tai swipekuutio) sekä tiedot kalenterimuistutukseen:

  • Otsikko
  • Tekstisisältö
  • Tapahtuman alkamis- ja loppumisajankohta
  • Muistutuksen ajankohta esim. puoli tuntia ennen tapahtuman alkua

Raaputuspinta

  • Mainos, jossa käyttäjä voi raaputtaa tai pyyhkiä bannerin pintaa
  • Pinta voi olla esim. sadetta, jäätä, likaa, arpapintaa jne. Alta paljastuu mainos, joka voi olla klikattava

Aineisto-ohjeet

  • Aineisto: kaksi kuvaa koossa 600 x 600 pikseliä. Toinen kuva raaputettava pinta ja toinen alta paljastuva kuva
  • Tiedostomuoto: PNG, JPEG tai GIF
  • Raaputettavassa tai pyyhittävässä pinnassa tulee olla selkeä kehote raaputtamiseen
  • Linkki: kohde, mihin käyttäjä ohjataan mainosta klikatessaan