Jouduitko pulaan ulkomailla? Näin toimii konsuliapu
Apua jokaiselle Euroopan unionin kansalaiselle
Jokainen Euroopan unionin jäsenmaissa asuva on paitsi oman maansa myös Euroopan unionin kansalainen. Siksi jokainen EU-kansalainen on oikeutettu saamaan apua ja suojelua Euroopan ulkopuolissa maissa minkä tahansa EU-maan diplomaatti- ja konsuliviranomaisilta.
Konsuliapua tulee ensisijaisesti pyytää omasta edustustosta. Jos omalla maalla ei kyseisessä maassa ole edustustoa, voi EU-kansalainen kääntyä minkä tahansa toisen EU-maan viranomaisten puoleen. Apua saa samoin edellytyksin kuin kyseisen jäsenvaltion omat kansalaiset.
Erityisen tärkeää on huomata, että konsuliapu ei sisällä esimerkiksi sairaalakulujen maksamista tai ilmaista paluulippua pulaan joutuneelle suomalaiselle.
Diplomaatti- ja konsuliviranomaisten antamasta suojelusta säädetään tarkemmin Euroopan yhteisön perustamissopimuksessa.
Milloin voit saada konsuliapua?
Tyypillisimmät tapaukset, joissa apua tarvitaan ovat kuolemantapaus, vakava onnettomuus tai sairastuminen, pidätys tai vangitseminen, väkivaltarikos, hätäapu ja kuljetus kotimaahan. Konsuliapua tarvitaan myös jos passi on varastettu tai kadonnut.
Onnettomuus tai sairaus
Vakavan onnettomuuden tai sairauden kohdatessa sekä väkivallan uhriksi joutuessa voi pyytää, että viranomaiset ilmoittavat tapahtuneesta omaisille. Mahdollisuuksien mukaan suurlähetystön tai konsulaatin edustaja käy avuntarvitsijan luona ja neuvoo asianmukaisen sairaalahoidon hankkimisessa sekä mahdollisissa oikeusapuun liittyvissä asioissa. Mikäli terveydentila vaatii kotiuttamista, on siihen aina saatava etukäteen lupa suurlähetystön tai konsulaatin edustajalta.
Pidätys tai vangitseminen ulkomailla
Pidätys- ja vangitsemistapauksissa suurlähetystö tai konsulaatti voi pyynnöstä ilmoittaa asiasta kotimaan viranomaisille ja lähiomaisille. Edustaja käy mahdollisuuksien mukaan tapaamassa pidätettyä tai vangittua. Edustajalta saa myös tietoa oikeuksista vieraassa maassa. Edustaja myös valvoo olosuhteita vapaudenmenetyksen aikana.
Kuolemantapaus
Kuolemantapauksissa edustusto ilmoittaa asiasta kotimaan viranomaisille, jotka ottavat yhteyttä vainajan lähimpään omaiseen. Edustusto myös auttaa lähimmän omaisen suostumuksella kuolintodistuksen hankkimisessa sekä ruumiin hautaamisessa, tuhkaamisessa tai kotiuttamisessa.
Passin katoaminen
Jos passi tai muu matkustusasiakirja on kadonnut, vaurioitunut tai varastettu, voi suurlähetystöstä tai konsulaatista saada Euroopan unionin tilapäisen matkustusasiakirjan kotimatkaa varten. Jos asiakirjan myöntää joku muu kuin oman maan konsulaatti, on siihen aina saatava etukäteen lupa kotimaan viranomaisilta.
Kuinka toimia hädän hetkellä?
Ongelmatilanteessa tulee hakeutua oman maan tai minkä tahansa EU-maan viranomaisten luo. Nämä yhteystiedot on hyvä varata mukaan matkalle lähtiessä.
Apua pyytäessä on todistettava kansalaisuus passilla tai henkilöllisyystodistuksella. Jos asiakirja on varastettu tai kadonnut, suurlähetystö voi hyväksyä jonkin muun todistuksen. Jokaisen edustajiston on kohdeltava avun pyytäjää niin kuin hän olisi edustuston edustaman maan kansalainen.
Konsulaatin tai suurlähetystön puoleen on syytä kääntyä myös silloin kun matkakohteen sisäinen tila huononee matkan aikana tai tapahtuu jokin luonnonkatastrofi. Edustustoista saa ohjeet, joita tulee noudattaa. Tällaisten tilanteiden varalta on fiksua tehdä myös matkustusilmoitus ennakkoon. Ilmoitus on oleellinen etenkin riskialueilla liikkuvien omatoimimatkailijoiden kohdalla.
Syyskuuun 2015 alusta joihinkin konsulipalveluihin tulee muutoksia. Eräitä palveluita keskitetään kysynnän ja tarpeen mukaan, eivätkä kaikki konsulaatit palvele samalla tavalla kuin ennen. Esimerkiksi Irakista, Libanonista ja Syyriasta konsulipalvelut siirretään hoidettavaksi Turkissa sijaitsevaan konsulaattiin. Hädässä olevia kuitenkin autetaan tilanteen vakavuus ja kiireellisyys huomioiden. Oman matkakohteen konsulipalvelut voi varmistaa ennakkoon Suomen edustustojen verkkosivuilta.
Nämä palvelut eivät kuulu konsuliavun piiriin
Konsuliapuun liittyy paljon vääriä mielikuvia. Usein kuvitellaan, että suurlähetystö tai konsulaatti järjestää pois pulasta, korjaa tilanteet paremmaksi ja maksaa kaiken. Näin ei kuitenkaan ole, vaan palvelut ovat keskittyneet neuvontaan ja tiedottamiseen.
Jotkin suurlähetystön ja konsulaattien palvelut ovat maksullisia ja monista peritään esimerkiksi toimistomaksu. Konsulaatit eivät maksa asianajaja-, sairaala-, hotelli-, ravintola- tai muita laskuja, vaan näistä vastaa jokainen itse. Konsulaatit eivät myöskään myönnä taloudellisia avustuksia kuin äärimmäisessä hätätapauksessa. Taloudellisiin avustuksiin on saatava ensin lupa kotimaan viranomaisilta ja ne harkitaan tarkoin tapauskohtaisesti.
Konsulaatit eivät myöskään ole matkatoimistoja. Ne eivät anna matkailuneuvontaa tai varaa ja maksa matkalippuja. Jokaisen tulee hoitaa itse matkalippunsa sekä selvittää kohdemaansa olosuhteet ja nähtävyydet.
Suurlähetystöillä ja konsulaateilla ei myöskään ole olemassa maagista ”vapaudut vankilasta” -korttia. Jos matkalla joutuu pidätetyksi tai vangituksi, voivat lähetystyöt ja edustustot vain antaa tietoa oikeuksistasi ja valvoa olosuhteita.
Suurlähetystöt tai konsulaatit eivät voi antaa oikeusapua tai puuttua oikeuskäsittelyyn. Kohdemaassa noudatetaan aina maakohtaisia lakeja ja säännöksiä.
Lue lisää:
Tietoa konsuliavusta
Ulkoasiainministeriön ajantasaiset matkustustiedotteet
Lähde: Euroopan unionin neuvosto
Kuva: iStockphoto