Hotellit

5 asiaa, jotka pilaavat hotellikokemuksen

lauantai, tammikuu 12, 2019

Kirjatessani vuoden 2018 parhaita hotellikokemuksia ylös, aloin pohtimaan, mikä todella tekee hyvän hotellikokemuksen, ja mikä taas onnistuu pilaamaan sen. Tässä viisi tärkeintä asiaa, joiden epäonnistuminen saa minut jättämään kirjoittamatta sen ylistävän Tripadvisor-kommentin, vaikka hotelli olisi onnistunut kaikilla muilla osa-alueilla.

Persoonaton palvelu

Rakastan hotelleja, joissa respan tyypit ovat niin sydämellisiä ja avoimia, että tunnen aidosti olevani tervetullut. Se, että joku mainitsee nimeni tai muistaa syntymäpäiväni tuo paljon henkilökohtaisemman kokemuksen, jonka myös jaan suuremmalla todennäköisyydellä eteenpäin. Mitä kustomoidumpaa palvelua saan, sen parempi! Jos hotelliin saapuessa ei edes tervehditä ja kaikki vuorovaikutus koostuu sisään ja ulos chekatessa, ei tarttumapintaa hotelliin synny tarpeeksi.

Aamupala – kahviautomaatti ja pöytä täynnä prosessoitua lihaa

Aamupala jakaa porukan kahteen koulukuntaan: toiset tykkäävät reissussa testata paikallisia kahviloita, toiset vannovat hotelliaamiaisen nimeen. Itse kuulun jälkimmäiseen porukkaan, sillä arvostan sitä lisäaikaa, jota saan kun nautin aamiaisen hotellissa ja aloitan päivän kylläisenä sopivan aamiaispaikan etsimisen sijaan.

Täältä ropisee pisteitä kun kahvikuppi tullaan ihan henkilökohtaisesti täyttämään ja tarjolla on terveellisiä ruokia. Automaattikahvi on paha turnoff ja huonontaa saman tien kävijäkokemusta. Myös se, että aamiaisella ei tarjota mitään proteiinia kasvissyöjille ketuttaa. Näiden lisäksi minulle tärkeitä ovat tuoreet hedelmät, tuorepuristeut mehut, puuro (tuorepuurosta vielä extrapinnoja!), egg-station (miten tämä käännetään, munakeskus??), jossa kokki valmistaa asiakkaan toiveen mukaan niin omeletteja kuin pannukakkujakin. Tilauksesta tehdyillä annoksilla pienennetään myös hävikkiruoan määrää, josta ropisee aina lisäpisteitä.

Pikkupullot kylppärissä, ei minkäänlaista kierrätystä ja epäekologisia valintoja

Olen viime aikoina miettinyt paljon sitä, minkälaista jatkuvaa kompromissien tekemistä ekologisten valintojen tekeminen hotellialalla oikeestaan onkaan. Ajatelkaapa esimerkiksi uima-allasta viiden tähden resortissa. Etkö oletakin sen olevan suuri, lämmitetty ja käytössä vuoden ympäri? Samaan aikaan veden kulutus ja erityisesti altaan lämmittäminen vuoden ympäri on kaukana kestävästä operoinnista. Sama juttu tulee pelkän vegeruoan tarjoiluun. Suurin osa hotellivieraista olettaa saavansa hotellin aamiaisella pekonia ja illallisella härän sisäfilettä. Monilla hotelleilla ei ainakaan toistaiseksi ole varaa tehdä niitä kaikista vihreimpiä valintoja menettämättä liian suurta osuutta asiakkaista. Se on harmi.

Onneksi monet hotellit kiinnittävät kuitenkin jo paljon huomioita valintoihin, joissa ei tarvitse tehdä kompromisseja. Entistä useampi on siirtynyt täytettäviin shampoopulloihin huoneissa, antanut mahdollisuuden skipata pyyhkeiden vaihdon ja lisännyt aulaan kierrätysastioita. Jos mikään ylläolevista, todella helpoista kestävämmistä ratkaisuista ei ole hanskassa eikä ylipäätään kiinnitetää yhtään huomiota kestävyyteen ja ympäristöystävällisiin valintoihin, täältä tulee noottia.

Kuvat, jotka eivät pitäneetkään paikkansa

Ei se kokemus sillä parane, että vierailijat huijataan hotelliin kuvilla pelkästä sviitistä, jonka esitetään olevan koko hotellin kattava kuvaus. Pahempi tippua kovaa ja ylhäältä kuin saapua hotelliin vailla liian korkeita ennakko-oletuksia. Minulle on käynyt liian monta kertaa niin, että olen varannut hotellin nopeasti kuvien perusteella ja jättänyt arviot lukematta, ja pettynyt kokemukseeni täysin. Miksi huoneeni lattia on vuorattu kokolattiamatolla ja vessassa on modernin suihkukopin sijaan kulahtanut verho? Miksi aamiainen näyttää ihan eriltä kuin kuvissa?

Melu

Tähän toki on hankalampi vaikuttaa kun kaikkiin edellä mainittuihin, mutta sanoisin, että äänieristyksiä mietittäessä on liian monessa hotellissa alettu nuukailemaan. Onko mitään niin ketuttavaa kun yrittää nukkua hotellissa (jonne lähtökohtaisesti on tullut rentoutumaan), jossa kadun äänet, viereisen huoneen vauvan itku tai aikaisin aamulla alkavan remontin melu kantautuvat huoneisiin? Eihän melulle toki mitään voi, mutta vierailijan kokemusta saa helposti parannettua tarjoamalla vieraille korvatulpat ja pahoittelemalla melua.

Mikä pilaa sun hotellikokemuksen?

********************************************************************************************************************************************

Matkan varrella -blogin löytää myös FacebookistaInstagramistaTwitteristä ja Blogit.fi:stä!

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Susanna lauantai, tammikuu 12, 2019 at 23:14

    Tuossa aika painavat syyt, minulle yksi suuri syy välttää tiettyjä ketjuja on myös rahahuijaukset ja kehno asiakaspalvelu. Wienissä laskutettiin tahalteen liikaa, esitettiin että on otettu vain varausmaksu ja laskutettiin sitten useampaan kertaan. Ketju ei ottanut mitään vastuuta, joten en siinä ketjussa enää koskaan majoitu. En myöskään jätä mitään liian arvokasta huoneeseen, sillä niissä voi koska vain ravata avaimilla henk.kuntaa, siivoojia yms. Sellaiset ”tarkastukset” ovat aika yleisiä. Tripadvisor ja bookingcomin palautteet kannattaa aina lukea ennen varauksen tekemistä, koska vaihto ei usein onnistu edes vaikka toiseen saman ketjun hotelliin.

    • Reply Emilia maanantai, tammikuu 14, 2019 at 21:41

      Ugh no noi on sitten jo asia ihan erikseen, tosi harmi että on osunut huijauksia sun kohdalle!

  • Reply Piyya sunnuntai, tammikuu 13, 2019 at 22:18

    Todella hyviä huomioita koskien hotellikokemusta !
    Tuo ensimmäinen on ihan ehdoton juttu. Suomessa monessa hotellissa ei edes haluta nähdä hotellivierasta, aivan kuin olisi,me pakollinen paha. Siksi suosinkin yksityisomisteisen hotelleja Suomessa jos mahdollista.

    • Reply Emilia maanantai, tammikuu 14, 2019 at 21:43

      Joo sama juttu, silloin harvoin kun Suomessa käy hotellissa sitä suosii mieluummin yksityisomisteisia hotelleja kuin ketjuja.

    Vastaa käyttäjälle Piyya Cancel Reply