Kun Qatar Airways pari vuotta sitten aloitti lennot Helsingistä Dohaan, tuntui, että monet Aasian reittilennot halpenivat. Luksuslentoyhtiönäkin tunnettu firma on monen rankingin mukaan yksi maailman parhaista lentoyhtiöistä, joten tuntui hassulta, että juuri Qatarin lennot keikkuivat Skyscannerissa halvimpien joukossa. Matkasimme kesällä Helsingistä Colomboon Qatarin siivin ja ajattelin, että lentokokemus voisi kiinnostaa teitäkin.
Lentoajat ja laivasto
Lento Helsingistä Dohaan sujui erinomaisesti. Kone lähti ajoissa ja vaikka se tuli täyteen, boordaus sujui poikkeuksellisen sujuvasti. Qatar lentää Helsingistä Dohaan kaksi kertaa päivässä ja Aasian suuntaan mennessä lentoajat ovat varsin passelit. Lentomme lähti klo 23.20 ja oli perillä Dohassa 5.30 paikallista aikaa. Toinen lento lähtee 18.10 ja on Dohassa puolilta öin. Lentoaika on siten rapiat kuusi tuntia.
Konetyyppi, jolla lensimme Helsingistä Dohaan oli kapearunkoinen A320. Reittiä lennetään myös Boeing 787 Dreamliner -konetyypeillä, joka oli iloinen yllätys takaisin Helsinkiin Dohasta tullessa. Uutuuttaan säkenöivä kone tuntui poikkeuksellisen tilavalta ja raikkaalta. Pakko antaa erityismaininta 787:n ikkunaläpille, jotka toimivat täysin digitaalisesti!
Matkalla Dohasta Colomboon kone oli selvästi vanhempi kuin Helsingistä Dohaan meidät lennättänyt tuliterä A320, nelimoottorinen Airbusin A340-600. Laajarunkoisuuden ansiosta jalkatilaa oli mukavasti enemmän, mutta muuten fasiliteetit eivät olleet niin hyvät kuin ensimmäisellä lennolla: ei wifiä, ei takkikoukkua ja kehnompi viihdejärjestelmä. Varmaan kaikki tietää sen tunteen, kun kaukosäädin ei toimi ja raivokkaasti joutuu painelemaan ”kosketusnäyttöä” joka ei reagoi kosketukseen… Ilmeisesti A340-konetyypit ovat poistumassa Qatarilta (Finnair korvasi kyseiset koneet A350:lla), joten voipi olla että tuolla konetyypillä ei tätä reittiä enää lennetä.
Kone lähti ajoissa Dohasta aamutuimaan puoli kahdeksan pintaan ja saapui Colomboon iltapäiväksi, jälleen ajoissa ja vailla ylimääräistä säätöä. Qatar lentää Colombon ja Dohan väliä viisi kertaa päivässä. Paluulentoni aikaan Colombosta Dohaan yölentojakin lähti kaksi liki perätysten, joten koneessa oli mukavasti tilaa. Harvinaista herkkua oli tyhjät penkkirivit, joista pääsin itsekin nauttimaan. Lensimme Boeingin 777-300ER -koneella, joka on pidempi kuin tavallinen 777-200 -malli, sekä pystyy pidempiin lentomatkoihin (ER=Extended Range). Lento lähti aamukolmelta, joten skippasin kaikki ruuat ja keskityin nukkumiseen kun siihen kerrankin oli mahdollisuus.
Palvelun taso on huippua ja fasiliteetit kohdallaan
Silmäkulmastani Qatarin businessluokan nähtyäni en yhtään ihmettele, että se on palkittu moneen otteeseen maailman parhaana. Pienillä yksityiskohdilla turistiluokkakin oli onnistuttu nostamaan astetta korkeammalle: USB-portti, josta sai näppärästi ladattua kännykkää, koukku takille ja Finnairin Economy Comfortista tuttu goodie bag sukkineen ja unimaskeineen lämmittivät mieltä. Myös peitot ja tyynyt olivat astetta parempia, pelkillä materiaalivalinnoilla saa paljon aikaan. Kivana plussana ilmainen wifi, joka tosin ei Qatarillakaan toiminut kuin junan vessa. Noin kymmenen minuuttia luvatusta puolesta tunnista sain selattua.
Palvelu oli erittäin ystävällistä ja huomioonottavaa. Qatarin miehistö on varsin kansainvälinen, joten myös englannin kielitaito vaikutti olevan erinomainen.
Tarjoilut
Qatarin kuuluessa Oneworld-lentoyhtiöallianssiin suoraan Finnair Plus -tililleni näpyttelemäni erikoisruokavalio oli otettu huomioon. Vegekroketit vihannespedillä oli rehellisesti sanottuna paras lentokoneruoka, jota olen päässyt yläilmoissa syömään. Ainut miinus vegeaamiaisesta, joka oli molemmilla Dohan ja Colombon välisillä lennoilla sokerihillolla kuorrutettu vohveli kun muut söivät ravinnerikasta munakokkelia ja kalapyöryköitä. Kollega vieressäni söi täysin vegaanista vaihtoehtoa, joka näytti huomattavasti ravinnerikkaammalta kuin oma sokerimättöni. Tiedä häntä miksi tällaiseen ratkaisuun oli päädytty.
Kivana lisänä kaikille jaettiin menut, joista ne, jotka eivät noudata erityisruokavalioita saivat valita ateriansa. Qatarin kyydissä tarjottimelta löytyy ihan oikeat aterimet kertakäyttöisten sijaan, iso plussa tästä!
Hamad International Airport
Välilasku Dohassa on sijaintinsa vuoksi muualle Aasiaan jatkettaessa yksi miellyttävimmistä vaihtoehdoista. Vuonna 2014 avattu Hamadin lentokenttä on rankattu maailman viidenneksi parhaaksi lentokentäksi. Se on uusi, siisti ja laajenee koko ajan. Vessat ovat todella siistit ja niitä on paljon. Kivoja kahviloita on joka nurkalla ja latauspisteistä ei ole pulaa. Kentän arkkitehtuurin teemana on keidas autiomaassa. Monissa rakennuksissa on vesialtaita ja suihkulähteitä, kattorakenteet ovat aaltojen muotoisia ja sisällä on aitoja palmuja.
Lentokenttä on valtava, Google kertoo pinta-alaksi 22 neliökilometriä! Wikipediasta bongasin, että pinta-ala on kaksi kolmasosaa koko Dohan keskustan alasta. Sisällä kulkee myös juna, joka kuljettaa niin matkustajia kuin työntekijöitäkin terminaalista toiseen. Rahaa ei ole tämän kompleksin rakentamisessa ainakaan säästelty.
Onko teillä kokemuksia Qatar Airwaysistä?
********************************************************************************************************************************************
Matkan varrella -blogin löytää myös Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja Blogit.fi:stä!
17 Comments
Mä oon lähdössä ensi kertaa Qatarin kyytiin tänä talvena, joten oli kiva lukea sun postaus.
Oon itekkin semivegaani ( vege koko pienen elämäni, nykyään melkein vegaani satunnaisia maitotuoteiden nauttimisia lukuunottama) mut siis oon törmänny tähän samaan ”ravinneköyhää ruokaa vegeille” ilmiöön useilla lennoilla. Välillä sekasyöjä mieheni vetää hemmetin hyvää vegeateriaa, kun meikäläinen järsii jotain riisikakkua. On myös käyny mielessä, että pitäskö vaan jättää ilmoittamatta omasta ” erityisruokavaliosta” ja ottaa riski. Yleensä sieltä listoilta löytyy myös se vegeruoka. Seuraava lento me lennetään juurikin tossa Qatarin businessluokassa, joten vois olettaa, että sieltä löytyy sopivaa murkinaa….?
Mmm harmillisesti aika monella (varsinkin halvemman hintaluokan) lentoyhtiöllä on edelleen vakiovaihtoehtoina vaan joku kana tai liha. Tosi typerää musta! Oi että, nauttikaa busineksesta! <3__<3
Qatar Airwaysilla on kyllä hyvä palvelu ja hyvät yhteydet. Olen kanssa blogiin kirjoitellut omia kokemuksia https://lomallaviimeinkin.fi/2018/03/04/arvostelussa-qatar-airways-ja-kohtaamisia-ilmassa/
Kiitti linkistä Jaakko, käynpä kurkkaamassa! 🙂
Me pohdimme talvella Malediiveille lähtiessä Turkish Airlinesin ja Qatarin välillä, mutta sillä kertaa Turkish voitti parempien lentoaikojen vuoksi. Nuo samat goodie bagit, usb-laturit ja menut löytyi Turkishiltakin ja olen ollut kaikin puolin tyytyväinen lentoyhtiöön, mutta tekisi mieli kokeilla Qatar Aria ihan siksikin, että voisi otta stop overin Dohassa.
Turkis Airlinesista ei ole vielä kokemusta, mutta moni on sitäkin kehunut. Dohan stopoverit taitaa olla aika suosittuja, mutta jostain syystä itseäni ei tuo Qatarin pääkaupunki hirveästi kiinnostele.
Ei vielä, mutta tulevana helmikuuna on. Lennän esiteinini kanssa Dohan kautta Balille ja hän erityisesti osaa arvostaa viihdetarjontaa. Kovasti odotan Qatarin, kun olen kuullut siitä niin paljon positiivista. 🙂
Ihanaa Balin reissua, nauttikaa! 🙂
Joulukuussa lennetään Qatar Airwaysilla Dohan kautta Singaporeen. Kaksi tuntia on vaihtoaika, mutta eiköhän se ole laskettu, että riittää tuolla mörssärikentällä, kuitenkin saman lentoyhtiön lento jatkuu Singaporeen. 🙂 Mutta huh, toivottavasti viihdehommelit toimii!
Oi että, Singaporeen olisi ihana päästä! Kyllä varmasti riittää, siellä asiat ainakin meillä rullasi varsin sutjakkaasti.
vaihto on helppoa koska tuloportti ja lähtöportti on yleensä vierekkäin tai ainakin tosi lähekkäin.Ei tarvi kieli vyön alla juosta koneeseen. Viimeksi 15 minuuttiakin olis riittänt:)
Qatarista ei ole kokemusta, kun sellaista reittiä ei ole vastaantullut viime aikoina johon se olisi luontevasti käynyt. Kiinnostelisi kyllä, kun olen kuullut siitä paljon kehuja. Mua kiinnostaisi myös se Dohan stop-over. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla 🙂
Se on kyllä kätevä, varsinkin kun Dohassa ei hirveästi taida olla nähtävää niin pelkästään sinne tuskin tulee yksittäiselle reissulle lähdettyä.
Ei ole kokemusta mutta eihän sitä tiedä vaikka vielä joku kaunis päivä pääsisin kokeilemaan. Ainakin kovasti Qatar Airwaysistä kohuttu sekä puolesta että vastaan. Mielenkiintoista oli päästä kurkkaamaan lennolle nyt tämän myötä. Norwegianin Dreamlinerissa muuten on myös sellaiset digitaaliset ikkunaluukut, tai siis ei ole luukkuja ollenkaan vaan ikkuna tummenee kun painaa nappia. Oliko tässäkin sellaiset?
Joo juuri näin, toimivat täysin digitaalisesti! Hetki siinä piti tökkiä väärään paikkaan ennen kuin tajusi miten se todella toimii. 😀
Me ei olla jostain syystä vieläkään eksytty yhdellekään Qatarin lennoille. Toivottavasti lähitulevaisuudessa:) Loistavat kasvislentoruuat ovat ihan aina plussaa. Olen itse viljaton lakto-ovo-vege, jolla chiliallergia (tosi haasteellista esim aasialaisten vegeruokien kanssa, joita ne usein koneessa on). Olen joutunut tottumaan siihen, ettei lentokoneruokien voi koskaan luottaa olevan pääruoka matkustuspäivänä. Joskus en voi syödä niistä juuri mitään, joskus pystyn syömään melkein kaiken. Joudun ostamaan aina jotain lisäruokaa jokaiselle lentoreissulle varuiksi. Ei mukava ja kätevä ratkaisu, mutta jotenkin sitä on pärjättävä ja minkä tiikeri raidoilleen tekisi. Nälässä musta tulee hirviö;)
Oh no, toi onkin paha! Mäkin raahaan usein omat eväät mukaan lennolle, näilläkin lennoilla olisi ollut tarvetta, sillä nukuin useamman aterian yli ja nälkä pääsi yllättämään. 🙁