Kuva täältä. Flickr – Craig Sunter.
Kauppalehti kirjoitti elokuun lopussa artikkelin lentoyhtiöiden kesän korvausveloista. Artikkelissa viitataan AirHelpin tutkimukseen, jonka mukaan Helsinki-Vantaalta lähteneistä lennoista yli 70 on ollut pahasti myöhässä, kokonaan peruttu tai matkustajia on evätty lennolta. Kaiken kaikkiaan lentoyhtiöille kertyi 1,4 miljoonan euron korvausvelka matkustajille 1.6.–13.8. välisenä aikana, mutta kuitenkin arviolta vain 8 % hakee korvauksia näiltä lennoilta!
Ensin luku tuntui käsittämättömältä, mutta sitten tajusin, että hetkonen! Minähän kuulun myös tähän 92 %:iin, joka ei ole aina hakenut korvauksia lennolta, vaikka olisi pitänyt. Lentoyhtiöt eivät ole kovin äänekkäitä matkustajille oikeutetuista korvauksista, ja usein hotelliyö ja ruokalipukkeet tuntuvat riittäviltä. Sitä ei välttämättä tule edes ajatelleeksi, minkälaisiin korvauksiin olisi oikeutettu.
Sisilian reissulla koneemme oli 15 tuntia myöhässä ja korvauksen haku oli alusta lähtien selvää. Kyseessä oli Euroopan sisäinen lento, joka oli pituudeltaan yli 1500 kilometriä ja myöhässä yli 3 tuntia. Ensin jännitimme, menisikö se vaadittu kolmen tunnin raja rikki, kun koneen tekninen vika saatiin kuin saatiinkiin korjattua ja kone lähti Helsingistä hieman alle kolme tuntia myöhässä. Ei olisi ehtinyt ja vastaan tuli myös miehistön pakollinen lepo ja meidät passitettiin hotelliin nukkumaan yön yli. Suurimmalla osalla porukastamme oli töitä seuraavana päivänä, mikä tietysti sillä hetkellä ärsytti, mutta helposti muuttui riemuksi euron merkit silmissä kiiluen.
EU:n valituslomake suoraan lentoyhtiölle
Koska kyseessä oli Euroopan sisäinen lento, oli korvauksen haku helppoa. Täytimme EU:n valituslomakkeen ja lähetimme sen lentoyhtiölle sähköpostitse. Mikäli lento on yli kaksi tuntia myöhässä ja matka on enintään 1500 km, on oikeutettu 250 euron korvaukseen. Jos lento myöhästyy yli 3 tuntia ja matka on yli 1500 km, mutta alle 3500 km, on oikeutettu 400 euron korvaukseen.
Sähköpostiin kannattaa perustietojen (kuka valittaa, mistä asiasta, mihin lentoon liittyy, kenelle valitetaan, mitä vaaditaan ja mihin vaatimus perustuu) lisäksi kirjoittaa auki joka ikinen perustelu, joka tukee oikeutusta korvaukseen. Tärkeimpänä on tietysti vetoaminen Euroopan Parlamentin ja neuvoston (EY) asetukseen N:o 261/2004. Kannattaa perehtyä siihen muutenkin, sillä asetuksessa määritellään myös tarkemmin milloin lentoyhtiö on velvollinen tarjoamaan aterioita ja järjestämään majoituksen.
TUI:lle pisteet siitä, että asia hoitui nopeasti ja näppärästi. Teimme korvausvaatimuksen kaksi viikkoa tapahtuneen jälkeen, vastaus sähköpostiin tuli kolmessa päivässä ja rahat tilille kuudessa päivässä. Korvaussumma kahdelle oli yhteensä 800 €.
Korvauksia kannattaa siten ehdottomasti hakea. Lomakkeen täyttöön ja sähköpostin kirjoittamiseen meni noin puoli tuntia ja mitään muita toimenpiteitä ei meidän tapauksessamme vaadittu. Toki tulee ottaa huomioon, että poikkeukselliset olosuhteet, kuten lakot lentokentällä, turvallisuusuhat ja poikkeuksellisen voimakkaat sääilmiöt vapauttavat lentoyhtiöt korvausvelvollisuudesta.

Kootut vinkkini korvausten hakemiseen
Kannattaa lukea myös Kohteena Maailma -blogista superkattava kuvaus korvausten hakemisesta kuuden eri esimerkin kautta.
Kokemukseni koneen ylibuukkauksesta ja korvauksista löytyy täältä.
Onko teillä kokemuksia lentojen myöhästymisistä? Onko korvauksen haku mennyt yhtä sujuvasti kuin meillä vai onko kenties jouduttu taistelemaan?
************************************************************************************************
Psssst! Matkan varrella -blogin löytää nykyään myös Facebookista, Instagramista ja Blogit.fi:stä!
20 Comments
Korvauksen hakeminen tosiaan usein unohtuu, jos lento ei ole kovinkaan paljoa myöhässä. Meiltä ei unohtunut, kun vietimme koko yön Albenan lentokentällä. Ja vielä kolmen pienen lapsen kanssa. Lisäksi saatiin vielä tapella Thomas Cook Airlinesin kanssa, saadaanko korvauksia vai ei ja juttu meni kuluttajaneuvojalle. Korvaukset saatiin joskus puolisen vuotta lennon myöhästymisen jälkeen. Kannatti tapella 🙂
Jep, vähän siltä vaikuttaa, että me selvisimme todella vähällä tämän korvaushaun kanssa! Ja päästiin vielä hotelliinkin yöksi. Aika kohtuutonta olisi ollut jos olisitte jääneet ilman korvausta! :O
Onhan noita korvauksia tullut enättyä ja saatua. Nyt meneillään on hieman kinkkisempi tapaus. Se on saanut alkunsa jo vuodenvaihteessa
2.1.2017, Finnair perui paluulentomme Singaporesta Helsinkiin. Syy oli Finnairin mukaan Suomen liikennelentäjäliiton (SLL) marraskuussa asettaman lisätöiden ja vuoronvaihtojen kielto. Minusta kyse oli taas lennon peruuntumisesta, joten vaadin EU:n mukaista vakiokorvausta 600 euroa / henkilö + puhelinkulut.
Finnairin vastaus oli: Lentoyhtiön kanta on että vakiokorvausta tämän lennon peruuntumisesta ei makseta. Ymmärrämme kuitenkin että peruutuksesta on aiheutunut teille harmia ja vaivaa ja tarjoamme sovintona asiassa joko aiemmin mainitun 150 euron rahakorvauksen/matkustaja tai 250 euron lahjakortin/matkustaja. Lentoyhtiön vastuu puhelinkuluissa rajoittuu kohtuullisiin kuluihin, eli hyvitämme niistä 20 euroa/matkustajaa kohden. Toivomme että vakuutuksenne korvaa teille loput puhelinkuluistanne.
Asia ei siis edennyt Finnairin kanssa mitenkään ja tällä hetkellä asia on käsittelyssä kuluttajariitalautakunnassa.
Sellaisen täsmennyksen lisäisin, että kuluttajaneuvonta on nimensä mukaisesti vain neuvontaa. Siellä arvioidaan otetaanko juttu käsittelyyn. Varsinaisen korvausten hakemisen ja vastapuolen kanssa riitelyn hoitaa kuluttajariitalautakunta.
Kiitos kommentista Anna! Tosi ikävän kuuloinen tämä tapaus 🙁 Toivottavasti selviää pian!
Tietysti mitä enemmän matkustaa, niin sattuu ja tapahtuu enemmän näitä koneen myöhästymiä. Itse mieluiten matkustaisin aina pelkillä käsimatkatavaroilla, jolloin välilaskullisilla lennoilla sattuessa ja tapahtuessa on matkatavarat mukana koko ajan. Pienten muksujen kanssa käsimatkatavaroilla on pidemmälle hankala matkustaa, mutta muuten tosiaan mieluummin aina ilman ruumaan meneviä laukkuja. Kuten linkkaamastasi postauksestani (kiitos muuten siitä!) huomaa, niin joku rinkan katoaminen menomatkalla aiheuttaa usean tapahtuman kierteen, vaikka korvaukset tilille tulisikin lopulta täysimääräisenä.
Joka tapauksessa mun mielestä kannattaa aina hakea itse korvauksia, ja jos ei sitä kautta onnistu ja olisi oikeutettu, niin sitten vasta miettiä jotain kolmatta osapuolta.
Jep, näinhän se on. Omallekin kohdalle on noita laukkujen katoamisia kolme kertaa sattunut, mutta vain kerran hain korvausta. Samaa mieltä, tuntuisi typerältä ulkoistaa noin yksinkertainen prosessi ja samalla hävitä se 25 % korvaussummasta! Toki jos menee taisteluksi ulkoisen osapuolen käyttö on varmasti fiksua.
Kuulun just tuohon enemmistöön, joka jättää korvaukset hakematta, vaikka tiedän, etten pitäisi. Lennot ovat myöhästelleet välillä todella urakallakin, mutta silti sitä on vaan tyytynyt ruokalippuihin ja hotelliöihin. Samaten matkalaukut ovat pahimmillaan olleet pari viikkoakin hukassa, joten kiitos tästä muistutuksesta! Onneksi on viime aikoina ollut hyvä karma lennoissa, eikä toviin ole sattunut myöhästelyjä tai katoamisia. Kesällä tosin hajosi laukku lennolla, eikä lentoyhtiö suostunut ottamaan siitä vastuuta 🙁
Jotenkin sitä on ajatellut, että korvauksien hakeminen veisi kauan aikaa ja olisi kauhea vaiva, mutta todellisuudessa se onkin (ainakin parhaimmissa tapauksissa) todella helppoa ja nopeaa. Harmi ettei hajonnutta laukkua korvattu! 🙁
Hyvä artikkeli ja toivoisin että vastaava käytäntö tulisi myös kaikille kansainvälisille lennoille. Tosin jenkit taitavat tätä vastustaa kiven kovaan, joten jatkossakin toisella puolella maapalloa saa tyytyä aika vähään jos kone myöhästyy tai peruuntuu.
Kiitos! Niinpä, jenkeillä taitaa olla ihan omat ilmailualan säädökset joita hyödynnetään korvaustapauksissa.
Hyvää informaatiota. En ole koskaan tullut hakeneeksi korvauksia, mutta eipä koneeni ole yli kolmea tuntia ollutkaan myöhässä. Laukku on jäänyt pari kertaa matkalle, mutta sekin on sitten kuitenkin myöhemmin toimitettu perille. Ikävimpiä ovat lakot joiden aikana lennot jäävät lentämättä, mutta niistähän ei korvauksia saa. Onneksi olen saanut uudet lennot.
Kiitos! Sinulla on selvästi käynyt tuuri! Itsellä on tullut vastaan montakin tilannetta, joissa korvauksia todellakin olisi voinut hakea, mutta se on kuitenkin jäänyt tekemättä…
Hyvä muistutus, vaikka omat lennot ei ookaan koskaan ollu noin pitkiä aikoja myöhässä. Pitää kuitenkin ehdottomasti laittaa korvan taa ja palata näihin ohjeisiin sitten kun lento joskus myöhästyy.
Kiva kuulla, että tästä oli hyötyä! 🙂
Hyvä kun tätä asiaa pidetään esillä. Lentoyhtiöt osaavat olla aika ketkuja korvausasioiden kanssa.
Niinpä, mm. Finnair ollut taas tällä viikolla otsikoissa kun matkustajille on myönnetty liian vähän korvauksia..
Tää on tosi hyvä muistutus kaikille reissaajille (mukaan lukien meille itselle), että korvauksia kannattaa tosiaan hakea. Moni ei varmasti edes tiedä tällaisesta mahdollisuudesta tai muuten vaan saa aikaiseksi hakea korvauksia. Meillä ei ole tullut tähän mennessä vastaan suuria myöhästymisiä, mutta pistetään kyllä tää postaus muistiin kaiken varalta.
Kiitos Johanna, kiva kuulla! 🙂
Vielä ei ole niin pitkää myöhästymistä osunut kohdalle, että siitä olisi korvauksia saanut. Tai itseasiassa on yksi, mutta kyseessä oli työmatka ja työnantaja haki korvauksia. Puolen vuoden kuluttua korvaukset maksettiin, mutta ilmeisesti pitkin hampain.
Jep, suhteellisen harvoinhan niitä todellisuudessa tosiaan sattuu.