Ajankohtainen Ajatuksia Lentäminen

Ristiriitaisia ajatuksia lentoyhtiöiden ylibuukkauksista

keskiviikko, huhtikuu 12, 2017

Kuva täältä. Flickr – Tomás del Coro

United Airlinesin julkisuuskriisi on nostanut oman kokemuksen lentojen ylibuukkauksista niin pintaan, että tästä aiheesta tuntui hyvältä kirjoittaa ihan oma postauksensa. Jos joku on missannut, tässä lyhyt kertaus: United Airlines, matkustajamäärissä maailman suurimpiin kuuluva lentoyhtiö on joutunut valtavan somekriisin pyörteeseen ylibuukattuaan USA:n sisäisen lennon, ja tämän tajutessaan heitettyään neljä matkustajaa lennolta ulos. Yksi matkustajista ei halunnut lähteä, ja lentoyhtiö tilasi viranomaiset raahaamaan hänet väkivalloin ulos koneesta. Tämä kamppailu tietysti kuvattiin usealla älypuhelimella ja video meni viraaliksi vain muutamassa tunnissa. Nyt yhtiö on saanut valtavan kasan kritiikkiä niskaansa. Tilannetta ei paranna yhtiön surkea viestiminen ja ylimielinen asenne. Jos et ole nähnyt videota vielä katso se täältä.

Tämän tapauksen johdosta moni varmasti miettii ylibuukkauksien tarpeellisuutta. Varausten muutoksiin ja peruutuksiin varaudutaan myymällä enemmän lippuja kuin koneessa on tilaa, mikä on toisaalta täysin ymmärrettävää. Lentoyhtiöiden ylibuukkaus tuntuu olevan arkipäiväistä touhua ja hyvää liiketoimintaa lentoyhtiöille. Usein löytyy vapaaehtoisia lennolta pois jääjiä hyviä korvauksia vastaan. Aina ei näin kuitenkaan ole ja siihen minulta löytyy omakohtainen kokemus.

Pennin venytyksen johdosta otimme pari vuotta sitten kolmen lennon haasteen vastaan matkalle Helsingistä West Palm Beachille Floridaan. Ensimmäinen vaihto Manchesterissa oli alle tunnin mittainen. Matka alkoi hyvin Finnarin lennon ollessa tunnin myöhässä. Onneksi Manchesterissa meitä odotettiin, ja ehdimme kuin ehdimmekin Philadelphiaan menevälle American Airlinesin lennolle. Philadelphiassa odotusaika oli viisi tuntia. Saimme liput ilman paikkanumeroa, mutta alussa se ei kummastuttanut. Sanottiin vain, että saatte sitten portilta paikan. Boordaus alkoi ja tiedustelimme paikkojamme, mutta saimme vain tekopirteitä hymyjä ja vastauksen, että selvitetään, istukaa rauhallisina.

Jo kuullessani ensimmäisen kerran kuulutuksen ylibuukatusta lennosta, ajattelin että tämä oli tässä, meidät jätetään ulos. Vapaaehtoisia ei ilmoittautunut tarpeeksi ja jono koneeseen eteni vauhdilla. Emme saaneet mitään informaatiota mistään porttien sulkeutumiseen asti. Sitten se tuli: I’m sorry my friends, you won’t fit to this flight. Tarkennettakoon tässä vaiheessa tarinaa, että minä olin ollut valveilla noin vuorokauden ja matkustustunteja oli alla 18h. Kuin silmänräpäyksessä aloin vollottamaan ja poikaystäväni raivoamaan virkailijalle. Paikalle ilmestyi vartija, joka oli valmis viemään R:n takahuoneen puolelle rauhoittumaan. Selvittiin tilanteesta ulos puhumalla ja jossain vaiheessa herui pientä myötätuntoakin.

Toisin kuin Unitedin tapauksessa, me emme sentään ehtineet istua jo koneessa eikä samanlaista nöyryytystä tapahtunut. Samaan tapaan vastustelimme, mutta ei se mihinkään johtanut. Tilanteessa oli vaikea ajatella järkevästi ja lennolta pois jääminen tuntui äärettömän pahalta. Millä perusteella juuri meidät jätettiin lennolta pois? Johtuuko se siitä että olemme lennon ainoat ulkomaalaiset? Mitä kävisi Floridassa odottavalle autolle? Entä jos ei päästä lennolle huomennakaan?

Me saimme American Airlinesilta hyvitykseksi muistaakseni 270 dollarin shekin, 380 dollarin arvoisen lentolahjakortin sekä tietenkin ilmaisen yön hotellissa ja 30 dollarin arvosta vouchereita ruokaan. Sekään ei tuntunut aluksi miltään, mutta seuraavana aamuna ilmaisen hotelliyön vietettyämme oli mieliala jo huomattavasti parempi ja edellisillan draama tuntui pikkuisen turhalta.

Ylibuukkaus, erityisesti näin tietämättä lennolta pois jäädessään on todella huono kokemus. Uskon, että vastaavia kokemuksia kuin omani löytyy tuhansia. United Airlinesin tapaus toi aiheen vain pinnalle valtavalla volyymillä. Ymmärrän tätä huutavaa miestä, mutta jollain tasolla myös lentoyhtiötä. Sinä hetkenä on vaikea ajatela selvästi, kun epäreilusti juuri sinut valitaan lennolta pois jääväksi. Sillä hetkellä ei tule ajatelleeksi suuria korvauksia ja mahdollisesti jopa samana päivänä lähtevää korvauslentoa. Kuitenkin tiedostan faktan, että ylibuukkauksella pystytään parhaassa tapauksessa vähentämään tyhjien paikkojen lentoja ja tarjoamaan paikkoja esimerkiksi jatkolennoltansa myöhästyneille joustavan matkustajan ilmoittautuessa vapaaehtoiseksi. United Airlinesin tarjoilema esimerkki oli huonoin mahdollinen ylibuukkauksen aiheuttama skenaario, jollaista ei pitäisi joutua kokemaan kenenkään.

Minkälaisia kokemuksia teillä on ylibuukkauksista? Mitä ajatuksia United Airlinesin mokailu herättää?

You Might Also Like

14 Comments

  • Reply Susannastravels keskiviikko, huhtikuu 12, 2017 at 23:26

    Oliko teillä myös jo hotelli varattu etukäteen ja miten kävi? saitteko siitä rahaa takaisin?

    joo aika uskomatonta tuollainen että lennolta voidaan jopa repiä pois kesken kaiken..
    Risteilylaivoilla voi tapahtua melkein samaa ainakin buffetpöydässä. Vuosi sitten kävin Välimeren risteilyllä ja jostain syystä buffet oli aivan täpötäysi Barcelonan kohdalla. Jopa niin täysi että muutkin matkustajat kiersivät lautasten kanssa ympäri buffettia. Tarjoilija sanoi että ”myöhästyit!” eikä hommannut paikkoja. Niin lopulta kun onnistuin löytämään istumapaikan, italialaiset naiset sanoivat ilkeän katseen kera että paikka on jo varattu! ja heittivät laukkunsa penkille. Lopulta yksi kiinalainen perhe päästi minut istumaan ja pääsin syömään. Niin olin kyllä tosi tyytyväinen että jäin Barcelonassa pois, koska alkoi melkein jo hermot mennä kun risteilystä oli maksettu ja syödä ei olisi saanut vikana päivänä ja onneksi oli vika. Hyttiin olisi toki saanut ruuan toimitettua mutta siitä olisi pitänyt maksaa erikseen. Niin jostain syystä viime kevään Kreikan laiva oli paljon tyhjempi ja sinne lähtisin uudestaankin, koska tunnelma oli täysin erilainen ja rennompi. En vaan halua enkä jaksa tapella lomilla kenenkään kanssa istumapaikoista ja yhtiöiden pitäisi etukäteen tarkistaa ja tietää onko tilaa..

    Florida kiinnostaa kohteena minuakin

    • Reply Emilia torstai, huhtikuu 13, 2017 at 10:30

      Ei onneksi ollut hotellia, majoituttiin siellä poikaystävän enon asunnossa. Ompa inhottava toi sinunkin kokemuksesi! Nämä ylibuukkaukset ovat kyllä kaikissa tapauksissa tosi mälsiä. Onneksi sait kuitenkin ruokaa!

      Florida on ihana, pitää kirjoittaa siitä vielä oma vinnkipostaus!

  • Reply Sannahof // Unelmamaja torstai, huhtikuu 13, 2017 at 13:42

    Itselleni ei onneksi ole sattunut kuin kerran ylibuukkaus omalle kohdalle, mutta se olikin sitä kuumottavampi. Olin 16-vuotias ja lähdössä vuodeksi vaihtoon Brasiliaan. Meilä oli neljän muun vaihtarin kanssa vaihto Frankfurtissa. Olimme saapuneet Frankfurtiin tunnin myöhemmin kuin oli tarkoitus, sillä Finskin lento lähti tunnin myöhässä Helsingistä, eli yhtäläisyyksiä omaan kokemukseesi löytyy. Jatkolennon portilla saimmekin kuulla, ettemme mahdu koneeseen. Meinasi itku tulla, kun emme yhtään tienneet kenelle ilmoittaa yhdeltätoista illalla, ettemme saapuisikaan Brasiliaan seuraavana päivänä, kuten oli tarkoitus. Onneksemme tarina sai onnellisen lipun ja pääsimme kuin pääsimmekin alkuperäiselle lennolle, ilmeisesti sieltä oli saatu maaniteltua vapaaehtoisia jäämään pois ja me pääsimme lennolle.

    Ymmärrän täysin kyllä myös lentoyhtiöiden kannan, miksi lentoja ylibuukataan. Lähes joka lennolta jää porukkaa pois omien tai lentoyhtiöiden viivästelyjen yms takia. Näin koneet ei lennä niin tyhjinä ja me saamme nauttia edullisemmista lipuista. Silti se kismittää äärettömästi, kun osuu omalle kohdalle. Kaikilla kun ei ole mahdollisuutta jäädä odottelemaan myöhäisempää lentoa.

    • Reply Emilia torstai, huhtikuu 13, 2017 at 16:49

      Ai kauheeta, hirvittää ajatuskin siitä jos olisi käynyt ylibuukkaus omalle kohdalle vaihtoon lähtiessä. Ja vielä noin nuorena! Onneksi pääsitte lennolle sitten kuitenkin! Näinhän se on, ei kai sitä muuten lähes kaikki lentoyhtiöt tekisi jos ei olisi fiksua.

  • Reply Hanneli/ duunireissaaja torstai, huhtikuu 13, 2017 at 15:16

    Olis kiinnostava tietää moniko pois jäänneistä johtuu siitä lippukäytännöstä, että meno-paluu -lippu on edelleen monella yhtiöllä paljon edullisempi kuin yhdensuuntainen. Mä joudun ottamaan töissä ihan jatkuvasti näitä ”haamulentoja”, kun saattaa säästää satoja euroja sillä, että ottaa kaksi meno-paluuta erillisten yhdensuuntaisten sijaan.

    • Reply Emilia torstai, huhtikuu 13, 2017 at 16:51

      Jep, varmasti iso osa tulee niistä! Ja tähänhän juuri se ylibuukkaus on lentoyhtiön kannalta oiva ratkaisu.

      • Reply Tiina lauantai, marraskuu 11, 2017 at 12:23

        Mä ajattelen, että tuohon yllä mainittuun tilanteeseen oikea ratkaisu olisi se, että yhdensuuntaisen lipun hinta olisi puolet menopaluulipun hinnasta tai korkeintaan se, että menopaluu olisi korkeintaan 10-20 % halvempi kuin kaksi erillistä lippua.

        • Reply Emilia lauantai, marraskuu 11, 2017 at 15:24

          Jep, matkustajan kannalta se olisi tietysti parasta ja toivottavaakin. Tarkoitinkin tuolla vastauksella, että koska etukäteen on vaikea ennustaa, ottaako matkustaja ns. ”haamulipun” vai käyttääkö molemmat suunnat, ylibuukkaus on lentoyhtiön kannalta fiksuin ratkaisu tyhjien paikkojen välttämiseksi.

  • Reply Teemu lauantai, huhtikuu 15, 2017 at 13:27

    Mitä ihmettä valitatte? Tuossahan tienaa itse! Aina mennessä lennolle , toivon ylibuukkausta että otan lentoyhtiöltä rahat pois.

  • Reply Emilia lauantai, huhtikuu 15, 2017 at 17:09

    Tekstissä tuleekin esille, että joustavalle matkustajalle ylibuukkaus on varmasti hyvä kokemus kaikkien korvausten vuoksi, mutta eri asia on tietämättään lennolta pois jääminen, jota tämä teksti pääasiassa käsittelee 🙂

  • Reply Suunnaton-matkablogi lauantai, huhtikuu 15, 2017 at 18:33

    Minulla on ylibuukkauksista hyviä kokemuksia, sillä olen aina vapaaehtoisesti saanut jäädä seuraavalle lennolle hyvien korvausten kanssa. Kirjoitin näistä muuten blogipostauksen muutama kuukausi sitten: http://suunnatonmatkablogi.pallontallaajat.net/2017/02/19/ylibuukattu-lento/

    Voin vaan kuvilla, miltä tuntuu jäädä pois lennolta vasten tahtoaan, etenkin pitkän valvomisen jälkeen. Väsyneenä vastoinkäymiset tuntuu monin verroin rankemmilta. Useita kertoja on minultakin mennyt suunnitelmat uusiksi lentojen perumisen takia, mutta silloin sentään lohduttaa se, ettei lennolle olisi ollut mahdollistakaan päästä.

    • Reply Emilia sunnuntai, huhtikuu 16, 2017 at 00:10

      Jep, vapaaehtoinen pois jääminen on varmasti ihan jees. Toisaalta kuten noissa sinunkin esimerkeissäsi, paperisota ja ärsyttävä byrokratia voi tehdä siitäkin mutkikasta. Meillä onneksi korvaus saatiin tosi helposti samantien. En olisi siinä mielentilassa varmaan kestänyt enää yhtäkään vastoinkäymistä.. 😀

  • Reply Kristian lauantai, tammikuu 13, 2018 at 19:04

    Ylibookkauksessa on yksi ongelma: se, että korvaukset ovat melko pieniä ja muutenkin homma mielivaltaista. Systeemin tulisi pelata seuraavasti: Jos lento on täysi, suoritetaan huutokauppa, jossa tarjotaan 100 euron/dollarin suuruista korvausta ja tätä korotetaan aina 100 portain niin kauan, että vapaaehtoisia löytyy. Nyt on vain ihan liian helppoa heittää tyyppejä pihalle ja antaa muutama satku. Tuolla huutokaupalla matkustaja voisi tienata isojakin rahoja ja lentoyhtiö miettisi muutamaan kertaan, mitä lentoja kannattaa ylibookata ja mitä ei.

    • Reply Emilia maanantai, tammikuu 15, 2018 at 20:22

      Mmm, totta! Hyvä idea.

    Leave a Reply