Kambodza

Aloitettiin meidän Kambodzan seikkailu Siem Reapista, joka on kuuluisa etenkin kaupungin läheisyydessä sijaitsevan Angkorin temppelialueen vuoksi. Tässä vaiheessa meillä ei ollut vielä juurikaan suunnitelmia eikä edes tietoa siitä, kuinka kauan tultaisiin Kambodzassa viettämään aikaa. Majoituttiin Siem Reapissa rentoon reppureissaajien hostelliin, josta löytyi muun muassa biljardipöytä, säkkituolit aurinkotuoleina, lentopalloverkko altaassa sekä baari, josta sai hyvään hintaan juomia.

Ensimmäiset pari päivää meni kaupunkiin tutustuen kävellen ympäriinsä, paikallisia ruokia maistellessa sekä altaalla löhöillessä ja vesilenttistä pelaillessa. Kaupunki itsessään oli vilkas ja liikenne kaoottinen, kuten monessa muussakin suuressa kaupungissa täällä päin. Kaupustelijoita riitti, mutta yhtä pientä huijausyritystä lukuunottamatta melko rauhassa saatiin kävellä ja katsella kaupungin menoa. Kaverimme Tenksu sekä hänen kaveri Joonas tuli Kambodzaan muutama päivä meidän jälkeen viettämään osan lomastaan meidän kanssa. Poikien saavuttua käytiin vähän tutustumassa Siem Reapin yöelämään paikallisella baarikadulla, josta yötä saattoi jatkaa aamuun asti ”tuk-tuk bar streetilla”.

Parin päivän rennosti hengailun jälkeen lähdettiin tutustumaan Angkorin temppeleihin. Ostettiin yhden päivän lippu, ja päätettiin olla alueella koko rahan edestä koko päivä. Haluttiin nähdä kuuluisa auringonnousu temppelien takaa, joten herättiin aamulla jo neljän aikaan päivän retkeä varten. Auringonnousu ei ollut pilvisen sään vuoksi niin mahtava kuin kuviteltiin, mutta noin tuntia myöhemmin aurinko paistoi melkein kirkkaalta taivaalta upeasti suuren Angkor Watin temppelin takaa. Itse alue oli valtava lukuisine temppeleineen. Kävelyä tuli päivän aikana kymmenkunta kilometriä, vaikka pisimmät välit kuljettiinkin tuk-tukilla. Huikeiden temppelien joukossa oli muun muassa Ta Prohmin temppeli, jossa on kuvattu Tomb Raider -elokuvaa. Useiden upeiden temppelien lisäksi näimme päivän aikana myös apinoita sekä muutaman norsun.

Siem Reapista lähdettiin jatkamaan matkaa kohti Phnom Penhia yöbussilla, joka oli ”hotellibussi”. Bussissa oli siis sängyt, ja siellä nukkuminen oli kyllä uudenlainen ja mielenkiintoinen kokemus. Pojat jäivät Phnom Pehniin pariksi päiväksi, ja Ella jatkoi Sihanoukvillen Otres Beachille. Phnom Penhissa pojat kävivät katsastamassa punakhmerien hirmutekojen paikkoja, kuten Kuoleman kentät (Killing Fields) ja S-21-kidutusvankilan eli Tuol Slengin. Paikkojen näkeminen ja audiokierroksen selostukset olivat melko järkyttävää koettavaa ja kuultavaa. Suuri osa Kambodzan vanhemmasta väestöstä kärsii edelleen Pol Potin hirmuhallinnon aiheuttamista traumoista. Tutustuminen edellä mainittuihin nähtävyyksiin antaa edes pienen käsityksen siitä, mitä nämä ihmiset ovat joutuneet kokemaan, ja pistää kyllä miettimään omaa suhtautumista paikalliseen elämään ja ihmisiin eri tavalla.

Phnom Penhista pojat jatkoivat myös matkaa Sihanoukvilleen, josta yhden yön jälkeen matka jatkui koko porukalla laivalla viereiselle paratiisisaarelle Koh Rongille. Koh Touch -pääranta oli täynnä ravintoloita ja baareja sekä erilaisia edullisia majoituspaikkoja. Saarella aika meni paljolti bilettäessä, päärannalla melkeinpä joka päivälle olisi löytynyt erilaiset teemabileet. Koh Touchin ranta ei kuitenkaan ollut kummoinen, joten päivisin kävelimme noin vartin kävelymatkan päässä olevalle Long Set (4K) Beachille ja kerran noin tunnin kävelymatkan päässä olleelle Sok San Long Beachille. Long Beachilta kävelimme ja kiipeilimme viidakon halki takaisin päärannalle, ja se matka oli kyllä pieni seikkailu itsessään. Näillä rannoilla tunnelma oli huomattavasti päärantaa rauhallisempi, maisemat puhtaampia, hiekka valkoista ja vesi kirkasta. Siellä kelpasi kyllä rentoutua rannalla riippumatossa löhöillen suurkaupunkien vilskeen jälkeen.

Muutamien päivien saarella rauhoittumisen jälkeen tulimme takaisin Sihanoukvilleen, jossa vietimme pari päivää. Kävimme muun muassa katsomassa lyhyen matkan päässä olevat Kbal Chhay Waterfall -vesiputoukset. Sihanoukvillen jälkeen matkustimme bussilla Phnom Penhiin, josta sai seuraaviin kohteisiin huomattavasti edullisemmin lentoja kuin Sihanoukvillesta. Tässä vaiheessa pojat lähtivätkin Bangkokiin, josta jatkavat matkaa muutaman päivän päästä takaisin Suomeen. Oli kyllä hurjan hauska viettää pari viikkoa Kambodzassa seikkaillen Tenksun ja Joonaksen kanssa, mahtavia tyyppejä kumpikin. ? Kaiken kaikkiaan tykättiin kovasti Kambodzasta, sen mukavista ihmisistä ja värikkäästä kulttuurista. Köyhyydestä ja järkyttävästä historiasta huolimatta paikalliset ovat vilpittömän iloisia ja suhtautuvat matkailijoihinkin ystävällisesti.