Australia

Taksi tuli hakemaan meitä hotellin pihasta aamulla klo. 4.45, ja lähdimme kohti lentokenttää. Lentokentällä reppumme punnittiin, minkä vuoksi piti vähän heittää lisää vaatetta päälle. Onneksi ylipainoa ei ollut kuin noin 1,5 kiloa, ja Pöpän reppuun sai puolen kilon verran vielä tavaraa. Pitääpä pakata siis seuraaville lennoille vähän huolellisemmin, kun tuo 7 kilon raja näköjään tekee vähän tiukkaa. 😀 Kentällä syötiin aamiaista ja maistettiin uusi-seelantilaisten suosimaa L&P-limpparia (lemon & pear) vielä ennen kuin jätettiin Uusi-Seelanti taaksemme.

Muutaman tunnin jälkeen saavuimme Sydneyyn, ja lähdimme junalla keskustaan. Alettiin vasta junamatkalla miettimään, miten olisi oikeasti ollut järkevintä hoitaa auton hakeminen ja Sydneyssä hengailu. Nyt mentiin suoraan kaupunkiin reppujen kanssa ja vasta iltapäivällä noudettiin auto, jonka noutopiste oli lähellä lentokenttää. Ja etäisyydet ei ollut ihan kävelyetäisyyksiä. Repuista huolimatta vietettiin oikein mukava päivä Sydneyn keskustassa. Alkuun mentiin heti tietysti katsomaan oopperataloa ja Sydney Harbour Bridge -siltaa. Oopperatalo yllätti kellertävyydellään, kun kuvissa se on näyttänyt aina hohtavan valkoiselta. Toki se oli silti massiivisuudessaan hulppea näky.

Iltapäivällä hypättiin junaan melko lähelle auton noutopaikkaa ja käveltiin muutama kilometri hakemaan autoamme. Campervan oli sama malli kuin Uudessa-Seelannissa, mutta ehkäpä ”hieman” käytetympi. Auton noudon jälkeen lähdimme metsästämään majoitusaluetta seuraavaksi yöksi, mikä ei ollutkaan niin helppo homma Sydneyn läheisyydessä etenkin, kun seuraavana päivänä oli Australian kansallispäivä, ja paikalliset olivat lähteneet viettämään pitkää viikonloppua juhlafiiliksissä. Lopulta soitettiin yhteen paikkaan ja päästiin sinne yöksi. Oli melko kallis ja iso alue reilun tunnin matkan päässä Sydneystä, mutta huokaistiin helpotuksesta, että päästiin edes jonnekin. Tämäkin alue oli melko täynnä, mutta silti rauhallinen ja mukava.

Aamulla heräiltiin papukaijojen kauniiseen lauluun (=rääkymiseen) ja keiteltiin kahvit ennen matkan jatkamista. Haluttiin mennä takaisin Sydneyyn katsastamaan kansallispäivän menoa ja meininkiä sekä ottamaan aurinkoa Bondi Beachille. Auton saaminen keskustaan olisi ollut kalliin hinnan lisäksi varmaan myös vapaan paikan löytämisen puolesta lähes mahdoton homma, joten jätettiin auto vähän Sydneyn keskustan ulkopuolelle Mascotiin, josta pääsi kätevästi paikallisbusseilla Bondi Beachille. Bondilla oli muutama muukin viettämässä rennosti päivää, mutta sekaan mahtui oikein hyvin. Makoiltiin rannalla pari tuntia ennen kuin lähdettiin bussilla keskustaan.

Käveltiin keskustassa ympäriinsä ja meininkiä kaupungissa kyllä riitti. Joka puolella oli erilaisia myynti- ja ruokakojuja sekä lavoja, joilla bändit soittivat. Pöpän inttikaveri Matthew asuu Sydneyssä, ja pojat olivat sopineet tapaavansa. Mentiinkin illemmalla Matthewn ja hänen kavereidensa luokse yhteen keskustan kattobaariin, jossa istuskeltiinkin pitkälle iltaa. Matthew vieraanvaraisesti ja ystävällisesti tarjosi meille yöpaikkaa, ja tartuimme toki tarjoukseen. Matthew asuu suomalaisen tyttöystävänsä kanssa, ja hänelle sopi myös hyvin, että tulemme yöksi heidän vierashuoneeseensa. Ennen kämpille menoa kävimme myös heidän lähipubissaan, jossa pojat pelailivat biljardia. Olimme superkiitollisia yöpaikasta heidän luonaan; oli aikamoista luksusta matkapakun sijaan.

Aamulla suihkujen ja aamukahvien jälkeen kävelimme aurinkoisessa säässä pari kilometriä automme luokse, jossa söimme pikaisesti aamiaista ennen matkan jatkamista. Jätimme Sydneyn taakse ja lähdimme ajelemaan kohti Wollongongia. Kokkailtiin rannan parkkiksella nuudeleita lounaaksi, minkä jälkeen menimme makoilemaan ihanalle hiekkarannalle muutamaksi tunniksi. Rannalla ei meidän lisäksi ollut juurikaan muita, joten mikäpä siinä makoillessa ja uiskennellessa kaikessa rauhassa. Rannalta suuntasimme läheiselle ilmaiselle majoitusalueelle, jossa tutustuimme nuoreen pariskuntaan (australialainen ja yhdysvaltalainen). Heidän kanssa vietettiin rennosti iltaa rupatellen melko myöhään asti.

Heräsimme melkoisen mutalammikon keskeltä, sillä aamuyöstä oli satanut todella rankasti. Onneksi päivä kirkastui kuitenkin nopeasti ja Pöpän ulos jääneiden sandaalien onkimisen jälkeen lähdettiin ajelemaan eteenpäin. Pysähdyttiin Jervis Bayhyn, jonka ranta-aluetta oli kehuttu paljon. Kiertelimme siellä ympäriinsä ihaillen kauniita rantamaisemia, minkä jälkeen jatkoimme Murramarang National Parkiin, jossa majoituttiin ilmaiselle alueelle. Täällä Australiassa on säästynyt melkoinen summa Uuteen-Seelantiin verrattuna majoitusalueissa, sillä ilmaisia alueita löytyy hyvin tasaisin välimatkoin, toisin kuin Uudessa-Seelannissa, jossa jouduimme maksamaan etenkin länsirannikolla jokaisesta yöstä.

Majoitusalueella oli sanottu elävän esimerkiksi kenguruita, opossumeja ja vompatteja, joten odotimme innolla näkevämme erilaisia eläimiä. Ensimmäinen eläin jonka näimme ei kuitenkaan ollut yksikään edellä mainituista, vaan todella suuri (ainakin metrin pituinen ja erittäin paksu) lisko. Ensin ehkä pienesti säikähdettiin, mutta viereisessä autossa ollut tyttö kertoi niiden olevan täysin harmittomia. Nähtiin myöhemmin ainakin toinen samanlainen, eikä enää hätkähdetty ainakaan ihan niin paljoa. Alueelta käveli muutaman minuutin upealle hiekkarannalle, jolla ei meidän lisäksi ollut kuin pari ihmistä. Parin tunnin rannalla loikoilun jälkeen tultiin takaisin alueelle, käytiin pienellä kävelyllä näköalapaikalla ja pelailtiin korttia. Myöhemmin illalla nähtiin myös Australian matkamme ensimmäinen kenguru!

Seuraavana aamuna katseltiin, että on tulossa aurinkoinen päivä, joten ajateltiin viettää päivä rennosti rannoilla hengaillen. Ensimmäiseksi ajettiin Beares Beachilla, joka oli aivan ihana pieni kirkasvetinen rauhallinen hiekkaranta. Siellä kelpasikin viettää helposti muutaman tunnin, kunnes nälkä alkoi yllättää ja jatkettiin matkaa picnic-paikalle lounaalle. Menimme lounaan jälkeen vielä toiselle rannalle, Merimbula Main Beachille, jossa tuuli aivan törkeän paljon; tuntui melkein kuin olisi ollut pienen hiekkamyrskyn keskellä. Tuulesta ja hiekan lentelystä huolimatta oltiin rannalla jonkun aikaa, ja Pöpä pomppi iloisesti aalloissa. Illemmalla ajettiin läheiselle majoitusalueelle, joka oli moottoritien varressa. Onneksi kuitenkaan moottoritieltä ei hirveästi ääniä kuulunut yön aikana.

Heräiltiin melko harmaaseen ja sateiseen keliin, ja lähdimme melko nopeasti ajelemaan. Suuntasimme kohti Croajingolong National Parkia, ja matkan varrella näimme opossumin sekä pienen vallabin. Jatkettiin täältä kuitenkin aika pian matkaa seuraavaan isompaan kaupunkiin Bairnsdaleen, jotta pääsimme nettiin tutkimaan paremmin, mihin mentäisiin seuraavaksi. Löydettiin mukava ilmainen majoitusalue vajaan tunnin ajomatkan päässä olevalta Wellington-järven rannalta, ja lähdettiin sinne. Sää kirkastui illaksi, mutta yöstä tuli onneksi mukavan viileä nukkua edellisiin melko kuumiin öihin verrattuna.

Päätettiin aamulla, että lähdetään parin tunnin ajomatkan päähän Wilson Promotory National Parkiin, jota oli kehuttu paljon TripAdvisorissa. Perille päästyä saatiin kartta ja ohjeistukset alueella olosta. Alueella oli paljon eri pituisia kävelyreittejä, ja yritimme valita niistä meille sopivimmat. Halusimme totta kai nähdä erilaisia eläimiä, etenkin kenguruita, sekä upeita maisemia. Lähdettiin ensimmäiseksi parin tunnin Lilly Pilly Gullyn kävelyreitille, joka päädyttiin valitsemaan lähinnä hauskan nimen takia… 😀 Tällä reitillä ei papukaijojen ja Pöpän näkemän ketun lisäksi eläimiä kauheasti näkynyt, mutta maisemat ja luonto olivat mahtavia. Ennen toista kävelyreittiä, Prom Wildlifea, käytiin katsomassa alueella olevaa kaunista rantaa. Toisella kävelyllä nähtiinkin paljon söpöjä kenguruita pomppimassa ympäriinsä. Nähtiin kyllä myös käärme, joka ei ollut niin toivottu näky. Onneksi se luikerteli vikkelään pusikkoon eikä sitä sen koommin näkynyt. Päivän päätteeksi ajeltiin läheiselle rauhalliselle pienelle ilmaiselle majoitusalueelle.

Melko kylmän yön jälkeen lähdettiin aamulla ajelemaan kohti Melbournea, jossa olikin jo aika palauttaa auto. Todella nopeasti tuntui kyllä menevän kuukausi matkapakussa asumista, eikä meillä onneksi ollutkaan mitään ongelmia koko aikana. Toki alkoi arvostamaan ja ehkä vähän odottamaankin ”pieniä” yleensä itsestään selvinä pidettäviä asioita, kuten pukeutumista seisaaltaan makuuasennon sijaan ja vessaan/suihkuun helposti pääsemistä silloin kun tarvitsee. Auton palauttamisen jälkeen käveltiin juna-asemalle ja seikkailtiin julkisilla kulkuneuvoilla yhteensä melkein tunnin matka St. Kildassa sijaitsevalle hotellillemme. Oltiin varattu aika lailla halvin huone, mitä alueelta löytyy, mutta perille päästyämme meitä odottikin oikein positiivinen yllätys. Oltiin jostain ihmeellisestä syystä saatu free upgrade suureen poreammeelliseen huoneistoon, josta olimme aivan innoissamme. Tarpeeseen tulleiden suihkujen jälkeen käytiin kävelyllä tutustumassa St. Kildan alueeseen, ja samalla reissulla ostamassa viinipullon, jonka nautiskelimme illemmalla poreammeessa.

Aamulla kokkailtiin rauhassa suuressa hienossa keittiössä aamiaista, jonka jälkeen käytiin pesemässä pyykkejämme hotellin tiloissa olleessa pesulassa. Arkisten askareiden jälkeen lähdettiin rannan vieressä olleelle nurtsialueelle hengailemaan ja ottamaan aurinkoa muutamaksi tunniksi. Loikoilun jälkeen suunnattiin raitiovaunulla Melbournen keskustaan. Keskustassa kävelimme ympäriinsä ja ihastelimme kaupungin menoa. Käytiin Chinatownissa metsästämässä Pöpälle supertulisia nuudeleita vielä ennen takaisin hotellille palaamista. Huomenna luovutetaankin huone jo kymmeneltä aamulla, jonka jälkeen päivän voisi viettää rannalla loikoillen. Illalla lennämmekin sitten jo kohti Balia!