Kun kotimatka piteni kahdella päivällä – tekninen ongelma koneessa ja näin sain korvaukset

Tammikuussa 2019 kotimatka Seychelleiltä Pariisin kautta Helsinkiin ei sujunut ihan ongelmitta. Alla kertomus siitä mitä tapahtuikaan, millainen oli ensikokemus La Reunionin saarella ja miten ja millaisen korvauksen sain lentoyhtiöltä.

10 päivää Seychelleillä vietettyämme on aika valmistautua kotimatkaan. Olemme pyytäneet hotellin, tai Villan henkilökuntaa tilaamaan taksin etukäteen, koska kuulemamme mukaan lentokentälle vie vain yksi tie ja perillä on oltava ennen työmatkaliikenteen alkua. Saavumme lentokentälle tarpeeksi ajoissa, että ehdimme vielä tehdä viimehetken tuliaisostokset. Löydän hienon t-paidan jonka ostosta osa menee ilmeisesti korallien suojeluun. Huomaan saarella kasvatettavaa vaniljateetä myytävän viisinkertaisella hinnalla ruokakauppaan verrattuna. Onneksi olin teetuliaiset ostanut jo aiemmin. Vaniljateelle ja kookossaippualle vahva suositus tuliaisia mietittäessä!

Nousemme Joonin eli Air Francen (nyt jo edesmenneen) tytäryhtiön koneeseen, sama yhtiö siis kuin tullessa. Joonista mainittakoon sen verran että markkinoivat itseään – ei varsinaisesti halpalentoyhtiönä, vaan milleniaaleille suunnattuna yhtiönä. Siitäkin huolimatta suuri osa kanssamatkustajista oli keski-ikäistä vanhempaa. Koko lennon henkilökunta sen sijaan oli pukeutunut nuorekkaasti valkoisiin tennareihin.

Lento nousee ajallaan yläilmoihin ja ehtii lentää noin Somalian korkeudelle, kun kapteeni tai perämies kuuluttaa ranskaksi että lentokoneessa on havaittu teknistä vikaa, ja että Pariisiin asti emme pysty lentämään. Lähin paikka missä kone pystytään ottamaan työnalle, on La Reunion saari. Sama kuulutus seuraa englanniksi mutta on pakko varmistaa vielä kaveriltani että olenko nyt varmasti ymmärtänyt oikein. Näin on. Yritän vielä tulkita ympärilläeni muita matkustajia joista valtaosa on ranskalaisia pariskuntia ja jotka ovat myös täydellisen kielitaitonsa vuoksi ymmärtäneet uutisen, että miten he reagoivat? Oliko kapteenin äänessä aistittavissa paniikkia? Ilmeisesti ei, sillä matkustajat suhtautuvat uutiseen silminnähden rauhallisesti, ilmeisesti emme ole putoamassa alas. Hetken kuluttua joku miehistön jäsenistä vaatetuksen perusteella kävelee matkustamon läpi kauemmaisella käytävällä. En saa selvää mitä hän puhuu, mutta hieman naureskelee jonkun matkustajan kanssa. Ilmeisesti lämpöiset lomapäivät ovat rauhoittaneet ranskalaiset ja minut että tällainen viivästys ei ainakaan tässä vaiheessa aiheuta suurempaa polemiikkia. Kun uutisesta on hiukkasen toivuttu, lentoemännät aloittavat aamupalatarjoilun. Vaikka kaikki ei mene suunnitelmien mukaan niin syötävä on!

Tilanteessa lohduttava uutinen on se, että suuntaamme kohti La Reuniota. Kartan mukaan lähin vaihtoehto olisi ollut Mogadishu. Koneen vika kuitenkin sallii sen että lennämme kolme tuntia tulosuuntaan ja Seychellejä vielä etelämmäksi, Ranskalle kuuluvalle hallintoalueelle Reunionille. Sinänsä hupaisaa, sillä matkakohdetta miettiessäni myös La Reunion oli käynyt mielessä. Nyt pääsen myös ainakin käväisemään siellä! Kun kone vihdoin laskeutuu onnistuneesti Roland-Garroksen kentälle, koneellinen matkustajia taputtaa huojentuneena. Missään vaiheessa meille ei kerrottu että mikä vika koneessa tarkalleen ottaen on, mutta paras vaihtoehto tässä tilanteessa kuitenkin on olla maan pinnalla. Melko äkkiä saamme tiedon että meidän on noustava koneesta pois. Ikävin vaihe on edessä, sillä maahantulotarkastuksiin jonottaminen vie yllättävän kauan aikaa. Olisimme todennäköisesti päässeet nopeammin läpi suoraan Ranskasta tullessa, mutta koska lentomme tulee Seychelleiltä, joka kuitenkin on oma Euroopan ulkopuolinen valtionsa, on passit käytävä läpi.

La Reunionin ilma on Seychellejä hiukan kuumempi ja ylittää 30 asteen, mutta matkustajat jaksavat jonottaa kiitettävän kärsivällisesti vaikka vielä ei ole tiedossa mitä tuleman pitää. Ranskalaiset pariskunnat juttelevat toisilleen ja kertovat mistä päin kukin on, miten loma on mennyt ja aiheutuuko myöhästyneestä kotiipaluusta kuinka haittaa. Hieman ulkopuolisena tuntuu olevan punahiuksinen britti, joka tarkkailee kysymysmerkin näköisenä ja yrittää etsiä muita englanninkielen taitoisia. Kun asioihin tulee selvyyttä, kerron hänelle miten homma etenee. Hän esittäytyy Laureniksi. (Myöhemmin tajuan että hän muistuttaa aivan Paljan jaloin Pariisissa -elokuvan päähenkilöä. Keski-iän ylittänyt yksinmatkaava, hieman höpsö mutta sydämellisen ja ennakkoluulottoman oloinen naisihminen, joka ui vastavirtaan lähtemällä sinkkuna häämatkalaisten unelmakohteeseen Seychelleille. Koska miksi ei!) Jonossa ollessamme saamme lipukkeet joilla voimme lunastaa ilmaiset lounaat lentokentän kahvila-ravintolasta, kunhan vihdoin ja viimein passitarkastuksesta pääsemme.

Kaiken kaikkiaan en usko että Air France olisi voinut suoriutua tästä kaikesta paremmin. Jonotukseen nyt ei auta oikein mikään, mutta muuten olimme epätietoisuudessa loppujen lopuksi hyvin vähän aikaa. Tosiaan passijonossa jo saimme tiedon että ilmaista ruokaa on tulossa, ja kun olimme syömässä, kentällä kuulutettiin että meille jaetaan hotellivouchereita Air Francen pisteellä. Tietoon siis tuli että kone joutuu jäämään korjattavaksi pidemmäksi aikaa eikä vaihtoehtoista lentoa enää samalle päivälle saa, joten yhtiö oli järjestänyt koneelliselle matkustajia, vieläpä yllättävän nopeasti hotellimajoitukset muutamiin eri hotelleihin ja niihin toki bussikuljetukset. (Sivuhuomautuksena vielä se, kuinka näppärää onkaan matkustaa pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa. Päädyin ensimmäistä kertaa matkustamaan pelkän lentorepun kanssa siltä varalta että ainakaan tavarat eivät huku, ja tässäkin tapauksessa selvisi vähemmällä jonotuksella ja huolella kun reppu kulki koko ajan matkassa.)

Bussi ajaa noin tunnin verran saarta kohti länsirannikkoa kohti hotelliamme Dina Morgabineä. Autoissa on Ranskan kilvet ja teiden varsilla liehuvat Ranskan liput. Jollain tavalla paikka muistuttaa ehkä ranskalaisten Kanariaa. Kokonaiskuva on tyypillinen tuliperäisen saaren maisema. Keskemmältä karumpi, muuten palmuinen. Ehdimme  kokea itse saarta vain pintaraapaisun verran mutta ainakin hotelli on viihtyisä ja uima-allas (vaikka sen täällä joutuukin jakamaan useamman muun kanssa) ihana! Lisäksi Air Francen tarjoama ranskalaistyylinen illallismenu ja aamiainen erittäin maukkaita. Ylimääräinen lomailta meneekin siis hyvän ruuan ja iltauintien merkeissä, ei hullumpaa. Ja etenkin ettei tästä tarvitse maksaa itse mitään.

Aamulla bussi on aamupalan jälkeen noutamassa kotiinpalaajia ja pääsemme tällä kertaa Air Francen omalla koneella ilmaan. Alunperin kotiinpaluuni Pariisista Helsinkiin olisi pitänyt olla jo tiistai-iltana, ja jännitän nyt keskiviikkopäivänä Reunionilta Pariisiin matkallani ehdinköhän enää viimeiseen Helsingin koneeseen… Pahalta näyttää, sillä tämä Air Francen kone laskeutuukin nyt Orlyyn ja Finnairin Helsingin kone lähtee Charles De Gaullen kentältä täysin eri puolelta Pariisia. Saan lentoemännältä ohjeeksi etsiä laskeututumisen jälkeen ensimmäiseksi Air Francen pisteen ja varmistaa miten kotiinpaluu järjestyy. Loppujen lopuksi selviää että Finnair on jo suunnannut kohti pohjolaa Pariisiin laskeuduttuamme, mutta saan lipun seuraavalle päivälle ja hotellivoucherin aamupaloineen Charles De Gaullen lentokenttähotelliin, sekä bussikuljetuksen Orlyltä. Tuntuu että ei taida tosiaan olla ensimmäinen kerta kun Air France joutuu näitä järjestämään, nimittäin sen verran nopeasti kaikki järjestyy ja seuraava askel on jo heillä selvillä. Kaiken kaikkiaan pääsen Suomeen kaksi päivää alkuperäistä aikataulua myöhemmin, mutta ylimääräistä rahaa en ole joutunut käyttämään kuin yhden lentokentältä ostetun vesipullon verran (maistoin La Reunionin hanavettä mutta totesin että pullovesi taitaa olla parempi vaihtoehto).

Vain muutama päivä kotiinpaluumme jälkeen Pariisissa asuva matkakaverini kertoo jo saaneensa Air Francelta vastauksen laittamaansa korvaushakemukseensa, ja myönteisen korvauspäätöksen eli 600 euroa puhtaana tilille. En aluksi itse ajatellut vaivautua tekemään korvaushakemusta, mutta koska kyseessä on kuitenkin matkustajan oikeus ja kaverinikin on saanut vastauksen niin pian, ajattelin että jospa nyt kuitenkin. Air Francen nettisivuilta löytyy reklamaatiolomake lennon myöhästymisiin ja peruuntumisiin liittyen, ja valintavaihtoehtona joko rahallinen korvaus tai matka. Matkan arvo olisi suurempi, mutta valitsen kuitenkin rahallisen korvauksen. Saan työkaveriltani vinkiksi laittaa vapaaseen kenttään suoraan viittaukset EU:n lentomatkustajien asetukseen ja artiklaan jonka mukaan lentoyhtiö on velvoitettu antamaan korvauksia. Kirjoitin vielä varmuuden vuoksi viestin ranskaksi. Saan Air Francelta sähköpostia noin kuukauden kuluttua, jossa lähettävät syvimmät pahoittelunsa ja kertovat että 600 euron korvaus on maksettu tilille; lisäksi toivovat että annan vielä Air Francelle uuden mahdollisuuden. Korvauksen summa määrittyy myöhästymisen pituuden ja kotimatkan kilometrien mukaan, ja tuo 600 euroa on käsittääkseni suurin mahdollinen korvaus (Seychellien lento oli EUn ulkopuolelta, kotimatka vähintään 3500 km ja myöhästyminen määränpäässä yli 4 tuntia).

Kaiken kaikkiaan omassa tapauksessani viivästymisestä ei juurikaan ollut haittaa; päinvastoin. Toki tärkeintä että päästiin lopulta ehjänä kotiin, mutta lisäksi sai nauttia vielä päivän pidempään lämpimässä, ja kokemus lentoyhtiön toiminnasta jäi sen verran positiiviseksi että taidan antaa Air Francelle tosiaan vielä tulevaisuudessa toisen mahdollisuuden.

Previous Post

No Comments

Leave a Reply