Sateisesta Penangista Perhentianin lämpöön

Kuala Lumpurista matkamme jatkui Penangin saarelle ja Georgetownin kaupunkiin. Malesiassa junayhteydet toimivat todella hyvin ja junissa oli mukava matkustaa. Muutamassa tunnissa suhautimmekin itsemme Georgetowniin, joka on kuuluisa herkullisesta katuruoastaan ja hienosta katutaiteestaan. Jo heti majapaikkaa etsiessämme törmäsimme kaupungin ikonisimpaan ja tunnetuimpaan seinämaalaukseen, polkupyörää ajavaan poikaan.

Georgetownin tunnetuin seinämaalaus

Myös majapaikka löytyi tällä kertaa melko helposti. Kävimme katsomassa paria ennalta tarkastettua vaihtoehtoa ja päädyimme niistä toiseen. Päädyimme kuitenkin ensimmäisen yön jälkeen vaihtamaan hieman viihtyisämpään majapaikkaan. Majapaikan kiinalainen omistaja ei kuitenkaan oikein tajunnut jatkosuunnitelmiamme, kun kysyimme parasta tapaa siirtyä Cameron Highlands-ylängöille. Hän ehdotti määränpääksi ”Thailand, Ireland ja Iceland”! No ei ihan… Päädyimmekin lopulta jättämään ylängöt väliin viileään sään vuoksi, mutta osuutensa oli kommunikaatiovaikeuksillakin.

Penangissa päivät kuluivat kaduilla vaellellen ja rakennuksia ihastellen. Kaupunki toi mieleen Vietnamin tai Laosin siirtomaa-aikaiset kaupungit, paljolti ranskalaistyylisten rakennustensa vuoksi.

Siirtomaa-ajan rakennuksia

Siirtomaa-aikaisten rakennusten lisäksi Penangissa oli myös kiinalaisten siirtolaisten rakentama kiinalaiskortteli. Siellä rakennukset oli koristeltu kiinalaistyylisesti ja temppeleiden kullatut pilarit ja katot kuljettivat Kiinan keisareiden aikaan. Korttelit olivat paljon samantyylisiä kuin Hoi Anissa, joten pidemmän päälle katujen vaeltelu alkoi käydä tylsäksi ja toistaa itseään.

Upeaa katutaidetta

Kiinalaiskortteleita

Päädyimme myös muslimien hautausmaalle

Yritimme mennä vierailemaan myös Blue Manoriksi kutsutussa perintörakennuksessa, jossa toimii hieno boutique-hotelli. Ramadan sotki jälleen suunnitelmamme, joten saimme ihailla kartanoa vain ulkopuolelta.

Blue manor aidan takaa

Temppeleiden lisäksi vierailimme Kapitan Keling-moskeijassa. Yritimme vierailla moskeijassa kahdesti, mutta toisella kertaa moskeija oli kiinni. Rakennus osoittautui lopulta aivan tavalliseksi moskeijaksi, jollaisia olimme nähneet reissuillamme monia. Toki moskeija oli hieno ulkoapäin, mutta ei mitenkään erikoinen.

Viimeisenä päivänä päätimme rentoutua ja nautimme päivästä Batu Ferringhi-rannalla. Ranta oli melko ruuhkainen ja sinne mennessä sai väistellä myyntikojuja ja tuputtavia myyjiä, mutta onnistuimme kuitenkin rentoutumaan ja nauttimaan päivästä rannalla.

Kauniiden rakennusten ja katutaiteen lisäksi nautimme Penangissa hyvien katukeittiöiden antimista. Satuimme löytämään esimerkiksi aamiaispaikan, jossa oli yksi reissun parhaimmista croissanteista.

Osa taideteoksista oli todella oivaltavia

Reissun paras croissant?

Taas loistavaa katutaidetta

Hotellin seinästä löytyi monia tuttuja

Sen lisäksi pakenimme aina iltaisin sadetta katukeittiöiden katosten alle. Iltaisin nimittäin satoi rankasti lähes poikkeuksetta. Sade ja muutnkin huono sää alkoivat tympiä ja koetimme kuumeisesti ennustaa, missäpäin Malesiaa pääsisimme nauttimaan auringosta ja pikkusaarten rauhasta. Päätimme otta seuraavaksi kohteeksemme Perhentian-saaret ja niistä Perhentian Besarin. Odotellessamme bussia eksyimme paikalliselle torille, jossa ei muita länsimaalaisia näkynyt. Perheet olivat lähteneet nauttimaan yhdessä auringon laskettua ramadan-illallista ja kojujen ympärillä tungeksi paljon ihmisiä. Ajattelimme haukata jotakin evästä ennen bussimatkaa ja suuntasimme hyvän tuoksun houkuttelemana pisimmän jonon luokse. Emme yhtään tienneet mitä kojussa oli tarjolla, mutta päätimme rohkeasti kokeilla. Kojussa myytiin mertabak-nimistä suolaista leivonnaista, joka on ikäänkuin pannukakku, jonka sisässä oli sipulia ja joko kanaa tai jauhelihaa. Siinä vaiheessa tarjolla oli vain kanaversio, joten päädyimme kumpikin siihen.

Jälkkäripiiras ja mertabak

Ostimme myös jälkiruoaksi mielenkiintoisen näköisen leivonnaisen. Molemmat osoittautuivat nappivalinnoiksi ja nautimme herkullisen illallisen. Sen jälkeen olikin mukava nukkua yöbussissa samalla kun suuntasimme paratiisisaarille rentoutumaan.

Seuraavana aamuna bussi kuljetti meidät suoraan satamaan, josta pääsimme tällä kertaa yllättävän tasaisella pikavenekyydillä paratiisisaarelle. Saarella aika kului pääasiassa nauttien auringosta ja lämpimästä merivedestä. Pakkasimme rantatavarat mukaamme ja suuntasimme saaren toisella puolella sijaistevalle Teluk Pauh-rannalle. Siellä vesi oli kristallinkirjasta ja hiekka pehmeää. Saimme aivan rauhassa nauttia ja rentoutua. Toki rauhaamme häiritsi kolmimetrinen varaani, joka saapui rannalle puskat ryskyen. Kuulimme pensaikosta rytinää ja jännityksellä odotimme, mitä sieltä tlää kertaa ilmestyisi. Puskista ryömikin rannalle tepastelemaan iso varaani kieltään lipoen. Annoimme sen saalistaa rauhassa ja jonkin ajan kuluttua se rymisteli takaisin puskien kätköihin. Mutta kaikenlaisiin vierailijoihin reissussa voi törmätä!

Omassa rauhassa

Kutsumaton vieras…

…saalistaa.

Bungalow-majoituksemme henkilökunta vaikutti olevan melko pihalla kaikesta, joten jatkolippujen hommaaminen Singaporeen ja myös muu informaation saaminen oli hieman haastavaa. Olimme esimerkiksi ilmoittautuneet mukaan snorklausretkelle. Onneksi tulimme paikalle ajoissa, sillä henkilökunta oli unohtanut ilmoittaa meidät mukaan listaan ja vene oli jo irrotettu rannasta kun tulimme paikalle. Onneksi se kääntyi takaisin ja pääsimme mukaan. Veneen kuljettaja ei tuntunut tietävän snorklauspaikoista yhtään mitään. Onneksi eräs veneessä oleva nainen oli snorklannut seuduilla aiemminkin ja toimi meille ikään kuin oppaana. Hänen ansiostaan reissusta tuli hieno ja näimme paljon erilaisia kaloja ja koralleja. Sen lisäksi näimme monta kilpikonnaa ja vilaukselta myös riuttahaita. Perhentian-saaret tarjosivat loistavan paikan ottaa taas hieman lomaa matkustamisesta ja rentoutua auringossa. Seuraavaksi vuorossa moderneista modernein Singapore!