Hyppää sisältöön

VR:lle heikko tulos vuodelta 2009

Kirjoittajan oletuskuva
minnam Päivitetty: 21.02.2010
Talouden taantuma Suomessa vaikutti voimakkaasti VR-konsernin vuoden 2009 tulokseen. Tavaraliikenteen kuljetusten jyrkän vähenemisen ja henkilöliikenteen kasvun pysähtymisen seurauksena konsernin tulos jäi heikoksi.

Tilikauden liikevoitto vuodelta 2009 oli 28,9 miljoonaa euroa, kun se edellisvuonna oli 74,4 miljoonaa euroa. Liikevaihto oli 1 399,4 miljoonaa euroa, jossa on laskua edellisvuodesta 8,6 prosenttia. VR-konsernin hallitus esittää, että osinkoa ei jaeta vuodelta 2009.

– Vaikka rahoitusasema säilyikin hyvänä vuonna 2009, ei nykyinen tulostaso riitä kattamaan tulevaisuuden välttämättömiä kalustoinvestointeja, VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro kommentoi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

VR:n logistiikkatoimintojen liiketappio 36,7 miljoonaa euroa

Vuonna 2009 VR-konsernin tavaraliikenteen kuljetukset vähenivät noin neljänneksen edellisvuoteen verrattuna. VR-konsernin logistiikkatoimintojen liiketappio vuodelta 2009 oli 36,7 miljoonaa euroa. Junakuljetuksia hoitavan VR Cargon liiketappio oli 31,1 miljoonaa euroa. Vuoden lopulla tavaraliikenteen lasku tasaantui, mutta nopeaa nousua ei ole nähtävissä.

Henkilöliikenteen kasvu pysähtyi ja tulos puolittui

Junien henkilöliikenteen kasvu pysähtyi vuonna 2009 ja matkustajamäärät jäivät 3,4 prosenttia alle edellisvuoden. Junissa tehtiin viime vuonna noin 67,6 miljoonaa matkaa. Linja-autoliikenteessä tehtiin 18,5 miljoonaa matkaa, mikä oli 8,6 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Nousu johtui pääkaupunkiseudulla voitetusta liikenteestä. Henkilöliikenteen liikevoitto puolittui ja oli 29,4 (62,0) miljoonaa euroa.

Muutosohjelma etenee aikataulussaan

VR:n elokuussa käynnistämä muutosohjelma etenee aikataulussaan. Logistiikkatoiminnoissa on käynnissä kuljetusjärjestelmän tehostaminen ja asiakaspalvelumallien uudistaminen. Henkilöliikenteessä keskitytään asiakaspalvelua parantaviin hankkeisiin. Hallinnon tukitoimintoja on tehostettu keskittämällä ne konsernitasoisiksi palvelukeskuksiksi. Muutosohjelmaa on viety eteenpäin yhteistyössä henkilöstön kanssa.

Muutosohjelman tavoitteena on parantaa VR-konsernin kannattavuutta vuositasolla noin 100 miljoonaa euroa vuoteen 2012 mennessä, mikä edellyttää merkittäviä kustannussäästöjä ja samanaikaisesti liiketoiminnan kasvattamista.

– Muutosohjelman toteuttaminen on välttämätöntä, jotta kannattavuus ja kassavirta saadaan tasolle, jolla varmistetaan VR:n kilpailukyky tulevaisuudessa, toimitusjohtaja Aro painottaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

VR investoi uuteen junakalustoon asiakaspalvelun parantamiseksi

VR käynnistää vuonna 2010 noin 150 miljoonan euron junakalustoinvestoinnit henkilöliikenteessä. Investoinnit käsittävät kolme eri vaunutyyppiä, ja investoinnit kilpailutetaan EU-hankintamenettelyä noudattaen.

Keväällä 2010 käynnistetään tarjouskilpailu 40 InterCity-kaksikerrosvaunun hankkimiseksi. InterCity-vaunut ovat matkustajien keskuudessa suosituin vaunutyyppi, minkä vuoksi niitä on päätetty hankkia lisää. Vaunut varustetaan wlan-yhteyksillä, mikä mahdollistaa asiakkaiden toivoman Internet-yhteyden käytön matkan aikana.

Saatujen asiakaspalautteiden perusteella ravintolapalveluihin panostetaan kaukoliikenteen junissa. Vuoden 2010 aikana aloitetaan 15 uuden kaksikerroksisen ravintolavaunun hankinta. Ravintolapalvelut nähdään VR:llä tärkeänä osana asiakaspalvelua jatkossakin päinvastoin kuin monissa muissa maissa, joissa junien ravintolapalveluista on luovuttu.

Vuoden 2010 aikana käynnistetään myös 12 uuden kaksikerroksisen ohjausvaunun hankinta. Ohjausvaunuissa yhdistyvät veturin ja InterCity-matkustajavaunun ominaisuudet. Junaa voi ohjata molemmista päistä ilman veturinvaihtoa, mikä säästää riittämätöntä ratapihakapasiteettia erityisesti Helsingissä. Ratapihakapasiteetin vapautuminen vaikuttaa koko junaliikenteeseen ja sen täsmällisyyteen. Lisäksi turvallisuus ratapihalla paranee, koska veturinvaihdot ja kaluston kytkennät vähenevät.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) lähiliikenteeseen pääkaupunkiseudulla tulee yhteensä 32 uutta junaa vuosina 2010-2014. Junat hankkii VR-Yhtymän sekä Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kauniaisten kaupunkien omistama Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy. Yhtiön hallitus selvittää, voidaanko käynnissä olevaa junakalustoinvestointia nopeuttaa. Uusien junien käyttöönotto mahdollistaa VR:n vanhan lähiliikennekaluston poistamista liikenteestä. Kalusto-ongelmia on esiintynyt eniten vanhassa lähiliikennekalustossa, joka on hankittu pääosin 1970-luvulla.

Tulevaisuuden näkymät edelleen epävarmat

Lähitulevaisuuden näkymät ovat edelleen epävarmat, ja toiminnan ennustettavuus on heikkoa niin rautatie- kuin autoliikenteessäkin. Tällä hetkellä talouden nopeaa elpymistä ei ole nähtävissä. Samalla raskaan teollisuuden käynnissä oleva rakennemuutos vaikuttaa ratkaisevasti myös VR:n liiketoimintaan.

VR-konsernin vuoden 2010 tulosta rasittaa vuoden alusta voimaan tullut kymmenen prosentin korotus ratamaksuun. Loppuvuodesta Liikenne- ja viestintäministeriön kanssa solmittu yksinoikeussopimus junien henkilöliikenteestä velvoittaa VR:ää hoitamaan tiettyjä kannattamattomia reittejä omalla liiketoimintariskillään.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Alkuvuoden talviongelmat sekä 4.1.2010 tapahtunut onnettomuus Helsingin asemalla aiheuttavat VR-konsernille vähintään noin kuuden miljoonan euron tulosmenetyksen ylimääräisinä kuluina sekä tulonmenetyksinä.

Kuva: Leif Rosnell/VR