Hyppää sisältöön

Sea Lifen sähköankeriaat sytyttävät valoja

Kirjoittajan oletuskuva
minnam Päivitetty: 10.02.2010
Ensin kuuluu vaimeata naputusta, joka pikkuhiljaa yltyy papattien paukkeeksi, samalla valot alkavat vilkkua kuin diskossa – on Merimaailma Sea Lifen uusimpien asukkaiden sähköankeriaiden ruokintahetki.

Kuuleeko kala? Aistit vedessä

Sähköankeriaat ovat Sea Lifen uusimman näyttelyn ’Kuuleeko kala? Aistit vedessä’ päätähtiä. Näyttelyn muita eläimiä ovat mantisrapu, nelisilmäkalat, taimenet, murisija, ampujakalat puhdistajaravut ja röhkijät. Näyttelyssä tutustutaan merieläinten aisteihin – miten ne kuulevat, näkevät, haistavat, maistavat ja tuntevat. Lisäksi kävijät pääsevät myös itse testaamaan aisteja erilaisten hauskojen laitteiden avulla. Uusi näyttely on osa Sea Life-ketjun vuosittain vaihtuvien näyttelyiden konseptia.

Merieläimillä on todella mielenkiintoisia ja kehittyneitä aisteja; näyttelystä löytyvällä mantisravulla on supersankareiden kaltainen näköaisti, sähköankeriaat paikantavat saalinsa sähköaistin avulla, nelisilmäkaloilla on silmät sekä veden ylä- että alapuolella, taimenet löytävät kotipuroonsa hajuaistinsa avulla ja kaloilla on myös yleisesti nk. kuudes aisti eli kylkiviiva-aisti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tapahtumien vuosi

Vuosi 2010 on Sea Lifessa omistettu kävijöiden elämyksen parantamiseen. Uuden näyttelyn lisäksi keskukseen tulee uusi elämysallas, jonka avulla kävijät pääsevät tutustumaan meren eläimiin lähietäisyydeltä. Vuosi tullaan myös omistamaan erilaisille mielenkiintoisille tapahtumille. Ensimmäisenä on hiihtolomien aikaan (viikot 8-10) pidettävä Jäähelmen arvoitus – lasten oma seikkailurata, joka on haluttu yhdistää Linnanmäen huvipuiston talviriehaan Jäähelmeen (vko 8).

Vuoden aikana tullaan myös panostamaan entistä enemmän Sea Lifen ympäristökampanjaan. Paikallinen kampanja keskittyy Itämereen ja kansainvälinen kampanja valaiden suojeluun. Paikallisen Itämeri-kampanjan yhteistyökumppanina toimii HSY Vesi, joka on samalla koko keskuksen uusi yhteistyökumppani. Kansainvälinen sillivalaiden suojelukampanja toteutetaan yhteistyössä WDCS:n kanssa (kansainvälinen valaiden ja delfiinien suojeluorganisaatio)

Sea Lifen uudet vaatteet

Uusi entistäkin elämyksellisempi Sea Life on koko ketjun kattava käsite. Sea Life -brändi on pysynyt muuttumattoman sitten ketjun perustamisen ja ensimmäisen Sea Life –keskuksen avaamisen Skotlannin Obanissa 1979. Nyt keskuksia on keskuksia on jo 32 ja Sea Life –brändin omistajan Merlin Entertainments Groupin tavoitteena on avata vähintään 2 uutta keskusta vuodessa. Uusimmat keskukset avataan USA:an, seuraavana on vuorossa Arizonan-keskus kesällä 2010. Nyt Sea Life on kattavien asiakastutkimusten pohjalta saanut uuden ilmeen ja uudet arvot. Punainen logo on saanut väistyä uuden merellisemmän logon tieltä ja arvoissa korostuu elämysten ja ympäristön tärkeys.

Sea Life on avoinna vuoden ympäri

Merimaailma Sea Life on avoinna päivittäin vuoden ympäri (suljettu ainoastaan 24.-25.12.). Kalojen ruokintoja ja opastuokioita pidetään tasatunnein klo 11.00 alkaen. Sähköankeriaiden ruokinta ja uuden näyttelyn info pidetään päivittäin klo 12.00.

Sea Life on avoinna 10.00-17.00 (paitsi ke 10.00-20.00). Viikolla 8 keskus on avoinna 10.00-20.00 joka päivä.
Liput : Aikuiset 14,50€ ja lapset 4-14 v. 9,80€ (Liput voi ostaa edullisemmin ennakkoon verkkokaupasta). Jäähelmen arvoitus sisältyy normaali lastenlipun hintaan, muuten veloitetaan 2 euron materiaalimaksu.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen