Hyppää sisältöön

Matkailumarkkinointia yli rajojen

Kirjoittajan oletuskuva
Päivitetty: 16.06.2010
Inarin, Utsjoen ja Nessebyn kuntien matkailuyrittäjät aloittavat yhteisen markkinointikampanjan teemalla Your Arctic Guide.

Uusia keinoja rajat ylittävästä yhteistyöstä

Rajat ylittävällä yhteisellä matkailumarkkinoinnilla yhdistetään molempien alueiden vahvuuksia, kuten esimerkiksi ohjelmapalveluja Pohjois‐Lapin joilla ja järvillä sekä merikalastusmahdollisuuksia Varanginvuonolla. Näin laajennetaan tuotekirjoa ja puhutellaan samalla laajempaa kohderyhmää.

Inarin, Utsjoen ja Nessebyn kuntien yhteinen Verkostosta välineitä matkailun kehittämiseen Varangin alueella ja Pohjois‐Lapissa ‐hanke käynnistyi vuonna 2009. Hankkeeseen kutsuttiin mukaan kuntien ohjelmapalveluyrityksiä ja kaikkiaan työhön sitoutui 10 pk‐yritystä. Teemakampanja Your Arctic Guide – Arktisia haasteita ammattitaitoisten oppaiden ohjauksessa Pohjois‐Lapissa ja Varangin alueella muotoutui talven yhteisten koulutusten ja ideariihien pohjalta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Maiden väliset rajat muodostavat mielikuvallisia esteitä

Kansalliset markkinointiorganisaatiot, kuten Visit Finland tai Visit Norway, taipuvat kankeasti rajat ylittävään markkinointiin, vaikka edut olisivat ilmiselviä. Esimerkiksi lehdistövierailuja järjestetään vain kunkin maan matkailukohteisiin erikseen.

Rajat ylittävä yhteismarkkinointi haastaa ajattelemaan matkailukohteita uudella tavalla. Mitä kauempaa pohjoisinta Eurooppaa katsotaan, sitä enemmän yhdistävät tekijät, kuten luonnonolosuhteet ja vuodenajat, korostuvat kansallisvaltioiden rajojen sijaan. Your Arctic Guide tarjoaakin matkailijoille ”arktisia elämyksiä” norjalaisten tai suomalaisten elämysten sijaan.

Kun haasteena on muuntaa raja erottavasta tekijästä yhdistäväksi, on pohdittavana myös monia käytännön kysymyksiä. Missä kampanjan messuosaston tulisi sijaita – Suomen Lapin vai Norjan osastojen yhteydessä? Mikä on toimivin yhteinen kieli?

www.yourarcticguide.info