Matkailualalle tuodaan uusia koulutusohjelmia Suomessa
Uusia koulutusohjelmia tarjolla
Haaga-Perho lanseeraa uusia CultureDQN -koulutusohjelmia kulttuurialalla toimivien matkailuosaamisen kehittämiseen.
Kulttuurimatkailun osaaja -koulutus vahvistaa oppilaitoksen mukaan kulttuuritoimijoiden liiketoiminnallista osaamista ja yrittäjälähtöisyyttä sekä antaa eväitä kulttuuritarjonnan tuotteistamiseen matkailun käyttöön.
Tapahtumatuottaja- ja tuotekehittäjäkoulutukset edistävät eri alan toimijoiden verkostoitumista sekä toimijoiden osaamisen kehittämistä.
Matkailun trenditutkimukset Euroopassa osoittavat matkojen teemoittaisen kiinnostuksen lisääntyvän. Kulttuurimatkailun tärkeys vetovoimatekijänä Suomeen suuntautuvassa matkailussa on kasvanut ja sen työllistävyyden merkitys on korostunut viime vuosina.
Suomen kulttuurimatkailun kehittäminen perustuu Matkailun edistämiskeskuksen maaliskuussa 2014 julkaisemaan Kulttuurimatkailun kehittämisstrategia kansainvälisille markkinoille 2014–2018 -raporttiin.
Näin Suomen kulttuurimatkailua kehitetään
Suomessa lähtökohtana on edistää kulttuurin matkailullista tuotteistamista ja lisätä kulttuurisia elementtejä esimerkiksi luontomatkailuun, kesä- ja talviaktiviteetteihin ja hyvinvoinnin teemoihin.
Ruokamatkailu trendinä kasvaa – erityisesti kiinnostus puhtaaseen ja vastuullisesti tuotettuun lähiruokaan sekä maan ruokakulttuuriin.
Haaga-Perhon tutkimus-, koulutus- ja kehittämispalvelujen tarkoituksena on tukea kulttuurimatkailun kehittämisstrategiaa.
– Kulttuurimatkailukoulutuksemme tehtävänä on valtakunnallisten kulttuurimatkailun tuotesuositusten luominen ja niiden käytäntöön jalkauttaminen. Kulttuurin laajempaa ymmärtämystä sekä kaupallisesti että matkailullisen osaamisen kautta tarvitaan, jotta se pystytään nostamaan näkyväksi vetovoimatekijäksi, sanoo Haaga-Perhon koulutuspäällikkö Katja Winogradow.
Lähde: Haaga-Perho
Kuva: Visit Finland