Hyppää sisältöön

Maaseutumatkailu ei kohdannut laman syövereitä

Kirjoittajan oletuskuva
minnam Päivitetty: 23.03.2010
Ammattimainen maaseudun matkailutoiminta kehittyy suotuisasti MTK:n maaseutumatkailuyrittäjille tekemän kyselyn mukaan.

Maaseutumatkailuyritykset odottavat kysynnän säilyvän hyvänä ja kotimaan vapaa-ajan matkailun kasvavan. Etenkin yksityishenkilöiden, esimerkiksi perheiden odotetaan lisäävän matkailua maaseudulla. Yrityksistä 40 prosenttia odottaa alan kasvavan jonkin verran tai merkittävästi. Lähes puolet taas arvioi kysynnän pysyvän nykyisellä tasolla maalis-elokuussa 2010.

Ulkomaisten matkailijoiden osalta yrittäjien odotukset ovat varovaisempia, etenkin yritys- ja työmatkailussa. Matkailuyrittäjät näkevät, että pidemmällä tähtäimellä ulkomaan markkinoiden osalta kasvua on haettava voimakkaammin yhteistyöllä. Maat, joista saapuu maaseudulle matkailijoita, ovat tärkeysjärjestyksessä Saksa, Venäjä, Viro ja Ruotsi. Muita asiakasryhmiä saapuu muun muassa Ranskasta, Englannista, Hollannista ja Sveitsistä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Maaseutumatkailuyritysten tärkein myyntikanava on yrityksen omat www-sivut (54 mainintaa). Seuraavana tulevat yleiset internet-sivut (44 mainintaa) ja matkailuorganisaatiot (39 mainintaa), joihin kuuluvat alueorganisaatiot, seudulliset kehittämiskeskukset sekä kaupunkien- ja kuntien matkailutoimet.

Hyviksi markkinointikanaviksi miellettiin myös puskaradio, kanta-asiakkaat ja referenssit (17 mainintaa). Seuraavana yritysverkosto, yhteistyöyritykset sekä toinen yritys tai paikallinen yhteistyökumppani (16 mainintaa), suoramarkkinointi ja -myynti sekä oma myyntityö (15 mainintaa) ja Lomarengas Oy (15 mainintaa).

Maaseudun matkailuyritykset investoivat jatkossa entistä enemmän etenkin tuotteistamiseen sekä markkinointi- ja myyntityöhön. Yrityskohtaisen aktivoitumisen lisäksi kentällä nähdään tarpeellisena käynnistää nykyistä laajemmalla rintamalla valtakunnallinen maaseutumatkailua kokoava markkinointi- ja myyntityö.

Maaseutumatkailuyrittäjien iltatilaisuudessa 23.3. klo 21.00 julkistetaan vuoden 2010 maaseutumatkailuyritys, Vuoden Kellokas. Tilaisuudessa jaetaan myös Kehittyvä maaseutumatkailuyritys -valtakunnallinen tunnustuspalkinto.