Hyppää sisältöön

Liikematkoissa ei näy vielä nousun merkkejä

Kirjoittajan oletuskuva
minnam Päivitetty: 25.11.2009
Liikematkamarkkinat eivät Suomessa näytä vielä toipumisen merkkejä.

Myyntijohtaja Jari Oinosen mukaan liikematkoissa voi nähdä selvän yhteyden teollisuuden uusiin tilauksiin. Matkustaminen on Suomessa hiipunut samaa tahtia tilauskantojen kanssa.

– Teknologiateollisuus jarrutti viime vuoden elokuussa. Ensin vähensivät suuret yritykset, sitten pienemmät seurasivat perässä, Oinonen sanoi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Käännettä ei vielä ole näkyvissä.

– Syys-lokakuussa näkyi pieniä toipumisen merkkejä, mutta marraskuussa ei enää, Paasonen sanoi.

Tässä kuussa myyntiä hidastivat lisäksi Finnairin lakko sekä sikainfluenssa. Koska joulukuu on perinteisesti hiljainen liikematkustuskuukausi, näkyy selvempiä merkkejä seuraavan kerran tammi-helmikuun myynnistä.

Halpalennotkin kelpaavat liikematkustajille

Suomessa liikematkoihin käytetty raha on vähentynyt 40 prosenttia. Pudotus on suurempi kuin muissa Pohjoismaissa, joissa hintakilpailu on ollut kovempaa ja alkanut aiemmin.

Kaleva Travel yrittää auttaa asiakkaitaan säästämään vielä lisää opastamalla yrityksiä matkustamaan säästäväisemmin, varaamaan matkoja ajoissa ja käyttämään edullisimpia lentoja. Liikematkailijatkin käyttävät nykyään myös halpalentoyhtiöitä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Osa yrityksistä haluaa hyödyntää halpalentojen hinnat, mutta osa sanoo niille ei. Perusteena ovat yleensä turvallisuus ja varmuus, sanoi Oinonen.

Matkatoimistojen kannalta on nykyään samantekevää myydäänkö matkustajille 800 euron vai 80 euron lentolippu. Toimistot eivät nykyään enää saa tulojaan myyntikomissioista, vaan välityspalkkioista, jotka eivät riipu matkan hinnasta. Kaleva Travel on nykyään Suomen suurin liikematkatoimisto.