Hyppää sisältöön

Hotellihintojen lasku tasoittui

Kirjoittajan oletuskuva
minnam Päivitetty: 02.03.2010
Hotels.comin Hotel Price Indexin (HPI®) mukaan hotellihuoneen keskimääräinen hinta vuonna 2009 oli 14 prosenttia edullisempi kuin vuonna 2008. Jo edellisvuonna alkaneet hintojen laskut alkoivat kuitenkin tasoittua

Verrattuna vuoteen 2008, matkailijat käyttivät viime vuonna hotellihuoneisiin 13 prosenttia vähemmän rahaa Euroopassa, 14 prosenttia vähemmän Yhdysvalloissa, 16 prosenttia vähemmän Aasiassa ja 21 prosenttia vähemmän Latinalaisessa Amerikassa.

Hintojen laskut alkoivat kuitenkin tasoittua vuoden loppua kohden. Vuoden 2009 viimeisellä neljänneksellä hotellihuoneen keskihinta laski vain 7 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon, kun se kolmannella neljänneksellä laski 14 prosenttia, toisella neljänneksellä 17 prosenttia ja ensimmäisellä neljänneksellä 16 prosenttia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Kuvittele, että astuisit aikakoneeseen, ja matkustaisit vuoteen 2003. Mitä eroa olisi hotellihinnoilla silloin ja nyt? Ei paljoakaan. Vuotta 2009 kokonaisuudessaan tarkasteleva uusin Hotel Price Index -raporttimme osoittaa, että kuluttajien maksamat hinnat ovat laskeneet tasolle, jolla hinnat ovat viimeksi olleet vuonna 2003. Vuonna 2009 hinnat laskivat maailmanlaajuisesti 14 prosenttia verrattuna vuoden 2008 lukuihin, jotka olivat jo alhaisia, toteaa Hotels.comin pääjohtaja David Roche.

Hotels.comin Hotel Price Index on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. Hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden todella maksamia hintoja.

Hintojen laskulle näkyi lopun alku Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa

Matkailijoiden maksamat hinnat hotellihuoneista Euroopassa laskivat 6 prosenttia vuosien 2008 ja 2009 viimeisten neljännesten välillä. Hintojen laskuvauhti hidastui kuitenkin vuoden viimeisellä neljänneksellä, mikä antoi hieman helpotusta hotelleille. Hinnat olivat laskeneet edellisvuoteen verrattuna kolmannella vuosineljänneksellä 14 prosenttia, toisella vuosineljänneksellä 16 prosenttia ja ensimmäisellä vuosineljänneksellä 15 prosenttia.

Matkailijoiden maksamat hinnat hotellihuoneista Pohjois-Amerikassa (Yhdysvallat ja Kanada) laskivat 7 prosenttia vuosien 2008 ja 2009 viimeisten neljännesten välillä. Hintojen laskun vauhti kuitenkin hidastui viime vuoden edetessä. Hinnat laskivat edellisvuoden vastaaviin ajankohtiin verrattuna 13 prosenttia kolmannella vuosineljänneksellä, 17 prosenttia toisella vuosineljänneksellä ja 16 prosenttia ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

– Vaikka hotellien hintakehitys Euroopassa ja Yhdysvalloissa osoitti elpymisen merkkejä vuoden 2009 viimeisellä neljänneksellä, näyttää siltä, että edulliset tarjoukset jatkuvat vielä jonkin aikaa. Vuosi 2010 on jälleen hyvä vuosi matkailijoille, uskoo Roche.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Aasiassa hitaasti alkanut hintojen lasku kiihtyi vuoden loppua kohden

Hotel Price Indexin mukaan Aasian hotellit kärsivät edelleen taantuman vaikutuksista ja kokivat rajuja hinnanlaskuja viime vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Pitkään Yhdysvaltoja ja Eurooppaa paremmin selvinneet Aasian hotellit jatkoivat alkanutta laskukierrettään vuoden viimeisellä neljänneksellä, jolloin hinnat laskivat 19 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Päinvastoin kuin muualla maailmassa, Aasian hotellien hintojen lasku kiihtyi vuoden 2009 viimeisellä neljänneksellä verrattuna aiempiin ajanjaksoihin. Muilla alueilla hintojen laskuvauhti oli hidastumaan päin.

Vuoden 2009 viimeisen neljänneksen 19 prosentin hintojen lasku oli jyrkempi kuin toisen ja kolmannen neljänneksen 17 prosentin laskut ja ensimmäisen neljänneksen 15 prosentin lasku verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan.

Hotels.comin kansainvälinen laajuus – tarkasteltaessa sekä asiakkaiden että kohdemaiden määrää – tekee HPI:sta yhden kattavimmista tarjolla olevista mittareista. Hinnat perustuvat arviolta 94 000 hotelliin yli 16 000 kohteessa.