Hyppää sisältöön

easyJet vaatii puhtaampia lentokoneita koskevaa lainsäädäntöä

Kirjoittajan oletuskuva
Päivitetty: 26.11.2009
Halpalentoyhtiö easyJet vaatii lentokoneille tiukkoja ja pakollisia päästöstandardeja, jotka johtaisivat seuraavan lentokonesukupolven CO2-päästöjen vähennykseen 40 prosentilla.

Lontoossa pidetyssä lehdistötilaisuudessa puhunut easyJetin toimitusjohtaja Andy Harrison sanoi:

Ilmailu tarvitsee maailmanlaajuisen ratkaisun. Viranomaisten ensimmäinen
vaisto on verottaa, mutta tämä ei edistä kestävää ilmailua, sillä alan kasvu keskittyy Kiinaan ja Intiaan. Merkittävästi parempaa teknologiaa on kehitteillä ja jotta se toimitetaan nopeammin, tarvitsemme päästöstandardeille tiukan lainsäädännön.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Sota-aika on johtanut suurimpiin harppauksiin ilmailuteknologiassa.
Viranomaisten tulee taata, että sota ilmastonmuutosta vastaan johtaa teknologian seuraavaan suureen harppaukseen.

Vaadimme puhtaampia lentokoneita koskevaa lainsäädäntöä, joka saa alan
lopettamaan vanhoilla ja tehottomilla lentokoneilla lentämisen. Jos saamme
puhtaammat lentokoneet ilmaan ja vanhat savuttajat maahan voimme vähentää alan kokonaispäästöjä ja taistella kasvotusten ilmastonmuutosta vastaan.

Koska valtaosa lentokoneista valmistetaan Euroopassa ja Amerikassa, tiukat
päästöstandardit valmistuslaitoksissa tulevat tuottamaan maailmanlaajuisia
ympäristöetuja, sillä nämä lentokoneet viedään Kiinan ja Intian nopeasti
kasvaville markkinoille.

Tehokkuuden minimistandardit on jo säädetty lentokoneiden melulle,
diesel-moottoreille, jäähdytyskoneille ja monille muille tuotteille. ICAO:n ja
Euroopan johtajien on laajennettava nämä minimistandardit koskemaan
lentokoneiden päästöjä.

Standardit otettaisiin käyttöön kolmessa vaiheessa, alkaen lyhyenmatkan
lentokoneista, missä nykyiset lentokoneperheet Airbus A320 ja Boeing 737 ovat jo yli 20 vuotta vanhoja. easyJet ehdottaa, että:
– Vuoteen 2015 mennessä kaikkien uusien lentokonemallien tulisi noudattaa
standardia
– Vuoteen 2024 mennessä lentoyhtiöt eivät voisi lisätä laivastoonsa ainuttakaan uutta lentokonetta, joka ei täytä standardia
– Vuoteen 2030 mennessä lentoyhtiöt eivät voisi liikennöidä lentokoneilla,
jotka eivät täytä standardia

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

easyJetin ehdotuksen mukaisesti Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO)
pitäisi johtaa prosessia varmistaakseen sen maailmanlaajuinen kattavuus ja
yksimielisyys sekä asettaa standardeja ja aikatauluja muille lentokoneluokille. Standardit pätisivät kaikissa kehittyneissä maissa.

Viranomaisten olisi toimittava aktiivisessa roolissa liittyen tutkimus- ja kehitystyön rahoitukseen. easyJet on ollut edelläkävijä ympäristökysymyksissä ja toimintapyyntö tulee hetkeä ennen Iso-Britannian Ilmastonmuutoskomitean ilmailua ja ympäristöä koskevaa selontekoa sekä Kööpenhaminan ilmastokokousta, missä ilmailun lisääminen maailmanlaajuiseen Kyoton-jälkeiseen sopimukseen on asialistalla.