Air Berlin suoraviivaistaa lippukauppaa – kuin bussilippua ostaisi
Yksisuuntaisista lipuista toivotaan pelastusta
Air Berlinin tuore toimitusjohtaja Stefan Pichler julkisti yhtiön uuden strategian matkailualan ITB-messuilla Berliinissä. Pichler paljasti ensimmäiset yksityiskohdat vuosien 2015 ja 2016 suunnitelmasta, jonka tavoitteena on tehdä Air Berlinistä jälleen voitollinen yhtiö.
Ratkaisua haetaan panostamalla lippujen hinnoitteluun ja samanaikaisesti kanta-asiakasohjelman uudistusten kautta myös asiakastyytyväisyyteen. Uusi toimitusjohtaja on ollut pestissään vasta neljän viikon ajan. Paineet uudistuksiin ovat kovat.
– Tavoitteemme on nostaa Air Berlin pois punaisilta luvuilta vuoteen 2016 mennessä, sanoo Pichler.
Air Berlinin uuden hinnoittelumallin ytimenä ovat yhdensuuntaiset liput, joiden hinnoittelu on nykyistä suoraviivaisempaa. Samaan aikaan myös kanta-asiakasohjelman pisteytystä muutetaan houkuttelevammaksi.
Neliportaisen mallin halvimpaan lippuhintaan ei jatkossa kuulu lainkaan ruumaan menevää matkatavaraa, paikkavarausta tai mahdollisuutta vaihtaa tai muuttaa lippua. Karsitun vaihtoehdon toivotaan vetoavan erityisesti niihin matkustajiin, jotka lentävät arkisen usein ja tyypillisesti lyhyitä matkoja, eivätkä siten edes kaipaa lisäpalveluja. Keski-Euroopassa tällaiselle on runsaasti kysyntää.
Muiden lentoyhtiöiden asiakkaita haalitaan omaan leiriin tarjoamalla kanta-asiakkuuden vaihtajalle mahdollisuutta muuttaa kilpailijoiden kortille kerätyt mailit Air Berlinin pisteiksi. Suoraan Lufthansaa ei mainita nimeltä, mutta on selvää, että näiden asiakaskaappaustoimenpiteiden kohteena on erityisesti saksalaisten toinen kotimainen yhtiö, jonka rinnalla Air Berlinillä on haastajan asema.
Lentokenttäprojektin viivästyminen vaikeuttaa suunnittelua
Air Berlin on yksi Berliinin jättimäisen lentokenttäprojektin myöhästymisen pahimmista kärsijöistä. Schönefeldin lentoaseman kylkeen nousevan uuden Berlin Brandenburg -lentoaseman piti valmistua alkuperäisten suunnitelmien mukaan jo vuonna 2011, mutta rakennustyöt jatkuvat edelleen.
Vanha Schönefeld on käytössä edelleen ja Berliinin toinen lentoasema Tegel toimii kapasiteettinsa äärirajoilla.
Tämänhetkisten ennusteiden mukaan uuden lentoaseman avajaisia päästään viettämään vuonna 2017, mutta spekulaatioita jopa vuodesta 2018 on esitetty. Alan toimijat odottavat tätä jo malttamattomina.
Talousremontti vaatii keskittämistä
Air Berlin panostaa uuden strategiansa mukaan erityisesti keskeisiin kohteisiin ja niiden väliseen suoraan liikenteeseen. Jatkossa yhtiö aikoo Pichlerin mukaan joko vetäytyä vähemmän tärkeiltä reiteiltä tai toteuttaa ne kumppanuuksien kautta.
– Keskitymme suoraan liikenteeseen. Nämä virrat ovat jatkuvia ja pysyviä. Vaihtomatkustajiin perustuva toiminta on heittelevämpää, sanoo Pichler.
Air Berlinin tärkeimmät keskukset ovat Berliini ja Düsseldorf, joista nykyisin vain Berliini on tavoitettavissa Suomesta suorin lennoin. Kaikkiaan yhtiö lentää jopa 150 kohteeseen maailmanlaajuisesti. Toimitusjohtaja Pichler mainitsee pohjoiset markkinat Air Berliniä “kiinnostaviksi”, mutta erityisiä kehitystoimenpiteitä hän ei niille lupaa.
Teksti: Riikka Krenn
Kuvat: Air Berlin ja Riikka Krenn