Hae äkkilähtöjä
hero taustakuva

Lentäjän vinkit kaukolennolle – näin matkustat mukavasti

Norwegian artikkelin kuva
Matkailijan terveys
Onko edessä pitkä lentomatka maailman toiselle puolelle? Lue suomalaisen perämiehen vinkit mukavaan lentomatkaan.
Teksti: Inka Khanji
Päivitetty: 17.07.2015
facebook   whatsapp

Lennä mukavasti helppojen vinkkien avulla

Pitkä lentomatka on monille uuvuttava kokemus, josta menee ensimmäinen lomapäivä palautuessa. Pitkän lentomatkan aiheuttamia oireita voi kuitenkin ehkäistä jo matkan aikana, mikä lyhentää matkalta toipumisen vaatimaa aikaa.

Norwegianin porilainen pilotti Sauli Paavilainen kertoo, kuinka pitkä lentomatka sujuu mukavasti ja miten lennon jälkeisestä väsymyksestä selviää parhaiten.

Lue vinkit mukavalle pitkälle lennolle!

1. Varaa mukaan ajanvietettä

Pitkälle lentomatkalle kannattaa varata mukaan riittävästi ajanvietettä: hyvä kirja, tabletti, sanaristikoita tai muuta koneeseen sopivaa tekemistä sekä itselle että perheenjäsenille. Monissa pitkän matkan lentokoneissa on tarjolla myös monipuolinen viihdejärjestelmä, joka tarjoaa kattavasti erilaista ajanvietettä kuten elokuvia, pelejä, musiikkia ja sudokuja. Siitä kannattaa ottaa kaikki irti.

2. Ota lentomatka levon kannalta

Jos lennon aikana nukuttaa, kannattaa nukkua. Pitkän lennon aikana ehtii ottaa kunnon nokoset ja aikaa jää vielä senkin jälkeen koneen viihdetarjonnasta nauttimiseen.

– Myös lentäjät lepäävät pitkän lennon aikana. Pitkillä lennoilla ohjaamossa on yleensä kolme lentäjää, joista yksi on lepovuorossa. Nousun ja laskun aikana kaikki kolme olemme ohjaamossa. Muuten ohjaamossa on aina kaksi miehistön jäsentä, kertoo Sauli Paavilainen.

3. Jaloittele välillä

Varsinkin pitkillä lentomatkoilla suositellaan jaloittelemaan riittävästi muun muassa veritulppariskin pienentämiseksi ja jäsenten pitämiseksi vetreinä.

– Aina, kun se kanssamatkustajia häiritsemättä on mahdollista, kannattaa lähteä jaloittelemaan, kehottaa Paavilainen.

4. Juo, mutta vältä kuplivia juomia

Erityisesti suu saattaa usein tuntua kuivalta lennon aikana. Sen vuoksi kannattaakin kiinnittää huomiota juomiseen. Hiilihapollisten juomien nauttimisessa kannattaa kuitenkin pysyä kohtuudessa, sillä hiilihappo saattaa lisätä kehon turvotusta.

5. Liiku ja lepää kunnolla lennon jälkeen

Kohtuullinen ja kevyt liikunta lennon jälkeen auttaa palautumaan pitkältä lennolta. Myös lepo kannattaa muistaa, eikä uuteen aikavyöhykkeeseen kannata yrittää sopeutua väkipakolla.

– Itse teen yleensä kevyitä kävelylenkkejä ja otan kunnon yöunien lisäksi lyhyitä nokosia silloin, kun siltä tuntuu. Näin pääsen parhaiten uuteen päivärytmiin, kertoo Paavilainen.

>> Lue myös: Vältä veritulppa – katso helpot jumppavinkit lentomatkalle

Lähde ja kuva: Norwegian

Yksi kommentti (1) Jätä kommentti

  1. viimeisten pitkien lentojen aikana on ollut aivan turha edes yrittää nukkua…selän takana potkimista sanomisesta huolimatta ja joidenkin ihanat mussukat hyppii pitkin penkkejä, huutaa, kiljuu, heittelee ruokaa päälle jne.jne. siinä vaan yrittänyt olla kilahtamatta sen 11 h. korvatulpilla ei tehnyt mitään edellisen thaimaan lennon aikana, siellä alkoi jo henkilökunta olla helisemässä yhden perheen kanssa jne. no näistä huolimatta edelleen valitsen silti pitkän lennon kohteita ja odottelen josko jollain yhtiöllä olisi pokkaa laittaa edes 1 lento silloin tällöin aikuislennoksi :) ja huom. en inhoa lapsia, inhoan viitsimättömiä vanhempia, itse olen lapsen kanssa matkustanut vuosia joka paikkaan ja meille ei ole tarvinnut kanssalentäjien huomautella asioista ja tässä ei kyse vauvoista joten jätetään sekin tästä pois :)


  2. Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.