Kuva: Thinkstock by Getty Images
Töihin paluu

Ahdistaako töihin paluu? Näin jaksat loman voimin vielä syksylläkin

Rentouttavan kesäloman jälkeen koittava syksy saa helposti mielen matalaksi. Näillä vinkeillä jaksat paremmin viilenevien päivien ja pimenevien iltojen läpi.

Terveelliset elämäntavat ja riittävä vapaa-aika auttavat jaksamaan

Kesäloman jälkeen moni on täynnä energiaa, joka tuntuu katoavan ensimmäisten syyssateiden ja stressaavien työtehtävien myötä. Töihin palaaminen voi tuntua alkuun hankalalta.

Tärkeää on omasta hyvinvoinnista ja terveellisistä elämäntavoista huolehtiminen. Omasta työssä jaksamisesta onkin syytä huolehtia, jotteivät kesäloman aikana ladatut akut tyhjene muutamassa viikossa. Näin lomalla kerätty energia on helppo säilyttää vielä syksylläkin.

Lomalta palatessa on syytä pitää tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä, jotta voimavarat eivät ala ehtyä ja työnteko hallita elämää. Työn ohella onkin tärkeää panostaa myös omiin harrastuksiin ja viettää aikaa läheisten kanssa.

Unirytmi menee helposti kesällä sekaisin, joten normaaliin arkirytmiin kannattaa palata heti loman jälkeen. Työssä jaksamisen kannalta tärkeitä ovat myös terveellinen ravinto, säännöllinen ateriarytmi sekä liikunta.

Jatkuvaan ahdistuneisuuteen on syytä puuttua

Joillekin lomaltapaluu ja elämänrytmin muutos voivat pahimmillaan aiheuttaa vakavia stressioireita, kuten unettomuutta, ruokahalun puutetta, keskittymisvaikeuksia ja alakuloisuutta.

Suurimmalla osalla työikäisistä ihmisistä rytmin muutoksen vaikutukset ovat hallittavia ja menevät nopeasti ohi. Jos oireet eivät mene ohi muutamassa viikossa, voi ahdistuksen taustalla olla muita syitä, kuten ylikuormittuneisuutta pidemmältä aikaväliltä, piilevää masennusta tai työyhteisön ongelmia.

− Monet tekevät töitä jaksamisen äärirajoilla ympäri vuoden ajatellen, että kesälomalla ehtii sitten levätä. Mutta jos uupumus on kertynyt koko vuoden tai jopa useamman vuoden ajan, kesäloma ei välttämättä ole tarpeeksi pitkä aika palautumiseen. Silloin uupumus voi iskeä syksyllä jo muutaman viikon työnteon jälkeen, sanoo Terveystalon johtava työterveyspsykologi Tuuli Viranta-Naulapää.

− Jos normaali arki ei ala sujua, tai esimerkiksi unirytmi takkuaa vielä kahden viikon jälkeenkin, kannattaa asiaan tarttua ja pyytää apua esimerkiksi työterveyden ammattilaisilta. Onnistuneen kesäloman jälkeen olon pitäisi olla levännyt ja työntekijän valmis ottamaan vastaan uusia haasteita.

Lähde: Terveystalo
Kuva: Thinkstock by Getty Images

Päivitetty: 5.8.2014

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (3 votes, average: 5,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia