Suomen suurin matkablogiyhteisö

Adwords matkailu

Google AdWords on yksi yleisimmistä keinoista verkkokauppojen markkinointiin. Adwords hakusanamainonta ja Adwords-mainokset näkyvät Googlen normaalien hakutulosten yhteydessä käyttäjille myös lomalla.

Lomalla ihmiset etsivät tietoa tietyistä tuotteista tai palveluista ja niille kannattaa näyttää adwords mainoksia koska varsinkin lomalla ihmiset käyttävät rahaa ostoksiin.

Mainokset tarjoavat siis vastausta käyttäjän tarpeeseen, jonka hän on hakulausekkeessa ilmaissut. AdWords on parhaimmillaan erittäin tehokas markkinointikeino verkkokaupalle, sillä mainoksilla voidaan tavoittaa hyvinkin ostovalmiita asiakkaita kohdennetusti.

1. Google-tilin pystyttäminen on helppoa

Vaikka olet lomalla ensimmäiseksi tulee luoda Google-tili, jolla voit kirjautua AdWordsiin ja aloittaa mainostamisen. Yhdistä tässä vaiheessa myös luoomasi AdWords-tili verkkokauppasi Google Analytics -tiliin. Näin voit mitata, paljonko liiketoimintaa AdWords-kampanjat verkkokaupallesi tuovat.

2. Kampanjoiden suunnittelu google mainoksisa

Ennen kuin aloitat tekemään adwords kampanjoita, mainosryhmiä ja varsinaisia tekstimainoksia, käytä aikaa tiedonhakuun. (HUOM! Muista tämä myös lomalla) Mitkä tuotteet tai tuotekategoriat ovat verkkokauppasi menestymisen kannalta kaikkein arvokkaimpia? Mitkä tuotteet ovat mahdollisesti tulossa muotiin? Tässä voit käyttää apuna Google Trendsiä ja Avainsanojen suunnittelijaa. Mieti myös, millä markkina-alueella haluat AdWords-mainostesi näkyvän ja millaisella budjetilla olet valmis mainostamaan. Google Trendsin avulla näet esimerkiksi tärkeiden tuotesanojen alueelliset haut. Tuotteiden ja ja markkina-alueen lisäksi tärkeää on tuntea verkkokaupan asiakkaat. Millaisia ihmisiä he ovat ja millaisilla hakusanoilla he etsivät myymiäsi tuotteita? Voit tehdä listan tai mindmapin mahdollisista hakusanoista ja hyödyntää niitä kampanjan suunnittelussa.

3. Mainosryhmät ja avainsanat ovat avain menestykseen

Mainosryhmiä suunnitellessasi mieti, kuinka haluat kategorisoida tuotteesi (esim. tuotteen väri). Luo jokaiselle mainosryhmälle esimerkiksi 10 sanan avainsanaluettelo, joka sisältää sanoja tai fraaseja, jotka kuvaavat tuotetta parhaiten. Avainsanojen suunnittelijan avulla määrität, millä hakusanoilla asiakkaasi mahdollisesti etsivät tuotteitasi ja mitä näiden käyttäminen avainsanoina sinulle arviolta maksaisi.

Hyvät avainsanat eivät vielä itsessään takaa mainosten toimivuutta, vaan niitä tulee myös käyttää oikein. Tässä tulee tiedostaa laveiden ja tarkkojen avainsanojen merkitys. Laveilla avainsanoilla mainoksesi näkyvät myös käyttäjän tehdessä haun asiaan jotenkin liittyvillä hakusanoilla. Jos käytät vaikkapa avainsanaa punainen polkupyörä, mainoksesi näkyy, kun haku tehdään kummalla tahansa sanalla. Lisäksi Google algoritmi ymmärtää synonyymejä, väärin kirjoitettuja sanoja sekä aiheeseen liittyviä muunnelmia, joten ne voidaan myös tulkita osumaksi syöttämällesi hakusanalle. Tällaiset mainokset saattavat tuoda verkkokauppasi vähemmän laadukasta liikennettä ja kuluttaa turhaan mainosbudjettiasi.

4. Tekstimainokset tuovat tuloksia

Varmista aina että kävijöiden laskeutumissivun sisältö vastaa mainostekstiä: jos kävijä klikkaa mainosta, jossa puhutaan kannettavista tietokoneista, mutta joutuupöytäkoneiden tuoteryhmään, todennäköisesti kävijä palaa takaisin hakutuloksiin etsimään toista sivua.

Voit lisätä adwords mainoksiisi myös lomalla esimerkiksi tuotearvosteluja tai soittonappeja. Erilaisia mainostekstejä pitää aina testata, jotta löydät juuri kohderyhmääsi vetoavat sanamuodot. Lisäksi mainokseen kannattaa lisätä call to action -osuus, eli fraasi, joka kannustaa verkon selaajaa johonkin toimintoon – esimerkiksi : “Tilaa nyt”, “Tutustu”, “Kokeile”.

Hyvä ohjesääntö on luoda kaikille mainosryhmille ainakin kaksi ja mielellään kolme erilaista tekstimainosta. Näin voit testata mainosten toimivuutta ja päivittää mainoksia perustuen tarkkaan tietoon niiden toimivuudesta.

Next Post

No Comments

Leave a Reply