Kreikka Matkustus

Kreikan paras Parga

05/08/2019

Ollaan poikaystävän kanssa selkeästi saavutettu tietty ikä. Se on sellainen ikä, jossa ajattelee että on ihan ok matkustaa samaan paikkaan useamman kerran. Samaan hotelliin, saman uima-altaan reunalle ja toivon mukaan vielä samaan huoneeseenkin, jossa oltiin vuonna 2017.

Pargan kaupunki

Onnellinen naama Pargan keskustassa.

Etsittiin kesän lopulle sopivaa matkakohdetta Kreikasta (koska gyros!). Selattiin ja selattiin vaikka mitä kaikkea – vain huomataksemme, että verrattiin kaikkia kaupunkeja Pargaan ja jokaista hotellia Valtos Beach Hotelliin. Eikä mikään tuntunut niin hyvältä idealta. Viikon selaamisen jälkeen todettiin, että on todella fine matkustaa samaan paikkaan. Ja siitä eteenpäin on ollutkin yllättävän hauskaa suunnitella reissua kaupunkiin, jonka jo tavallaan tietää!

Parga vesitaksi

Parga vesitaksista kuvattuna.

Valtos beach hotel

Näkymä hotellin parvekkeelta.

Meillä on muutama must-juttu reissulle. Halutaan illallistaa uudestaan Sakiksessa. Ravintolan pöydät ovat sikinsokin ja keskeltä ’terassia’ kulkee tie, jossa mopoilijat mutkittelevat. Ravintolaan oli muodostunut jonoa, mutta aika kului mukavasti illan hämärtyessä ja tarjoilijoiden tuodessa ouzoa jonottajille. Emme olleet huomanneet ottaa käteistä mukaan ja kävikin ilmi, että heillä ei ole korttikonetta. Supermukava ravintolan omistaja (joka laskun meille toi) oli kuitenkin sitä mieltä, että tämä ei ole mikään ongelma – voisimme tulla seuraavana päivänä maksamaan laskun! Ravintola Stefanos ei välttämättä ruokansa puolesta ole se huikein paikka, mutta ne näkymät! Pöytävaraus ikkunapöytään on must. Uskomaton näkymä merelle ja upea auringonlasku. Tai ehkä jätämme illallisen täällä väliin ja nautimme näkymistä ravintolan alapuolella olevassa drinkkibaarissa?

Iltaisin helteen hieman helpottaessa on kiva kävellä rantaa pitkin Pargan keskustaan. Matka ei ole pitkä, mutta kiivettävää kyllä riittää. Kiipeäminen palkitaan upeilla näköaloilla. Kokeilimme myös vesitaksia Valtosin rannalta Pargan puolelle, veneeltä näki kuinka kauniisti Parga levittäytyy kukkuloille. Pimeällä en kuitenkaan tuohon veneeseen suostuisi, sen verran arkajalka olen. 😀 Keskustan puolella on iltaisin täysi hulina. Kujat ovat kapeita ja täynnä ihmisiä, hauskaa vaihtelua hiljentyneelle Valtosin puolelle! Meille muodostui nopeasti rutiini, jossa iltaisin kiipesimme keskustan puolelle, söimme rantakadulla gyrokset, ostimme pikkukaupasta viiniä ja kiipesimme takaisin Valtosin puolelle tyhjälle rannalle istuskelemaan.

Auringonlasku Kreikka

Auringonlasku Valtos Beachilla.

Ensimmäisellä reissullamme vuokrasimme auton kahdeksi päiväksi. Halusimme nähdä Meteoran, joka on luonto- ja luostarialue noin kolmen tunnin ajomatkan päässä Pargasta. Tämä paikka oli uskomaton! Todella tuon ajomatkan arvoinen. Ja meidän mielestämme ajomatkakin oli kiva, tiet olivat todella hyvässä kunnossa ja maisemat kohdillaan. Fiilis oli aika epäuskoinen kun saavuimme Kastrakin kaupunkiin ja taustalla näkyi Meteoran vuoret. En olisi ikinä uskonut, että paikka on todella näin upea ja että Kreikasta löytyy jotakin tällaista! Ajomatkan vuoksi meidän ei ole tarkoitus lähteä tänne uudestaan, mutta jos et ole käynyt niin mene!

Meteora

Toinen päivä auton kanssa kulutettiin aika päämäärättömään seikkailuun. Ajettiin Pargasta Albaniaan päin, mutta vakuutusasioiden vuoksi ei kuitenkaan lähdetty ylittämään rajaa. Pisimmillään ajettiin Sivotaan, joka oli pieni kylä Luoteis-Kreikassa. Käveltiin ympäriinsä jäätelöiden kanssa ja käytin jollakin pienellä rannalla pyörähtämässä (tänne kuljettiin lovers pathin läpi). Satamassa oli myös aika hulppeita veneitä ihasteltavaksi. Tämän reissupäivän parhaimmistoa olivat kuitenkin pari pienempää rantaa, jotka bongattiin ajellessa. Toinen näistä oli jännän ’metsätaipaleen’ päässä ja epäröitiin tuonne lähtöä kallion reunalla. Muutama paikallinen poika sattui kuitenkin paikalle samaan aikaan ja rohkeasti lähdettiin seuraamaan heitä – täysin tuon pienen seikkailun arvoista! Tämä oli myöskin kiva ranta snorklailuun.

Parga ranta

Tuolta rinnettä pitkin seikkailtiin rannalle.

Pieniä salarantoja metsästetään varmasti tällä tulevallakin reissulla, lisäksi tarkoituksena on maata altaalla ja lukea iso kasa kirjoja. Mutta aina pienet seikkailut kiinnostaa! Mitä meidän tulisi nähdä tai kokea Pargassa? Tarkoituksena on vuokrata auto päiväksi tai kahdeksi, mihin kannattaa suunnata?

Parga

Portaat Pargan keskustan puolelta Valtosiin.