Hop on Hop off Kotor edition

Noustessani veneestä varpaani ehti juuri ja juuri koskettaa maata kun luokseni tultiin ehdottaen että lähtisin Hop on Hop off kierrokselle. Vilkaisin ylös Kotorin muureille minne olin ajatellut kiivetä ja mietin että ehtii sitä varmasti nopeasti kiertää bussin kyydissä kuullen tarinoita ja faktaa alueesta, nähdä aluetta hiukan kauempanakin ja sitten kiivetä ylös näköalatasanteelle. Bussikin lähtisi ihan 10 minuutin kuluttua. Selvä juttu, ostin lipun ja lähdin punaisen bussin luokse seisoskelemaan. Ja sitä seisoskelua kesti. Bussi ei todellakaan lähtenyt 10 minuutin kuluttua, ei vielä 20 tai 30 minuutin kuluttuakaan. Kun olin nököttänyt 45 minuuttia paikallani pääsi bussin kyytiin lopulta nousemaan. Kauniisti sanottuna ärsytti. Olin tuhlannut kallisarvoista aikaani seisokselemalla paikallani kun olisin voinut olla jo tässä vaiheessa huohottamassa armottomasti matkalla ylös linnakkeelle. Kun aikaa lopulta oli kulunut tunti lähdimme liikkeelle.

IMG_8139_Fotor IMG_8140_Fotor IMG_8147_Fotor

Ajoimme Kotorista pois kohti kylää nimeltä Risan ja matkalla ohitimme samoja maisemia joita olin aamulla katsellut hytistäni. Ei maisemiin voinut olla pettynyt ja kamera sauhusi kun kuvia piti saada joka suunnasta. Kanssamatkustajat olivat nähtävästi samalla idealla liikkeellä ja kaiteen yli roikkuvia päitä oli joka toisessa kuvassa mukana. Kuuntelin englanninkielistä selostusta kuulokkeista ja alueen historia aukesi hiukan paremmin. Saavuimme määränpäähämme, uneliaaseen kolkkaan vuorten syleilyssä. Risan kylä on todella pieni ja bussi parkkeerasi pikkuriikkisen puiston laitaan varjoon. Kaikkien piti tässä vaiheessa nousta bussista ja kävelimme lyhyen ylämäen museoon missä saimme ihailla muutamaa roomalaista mosaiikkia. Onneksi tämä kuului bussilipun hintaan sillä en olisi maksanut tästä lystistä muutoin. Tottakai, löydös on alueella merkittävä, mutta ei niin suuri että olisin muutoin sisällyttänyt sen tiukkaakin tiukempaan päiväaikatauluuni. Museon opaskin oli selvästi todella hermostunut ja luetteli faktoja toisen perään kun oli ne kerran ulkoa opetellut, ensin englanniksi, sitten italiaksi. Muistoesineitäkin olisi saanut ostaa, mutta suuntasin ulos ja juttelin pienelle koiralle kunnes muutkin olivat valmiita.

IMG_8154_Fotor IMG_8158_Fotor_Collage IMG_8158_Fotor_Collage1

Matka jatkui taas ja seuraava pysäkki oli Perast. Hetken mietin jäisinkö tässä kohdin pois ja kävisin tutustumassa Our Lady of the Rocks kirkkoon ja museoon pienellä saarella aivan Perastin ulkopuolella, mutta vilkaisu kelloon kertoi että jos sen tekisin, en ehtisi nähdä juurikana mitään itse Kotorista. En siis hypännyt kyydistä vaan jatkoimme matkaa takaisin Kotoriin, mutta päätin että ensi kerralla paremmalla ajalla käyn myös tuolla saarella. Bussikierros oli kuitenkin tässä. Ja en, en voi hyvällä omallatunnolla suoraan suositella kierrosta. Kotor Open Bus Tourin sivuilla kierrosta mainostetaan varsinkin niille, joilla on lyhyt risteilypysähdys Kotorissa ja jotka haluavat nähdä Kotorin lahden kohokohdat (bussi kulkee huhti- ja marraskuun välillä risteilijöiden saapuessa kylään). Meillä oli maissa aikaa vain 4h ja jos olisin pitäytynyt alkuperäisessä suunnitelmassani olisin kivunnut sen jyrkän mäen linnoitukselle katsomaan maisemia ylhäältä käsin ja sen jälkeen palkinnut itseni kakulla Kotorin vanhassa kaupungissa. Nyt hiukan harmitti sillä tiesin etten enää ehtisi ylös maisemia katselemaan ja varmuudella ehtisi viimeiseen yhdysveneeseen takaisin Costalle. Ja vaikkei kaikkien kunto riittäisi kiipeämään tuota mäkeä ylös, on Kotorin vanha kaupunki täynnä katseltavaa ja ihmeteltävää koko neljäksi tunniksi, jopa pitemmäksi aikaa. En kiellä etteikö maisemat tällä reitillä ole kertakaikkisen upeat, mutta muuten kokemus jätti hiukan kylmäksi ja toivomaan että siinä olisi ollut jotain lisää. Neljä tuntia Kotorissa on hävettävän lyhyt aika ja jos olisin ollut kylässä neljä päivää olisi tämäkin bussikyyti ollut ihan okei, varsinkin helppona vaihtoehtona vierailla lähikylissä. Mutta tulipahan tämäkin kierros nyt tehtyä ja tietää tulevaisuuden varalle että antaa näille muille kohteille enemmän aikaa. Maisemiin ei kuitenkaan voi pettyä, edes bussin kyydissä!