Ciao Catania – ensivaikutelma ei ollut ihan paras mahdollinen

Sisilia matkamme viimeinen etappi oli Catania ja luettuani paljon ylistäviä kommentteja kaupungista päätin yhden päivän sijaan antaa kaupungille kaksi päivää ja kaksi yötä. Saavuimme junalla Taorminasta noin neljässäkymmenessä minuutissa ja pian löysimme itsemme keskeltä juna-asemaa. Poissa oli Taormina-Giardini aseman charmi ja nyt edessäni oli rähjäinen likainen rakennus. Ei pidä antaa juna-aseman määritellä koko kaupungin kuvaa, joten ensikosketus Cataniaan ei lannistanut. Lähdimme kävelemään kohti majapaikkaamme ja ohitimme graffiti koristeltuja rakennustyömaan seiniä, ränsistyneitä asuintaloja ja suljettuja liikkeitä. Nurkissa maleksi miehiä silmäilemässä rinkkojamme enkä tuntenut oloani kovinkaan mukavaksi. Saavuimme oikeaan osoitteeseen ja astuimme B&B XX Miglian sisäpihalle. Soitin ovisummeria ja majapaikkamme toinen isäntä vastasi iloisesti luuriin kehottaen meitä tulemaan ylös toiseen kerrokseen. Rappukäytävä oli nuhjuinen, portaat epätasaiset ja jostain leijaili papujen haju. Ei paras ensivaikutelma edelleenkään ja mietin millaisen murjun olinkaan varannut. Päästyämme kuitenkin sisälle mieli muuttui täysin. Yksi parhaimmista b&b majapaikoista missä olen koskaan ollut! Huone oli viihtyisä, isäntäpari erittäin mukava ja aamupala koko reissun paras.

Saimme kartan kouraamme ja lähdimme tutustumaan kaupunkiin. Kävelimme pääaukiolle Piazza del Duomolle tunnustelemaan kaupungin sykettä. Piazzan rooli on ollut suojella Cataniaa Etnan purkauksilta, mutta onhan se myös kaunista katseltavaa. Keskellä Piazzaa löytyy kaupungin tunnus Fontana dell’Elefante eli Elefantti-suihkulähde vuodelta 1736 ja se houkuttelee paljon turisteja paikalle. Alueelta lähtee myös pieni turistijuna ja paljon eri retkiryhmiä ympäri Sisiliaa, joten vilinää ja vilskettä riittää vuorokauden ympäri. Aukio on kauneinta Cataniaa ja istahdimme kahvilaan parille leivokselle.

Jatkoimme matkaa La Pescheria kalamarkkinoille eikä paikasta voinut erehtyä; haju tuli vastaan hyvissä ajoin kertoen että olimme perillä. Markkinat rupesivat jo melkein olemaan siltä päivältä ohi, joten jos kaloja tahtoo päästä ostelemaan kannattaa näille markkinoille suunnata jo aamusta. Kulman takana tavalliset markkinat kuitenkin jatkuivat ja Sisilian parasta antia oli jälleen saatavilla: tunnelmaa. Nälkähän siitä myös tuli, mutta jostain syystä alkoi tekemään mieli kiinalaista. Kyllä! Kolme viikkoa Italiaa oli tehnyt tehtävänsä ja maha halusi jotain muuta; se halusi kiinalaista. Kiinalaisen ravintolan löytäminen Cataniasta ei kuitenkaan ollut mikään helppo asia. Varsinkaan kun sen piti olla auki klo. 15.00 päivällä. Mahdottomalta tuntuneen tarpomisen jälkeen löysimme viimein auki olevan paikan ja mahat huusivat halleluuja.

Ruokailu vei loputkin energiat ja lähdimme lyllertämään takaisin majapaikalle. Noin puolessa välissä matkaa tulimme aukiolle jota reunusti puolitoista metriset laudoitukset. Keskellä aukiota oli yksi puu ja sen alla parikymmentä likaista tahriintunutta patjaa. Pari miestä nukkui puun varjossa ja pari loikoili sohvilla aidan ulkopuolella. Kun pääsimme majapaikalle kysyimme isänniltä tästä ja he kertoivat että maahanmuutto Cataniassa on hiukan riistäytynyt käsistää. Poliitikot ovat sen verran korruptoituneita että auttamisrahat menevät heidän omiin taskuihinsa ja lopputulos on ränsistyneet, likaiset talot ja kodittomia, varsinkin Somaliasta, on pilvin pimein kaduilla.

Parin tunnin siestan jälkeen olimme jälleen valmiina kaupungille auringonlaskun innoittamina ja jalkauduimme kadulle valmiina löytämään hyvä trinkkipaikka. Heti majapaikkamme edustalle oli kokoontunut kymmenkunta maahanmuuttajaa istumaan penkeille pussikaljoineen samalla kun heidän lapset leikkivät kadulla. Kyllä, vilkkaalla kadulla autojen seassa. Löysimme etsimämme trinksupaikan lyhyen matkan päästä Piazza Vincenzo Bellini aukion lähettyviltä italialaisen diskojytän soidessa ympärillä. Populaa oli vielä vähän, mutta mitä myöhemmäksi yö eteni sitä enemmän ihmisiäkin tuli, jopa poliisihevonen parkkeerasi lähelle. Ympäristö muuttui kuitenkin rauhattomaksi jossain vaiheessa ja huumeet alkoivat vaihtaa omistajaa suoraan nenämme edessä. Oli aika lähteä nukkumaan.

Kerkesimme juuri nukahtamaan kun kauhea huuto sekä lasin rikkoutuminen herätti. Katsoin ikkunasta ulos ja ne aiemmin näkemäni maahanmuuttajat olivat tässä vaiheessa umpitunnelissa ja tappelivat keskenään. Joku oli rikkonut vastakkaisen talon liikkeen ikkunan ja nyrkkitappelu oli käynnissä suoraan meidän ikkunamme alapuolella. Tappelu huutoineen jatkui aika kauan eikä mitään rauhoittelupartiota tullut mistään apuun. Ei tullut kamalasti nukuttua sinä yönä eikä Catania ollut tehnyt suurta vaikutusta vielä, ainakaan positiivisessa hengessä.

• Reply Vesa 31.12.2015 at 08:36

Matka Cataniasta Etnalle kahden kilometrin korkeuteen on mahtava. Reitti kulkee lähes koko matkan metsien ym. suojassa, eikä tajua olevansa niin korkealla. Vasta loppuosassa sen huomaa, kun ajetaan vartavasten rakennettuja korotettuja kaaroksia pitkin. Reitti ei kuitenkaan ole lainkaan pelottava, vaikka olisi korkean paikan kammo. Kannattaa ehdottomasti käydä!
    Sisiliassa kivoja paikkoja ovat myös Ragusa, siellä varsinkin Iblan kaup osa. Jos haluaa nähdä mahtavia barokkiajan rakennuksia, samalla seudulla oleva Noto on oikea paikka. Kumpaankin pääsee vanhalla dieseljunalla vaikkapa Siracusa:sta.

• Reply Maria 31.12.2015 at 09:42

Etnan rinteillä tuli tosiaan seikkailtua viinitilalla ja sekin oli mahtava kokemus. Aika ei valitettavasti riittänyt retkeilyyn ihan ylös kraatterille asti, mutta ehkä joskus senkin vielä pääsisi kokemaan 🙂
      Täytyy laittaa Ragusa korvan taakse seuraavaa Sisilian reissua ajatellen. Vanhat rakennukset ovat ihan lemppareitani joten varmasti viihtyisin niitä katsellessa! Kiitos vinkeistä ja hyvää uutta vuotta !

• Reply Noora 11.11.2015 at 20:52

Olipas siinä ristiriitainen paikka. Itse olen myös rappion (ei kuitenkaan liiallisen) sekä katutaiteen ystävä, mutta kyllä ympäristön turvallisuus ajaa kaiken muun ohi matkatessa. Harmi, että osuitte varsin levottomille seuduille! Kuvien perusteella tuo paika näyttää siltä, että viihtyisin siellä tuntikausia vaellellen ympäriinsä jos ei tarvisi pelätä turvallisuutensa tai omaisuutensa vuoksi…

• Reply Maria 11.11.2015 at 21:00

Erittäin ristiriitainen paikka. Toisaalta oli kaunista arkitehtuuria eikä talot olleet kuin samasta muotista veistettyjä. Eletty elämä näkyi monin paikoin ja pidin paikallisuudesta. Harmi vain että toiset osat kaupungista olivat vähemmän mukavan oloisia kuin toiset ja näin parin päivän vierailulla ei suoraan osannut tietää mikä alue on minkäkinlainen ja aivan toisenlainen ilmapiiri saattoi löytyä ihan kulman takaa.

• Reply rosita 6.11.2015 at 18:54

Onnellista loppua odotellessa. Hiihhiiihiii, mun blogissa on sulle haaste, eeehheehheee 😀 https://www.rantapallo.fi/angata/2015/11/06/maailman-paras-marraskuu/

• Reply Maria 6.11.2015 at 19:19

Onneksi seuraava päivä ei ollut ihan samanlainen 😉
      Kurkkasin haastetta ja siinä sitä haastetta tosiaan on kerrakseen. Täytyy ruveta miettimään ja laskeskelemaan mitä kaikkea onkaan tullut ostettua vaatekaappiin. Ja Instagram meni tietenkin seurantaan!

• Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta 6.11.2015 at 10:53

Voi kurjuus… Mä sinänsä tykkään rähjäisistä(kin) paikoista mutta toi ei nyt enää kuulosta kauhean kivalta. 🙁 Kuvat on kuitenkin hienoja, ai että tulee Eurooppaa ikävä! 😀

• Reply Maria 6.11.2015 at 11:02

Ei ollut kamera esillä niillä nuhjuisimmilla alueilla tai yöaikaan. Ajattelin että viimeistään se paljastaa tämän turistin ja viimeisetkin roposet viedään 🙂 Itse tykkään myös rähjäisistäkin arkitehtuurista kunhan tunnen itseni kuitenkin turvalliseksi. Nyt en kuitenkaan yksin olisi lähtenyt liikkeelle ja kaksinkin pimeällä oli hiukan epämukava olo. Onneksi Cataniasta löytyy myös kauniimpi puoli ja siitä postaus myöhemmin 🙂