Kuuman nuhjuinen ensikosketus Palermoon

Nimenä Palermo sointuu kauniille. Maistele vaikka sanaa hitaasti, P-A-L-E-R-M-O. Tunteeni kaupunkia kohtaan taasen on hiukan ristiriitaiset. Toisaalta en saanut siitä oikein otetta, mutta en epäiröisi hetkeäkään ettenkö lähtisi sinne uudestaan. Lähtisin, aivan varmasti. Aikaa tutustua kaupunkiin oli kokonaiset kaksi päivää ja olin kirjoitellut muutamia ideoita lappusille mitä Palermossa kannattaisi tehdä. Ainakin syödä Cannoli syntymäpäiväni kunniaksi luki isoilla kirjaimilla paperilapulla.

Kävelimme satamasta ikuisuuden tuntuvan ajan ja vaikka kello ei aamu yhdeksää enempää ollut, oli lämpötila kohonnut jo reippaasti yli kahdenkymmenen ja rinkka selässä varmisti että varmasti oli hiki. Kolmen kilometrin jälkeen olin varma että olemme kävelleet ohi, mutta kuin sattuman kauppaa, B&B:mme oli aivan kulman takana. Kävimme jättämässä kassit majapaikkaan, nopea suihku ja toiset vaatteet päälle. Aaah, parempi. Tässä vaiheessa matkaa puhtaiden vaatteiden varasto oli myös huvennut olemattomiin, joten keräsimme vaatteemme ja veimme ne samalla kadulla sijaitsevaan pesulaan pestäviksi. Saisimme kuudella eurolla hakea puhtaat ja kuivatut vaatteet illalla joten tämä diili sopi enemmän kuin hyvin meille. Tämä sivukatu, missä majapaikkamme sijaitsi vaikutti alkuun hiukan arveluttavalta. Roskiksia oli sekaisin ympäriinsä, talot oli huonohkossa kunnossa ja loput oli saaneet graffiitti tägäykset kylkiinsä eikä ristin sielua näkynyt missään. Ensivaikutelma kuitenkin muuttui päivän mittaan ja loppupeleissä alue oli mukavan rauhallinen ja ne ihmisetkin kömpivät koloistaan esille kun aurinko oli jo laskemassa.

Ensimmäiseksi päätimme lähteä katsomaan mistä bussi lähtisi parin päivän päästä eteenpäin ja jos lipun saisi ostettua jo valmiiksi. Palermon juna- ja bussiasema sijaitsee kätevästi vierekkäin ja löysimme lippuluukullekin helposti. Virkailija kertoi että bussi Trapaniin kulkee sunnuntaisin vähän harvemmin, joten meidän olisi parasta hypätä aamu kahdeksan bussiin. Lippuja ei kuitenkaan saanut vielä ostettua, ne saisi sitten ostaa lähtöpäivänä vasta.  Tässä vaiheessa lämpötila oli kavunnut +40 asteeseen ja kävellessämme bussiasemalta poispäin ihmisiä tuli yhä vähemmän vastaan aina kunnes olimme aivan kaksistaan kadulla. Missään ei ollut ketään. Koko kaupunki tuntui pysähtyneen ajassa, ei kuitenkaan meidän aikaan vaan johonkin paljon vanhempaan aikaan. Meren ääressä täytyy käydä tuulenvire ajattelimme ja suuntasimme kohti rantaa. Vastaan tuli muutama kauppa, mutta muuten kaikki oli kiinni. Vesipullon pohja rupesi ikävästi tulemaan vastaan, mutta kuin pelastuksena vastaan tuli myyjä jolla oli niin keltaisia kuin punaisia vesimeloneja myynnissä. Kysyimme voimmeko ostaa puolikkaan vesimelonin ja saada sen vielä kahteen osaan. Onnistuihan se ja pian istuimme puiden varjossa naamat aivan vesimelonimehussa.

Koska aivan keskustassa ei ole uimarantaa missä olisi voinut vilvoitella, päätimme lähteä takaisin kaupungin sokkeloisille kujille. Ei ole lainkaan vaikeaa kuvitella miten mafia on riehunut kaupungissa ja käynyt kauppaa suojaisilla nuhjuisilla kujilla. Tilanne on hiukan parantunut kun valta mafian sisällä on siirtynyt toisaalle, mutta il padrinon läsnäolon tuntee kuitenkin vieläkin. Taloudellinen tilanne sekä maanviljelyn merkityksen pieneneminen on saanut muuttoliikkeen kohdistumaan suuriin kaupunkeihin ja Palermo Sisilian pääkaupunkina on saanut suurimman osan maaseudulta kaupunkeihin muuttaneista. Sen sijaan, että kaupungissa jo olevia rakennuksia oltaisiin kuunostettu parempaan kuntoon tarjoten ihmisille asuintaloja ne jätettiin heitteille. Nyt kaupunki onkin täynnä luhistumispisteessä olevia rakennuksia samaan aikaan kun pohjois Palermoon on kasvanut lähes uusi kaupunki ilman minkäänlaista suunniteltua kaavaa. Suunnitelmallisuuden puute on johtanut siihen, ettei uusissa osissa ole riittävää infrastruktuuria, tarpeeksi kouluja, puistoja tai muitakaan välttämättömyyksiä, joita nykyaikainen kaupunki vaatisi. Mafia näki tapahtumissa tilaisuutensa ja lahjoi lukuisia kaupungin päättäjistä toimimaan heidän pillinsä mukaan.

Yritimme vielä hetken taistella hellettä vastaan ja kävellä vanhassa kaupungissa ihastellen kaunista mutta rapistunutta ja parhaat päivänsä nähnyttä arkitehtuuria. Hetken aikaa tämä onnisuikin, mutta aikainen herätys, helle ja päätön tarpominen vei voiton. Menimme takaisin majapaikkaan ja annoimme ilmastoinnin tehdä tehtävänsä. Pari tuntia myöhemmin heräsimme virkeinä ja  nälissämme. Oli aika lähteä pimenevään Palermoon uudelle yritykselle.