Kukkaismekko, aurinkohattu ja Rhodoksen vanhakaupunki

Tiistaina heräsimme omia aikojamme ja menimme suoraan salille hetkeksi ennen kuin sää olisi liian lämmin. Rehkittyämme hetken tulimme bungalowiimme suihkuun ja aamupalalle. Päätimme käydä moikkaamassa Tjäreborgin avuliasta opasta respaan kun Turkin matka osoittautui mahdolliseksi ja varasimme perjantaille päiväristeilyn sinne. Olimme myös yön yli miettineet auton vuokrausta ja päätimme vuokrata sellaisen. Se onnistui todella kätevästi ja opas soitti puolestamme Avikselle ja hoiti kaikien. Auto tuotaisiin huomenna aamulla suoraan hotellille ja edustaja kävisi kaiken läpi. Sopii meille 😀

Tyytyväisinä palveluun päätimme lähteä vanhaan kaupunkiin tutkimusretkelle. Päätä kuumotti jonkin verran, joten laitoin aurinkohatun päähän. Lisäksi olin vielä pukenut päälleni pinkin kukkaismekon ja sain kuulla näyttäväni hipiltä… 😉 Mutta siis, otimme taas bussin ja nyt mahtui jo paremmin kyytiin ja saimme istumapaikatkin. Jäimme pois pysäkillä ennen päättäriä ja kävelimme vanhan kaupungin muurien luo, vallihaudan ylitse ja kaariovien alta sisälle. Ihana alue ja pääsin taas fiilistelemään linnamaisuutta. Olisi ollut kiva mennä katsomaan Suurmestarin palatsia, mutta se jäi kokematta. Ensi kerralla sitten 😉

Meillä ei ollut karttaa vanhasta kaupungista, mutta kävelimme sinne minne tuntui ja eksyimme hetkeksi kapeille kaduille. Hätää ei kuitenkaan ollut sillä pieniä putiikkeja oli sielä täällä ja oli helteestä huolimatta mukava kävellä katselemassa. Kissoja oli jonkun verran viettämässä siestaa ja lötkötti milloin missäkin. Kävimme katsomassa käsin tehtyjä tavaroita muutamassa kaupassa, mutta mietittyämme hetken minne ne oikeasti laittaisimme kotona, päätimme jättää ne kauppaan. Yleensä haluan ostaa jotain millä teen jotakin kotiin muistoksi. Siksi lähes koko keittiöpyyhevalikoima on ulkomailta. Kartutinpa sitten kokoelmaa vielä Rhodos pyyhkeellä.

Näimme todella viehättävän näköisen ravintolan, missä vehreät köynnökset toimivat kattona  ja päätimme mennä syömään. Alkuun lajitelma kreikkalaisia salaatteja, leipää ja tomaatti-rapukeittoa. Nämä olivat kaikki oikein hyviä ja olimme melkeinpä jo täynnä vain näistä. Pääruoaksi grillattua mustekalaa (jep, mustekala on isännän herkkua…) sekä moussakaa. Moussaka oli ihan hyvä, mutta mustekala oli molmpien mielestä matkan huonoin annos. Se oli kuivaa, sitkeää ja kökköistä. Hetken mietin jo tuleeko siitä mitään vatsavaivoja, mutta onneksi ei tullut. Kaiken ruoan huuhtoi alas saappaallinen olutta.

Syötyämme kävelimme kujaa eteenpäin ja tulimme pääkadulle. Täällä olisi ollut ravintoloita vaikka kuinka ja päätimme tulla kokeilmaan niitä joku toinen päivä. Kävimme muutamassa kaupassa ja isäntä ihaili yhtä mustavalkoista taulua, mutta päätti antaa ajatuksen muhia päässä: ostaakko vai ei… Huomasimme ”salaisen puutarhan” ja olihan jo iltapäivä-drinksujen aika. Vihreä papukaja nuokkui kepillään kun kävelimme ohi ja tilasimme juomat baarista. Todella söpö sisäpiha puineen, istutuksineen ja nostalgisine ”sisustus” yksityiskohtineen. Ja tietenkin oli mukava istahtaa alas pehmeille penkeille. Kisu tuli moikkaamaan, mutta ei kuitenkaan silitettäväksi asti uskaltanut, vaan päätti vartioida turisteja vähän kauempaa ennen kuin jatkoi matkaa ja meni metsästämään heinäsirkkoja.

Joimme loppuun ja katsoimme viimeiset kaupat vielä loppuun ennen kuin kävelimme takaisin bussiasemalle ja bussilla kohti Ixiaa. Uikkarit vielä päälle ja rannalle makoilemaan hetkeksi. Kun ilta pimeni päätimme mennä katsomaan jalkapalloa kulmabaariin hetkeksi. Täytyy myöntää etten enää muista ketkä pelasivat, mutta oli kuitenkin ihan kiva istua katsomassa ottelua ja tämän jälkeen pelata erä bilistä 🙂