Hellou Rhodos

Herätyskello pirisi puoli viiden aikaan aamulla ja unisena raahauduin lenkille Simban kanssa. Pikaisesti aamupalaa naamaan, matkalaukut kouraan ja Helsinki-Vantaan lentokentälle. Jonoa oli jo kertynyt aika mukavasti check-in pisteeseen ja jonotimme muiden lomalaisten tavoin, että saimme jättää laukkumme ruumaan menevien joukkoon. Harmittelimme hetken, että emme saaneet ihan vierekkäisiä istumapaikkoja vaan kummallakin puolella käytävää. Noh, siitä pääsee mukavasti ketään häiritsemättä vessaan jos tulee tarvis. Emme olleet tilanneet valmiita aterioita lennolle vaan pärjäsimme omalla aamupalalla. Juuri ennen laskeutumista tuli vielä arpoja myyntiin ja uuden matkan voittokiilto silmissä ostimme neljä arpaa. Ei mitään voittoja…

Pian laskeuduimmekin jo Rhodokselle ja ihana lämpö pöllähti silmille. Isäntä lähti laukkuja odottamaan kun minä asetuin tajuttoman pitkään wc-jonoon. Kaikilla muillakin oli näköjään hätä. Odotin jo, että täälläkään (niin kuin monilla muilla Kreikan saarilla) ei saa laittaa paperia pönttöön, mutta missään ei ollut asiasta merkintää. Saimme laukut pian ja löysimme oppaan ovien ulkopuolelta. Meillä oli varattuna Sunprime Miramare hotelli ja opas sanoi että meille olisi varattuna taksi toisen pariskunnan kanssa. Mietimme hetken miten neljä suurta laukkua mahtuisi takakonttiin, mutta niin ne vaan sidottiin naruilla kiinni ja lähdimme kohti hotellia. Matka kesti sellaiset 15 minuuttia ja kurvasimme hotellin pihaan. Jonoja ei ollut ollenkaan ja saimme nopeasti avaimet bungalowiimme. Alue osottautui todella isoksi, mutta oli helppoa löytää oma asunto viikoksi. Aivan ihana! (Itse hotellista enemmän omassa osiossa myöhemmin).

Purimme kassit kaappeihin, aurinkorasvaa hipiälle ja lähimpään ravintolaan syömään. Kamala nälkä ja tilasimme molemmat salaatit: broilerisalaatti ja tonnikalasalaatti, sekä friteerattua mustekalaa. Kokki kuitenkin lähetti meille ensin terveiset pöytään ja saimme eteemme leipää ja kolme erilaista kreikkalaista salaattia sekä snapsilasit ouzoa. Ihan hyvä lounas paikka ja palvelu todella mukavaa. Tästä loma voi alkaa.

Kävimme vielä kaupassa ostamassa vettä ja aamupalatarvikkeita ennen kuin suuntasimme rannalle. Hotellilla on oma pieni kivinen hiekkaranta ja levittäydyimme pariksi tunniksi aurinkotuoleille. Olin pakahtua ilosta. Loma. Turkoosi meri. Tuulen vire. Loma. 😀

Aurinko oli jo laskemassa kun lähdimme kylämme Ixian kaduille katsomaan mitä muita ravintoloita alue tarjoaa. Löysimme yhden missä ”He-man” oli töissä ja menimme sisälle. Tilasimme alkuun tsatsikia, pitaleipää ja mustekalaa. Jostain syystä kotona ei kovinkaan usein tule syötyä tsatsikia vaikka se on niin hyvää! Kohta kannettiinkin jo pääruokia nenän eteen. Isäntä oli valinnut bbq ribsejä ja minä valikoiman kreikkalaisia herkkuja: oli täytettyä tomaattia, lammasta, broileria, perunaa, moussakaa jne jne. Ehdottomasti yksi loman parhaimpia ruokia itse asiassa!

Mahat pullollaan ja uni silmissä tallustimme takaisin hotellille ja otimme vielä drinksut rannalla. Kyllä nukutti tämän jälkeen ja nukahdimme heti.