Politiikkaa ja whiskyjälkkäriä Edinburghissa

Torstai 19.7: Heräsin aamulla varhain ja sanoin hyvästit talon emännälle, joka antoi minulle evääksi ison pussillisen ruokaa: jogurtin, mehua, mandariinin, banaanin, myslipatukan, kolmioleivän ja muffinssin! Haikeana katsoin Fort Williamia vielä kerran ja hyppäsin junaan kohti Glasgowta ja Edinburghia. Onneksi tällä kertaa sain istua naama menosuuntaan ja lisäksi oli vielä pöytä edessäni. Levitin evääni, kameran ja kännykän siihen ja katselin ohi kiitäviä maisemia.

Matka kesti lähes 4 tuntia ja saavuin Glasgowhun. Minulla olisi 15 minuuttia aikaa etsiä Edin juna, mutta ei siihen mennyt kuin pari minuuttia. Vähän harmittaa, etten tällä kertaa Glasgowssa ehtinyt käydä, mutta pitäähän sitä säästää ensi kerralle jotain. Juna oli aika täynnä, mutta koska olin niin ajoissa, onnistuin saamaan ikkunapaikan naama menosuuntaan ovien vierestä. Glasgowsta Ediin kesti sellaiset 50 minuuttia ja tajuttoman painava rinkka selässä aloin kipuamaan mäkeä ylös Royal Milelle, missä hotellini The Bank sijaitsee. Löysin helposti perille ja menin sisään. En voinut vielä kirjautua sisään, mutta jätin rinkan respaan ja soitin kaverilleni Annalle, joka olisi tänään viimeistä päivää Edissä. Hän ja hänen ystävänsä Johanna olivat aivan lähistöllä ja niin liityin heidän seuraansa. Kävelimme pikku hiljaa Royal Mileä ylöspäin kohti linnaa ja lopulta päätimme mennä syömään The Scotsmaniin. Lounas oli jo loppunut, mutta saimme ruokaa baarin puolella. Otin naudanlihalla ja bbq kastikkeella täytetyn patongin ja ranskalaisia. Se oli hienoinen pettymys. Niin hieno paikka ja luulisi, että tuollaisen ruoan tekeminen ei ole kovinkaan vaikeaa, mutta se oli kuivaa ja aika mautonta. Kello rupesi jo olemaan 14.00 ja lähdimme kaikki hotelliini kirjautumaan sisään ja halusin ehdottomasti vaihtaa matkavaatteet toisiin. Rupesi olemaan hiukan nihkeä olo… Sain James Watt huoneen toisesta kerroksesta ja ensivaikutelma oli vaikuttava.

Jatkoimme ulkona Royal Mileä alaspäin kohti Holyrood Palacea. Matkalla huomasimme kuitenkin World’s End baarin ja menimme sisälle jälkkärille. Otin teetä ja cranachan annoksen: eli whiskyssä pehmennettyä kauraa, vadelmia, kermaa ja hunajaa. Oli muuten todella hyvää ja ainoa valokuva ruoasta koko matkan aikana!

Cranachan

World’s End mainitaan monessa opuksessa ja miksikä ei, oikein mukava ja karismaattinen baari! Jatkoimme kuitenkin mäkeä alas ja tulimme parlamenttitalolle. Menimme sisään ja jouduimme turvatarkastukseen ennen kuin pääsimme eteenpäin. Kävimme itse istuntosalissa, tosin kaikki edustajat olivat lomalla, mutta mukava vartija-setä vastaili kysymyksiimme. Parin vuoden päästä Skotlannilla on mahdollisuus äänestää itsenäisyydestä, saa nähdä miten käy! Itse ainakin odotan mielenkiinnolla tuloksia.

Kävimme vielä puikuilemassa kuningattaren porttien välistä Holyrood Palacea, joka oli sulkenut puoli tuntia sitten. Itse kävin sisällä vuoden 2011 joulukuussa, mutta kaverini eivät olleet käyneet ja harmittelivat nyt, etteivät sinne ehtineet.

Holyrood Palace

Kello rupesi jo olemaan niin paljon, että kavereitteni lento kotiin lähtisi pian. Kävelimme ylös hotellilleni, he jatkoivat kotiinpäin ja minä menin huoneeseeni. Tarkastelin huonettani tarkemmin ja huomasin vajaavaisuudet: siellä täällä oltiin rempattu joku alue, mutta ei oltu käytetty samaa maalia vaan hiukan vaaleampaa, joten läikkiä oli ympäriinsä. Peili oli aivan pölyn peitossa, kylpyhuoneen katossa ammotti neljän nyrkin kokoinen reikä ja lakanat sängyssä olivat nuhruiset ja niistä näkyi vanhoja tahroja, jotka eivät olleet lähteneet pesussa. Se oli todella harmi, sillä hotellilla on mahtava potentiaali hienoon elämykseen! Kaikki huoneet ovat sisustettu jonkun tunnetun Skotin mukaan ja huoneet ovat todella isoja, eikä hotellissa ole kuin 9 huonetta! Hinta oli kuitenkin aika reippaan tuntuinen, koska sijainti on niin loistava, mutta siihen hintaan odotin kyllä myös, että huone olisi puhdas ja siisti. Lisäksi yö meni musiikkia kuunnellessa, sillä hotellin respa on baari ja elämä sen mukaista.