Minä ja Harry Potter…tai ainakin melkein ;)

Tiistai 17.7: Olen kuin viisivuotias, mutta intoilin tämän päivän retkestäni kauan. Tänään menisin Jacobite steam train:illa tai toisin sanoen Hogwart’s Expressillä Fort Williamista Mallaigiin. Miniwaves in celebration! Olin ostanut itselleni ensimmäisen luokan lipun ja mielestäni se kyllä kannatti. Ensimmäisessä luokassa matkustavat saivat teetä/kahvia ja pikkuleipiä (ei, tämä ei ole se syy ostaa ensimmäiseen luokkaan liput) kauniissa vanhassa miljöössä. Istuin naama menosuuntaan päin ikkunan vieressä. Saman pöydän ympärillä istui kolmihenkinen perhe: äiti, isä ja noin 3-vuotias poika. Poika oli myös aivan täpinöissä, että sai olla Harry Potter junassa, joskin hän oli hirveän pettynyt, ettei saanut istua samassa paikassa kuin Harry. Mutta huoli dementoreista ja jos he tulevat junaan oli hetken aikaa kuitenkin voimakkaampi…

Toisen luokan vaunu

Vaunuosasto missä Harry Potter oli. Tänne ei voinut ostaa lippuja, mutta sai käydä katsomassa 🙂

Minun vaununi 🙂

Tämä junareitti on yksi kauneimmista ja ihailin koko matkan maisemia kamera kourassa. Vanhan ajan tuntua tuli veturin uikuttaessa aika ajoin ja kun tulimme tunneleihin, pöllähdimme esille taas vaaleassa savupilvessä. Pian kuulutettiinkin, että saapuisimme Glenfinnanin viaductille. Tämä on siis se sama silta mikä näkyy Harry Potter elokuvassa, jossa Harry ja Ron lentävät Weasley:en lentävällä autolla. Juna hidasti hiukan, että saisimme kuvia ja pysähtyi sitten 30 minuutiksi Glenfinnanin pysäkille. Jos olisin ollut autolla, tai aikaa olisi ollut enemmän, olisin mennyt alas rantaan, josta olisi saanut sillasta parempia kuvia, sekä käynyt Glenfinnan monumentin luona. Nyt tyydyin kiertämään juna-asemaa ennen kuin siirryin takaisin junaan.

Glenfinnan viaduct

Glenfinnan

Glenfinnan monumentti näkyy kauempana

Lähdimme taas liikkeelle ja ohitimme jälleen hienoja maisemia. Ihmiset pysähtyivät autoissaan ja vilkuttelivat meille. Saavuimme Mallaig:iin, joka on todella pieni kalastajakylä. Täältä pääsee saarille Skotlannin edustalla laivalla, mutta muuten ei ole hirveästi mitään itse kylässä. Menin kalastajateemaiseen ravintolaan ja tilasin fish&chips. Annos oli iso ja hyvän makuinen. Ruoan jälkeen oli vielä paljon aikaa katsella satamaa ja kiertelin hetken ympäriinsä. Kävin myös taulukaupassa, mutten ostanut mitään. Päätin kävellä juna-asemalle ja ostin itselleni sieltä jäätelötötterön. Istahdin laiturin viereen ja nautin joutilaisuudesta. Lähdin junalle päin ja kävin ostamassa junan matkamuistomyymälästä yhden arpalipukkeen. Tällä olisi mahdollisuus voittaa pullollisen whiskeytä paluumatkalla.

Mallaig satama

Paluumatkalla olinkin sitten selkä menosuuntaan. Mielestäni olisi ollut hauskempaa jos juna olisi voinut kääntyä ja olisin saanut nähdä myös toisen puolen maisemat. Mutta tilaa ei ole kääntymiseen ja näin taas samat maisemat, tosin, ei niihin voinut kyllästyä!

Arvonta suoritettiin 14.45 enkä tietenkään voittanut mitään. Harmi! Ja niin saavuimme hetken päästä takaisin Fort Williamiin. Kävin Morrison’s kaupassa ostamassa leivän ja leivoksen ja suuntasin Ashburn talolle. Menin vielä illalla ulos kävelylle keskustaan ja kävin muutamissa kaupoissa katselemassa. Vaikka Fort William onkin pieni, se on todella mukava!